Varulv [R3] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Att hänga Octa ger väl tillräckligt med info om BB7 för att vi ska slippa slösa ett si på honom?
Alltså vi har två konkurrerande skurkfraktioner att ha och göra med. Det är lätt att glömma bort, men kolla:

Ockham tycker vi ska utgå från att Andersson är grön, så vi gör det. Häger är demon och Octa är ulv.

Hur förklarar vi Octas move att claima och säga att BB7 har en förmåga? Rimligtvis förstår Octa att han själv kommer röstas ut om inte den här rundan så nästa. Visst kan utpekandet av BB7 bara vara ulv-skitsnack för att sprida kaos och oro. Men en annan helt möjlig förklaring är att Octa faktiskt har siat att BB7 har en förmåga. Eftersom BB7 förnekar det måste han vara ond i sådana fall. Och om Octa är ulv och outar BB7 är BB7 alltså demon med nattmordsförmåga (om det inte finns några hemliga förmågor som inte nämns på platserna). Det vore bra om vi kan reda ut detta medelst Anderssons siande. När Andersson rapporterat BB7:s status är hela härvan som uppstod från R2 utredd.

Dessutom försäkrar vi oss om att Andersson inte boomar ett siande om vi bestämmer oss för person och plats. (För risken att det blir "Nä, jag lyckades inte sia någon" har vi nog inte råd med alls.)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Blir även tydligt att Brynolf med stor sannolikhet är på samma lag som BB7.

Kom ihåg det!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Blir även tydligt att Brynolf med stor sannolikhet är på samma lag som BB7.
"tydligt" och "med stor sannolikhet"? Nja, va? Mer kanske "det skulle kunna vara så att Brynolf är i samma lag som BB7".
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Nej, jag tror Brynolf mest bara inte tänker igenom implikationen i Octas outande med tanke på att vi har tre fraktioner.

@Brynolf vem tycker du är viktigare att sia än BB7 i det här läget?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Är du villig att ta den chansen och släppa iväg demonernas nattmördare på det, när vi bara så enkelt kan sia BB7 och släppa den tanken?
Jag tycker ju att vi får svaret om vi hänger Octagonal och inte behöver slösa siande på det som skulle kunnat användas på mig, dig eller Vimes exempelvis. Men det är ingen kulle jag tänkte dö på.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
en annan helt möjlig förklaring är att Octa faktiskt har siat att BB7 har en förmåga.
Tycker du att det är rimligt att två siarförmågorna har helt olika regler? Jag tycker det är solklart att Octa ljuger. Och dessutom, hur mycket jedi-träning har de här siarna fått egentligen? Vartenda si som vi har hört talas om har prickat en skurk. Sicken flax va?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tycker du att det är rimligt att två siarförmågorna har helt olika regler? Jag tycker det är solklart att Octa ljuger. Och dessutom, hur mycket jedi-träning har de här siarna fått egentligen? Vartenda si som vi har hört talas om har prickat en skurk. Sicken flax va?
Att Octa claimat att hans förmåga fungerar annorlunda behöver ju inte betyda att han inte har den. Vi utgår från att han är ulv och han gör sitt claim. Att han hävdar att hans förmåga funkar annorlunda kan förklaras på följande sätt:
1) Han har ingen förmåga och vet inte hur de fungerar
2) Han ljuger om hur förmågan fungerar, av någon anledning som är svårbegriplig för oss i byn
3) Han fumlar med claimet. Fummel sker ju inom alla fraktioner, skillnaden är väl att en bybo som hade fumlat väl hade sett till att rätta till det asap
4) Förmågorna fungerar faktiskt annorlunda på grund av någon idé i Basses huvud som vi inte riktigt förstår just nu

Ockham säger kanske att 1) är mest sannolik, men det är ju inte som att det är omöjligt att Octa har siat förmåga hos BB7. Även om han är ulv.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Att Octa claimat att hans förmåga fungerar annorlunda behöver ju inte betyda att han inte har den. Vi utgår från att han är ulv och han gör sitt claim. Att han hävdar att hans förmåga funkar annorlunda kan förklaras på följande sätt:
1) Han har ingen förmåga och vet inte hur de fungerar
2) Han ljuger om hur förmågan fungerar, av någon anledning som är svårbegriplig för oss i byn
3) Han fumlar med claimet. Fummel sker ju inom alla fraktioner, skillnaden är väl att en bybo som hade fumlat väl hade sett till att rätta till det asap
4) Förmågorna fungerar faktiskt annorlunda på grund av någon idé i Basses huvud som vi inte riktigt förstår just nu

Ockham säger kanske att 1) är mest sannolik, men det är ju inte som att det är omöjligt att Octa har siat förmåga hos BB7. Även om han är ulv.
Fast ettan där kan vi nog stryka. Vi VET att vi har en förmågesiare bland oss, och ingen annan har claimat rollen. Enda chansen för det är väl ifall Sidd var den som fått förmågesiaren, men jag undrar om han inte hade sagt något om det i så fall?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vi vadar ju liksom genom en tjock sörja av lögn, manipulation och jävelskap här. Flera scum-fraktioner som ljuger för oss, inte bara för att skydda sig själva från oss, utan även för att skydda sig själva från den andra fraktionen. Det är lager på lager med bullshit. Just nu är vi inne i en riktig härva där Häger-Octa-Andersson-BB7 är intvinnade i varandra på något vis. Jag tror att Andersson är god. Och jag tror att Octa är ond. Jag vet att Häger är ond. BB7 har jag ingen riktig uppfattning om, men det vore skönt om vi kan försöka reda ut härvan. Det kommer skava i hjärnan som fan om BB7 inte sias.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Fast ettan där kan vi nog stryka. Vi VET att vi har en förmågesiare bland oss, och ingen annan har claimat rollen. Enda chansen för det är väl ifall Sidd var den som fått förmågesiaren
Sant. Har någon orkat gå tillbaka till Sidds poster och kolla om han hintar om något sådant?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Enligt spelupplägget så har vi 2, 3 eller 4 bybor kvar i spel (om startuppställningen var 5-3-3, 6-3-2 eller 7-2-2)
Med Häger som en bekräftad demon behöver vi hitta den/de andra demonerna.
Med Octa som en starkt sannolik ulv behöver vi hitta den/de andra ulvarna.
Vi har Andersson som antingen är bybo (1 bybo), eller en väldigt långsökt ulv (och då är Octa bybo istället).
Vi har en väktare i spel som ännu inte outat, och som vi vet är bybo och som vi vet inte är BB7. Väktaren är då antingen Vimes, Brynolf, Fjodde eller jag (2 bybor). (Om vi inte har världens otur och det var Sidd som var väktaren förstås)
Vi har en potentiellt röd outning om att BB7 har en förmåga. Outningen kom från en ulv, vilket tyder på att BB7 antingen är bybo utan förmåga (Octa ljuger) eller demon med nattmord (Octa talar sanning).

Det troliga i upplägget är väl 7-2-2-uppställningen, vilket betyder att vi behöver hitta en till demon och en till ulv. Vi har en trolig ulv som pekat ut en kanske demon, vilket betyder att om vi siar BB7 har vi då potentiellt plockat alla demoner, eller så får vi färg på bybo #3.
Röd BB7 = Yay, vi plockar en demon med nattmord!
Grön BB7 = Yay, vi kan plocka Octa och har två gröna bybor (samt en väktare som döljer sig)!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Det troliga i upplägget är väl 7-2-2-uppställningen,
Men är det så? Om byn har både siare och väktare, vilken sida har då förmågesiaren? Om Octa tex är ulv och förmågesiare, vore det inte orättvist för demonerna? Förmågesiaren borde vara kompensation för att ulvarna är färre än demonerna. Exempelvis.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Men är det så? Om byn har både siare och väktare, vilken sida har då förmågesiaren? Om Octa tex är ulv och förmågesiare, vore det inte orättvist för demonerna? Förmågesiaren borde vara kompensation för att ulvarna är färre än demonerna. Exempelvis.
Du tror inte att Basse bara slumpat ut förmågorna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hörrni, jag kollade rösträkningen. Vet vi varför @BiobunkerVII inte röstat? Om han är Hägerstrands ulvpolare så tror jag han sitter och hoppas på att det ska svänga över till Octa för att gå in och snajpa (oavsett Octas fraktion då)
 
Top