Nekromanti [Promotion] Nordnordost är död, länge leve Nordnordost.

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n240664 said:
Kan du inte bara lägga in RSS-feeden direkt i appen? Jag har aldrig använt en podcast-app, men det känns som att det borde vara en rätt självklar funkis.
Jag kunde lägga till en podd med länken www.nordnordost.se/?feed=rss i min app. Det konstiga är att jag då bara kan se avsnitt 30 i flödet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
wilper;n240651 said:
Hmm, är det bara min telefon och läsplatta som startar en mediaspelare automagiskt om man klickar på nedladdningslänken? Och dessutom låter en lyssna med webläsaren i bakgrunden? Fast, jag har Android, det kanske är mer användarvänligt på Iphone.
Som kloptok säger, det är skönt att du har allt på samma ställe. Fördelen med en poddapp där du kan prenumerera är att du kan lyssna i sjok då den minns exakt var du var och fortsätter där automagiskt om du avbryter lyssnandet och fortsätter några dagar senare. Det görs inte i en webbläsare.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
wilper;n237467 said:
(Robert, jag är fortfarande för oteknisk. :-( https://www.nordnordost.se/?feed=rss2&cat=17 är RSS-feeden för den, om du vill stoppa i en läsare. Sorry.)
Nu la jag in den här länken och då kan jag se avsnitt 23-30 men fortfarande inget nyare än 30. Tar det verkligen så lång tid för avsnitten att dyka upp eller är det något annat som är galet?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
kloptok;n240681 said:
Nu la jag in den här länken och då kan jag se avsnitt 23-30 men fortfarande inget nyare än 30. Tar det verkligen så lång tid för avsnitten att dyka upp eller är det något annat som är galet?
Avsnitt 29 kommer inte heller med. Det verkar som att media-filerna inte är länkade i feedet för alla poster. Är de inlagda på olika sätt, wilper?

EDIT: Avsnitt 30, som exempel, har en tagg som lyder '
enclosure url="http://www.ludd.ltu.se/~wilper/nno/NNO_episod_30.mp3" length="20046696" type="audio/mpeg" ' i slutet av item-taggen för det inlägget i XML-filen. Det har inte de senare, eller avsnitt 29.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
kloptok;n240674 said:
Jag kunde lägga till en podd med länken www.nordnordost.se/?feed=rss i min app. Det konstiga är att jag då bara kan se avsnitt 30 i flödet.
Hmm! Jag kikar på RSS:en och jag ser också en skillnad mellan avsnitten i det avseendet. Jag undrar vad den beror på. jag tycker att jag gör likadant varje gång jag laddar upp. Skall undersöka!

DET ÄR JÄTTEMYSKO!

Jag tittar på RSS:en på https://www.nordnordost.se/?feed=rss2&cat=17

De gamla avsnitten, samt avsnitt 30 syns som media-avsnitt. Men de övriga nya avsnitten inte gör det. Och när jag tittar på dem i adminverktyget ser de likadana ut.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Alltså.

I ordning av rolighet:
- Spela in podcast
- Höra av folk som lyssnat på podcast
- Redigera podcast
- Ladda upp podcast
- Skriva shownotes
- Ingenting
- Ingenting
- Ingenting
- Ingenting
- Ingenting
- Bråka med Wordpress om RSS:en. :-(

Nå, jag hittade en fil som beskriver syntax för en RSS-fil. Att skriva ett skript som genererar den borde vara görbart. Jag sätter det på TODO-listan. Men det är rätt långt ner. Jag har en del hyffsat angelägna grejjer som ligger med högre prio.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Om man får önska sig något så önskar jag namngivning av mp3:orna något i stil med Nordnordost - avsnitt31 - Spelleda med 15 minuters... . Det gör det smidigt att hitta bland alla podcasts man laddat ner.

Tack för en bra pod f.ö.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har gjort lite manuell handpåläggning och nu syns de nya avsnitten i feeden också. Ska kika efter nån plugin som kan se till att det blir rätt automagiskt. Hojtar vitt och brett om/när det är fixat.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
DeBracy;n240979 said:
Jag har gjort lite manuell handpåläggning och nu syns de nya avsnitten i feeden också. Ska kika efter nån plugin som kan se till att det blir rätt automagiskt. Hojtar vitt och brett om/när det är fixat.
Tack så hemskt mycket! En riktig hjälteinsats! Sitter och lyssnar på ert Travellersnack i avsnitt 30 as we speak.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
DeBracy;n240979 said:
Jag har gjort lite manuell handpåläggning och nu syns de nya avsnitten i feeden också. Ska kika efter nån plugin som kan se till att det blir rätt automagiskt. Hojtar vitt och brett om/när det är fixat.
Rekommenderar Blubrry PowerPress. Snabbt och enkelt för en Wordpress-sajt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Har lyssnat på de två senaste avsnitten och gillar dem mycket. Men hade också önskat att de gick att hitta i iTunes eller något liknande. Sköter nästan allt podlyssnande genom telefonens pod-app.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Robert Jonsson;n241054 said:
Rekommenderar Blubrry PowerPress. Snabbt och enkelt för en Wordpress-sajt.
Tack för tipset! PowerPress är en av de två jag sneglat åt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
DeBracy;n240979 said:
Jag har gjort lite manuell handpåläggning och nu syns de nya avsnitten i feeden också. Ska kika efter nån plugin som kan se till att det blir rätt automagiskt. Hojtar vitt och brett om/när det är fixat.
Jag kör Seriously Simple Podcasting och är väldigt nöjd.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Precis som jag får fyra dagar ledigt från jobbet så företar DeBracy sig en tidsresa, in i en epok utan bredband. Det är säkert fantastiskt där., men det gör det besvärligt att spela in en podcast.

Så jag tittar i foldern med lyssnarbrev, men de är alla varianter på "OMG, gief Itunes plz!!!", och jag är inte rutinerad nog att göra ett bra avsnitt på det materialet.

Är det någon som går runt och tycker att Nordnordost borde ta upp något speciellt?

Har någon fråga som jag helt säkert har svaret på?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Är det någon särskild mekanik (subsystem, regel eller metod) som du är speciellt förtjust i just nu? Varför?

Vilken setting, implicerad eller djupt beskriven, är din favorit?

Har du någon bra metod för att fördela traditionella spelledaruppgifter i gruppen utan att för den skull go indie?
 
Top