Nekromanti [Promotion] Nordnordost är död, länge leve Nordnordost.

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Lyssnat på 15min prep-avsnittet och halva OSR-avsnittet, fan det var ju gjutet till t-banan!

Om man får önska nåt så hade jag velat ha svar på frågan, "Hur gör man jävligt bra beskrivningar som är fulla med atmosfär och stämning, men även alla detaljer som spelarna kan interagera med, samtidigt som man håller sig såpass kort att tempot inte fallerar / spelarna inte zonar ut". Här tänker jag att det måste ha funnits fler som stångats med det här, och försökt göra det bra i trad / OSR (jag ska testa på samberättande nån gång men det är inte riktigt det jag funderar över här..). Det måste fan finnas tips och tekniker som man kan komma ihåg vid spelbordet.

Ok kanske något överspecad fråga där men ja..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Zonk: Det var en intressant fråga. Jag har några naiva svar, men jag tror inte du vill ha dem. :) Skall fundera lite.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
wilper;n251968 said:
Zonk: Det var en intressant fråga. Jag har några naiva svar, men jag tror inte du vill ha dem. :) Skall fundera lite.
Man har ju läst ett par olika saker om det men det hade varit kul att höra vad folk tar till!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Själv sitter jag som på nålar och väntar på nästa avsnitt. Finns det någon tidsplan?

Hälsningar
/Khan, trogen lyssnare
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Det finns väl inget jag kan säga som lindrar nålarna. Men podcasten har inte återvänt till ännu en femårsdvala i alla fall. Det var lite tufft att styra upp inspelningar när DeBracy jobbade på annan ort under sommaren. Men nu kommer den välsignade hösten, och med den ökade möjligheter att spela in. Vi skall bara lyckas synca upp ett nytt möte våra fullspäckade sociala kalendrar till trots.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
AVSNITT 36 – BESKRIVNINGAR OCH DEN YTTERSTA DOMEN

Joel gästar studion. Vi svarar på ett lyssnarbrev och diskuterar sedan budorden i rollspelet Den Yttersta Domen. Avsnittet återbesöker diskussionen från Avsnitt 13 – Den Yttersta Domen och ser vad som hänt med spelet under de fem år som gått sedan dess.
Vi nämner också podcastkollegorna i Svartviken Rollspelspodd, Sveriges förmodligen tjugonde rollspelspodcast.
Ladda ner avsnittet här
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Om någon var riktigt snabb på 36 så kan de ha fått en unik specialversion med en oväntad sigunaturmelodi vid 15 minutersstrecket. Ny version på väg upp på servern i detta nu. :)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det var jättetrevligt att gästa studion igen. Hoppas att jag sade något klokt. wilper och jag har pratat om att göra något fler avsnitt framöver. Läsarfrågor och ämnesförslag är välkomna!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n258426 said:
Jag har ett förslag om ämne: att spelleda på konvent.
Har du några mer specifika önskemål om vad ett sådant avsnitt skulle kunna ta upp?

Jag och min(a) gäst(er) ...

... raljerar kring dåliga spelledare vi haft på konvent?
... pratar om hur man konstruerar konventsäventyr?
... tipsar om hur man tar konventsgruppen i kragen och drar dem genom deras livs spelupplevelse?
... berättar om hur man blir konventsspelledare?
... hur man hanterar spelstilsskillnader på konvent där man inte träffat gruppen tidigare?
... ?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
wilper;n258428 said:
Har du några mer specifika önskemål om vad ett sådant avsnitt skulle kunna ta upp?

Jag och min(a) gäst(er) ...

... raljerar kring dåliga spelledare vi haft på konvent?
... pratar om hur man konstruerar konventsäventyr?
... tipsar om hur man tar konventsgruppen i kragen och drar dem genom deras livs spelupplevelse?
... berättar om hur man blir konventsspelledare?
... hur man hanterar spelstilsskillnader på konvent där man inte träffat gruppen tidigare?
... ?
Det sista låter väldigt intressant. Speciellt i en kontext där man redan satt sig ner och börjat spela och inte haft korten på bordet ordentligt från början så att säga. När är det värt respektive inte värt att fullfölja spelpasset och hur kan man göra för att underlätta det?

Sedan är det såklart alltid roligt att höra skräckhistorier så första förslaget får också en röst av mig.
 
Top