Nekromanti [Promotion] Nordnordost är död, länge leve Nordnordost.

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Björn Wärmedal;n258441 said:
Alla punkter intresserar mig, men första punkten något mindre än de andra.
Håller helt med. Jag lär mig hellre av bra tips än av dåliga exempel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Jag fick följande i mailen från Humza idag:

I wanted to update you all on the final total for the bundle. Thanks to your generosity, and the generosity of the RPG community, we raised $16,648.75 for GlobalGiving's Hurricane Relief Fund.

Jag stämmer in in tack-kören.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
wilper;n257074 said:
AVSNITT 36 – BESKRIVNINGAR OCH DEN YTTERSTA DOMEN

Joel gästar studion. Vi svarar på ett lyssnarbrev och diskuterar sedan budorden i rollspelet Den Yttersta Domen. Avsnittet återbesöker diskussionen från Avsnitt 13 – Den Yttersta Domen och ser vad som hänt med spelet under de fem år som gått sedan dess.
Vi nämner också podcastkollegorna i Svartviken Rollspelspodd, Sveriges förmodligen tjugonde rollspelspodcast.
Ladda ner avsnittet här
Ändrade vanor har gått hårt åt mitt podd-lyssnande, men nu tog jag slutligen del av svaret på läsarfrågan här! Bra grejer säger jag - tackar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Kul att du fick ut något av det. :)

BW, din fråga var bara ett chatt-meddelande från att bli inspelat tidigare idag. Men det körde ihop sig med schemat. Det står kvar på vår agenda.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Idag pratade jag rollspel med en av mina elever. Han skulle spelleda på konvent för första gången så jag tipsade om senaste avsnittet. Och fick följande svar "Jag tycker inte om din podcast för du låter så deprimerad i den."

Nu känner eleven mig bara i min något mer teatrala lärarroll. Så bytet till radiovärd kanske märktes. Men ändå. Deprimerad?

Är det en allmän uppfattning?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
wilper;n262240 said:
Deprimerad?

Är det en allmän uppfattning?
Haha, hårt! Det får väl stå för honom, men jag kan inte påstå att jag håller med. Man skulle kunna sträcka sig till att du över lag är förhållandevis neutral i tonen, men det känns ganska naturligt när det är en samtalspodd.

Det huvudsakliga jag har tänkt på är att jag skulle bli extra glad om du fick till aningen bättre ljudkvalitet på din röst, men jag är ju också yrkesskadad. :)

Blev för övrigt väldigt nyfiken på Itras By efter senaste avsnittet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Jo, senaste avsnittet blev verkligen inte bra. Men ni skulle hört hur hemsk min inspelning var innan jag gått över den med min Audacity-stav. Något vajsing med min setup gjorde att det var enormt med brus. Till nästa gång måste jag reda ut vad som gick fel. Så som 38 lät är absolut inte min idealbild av ljud. ceruleanfive, var det senaste avsnittet specifikt, eller de senaste avsnitten över lag som har dåligt ljud?

När jag blåste liv i podcasten efter uppehållet hade min gamla mixer dött, och den nya och jag är inte riktigt vänner än.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
wilper;n262254 said:
ceruleanfive, var det senaste avsnittet specifikt, eller de senaste avsnitten över lag som har dåligt ljud?
Det var nog mest det senaste, nu när jag lyssnade på tidigare avsnitt. I 38:an lät du mycket riktigt ganska brusreducerad, många frekvenser saknades. Det är ju å andra sidan helt klart att föredra framför massa brus!

Tidigare har det mest varit småsaker, som jag i huvudsak tror beror på avståndet till mikrofonen. Upplever lite rumseko och saknar lite mysig proximity-bas. Sen hade jag komprimerat helhetsljudet lite mer, för att få upp och jämna ut ljudnivån. Men i båda fallen kan det ju vara en fråga om smak också.

Och det här är som sagt petitesser – ljudet är verkligen ingen dealbreaker för denna mycket trevliga podcast!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
wilper;n262240 said:
Idag pratade jag rollspel med en av mina elever. Han skulle spelleda på konvent för första gången så jag tipsade om senaste avsnittet. Och fick följande svar "Jag tycker inte om din podcast för du låter så deprimerad i den."

Nu känner eleven mig bara i min något mer teatrala lärarroll. Så bytet till radiovärd kanske märktes. Men ändå. Deprimerad?

Är det en allmän uppfattning?
Nu har jag inte hört det senaste avsnittet än, men mej, det hade jag inte sagt. Kanske inte världens skojare och muntergök heller iofs, men det kanske inte riktigt hade passat ämne eller medium heller.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Det var skönt att höra måste erkännas.

Nordnordosts värdeord är "Rollspel, te, mys och Norrland", och det är de jag vill förmedla med podcasten. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
wilper;n262303 said:
Det var skönt att höra måste erkännas.

Nordnordosts värdeord är "Rollspel, te, mys och Norrland", och det är de jag vill förmedla med podcasten. :)
VAR ÄR TEET??

Senaste avsnittet var bra, förutom redan nämnda ljudproblem :) Möjligen blev strukturen lite hattigare än vad jag vill minnas att tidigare avsnitt varit, men jag har svårt att sätta fingret på vad som gjorde det isf så det är kanske bara min sömnbrist som talar.

Vilka lyssnarfrågor väntar på tur i pipelinen?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
När börjar er nya podcast med tema soppor och matlagning? :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Khan;n262392 said:
När börjar er nya podcast med tema soppor och matlagning? :)
Jag tror vi fortsätter att ha det som ett segment i den befintliga. Men kul att det uppskattas. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Björn: Med konventsavsnittet så är vi genom frågehögen. (Eller, din efterlysning av mer te kanske går att ta upp, men det blir inget vidare långt avsnitt. De av NNO som är riktig te-elit är inte med och gör podcast i andra säsongen.)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Då har jag ett nytt ämne åt er: Nya och Gamla spel. Vad är nytt med det som är nytt egentligen? Och vad som är gammalt går igen (och igen och igen)?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Björn Wärmedal;n262443 said:
Då har jag ett nytt ämne åt er: Nya och Gamla spel. Vad är nytt med det som är nytt egentligen? Och vad som är gammalt går igen (och igen och igen)?
Helt klart för.

Själv är jag också intresserad av en fortsättning på ämnet konvent. Mer om spelledning på, att skriva för och att spela på. Ju fler tips och tricks desto bättre.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Mycket trevligt avsnitt!

Förslag på tema, inspirerat av nåt som råkade ramla förbi i avsnittet: bra segues / intros / intrig-grepp i äventyr. In media res istället för att skäggig gubbe frågar om man vill ha ett äventyr togs ju upp, och det är ju en asbra variant på intro, men visst finns det mer? Gärna en bunte praktiska exempel som inspiration!
 
Top