Nekromanti [Promotion] Kickstartern för Mutant: Hindenburg är igång!

Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Måns;n307766 said:
En grej som jag ser fram emot är att det faktiskt är lite svärta i den här varianten. Hopp förbyttes till förtvivlan, och nu ska någon få sona för sina brott! RP bär med stor sannolikhet spår och sår från Det stora kriget, lite som i serierna Peaky Blinders och Boardwalks Empires. Samtidigt är det en tid i förändring. För inte så länge sedan så var varje dag en kamp om krubb och krediter. Det får mig att tänka på den amerkanska västern, vid slutet av Open Range-eran. Marken är inmutad, zonen är betvingad, och gamla frifräsare som drog zon och rike runt tappar fotfästet och tar till tokjosen.

Givetvis finns det fickor där Moder Zon ännu härjar och där den överbaddare som skjuter först flabbar sist. Där Hindenburgs flott och flärd inte betyder något.
Och så finns det gränderna, där ynkliga gatumutanter framlever sitt liv, sida vid sida med de människor som knuffats ner från tronen.
Jag ser det lite ur mina RP:s perspektiv.

Gustavio Frankelhane. För 25 år sedan var han ledare för den mest depraverade skock av aristokrater som gick att finna. Nya gardet tog Hindenburg med storm, och hans skandaler och upptåg prydde omslaget till Polisgazetten gång efter annan. Efter slugt politiskt rövspel och en dolkstöt i ryggen av sin far manöverades han ut och hamnade motvilligt i Vita Kåren. Gustavio desserterade och hamnade istället på exploratorämbetet och försvann till zons. Han återvände och deltog i Kejsarväldets sista omtumlande dagar. Men vad hände sen?

Efter en spattigt glädjefull tid nådde Nya Gardet gamla höjder och dagens vedermödor förbyttes till nattens dekadens. Men som man säger, Gustavio var inte direkt 20 längre, och det hårda livet tog ut sin rätt. Ungefär prexis samtidigt som ätten Frankelhanes tillgångar konfiskerades av nymodiga medborgare nådde Gustavio botten, och vaknade luspank upp i gränd bakom Kråktorget, rånad och blåslagen. Ett liv i misär tog sin början, men tack vare gamla vänner som Översten och Hugax kom han på rätt köl igen, Typ. Men så kom då kriget...

Bartholomeus Bissmarck. Privatsnok, mobster och äventyrare. Mullvadsherren Bart har många strängar på sin gura. Till en början var Herr Bissmarck en belevad herre, vars enda svaghet var hans kärleksaffär med en av Salong Guppis kaninflickor - Totti Muff. Han spendrade mycket tid med den kloke Larry André. Men snart skulle de båda svika honom i en stygg rubbitkomplott. Bart undkom med pälsen i behåll men såren i själen skulle aldrig försvinna. Med sin kompanjon Zebediah Grytplyte drog han runt och var en gång känd som en av Biörnstiernas Bästingar. Men Moder Zon ville annat och långt under Askerdalens asköknar kastades en livlös Bart till asgnagarna så att Zeb kunde undkomma en säker död. Mirakulöst vaknade Bart till sans och kunde halvdöd följa en avfallsmunk genom trånga gångar upp mot ytan. Bart låg där, i askan, och bestämde sig. Han hade fått nog och återvände till Pirit. Där gjorde han sig ett namn som en styv mobster. Men vad hände sen?

Var det några som visste hur en revolution skulle spelas ut så var det Pirits mobsters. De allierade sig kvickt med den vinnande sidan, och tack vare flera skrupulösa manövrar steg de av hela karusellen med fler krediter än de kunde bära. Men sedan kom kriget och Pirit blev frontlinje. Nu var mobstrarna inte främmande för död och kunde stå emot, men mobsterväldet föll samman som ett korthus.

Zebediah Grytplyte. Zonfararjärven Zeb är hård mot de hårda och lika hård mot de med mjällare päls. Han har besegrat Blosbergs åhlagubbe, nedgjort storskövlarsvin, slaktat ylare, decimerat Vita kåren och gjort sig ovän med snart sagt varje pamp värd sin hatt i hela samfundet och bortom. Men han har också gjort sig vän med revolutionens vinnande sida och för en tid såg det ut som att Zeb nog kunde bli en av Den nya tidens vinnare! Men, Zeb är Zeb och hårdast av alla är han mot sig själv. Han bräde alla broar och tvingades gå under jorden, bokstavligen, för snart 20 år sedan. Men vad hände sen?

Den nya tiden var inget för Zeb och han drog sig längre och längre från allt vad redlighet heter. han grundade en liten munkfarm utanför Skrotmåla, jagade robot och drog då och då in till marknaden för att sälja av munkost, fornfynd och robotkadaver. Men så kom kriget. Zeb ställde sig utanför. Det var inte hans fajt. Men så började nödropen hagla in. Hans vänner behövde honom. Motvilligt drog han söderut...

Det stora kriget
Under Överstens befäll strålade våra vänner samman. Återigen blev de kända som Hugaligan, en bunt flådiga veteraner som kunde varje trix och kniptångsmanöver! De blev hjältar. Omsjungna och hyllade. Men krig är krig.
Hugax tog en kula under en skymningsräd mot en pluton knallertkårister, Översten själv ledde dem i en blodig hämndaktion som slutade med att han tillfångatogs av en bunt terrorautomater, och de hann precis se Smilet Piaffs förvånade min innan han råkade spränga sig själv under ett misslyckat bakhåll.

Och här är vi nu. I den nya tiden där allt är möjligt, eller som Zeb hade sagt “Det går åt möken med allt!”

Det vill jag spela!
Älskar detta! En tanke med Mutant: Hindenburg är faktiskt att man kan (om man vill) spela sina gamla rollpersoner från MUA, lite äldre och gråare. Ett av sätten att starta kampanjen Gryningens beskyddare är via en sådan koppling.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Nu börjar bilden klarna! Är det något som har definierat hur vi spelade M:UA så var det just entreprenörskapet. Hela Nordholmia hade ju även det som fokus, med Gryningsandan, även om jag personligen tycker att Ulkebomiraklet är ett lite mer Mutantigt exempel på det. Iaf, det här kommer mina spelare att gilla, och det är med största sannolikhet här vi kommer ta vårt avstamp!

"Nästa stretchgoal på tur är att expandera Mutant: Hindenburgs grundbok med en mycket detaljerad beskrivning av Kvarteret Hydran, en del av stadsdelen Hundängen. Till denna beskrivning i text, bild och karta kommer regler för hur er spelgrupp kan driva sin egen verksamhet i kvarteret, må det vara en taverna, pantbank, handelsbod för fornfynd, eller något helt annat. Er verksamhet kan skapa många spännande äventyrsuppslag och fungera som ett nav för er kampanj. I Pyrisamfundet år 127 P.T. är var mutant sin egen lyckas smed!"
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Rymdhamster;n307772 said:
Men ännu ingenting som lockar (mig) med denna kickstarter, utom möjligen tärningarna.
Jag kommer att backa för att få PDF:erna och direkt sälja regelboken. Möjligen kan jag tänka mig att lägga till "Gryningens beskyddare" beroende på vem som skrivit äventyren.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Rangertheman;n307788 said:
Jag kommer att backa för att få PDF:erna och direkt sälja regelboken. Möjligen kan jag tänka mig att lägga till "Gryningens beskyddare" beroende på vem som skrivit äventyren.
Gissar att det inte bara är regler utan en hel del världsbeskrivning (som borde skilja sig 25 år från MUAs), som du isåfall missar och kanske är bra att ha om du vill spela de nya äventyren?

Edit: Du har ju såklart PDFerna av de nya böckerna tillgängliga isåfall, glömde det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Noterar i övrigt att Hindenburg nu är den mest framgångsrika gräsrotsfinansieringen någonsin för ett enbart svenskspråkigt rollspel, om jag inte missat någon. Ca 790 000 kr just nu. Tidigare solklar 1a var Drakar och Demoner 2016 med 783 863 kr. (På tredje plats med runt 500 000 kr vardera finns Elysium, Maskinarium, Eon och Neotech). Alla andra som gått bättre har ju släppt bara på engelska eller båda språken.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Rangertheman;n307788 said:
Jag kommer att backa för att få PDF:erna och direkt sälja regelboken. Möjligen kan jag tänka mig att lägga till "Gryningens beskyddare" beroende på vem som skrivit äventyren.
Kan känna att det här är lite av en moralfråga. Anledningen till att man fått PDF:erna är ju inte att man betalt extra för dem utan för att det är ett komplement när man köper böckerna. Känns lite underligt för mig att isåfall direkt sälja böckerna.

Nog för att de flesta av mina böcker knappt/aldrig är öppnade (använder enbart PDF), men de står på hyllan :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Henke;n307823 said:
Anledningen till att man fått PDF:erna är ju inte att man betalt extra för dem utan för att det är ett komplement när man köper böckerna. .
Nja, de är ju streachgoals i kickstartern som låses upp tillsammans med nytrycket. I mina ögon blir ju pdfen det egentliga målet, inte den tryckta versionen jag kan lägga till som add-on.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Bifur;n307818 said:
Noterar i övrigt att Hindenburg nu är den mest framgångsrika gräsrotsfinansieringen någonsin för ett enbart svenskspråkigt rollspel, om jag inte missat någon. Ca 790 000 kr just nu. Tidigare solklar 1a var Drakar och Demoner 2016 med 783 863 kr. (På tredje plats med runt 500 000 kr vardera finns Elysium, Maskinarium, Eon och Neotech). Alla andra som gått bättre har ju släppt bara på engelska eller båda språken.
Dock hade DDR hela 1400 backers! Och M:H fuskar med att kränga typ 4-5 böcker! :) Men, oavsett är det sjukt kul! I skrivande stund nästan 800 backare och det är hemult fräsigt!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Henke;n307823 said:
Kan känna att det här är lite av en moralfråga. Anledningen till att man fått PDF:erna är ju inte att man betalt extra för dem utan för att det är ett komplement när man köper böckerna. Känns lite underligt för mig att isåfall direkt sälja böckerna.

Nog för att de flesta av mina böcker knappt/aldrig är öppnade (använder enbart PDF), men de står på hyllan :)
Jag har efterfrågat en nivå för bara PDF:er, men fått till svar att det inte är aktuellt. Så det här blir det näst bästa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Måns;n307828 said:
Dock hade DDR hela 1400 backers! Och M:H fuskar med att kränga typ 4-5 böcker! :) Men, oavsett är det sjukt kul! I skrivande stund nästan 800 backare och det är hemult fräsigt!
Stämmer förvisso. Alltid svårt att mäta rättvist.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Bifur;n307825 said:
Nja, de är ju streachgoals i kickstartern som låses upp tillsammans med nytrycket. I mina ögon blir ju pdfen det egentliga målet, inte den tryckta versionen jag kan lägga till som add-on.
Jo, fast du kan ju sälja boken vidare. Lite mer tveksamt att sälja PDF:en :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Rangertheman;n307835 said:
Jag har efterfrågat en nivå för bara PDF:er, men fått till svar att det inte är aktuellt. Så det här blir det näst bästa.
Jo jag förstår resonemanget. Men visst blir det lite underligt att köpa böcker där man får en pdf till utan extra kostnad, sedan sälja böckerna (låt säga för samma pris) och att man då fått något gratis som kostar pengar om man på sikt köper det på drivethrurpg.

Jag reagerar mest eftersom jag alltid tyckt att Fria Ligan varit så sjukt generösa med att ge PDF:er utan extra kostnad (alla andra tar betalt för att man skall få PDF-versionen). Önskemålet har då varit att man inte sprider PDF:en vidare utanför spelgruppen (vilket även det är väldigt generöst).

Jag säger inte att det är fel, men det blir ändå skumt på något sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Henke;n307865 said:
Jag säger inte att det är fel, men det blir ändå skumt på något sätt.
Det förändrar ju inte antalet PDF:er i förhållande till antalet böcker ;)

Det skumma tycker jag är att erbjuda PDF:er, men inte som separat utan man prackar på folk en bunt döda trän för att de ska få dem.

Och Rangertheman bör ju sälja böckerna till under butikspris, för att ha en vettig chans att överhuvudtaget få dem sålda, och får ju på så sätt betala en liten summa för sin PDF.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Henke;n307865 said:
Jag reagerar mest eftersom jag alltid tyckt att Fria Ligan varit så sjukt generösa med att ge PDF:er utan extra kostnad (alla andra tar betalt för att man skall få PDF-versionen). Önskemålet har då varit att man inte sprider PDF:en vidare utanför spelgruppen (vilket även det är väldigt generöst).

Jag säger inte att det är fel, men det blir ändå skumt på något sätt.
Hade jag sålt PDF:erna och tjänat pengar på dem hade jag hållit med dig om att det vore skumt och moraliskt fel. Nu är det den fysiska boken, som jag pröjsat 469 spänn för som jag säljer. PDF:en ingår i det priset, men är inget som jag tjänar pengar på när jag säljer boken. Snarare är det så att priset i andra hand är lägre just eftersom det inte medföljer någon PDF. Jag har dessutom hjälpt till att låsa upp töjmål som kommer alla backers tillgodo, så jag har väldigt svårt att se vad det är som är skumt med det. Även om Fria ligan är schyssta, vilket de är, så driver de ett företag och jag är rätt övertygad om att de fria PDF:erna finns med i deras kalkyler.

I vilket fall som helst hade det varit enkelt att ha en nivå utan fysiska belöningar, vilket de flesta Kickstarters har.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Måns;n307786 said:
Nu börjar bilden klarna! Är det något som har definierat hur vi spelade M:UA så var det just entreprenörskapet. Hela Nordholmia hade ju även det som fokus, med Gryningsandan, även om jag personligen tycker att Ulkebomiraklet är ett lite mer Mutantigt exempel på det. Iaf, det här kommer mina spelare att gilla, och det är med största sannolikhet här vi kommer ta vårt avstamp!

"Nästa stretchgoal på tur är att expandera Mutant: Hindenburgs grundbok med en mycket detaljerad beskrivning av Kvarteret Hydran, en del av stadsdelen Hundängen. Till denna beskrivning i text, bild och karta kommer regler för hur er spelgrupp kan driva sin egen verksamhet i kvarteret, må det vara en taverna, pantbank, handelsbod för fornfynd, eller något helt annat. Er verksamhet kan skapa många spännande äventyrsuppslag och fungera som ett nav för er kampanj. I Pyrisamfundet år 127 P.T. är var mutant sin egen lyckas smed!"
Och upplåst! SL-skärm nästa, vilket kan vara kul. Lägger nog till den. FL lär ju spräcka miljonen, så jag hoppas på något riktigt fett då!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Rangertheman;n307873 said:
Hade jag sålt PDF:erna och tjänat pengar på dem hade jag hållit med dig om att det vore skumt och moraliskt fel. Nu är det den fysiska boken, som jag pröjsat 469 spänn för som jag säljer. PDF:en ingår i det priset, men är inget som jag tjänar pengar på när jag säljer boken. Snarare är det så att priset i andra hand är lägre just eftersom det inte medföljer någon PDF. Jag har dessutom hjälpt till att låsa upp töjmål som kommer alla backers tillgodo, så jag har väldigt svårt att se vad det är som är skumt med det. Även om Fria ligan är schyssta, vilket de är, så driver de ett företag och jag är rätt övertygad om att de fria PDF:erna finns med i deras kalkyler.

I vilket fall som helst hade det varit enkelt att ha en nivå utan fysiska belöningar, vilket de flesta Kickstarters har.
Förstår absolut din ståndpunkt. Det jag håller med om att det är synd att det inte finns någon PDF-nivå. Jag läser som sagt aldrig rollspel med fysiska böcker själv eftersom det är så otroligt mycket smidigare med pdf:er. Med min Ipad så når jag hela mitt rollspelsbibliotek över Onedrive utan att det tar någon som helst plats (dessutom kan jag ligga och läsa i mörkret utan sänglampa). Framförallt så slipper man fälla träd helt i onödan.
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Ja synd att man är fattig just nu. Annars hade jag backat detta projektet. ??

Synd att det inte går att betala med Paypal, då hade det funkat.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Varför tjoar folk så mycket om BRP? Det är det ju ingen som egentligen vill spela. Däremot är det högintressant att få konverteringsregler till MYZ för gamla MUA-grejer.
 
Top