Projekt 2021

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
  • Cy Borg - Arbetet går raskt framåt.
  • SKR - Få upp tempot här så det faktiskt går att släppa. Det är mest andra personer som behöver göra saker just nu och jag har tappat bollen lite. Skärpning.
  • Pamflett #3 och #4 - väntar egentligen bara på att jag ska komma igång med firman så jag har nånstans att hantera pengarna. Behöver lista ut hur jag sköter sånt.
  • The Tower Hollow - samma som P3+4.
  • 1-2 andra äventyr som ligger och pyr.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Förhoppningen är att skriva klart Zanguinas feta magimodul samt prångla ut gratis kampanjmaterial och äventyr.
Vi får se om vi lyckas ro det i hamn. Det går bra, men långsamt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag hoppas få redaktöra/layouta två äventyr till Kuf. Men det är inte jag som skriver dem.

Jag skall skriva ikapp på Köpman i Röd Zon, men om det går att avsluta projektet som sådant beror på hur försäljningen av PDF:erna går. (Eftersom jag skriver först efter att det sålt i mitt crowdfundingsexperiment.)

Jag vill skriva något äventyr till Kuf själv också.

Jag sitter och småprogrammerar på ett datorspel, kanske blir det en digital release från Wilhelm's Games under året. Kanske. Det stora nöjet där är att småpyssla med små programmeringsproblem som jag behöver lösa för att lägga till nästa funktion. Om spelet blir roligt, eller ens klart är väldigt underordnat mitt eget nöje.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag vill få klart Haragada 2, åtminstone texten, så att vi sedan kan besluta vad vi ska göra med det, hur det ska ges ut etcetera. Eventuellt kan det bli helt färdigt med layout och sådant också.

Det skulle också vara trevligt att komma så långt med vårt namnlösa OSR-rymdspel så att det går att speltesta, och det borde vara görbart.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag hoppas kunna närma mig en speltestningsbar version av Kål & korruption (arbetsnamn), mitt ännu knappt nedskrivna kalla krigetpolisspel som ska få Sjöwall/Wahlöös Roman om om ett brott-svit att möta Delta Green, med en hyfsat minimalistisk OSR-motor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vore fantastiskt kul om vi kunde förgylla Kopparhavets hjältar med inte mindre än två Kickstart-kampanjer under 2021:
  • Sirenens klagan
  • Kaparen från Krilloan (del 1 i Kopparhavskrönikan)
SK bör hinna ges ut om vi inte får typ en pandemi eller så, och vi bör hinna sjösätta KfK på Kickstarter.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Förhoppningsvis så kommer åtminstone en modul att kickstartas till rollspel X och jag hoppas även blir klar med ytterligare två moduler som sedan kan kickstartas nästa år eller senare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hell Shell:
Detta är väldigt nära ett första utkast som är spelbart, men inte riktigt framme än, och lite för experimentellt för att ordas så mycket om innan det testats "in action".

Finns ju faktiskt här: https://www.rollspel.nu/threads/mourne-sword-sorcery.77488/

Remember the End:
Finns här: http://www.rollspel.nu/threads/utmaning-ettbladsscenarion-2-0.77893/post-1085368

Har ett nytt utkast på grundstommen i spelet, som blir mer av en mysteriegenerator och mindre som förut. Du slumpar nu fram ledtrådar som vardera har en potentiell förklaring - tillsammans blir dessa förklaringar det monster jägarna jagar. Tror det kan bli rätt intressant, eftersom jägare och spelledare lär sig mer om monstret samtidigt.

Men inte färdigt för speltest än.

Inte testklart på långa vägar tyvärr, trots att jag hade tänkt börja spela det nu under hösten ursprungligen. Men har tagit det lugnt med spelledande överhuvudtaget i år på grund av andra åtaganden och då har större projekt, som detta, blivit lidande.

Finns lite bilder dock:
1635490044979.png
The Apology - de hypnotiska varelser som går upp ur haven, tvingar dig att be om ursäkt, och sen äter upp dig. Men inte hela dig. Bara de smaskiga bitarna, som ögonen och tarmarna.

Renskrivna one-shots:
La upp tre till i år:
Har haft otroligt svårt, psykiskt, för att renskriva one-shots. I min hjärna är de liksom "förbrukade", och att skriva klart dem då känns mest konstigt. Det har också visat sig ta mycket mer tid än jag trodde.

Men det är fortfarande rätt många av dessa kvar, och blir fler under hösten när "säsong 2021" börjar. (2021 inleds med ett Mekton II scenario som heter Steel Breeze Showtime!)

Översatta konventsgrejer:
Har påbörjat en översättning av Fyra StuG till engelska, men har också beslutat att göra det till mer av ett rollspel och mindre av ett scenario. Därför tar det också längre tid.

###

Summa summarum känns det lite som att sikta mot stjärnorna men lite halvt nå grässtråtopparna. (Och jag skriver den här reaktionen nu, för resten av året kommer jag inte ha tid till ett jota.)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det lite större projektet jag petat med under året börjar nog komma till en punkt då jag bara måste tvinga fram ett par rollpersoner för att kunna börja speltesta specifika situationer + preppupplägg. Så förhoppningsvis kanske en av de sakerna hinner göras i år. Annars la 2021 grunden för att det skulle kunna ske 2022.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har ju petat lite i det här under lång tid, men nu skall jag faktiskt styra in en av mina spelgrupper på en kampanj där detta kan speltestas. Det ger mig förhoppningsvis en spark i baken.

Gudarnas gåvor: ett supplement till Hjältarnas tid med regler för religioner.

Ambitionen är att nu under höstlovet sammanställa ett dokument som mina spelare kan läsa och förstå utan att jag behöver hänga över deras axlar och förklara. Detta bör innehålla: själva ramverket vad gäller spelmekanik, två nya värv, och två mer eller mindre fullt utvecklade kulter som RP kan gå med i.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag skulle vilja hinna skriva klart min version av Kvidershold till Svärdets sång och publicera via Free league workshop. Jag har skrivit lågfrekvent under ganska lång tid och det är nog först nu jag ser hur det kommer bli i slutändan. Det blir en stor grotta, uppdelad i ca 5 sektioner, med slumptabeller istället för kartor, en klocka som kan trigga händelser och fyra olika fraktioner som kan behöva RPnas hjälp. Nu när jag skrivit den här posten, känner jag mig förhoppningsvis tvungen att skriva klart.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det är en hel del jag inte hann med detta år. Se Neapel och dö! till Mutant 2089 står helt stilla. Ibland funderar jag på att bara strunta i det, men jag har skrivit över hundra sidor och gjort så många illustrationer att jag inte vill ge upp på det än. Men det ligger i koma kan man säga. Det lovecraftinaska skräckmysteriet Sanatorium ligger fortfarande i startgroparna. Bakgrunden är färdigt och allt annat är uppskissat, måste bara få tid att skriva ner det. Sen har jag inte bestämt mig om jag vill använda utmärkta Kutulu som regelmotor eller om det ska vara regellöst. Farsoter blev ju helt färdigt vilket känns riktigt roligt! Blev väldigt nöjd med det också 😁 Mest tid detta är har gått åt att skriva om Somalia och östra Afrika till Neotech, och det har gått riktigt riktigt bra! Har en massa ball settingmaterial och förta utkastet börjar närma sig att bli färdigt. Men det är väldigt mycket kvar att göra, det är inte på något sätt i närheten av att vara färdigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har ju även skrivit en del konventsäventyr till Hjältarnas tid på GothCon. Dessa har utspelat sig i samma värld och följt samma äventyrargrupp, men jag har hoppat runt en hel del på tidslinjen. Det finns två äventyr till i min pipeline. Kanske blir jag klar med något av dem till nästa års GothCon?

Skuggor över Saltträsk: ett mordmysterium i staden där det hela började - utspelar sig efter Spökhuset men innan alla de andra äventyren.
Drakens Drömmar: grande finale på hela äventyrsserien - mer kan jag nog inte avslöja utan spoilers. :cool:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
CY_BORG - På KS 13e november
SKR - nedprioriterat pga ovan
Pamflett #3 och #4 - Ute, nästan slutsålda
The Tower Hollow - Ute, nästan slutsåld
Pamflett #5 och #6 - Ute, slutsålda
Pamflett #7 och #8 - konceptstadie, en av dem borde vara klar till nyår.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Månens krigsherrar del 3: Den avslutande delen av vår sword & planet-kampanj för Svärd & Svartkonst. Väntar på en karta. Texten behöver fixas lite med. Och sen layouten då.
Färdig! Finns här: https://www.drivethrurpg.com/m/product/368829

: Ett femte nummer borde vi väl klämma ur oss. Fokus blir en fortsättning på kampanjmiljön Lotusöarna.
En del av materialet är färdigt, men ganska mycket arbete återstår.

: Skriva ytterligare ett bidrag till en produkt som utgivarna inte utannonserat ännu.
Puttrar på ganska bra.

Jag har blivit sugen på att göra ett ockult mysterie-scenario. Antagligen kompatibelt med populära T100-skräckspel, men utan HPL-mythos.
Har utvecklats till ett hack på Unknown Armies + diverse influenser från Delta Green, Odd Soot, Kopparhavets hjältar, mm. Arbetsnamnet är Mysterium. Ikväll blir det speltest!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vore fantastiskt kul om vi kunde förgylla Kopparhavets hjältar med inte mindre än två Kickstart-kampanjer under 2021:
  • Sirenens klagan
  • Kaparen från Krilloan (del 1 i Kopparhavskrönikan)
SK bör hinna ges ut om vi inte får typ en pandemi eller så, och vi bör hinna sjösätta KfK på Kickstarter.
Sitter med tryckfilerna till Sirenens klagan exakt just nu! 1 av 2 är inte fel!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
  • Diverse korrekturläsning. Har ett projekt just nu och ett som jag tror kommer i februari.
  • Bistå @Bifur med översättningen av Warriors Adventure Game
  • Slutföra en "case file" till Handbok för Superhjältar-rollspelet, som min dotter, min sambo och jag skrivit på hur länge som helst.
  • Skriva ett äventyr till Call of Cthulhu Sverige
Korrekturläsning har jag gjort en hel del av. Det övriga - inte alls...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag hoppas få redaktöra/layouta två äventyr till Kuf. Men det är inte jag som skriver dem.

Jag skall skriva ikapp på Köpman i Röd Zon, men om det går att avsluta projektet som sådant beror på hur försäljningen av PDF:erna går. (Eftersom jag skriver först efter att det sålt i mitt crowdfundingsexperiment.)

Jag vill skriva något äventyr till Kuf själv också.

Jag sitter och småprogrammerar på ett datorspel, kanske blir det en digital release från Wilhelm's Games under året. Kanske. Det stora nöjet där är att småpyssla med små programmeringsproblem som jag behöver lösa för att lägga till nästa funktion. Om spelet blir roligt, eller ens klart är väldigt underordnat mitt eget nöje.
Äventyren fastnade hos sina skribenter.

Jag har gjort lite korr i KIRZ, men inte uppdaterat filerna på DriveThru under året.

I stället för att skriva till Kuf började jag spelleda det. Men jag har skrivit ner all prep till kampanjen. Vad tiden lider skulle det kunna bli en Rechnoygorod-sourcebook med minimal ansträngning. Det får vänta tills jag är klar med kampanjen dock så jag kan få med allt.

Datorspelet somnade när jag löst de tekniska utmaningarna som intresserade mig.

Sedan började jag ett Kuf-äventyr i Inform-7, det finns som en spelbar tech-demo, men även det insomnat nu när jag vet hur jag skulle göra. Jag är ingenjör, att lista ut hur ett problem kan lösas är det roliga, att faktiskt lösa problemet är inte alls lika skoj. :-D

Podcasten har dock rullat vidare, vilket är skoj. Och jag tror det var länge sedan jag spelade lika mycket som jag ändå gör nuförtiden. Hobbytid som läggs på rollspelande är mig mer kär än hobbytid som läggs på spelmakande, så jag kan inte klaga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag postar ju halvregelbundna uppdateringar i min arbetsdagbok och i min arbetsdagbok specifikt för Andromeda, men här är lite statusar:
  • Rotsystem – Robotskallen. Väntar på att få tid att göra de sista illustrationerna.
  • Rotsystem – Ny version av grundboken. Börjat kolla igenom texterna. Är halvvägs igenom två av dem.
  • Kutulu – Mardrömmar från Amerikat. Provtrycket kom i veckan, och jag skickade precis igår uppdaterade PDF:er till Eloso. Det var ändå gott nog, så vi kör nog inget andra provtryck.
  • Kutulu – Äventyret vars namn är en spoiler. Ingenting har hänt här överhuvudtaget. Väntar på att jag ska få tid och ytterligare inspiration.
  • Call of Cthulhu – Tatters of the King del 2 och 3 fast bra. Typ inget har hänt här. Annat har prioriterats.
  • Sentinels of the Weave. PDF:en är layoutad och klar, och texten förädlad ett par vändor. Planen just nu är att lägga ut på DrivethruRPG under helgen. Och så ska jag gå in på minst ett engelskspråkigt forum (rpg.net?) och skriva en pinsam promo-post.
  • Volt. Inväntar beslut från systemskaparen vad gäller vissa mekaniker. Ska ha fysiskt möte i Göteborg andra helgen i december och spela rollspel, framför allt det scifi-spel vi just nu jobbar på – i princip Ödesväktarnas värld fast långt i framtiden.
  • Agency. Det mesta färdigskrivet, men spelet är just nu lågprio pga Andromeda. Jag behöver skriva lite till och sedan göra ett gäng illustrationer.
  • Agency – Transformers med serienumren avfilade. Konceptet hyfsat klart, behöver mest hitta tiden. Lågprio pga Andromeda och pga att jag kommit på en annan modul jag nog vill prioritera (Fearful symmetry).
  • Äventyrsspelet Rymd: Universums Öde: Andromeda. Texten ungefär halvklar. Det är här mitt fokus ligger just nu. Det har tagit längre tid än jag hade önskat. Outline och innehåll i princip klart, jag behöver bara göra om till läsbar text.
Så… Mardrömmar är i princip klart, Sentinels är i princip klart och Andromeda är på god väg. Jag vågar inte lova att Robotskallen kommer innan nyår, men det blir nog nästa projekt när väl Andromeda ligger bakom mig.
 
Top