Professionella spelledare

Det är inte det som diskuteras. Hur framgångsrik någon är, hur länge den kommer hålla på med det, i vilken grad den försörjer sig etc är inte en faktor.

Den enda just nu användbara och existerande definitionen för en "professionell" spelledare är att någon kallar sig för det och har ambitionen att sälja spelledandet som tjänst. Det existerar i praktiken inte som yrke, det finns ingen bransch, ingen reglering, ingen praxis, ingen beprövad erfarenhet. Det finns globalt på sin höjd kanske ett handfull hundratal personer som försörjer sig på det i en sådan utsträckning att de skulle kunna kallas "yrkesverksamma", och sedan ytterligare några tusen som gör det som en mer eller mindre framgångsrik sidohustle. Start Playing hävdar att de har runt 5000 återkommande spelledare, det är den med råge största plattformen för det. Så dubbla den siffran och du har nog i princip hela branschen, globalt. Det är ingenting.

Den enda tröskeln du behöver komma över för att legitimt kunna kalla dig för "proffs" är att du säger att du är ett.

Fast vi kan inte jämföra faktiskt existerande yrken och branscher med ett yrke som faktiskt inte finns.

Vi kan inte diskutera "professionella yrkes-Spelledare" som att det är någonting verkligt och existerande, för utöver det handfull individer som lyckas göra det, så finns det liksom ingenting att titta på och undersöka eller dra slutsatser ifrån.

Den enda slutsats som kan dras är att om någon säger att den är ett "proffs" och väljer att ta betalt så betyder det något. Att personen kan antas vara "bättre" än någon som inte valt att göra det. Enligt mig är det ytterst märkligt, och oerhört naivt.

Jag ser ingen orsak att anta att det existerar någon korrelation alls mellan huruvida någon valt att försöka monetisera sin SL-hobby och huruvida denne faktiskt är mer kompetent på det än den generella genomsnitts-spelledaren. Eventuell framgång spelar faktiskt ingen roll, alls, det är inte en förutsättning för att kunna hävda proffs-status i sammanhanget.

En professionell pantsamlare är liksom inte relevant mer kompetent på att panta burkar än en vanlig person som pantar sin hemmapant. Om vi skall jämföra aktiviteter man kan försörja sig på som inte är existerande yrken.
Att starta och försöka driva ett bryggeri är lika existerande eller oexisterande (välj själv) som yrke som komersiella spelledare. Det finns ingen som helst skyddad titel, cerifikat eller liknande för att få kalla sig det i någon av de saker jag nämner. Ytterst få"hantverksbryggerier" har produktionsbryggare anställda. Nu griper du efter halmstrån.
Tent krasst, du kan kalla dig bryggmästare, vare sig du bryggt en enda liter eller ej.
Jag VET folk som till viss försörjer sig med spelledande och kringaktiviteter. Finns "yrket" då, eller har fu en egen mall på vad som finns och inte i yrkesväg?

Det är inte det som diskuteras. Hur framgångsrik någon är, hur länge den kommer hålla på med det, i vilken grad den försörjer sig etc är inte en faktor.
Det klart att det spelar roll. Om både bra och dåliga börjar med det, och fler dåliga hoppar av för att det inte funkar ekonomiskt för dem (just för att de är sämre på det), blir andelen bra som blir kvar högre. Selektion, igen.

Jag skulle nog inte säga att man är professionell spelledare om man aldrig gjort det, heller. Då är det något man försöker bli.

Jag VET folk som till viss försörjer sig med spelledande och kringaktiviteter. Finns "yrket" då, eller har fu en egen mall på vad som finns och inte i yrkesväg?
Någon gång ibland måste jag skicka in uppgifter till SCB om vilka yrken folk har på mitt jobb.

Sen sammanställer de det:

Spelledare finns inte med, ej heller bryggare. :) Speldesigner och spelutvecklare är två olika koder. :D

Någon gång ibland måste jag skicka in uppgifter till SCB om vilka yrken folk har på mitt jobb.

Sen sammanställer de det:

Spelledare finns inte med, ej heller bryggare. :)
Sen kan man kalla det "eventskapare/upplevelse arrangör" eller liknande...sen att det är just rollspelande som är upplevelsen och ibte ex en ölprovning eller "mordgåta" eller random annan upplevelse är väldigt underordnat... Fenomenet med kommersiella spelledare finns, på samma sätt som bryggare ;)

Att starta och försöka driva ett bryggeri är lika existerande eller oexisterande (välj själv) som yrke som komersiella spelledare. Det finns ingen som helst skyddad titel, cerifikat eller liknande för att få kalla sig det i någon av de saker jag nämner. Ytterst få"hantverksbryggerier" har produktionsbryggare anställda. Nu griper du efter halmstrån.
Tent krasst, du kan kalla dig bryggmästare, vare sig du bryggt en enda liter eller ej.
Vad du bevisar här är att bryggmästare inte är ett yrke, inte att spelledare är det.
Det klart att det spelar roll. Om både bra och dåliga börjar med det, och fler dåliga hoppar av för att det inte funkar ekonomiskt för dem (just för att de är sämre på det), blir andelen bra som blir kvar högre. Selektion, igen.

Jag skulle nog inte säga att man är professionell spelledare om man aldrig gjort det, heller. Då är det något man försöker bli.
För det första skulle jag vilja se statistiken över att "dåliga" slutar medan de "bra" fortsätter och därmed är marknaden säkrad.

För det andra så verkar det som du säger att det finns någon diffus gräns där en person går från att "försöka" bli yrkesspelledare till att faktiskt bli en. Samtidigt finns det inget som hindrar den som "försöker" att ta betalt under hela sin resa och inte heller någon intyg som visar på att nu har denna spelledare blivit tillräckligt "bra" för att bära titeln. Det bäddar ju inte för tryggheten du påtalar skall finnas om jag väljer en yrkesspelledare framför någon som spelleder gratis (förmodligen för att de gillar att göra det).
När jag köper tjänster på jobbet händer det att jag köper in tjänster som jag skulle kunna utföra bättre själv. Men det är inte alltid jag vill eller har tid att utföra jobbet själv, och då är det mest logiskt att köpa in tjänsten. Jag erbjuder ju mina tjänster som rollspelsskribent, fast många av er här är minst lika bra eller bättre på det än vad jag är. Och det finns de som köper mina tjänster.
Absolut. Hatar man att spelleda men älskar att spela så kanske man överväger att betala för det. Om man å andra sidan älskar att spelleda och inte tar betalt för det så kan marknaden framstå som en smula underlig. Man KAN köpa en spelledare, eller så kan man fråga mig så arbetar vi fram tid och plats som funkar för alla.
Jag tror att jag känner typ två som erbjuder spelledande mot betalning. En av dem gör det som en del av ungdomsaktiviteter i kommunen, där han anlitas av ett bibliotek för att spelleda barn och ungdomar som vill prova på rollspel. Låter som en bra grej tycker jag.
Jag saknar en bit av historien här. Är han anställd av biblioteket som driver ett rollspelsprojekt där han medverkar som spelledare? Eller är det han som driver projektet på biblioteket eller gentemot biblioteket? Eller driver biblioteket ett projekt och din vän är anlitad externt enbart för att vara spelledare. Som kommunal verksamhet verkar detta mer i stil med att vara aktivitetsledare där någon eldsjälv lyckats forma om sitt jobb så de kan ha roligt på betald tid (långt ifrån ovanligt på bibliotek utifrån historierna jag hört). Skulle dock inte kalla detta för spelledande som yrkesform.

Jag arbetar inom öppenvården till exempel. Hade jag fått igenom att jag skulle spela rollspel med mina klienter som "terapiform" så hade det inte gjort mig till yrkesspelledare, detta trots att jag fått betalt för att spelleda.

Vad du bevisar här är att bryggmästare inte är ett yrke, inte att spelledare är det.
Det skrevs som svar på påståendet att Det ena VAR ett existrande yrke och det andra inte. Du har just bevisat att det finns en otrolig godtycklighet i vad som är ett yrke/jobb i tolkningar...men visst. Spelledande är kanske inte en yrkestitel i sig, men att hitta en yrkestitel/förtagsverksamhet där komersiellt spelledande går att få in är ENKELT. Men vill man medvetet inte förstå, så förstår jag att det blir svårt. Att DU inte tycker att det skall kunna vara något som andra tar betalt för betyder inte att det är vekligheten. Jag känner till, precis som Seter, ett par som får förhållande vis bra betalt per timme från bibliotek, skolor och så vidare för att spelleda. Och nej. de är inte anställda av biblioteket/skolorna och gör det som en del i sin anställning.

Jag arbetar inom öppenvården till exempel. Hade jag fått igenom att jag skulle spela rollspel med mina klienter som "terapiform" så hade det inte gjort mig till yrkesspelledare, detta trots att jag fått betalt för att spelleda.
Jag är ju bibliotekarie som håller i två rollspelsgrupper på biblioteket, men skulle heller inte kalla mig för "betald spelledare". Jag är betald för ungdomsverksamhet och har (bland annat) valt att låta detta ta sig uttryck i en rollspelsklubb.

Jag är ju bibliotekarie som håller i två rollspelsgrupper på biblioteket, men skulle heller inte kalla mig för "betald spelledare". Jag är betald för ungdomsverksamhet och har (bland annat) valt att låta detta ta sig uttryck i en rollspelsklubb.
Som sagt...en skillnad mot de jag pratar om....som ställer ut en fakturas till biblioteken för spelledandet.

Det skrevs som svar på påståendet att Det ena VAR ett existrande yrke och det andra inte. Du har just bevisat att det finns en otrolig godtycklighet i vad som är ett yrke/jobb i tolkningar...men visst. Spelledande är kanske inte en yrkestitel i sig, men att hitta en yrkestitel/förtagsverksamhet där komersiellt spelledande går att få in är ENKELT. Men vill man medvetet inte förstå, så förstår jag att det blir svårt. Att DU inte tycker att det skall kunna vara något som andra tar betalt för betyder inte att det är vekligheten. Jag känner till, precis som Seter, ett par som får förhållande vis bra betalt per timme från bibliotek, skolor och så vidare för att spelleda. Och nej. de är inte anställda av biblioteket/skolorna och gör det som en del i sin anställning.
Jag tycker din ton är otrevlig och att du försöker få diskussionen att bli personlig. Att JAG tycker något är varken mer eller mindre värt än att DU tycker något.

Att vara egenföretagare är så klart något och att vissa tjänar pengar på att spelleda har jag nog aldrig motsagt, vad jag dock har sagt, och sagt flera gånger, är att någon som påstår sig vara ett proffs på spelledande inte nödvändigtvis behöver vara det utan istället kan vara fullkomligt värdelös på det och ändå tjäna pengar. Världen är full av människor som tjänar stora pengar genom att leverera undermåla produkter och tjänster.

Jag tänker spontant att om jag nu skulle bli en professionell spelledare och livnär mig på det under en period, då vill jag ju eventuellt fortfarande ha något jag kan skriva i CV:t som kan vara gångbart vid en framtida arbetsansökan om jag inte känner för att vara en betald spelledare resten av livet.

Så kanske gruppledare, eller teambuilding coach eller något sådant.

Att se professionell spelledare so faktisk etablerad yrkesroll kommer kanske inte hända föränn rollspel är så pass spritt, välkänt och respekterat att det är i samma nivå som typ handboll åtminstone.

Och jag menar alltså inte välkänt som i "jag hörde nån i Stranger Things prata om DnD", utan faktiskt vet vad det handlar om.

Sen är väl frågan om man är det man är eller om man är det man skriver till SCB att man är.

Jag saknar en bit av historien här.
Han anlitas som spelledare och fakturerar biblioteket per spelomgång.

Kan lägga till att han är en kulturarbetare och är beroende av olika instick här och var. Så spelledandet är inget som han livnär sig på 100 %. Det är ändå ingen större marknad i Sverige för den typen av tjänster.

Tror jag i alla fall? Eller dräller det av betalda spelledare i Sverige? Eller ens spelledare som vill ta betalt? Jag har fått för mig att det är en rätt marginell företeelse.

Rollspelsverket, gör något!!
Ja, vad är detta, privat spelledarutövande utan Rollspelsverkets godkännande? Ett öppet angrepp mot det svenska rollspelsmonopolet!

Vad kommer härnäst? T12:or? Tärningspölar?

P.S. mer seriöst håller jag nog med om att det är skillnad på att få betalt för att spelleda rollspel som aktivitetsform, med barn och ungdom eller i andra sammanhang, där poängen är att det är någon form av aktivering eller kulturell aktivitet t.ex inom skola, vård, bilbliotek el dyl. Grymt ju. Mer sånt!

Och att sälja SL-tjänster till vanliga spelgrupper som hade kunnat arrangera sig själva. Men jag är osäker till vilket utsträckning det senare är en grej.

Ja, vad är detta, privat spelledarutövande utan Rollspelsverkets godkännande? Ett öppet angrepp mot det svenska rollspelsmonopolet!
Kommersiella rollspel, till och med, och inte bara de statligt kontrollerade?! :eek:

Kommersiella rollspel, till och med, och inte bara de statligt kontrollerade?! :eek:

Vi har redan sett från de Förenta Staterna vad som händer när man släpper loss okontrollerade vinsinstressen i den samhällskritiska rollspelssektorn:
- XP-inflation
- Obalanserade prestigeklasser
- Okontrollerade vålds- och plundringsspiraler av antisocial mördar-RP

Att vara egenföretagare är så klart något och att vissa tjänar pengar på att spelleda har jag nog aldrig motsagt, vad jag dock har sagt, och sagt flera gånger, är att någon som påstår sig vara ett proffs på spelledande inte nödvändigtvis behöver vara det utan istället kan vara fullkomligt värdelös på det och ändå tjäna pengar. Världen är full av människor som tjänar stora pengar genom att leverera undermåla produkter och tjänster.

Undra om det inte går massa begreppsförvirring genom hela tråden.... Där folk menar och tänker olika saker kopplat till olika ord.
Tre ord för mig i tråden och vad de betyder i mina ögon
Profesionell: Någon som försörjer sig på det de gör (spelleder i detta fall).
Proffs: Någon som är väldigt väldigt duktig på något (var en gång i tiden samma sak som profesionell, men har mer och mer kommit att beteckna en skicklighetsgrad, inte en försörjning)
Komersiell: Att ta betalt för något i kommersiell form. Inte nödvändigtvis till den nivån att det ger försörjning eller ens går plus i botten. Indikerar egentligen inget om skicklighet i utförandet.

Liknelsen med bryggerier (hantverks/craft breweries) igen.
ALLA är de kommersiella (svensk alkoholpolitik och skatteregler tillåter inte annat.)
FÅ är professionella, dvs att de de facto KAN försörja sig på det. De flesta blir försörjda av antingen annat arbete eller andra parter (ofta familjemedlemmar eller andra inblandade som har andra yrken/inkomster i väntan på att det ska "löna sig", vilket det sällan gör).
Proffs... Tyvärr för få är så pass skickliga på allt som hör till och det finns många bättre bryggare än de som startar bryggerier

Undra om det inte går massa begreppsförvirring genom hela tråden.... Där folk menar och tänker olika saker kopplat till olika ord.
Tre ord för mig i tråden och vad de betyder i mina ögon
Profesionell: Någon som försörjer sig på det de gör (spelleder i detta fall).
Proffs: Någon som är väldigt väldigt duktig på något (var en gång i tiden samma sak som profesionell, men har mer och mer kommit att beteckna en skicklighetsgrad, inte en försörjning)
Komersiell: Att ta betalt för något i kommersiell form. Inte nödvändigtvis till den nivån att det ger försörjning eller ens går plus i botten. Indikerar egentligen inget om skicklighet i utförandet.

Liknelsen med bryggerier (hantverks/craft breweries) igen.
ALLA är de kommersiella (svensk alkoholpolitik och skatteregler tillåter inte annat.)
FÅ är professionella, dvs att de de facto KAN försörja sig på det. De flesta blir försörjda av antingen annat arbete eller andra parter (ofta familjemedlemmar eller andra inblandade som har andra yrken/inkomster i väntan på att det ska "löna sig", vilket det sällan gör).
Proffs... Tyvärr för få är så pass skickliga på allt som hör till och det finns många bättre bryggare än de som startar bryggerier
Om dessa definitioner skulle hjälpa mig att förstå något måste jag tyvärr meddela att jag är på tok för trög för att detta skulle gå i mål. Jag tror att jag kan lämna det jag skrev precis så som jag skrev det även med orden så som du nyttjar dem. Vad gäller bryggerier är mitt intresse svalt, jag föredrar att diskutera rollspel.

Back