StradhLestat
Swashbuckler
Att starta och försöka driva ett bryggeri är lika existerande eller oexisterande (välj själv) som yrke som komersiella spelledare. Det finns ingen som helst skyddad titel, cerifikat eller liknande för att få kalla sig det i någon av de saker jag nämner. Ytterst få"hantverksbryggerier" har produktionsbryggare anställda. Nu griper du efter halmstrån.Det är inte det som diskuteras. Hur framgångsrik någon är, hur länge den kommer hålla på med det, i vilken grad den försörjer sig etc är inte en faktor.
Den enda just nu användbara och existerande definitionen för en "professionell" spelledare är att någon kallar sig för det och har ambitionen att sälja spelledandet som tjänst. Det existerar i praktiken inte som yrke, det finns ingen bransch, ingen reglering, ingen praxis, ingen beprövad erfarenhet. Det finns globalt på sin höjd kanske ett handfull hundratal personer som försörjer sig på det i en sådan utsträckning att de skulle kunna kallas "yrkesverksamma", och sedan ytterligare några tusen som gör det som en mer eller mindre framgångsrik sidohustle. Start Playing hävdar att de har runt 5000 återkommande spelledare, det är den med råge största plattformen för det. Så dubbla den siffran och du har nog i princip hela branschen, globalt. Det är ingenting.
Den enda tröskeln du behöver komma över för att legitimt kunna kalla dig för "proffs" är att du säger att du är ett.
Fast vi kan inte jämföra faktiskt existerande yrken och branscher med ett yrke som faktiskt inte finns.
Vi kan inte diskutera "professionella yrkes-Spelledare" som att det är någonting verkligt och existerande, för utöver det handfull individer som lyckas göra det, så finns det liksom ingenting att titta på och undersöka eller dra slutsatser ifrån.
Den enda slutsats som kan dras är att om någon säger att den är ett "proffs" och väljer att ta betalt så betyder det något. Att personen kan antas vara "bättre" än någon som inte valt att göra det. Enligt mig är det ytterst märkligt, och oerhört naivt.
Jag ser ingen orsak att anta att det existerar någon korrelation alls mellan huruvida någon valt att försöka monetisera sin SL-hobby och huruvida denne faktiskt är mer kompetent på det än den generella genomsnitts-spelledaren. Eventuell framgång spelar faktiskt ingen roll, alls, det är inte en förutsättning för att kunna hävda proffs-status i sammanhanget.
En professionell pantsamlare är liksom inte relevant mer kompetent på att panta burkar än en vanlig person som pantar sin hemmapant. Om vi skall jämföra aktiviteter man kan försörja sig på som inte är existerande yrken.
Tent krasst, du kan kalla dig bryggmästare, vare sig du bryggt en enda liter eller ej.
Jag VET folk som till viss försörjer sig med spelledande och kringaktiviteter. Finns "yrket" då, eller har fu en egen mall på vad som finns och inte i yrkesväg?