Professionella spelledare

En del av de som hustlar ihop en inkomst som spelledare kör en modul, exempelvis Curse of Stradh, 4 sessioner om dagen, 5 dagar i veckan, så 20 grupper 10-15$ per person och gång, samma modul. Rinse, repeat. Det är antagligen inte så kul att spelleda på detta sätt ('ven om man säkert blir skitbra på den modulen efter ett tag), så där skulle jag hålla med om att det är ett jobb. Jag skulle också kunna tänka mig att hyra in en professionell DM för en tematisk one-shot på ett 50 årskalas där jag bjuder mina nördvänner eller liknande. Annars känner jag mest att en fast spelgrupp som spelar ihop över lång tid kan dela på kostnader för moduler och liknande, speciellt om samma person ofta är spelledare. Jag tror jag skulle få prestationsångest av att ta betalt.

En del av de som hustlar ihop en inkomst som spelledare kör en modul, exempelvis Curse of Stradh, 4 sessioner om dagen, 5 dagar i veckan, så 20 grupper 10-15$ per person och gång, samma modul. Rinse, repeat. Det är antagligen inte så kul att spelleda på detta sätt ('ven om man säkert blir skitbra på den modulen efter ett tag), så där skulle jag hålla med om att det är ett jobb. Jag skulle också kunna tänka mig att hyra in en professionell DM för en tematisk one-shot på ett 50 årskalas där jag bjuder mina nördvänner eller liknande. Annars känner jag mest att en fast spelgrupp som spelar ihop över lång tid kan dela på kostnader för moduler och liknande, speciellt om samma person ofta är spelledare. Jag tror jag skulle få prestationsångest av att ta betalt.
Jag tycker annars väldigt mycket om att återanvända äventyr till nya grupper, lära sig scenariot såpass att man blir bekväm att improvisera fram nya element, och kunna se hur olika spelbord löser de olika utmaningarna.

Men ja, det där lät lite väl repetativt...!

Knappast så att man vara har ett äventyr, heller? Både att kunna erbjuda ett visst sortiment och att inte behöva hålla samma varje gång torde fungera bättre.

Jag skulle tycka att det var jätteintressant att höra saker som ”sådant här är det man märker när man spelat samma äventyr 20 gånger…”

Knappast så att man vara har ett äventyr, heller? Både att kunna erbjuda ett visst sortiment och att inte behöva hålla samma varje gång torde fungera bättre.

Jag skulle tycka att det var jätteintressant att höra saker som ”sådant här är det man märker när man spelat samma äventyr 20 gånger…”
Inte 20, men jag har kört äventyret The Hideous Halls of Mugdulblub till Shadowdark kanske 8 gånger (ibland i något förkortade varianter) och för en tariff på vilka faktioner de olika spelborden allierar sig med och hur de i slutändan väljer att förhålla sig till dungens "huvudboss".

Jag hade en kollega i USA som i slutet på 90-talet/tidigt 2000-tal ägde ett "Spelhotell" i New York. Där kunde man hyra in sig på ett rum och spela brädspel/rollspel ostört under några timmar. Det fanns tydligen mängder med spel och hotellpersonal som kunde hoppa in som spelledare/spelare med kort varsel. Det är inte riktigt professionella spelledare utan det de tjänade pengar var på att att hyra ut lokalen (nära där många jobbade), sälja prylar, förvara spelares material mellan sessioner och sälja mat/snacks. De fick det att gå runt, men det var alldeles för mycket jobb för att de skulle vilja fortsätta med det.

Utan några egentliga argument så känns det som ett mer ok sätt att tjäna pengar på rollspel.

Jag hade en kollega i USA som i slutet på 90-talet/tidigt 2000-tal ägde ett "Spelhotell" i New York. Där kunde man hyra in sig på ett rum och spela brädspel/rollspel ostört under några timmar.
Brorsan hade ett brädspelscafé på samma premiss, där han och dåvarande hjälpte till att sätta upp spelet och förklara reglerna. Det han fick pengarna på var dock sälja brädspel (eller, ja... figurspel [eller ja... Warhammer]). Spelpassen var väl egentligen provsmak inför köpet men man kunde betala en månadskostnad för att få komma dit och spela gratis.

Flera spelbutiker har väl ett liknande koncept redan? Där folk kan komma och spela rollspel vissa dagar. Jag hade lätt kunnat se att man kunnat betala för inte bara få lokal utan även spelledare.

Back