Professionella spelledare

Det verkar som att mångas invändning är inte i första hand att SL får betalt, utan av vem? Få verkar tycka att det är det minsta konstigt att SL som håller i en spelcirkel på ett bibliotek får pengar för det från biblioteket (antingen som direkt ersättning eller för att man gör det på arbetstid och är avlönad på det viset). Och inte heller att man måste betala för spelandet (det är ju vanligt på konvent, särskilt utanför Sverige). Utan det specifika att transaktionen går direkt från spelare till SL, så att spelarna blir kunder?
Ja, precis. Det är inte ett dugg konstigt om en musiker får pengar av en publik för att spela, men rätt konstigt om hen får pengar av de andra bandmedlemmarna för att spela med dem*.

*Ja, jag vet att ett band kan hyra in någon utomstående musiker för ett framträdande, men då kommer ju pengarna de betalar fortfarande från publiken.

Det verkar som att mångas invändning är inte i första hand att SL får betalt, utan av vem? Få verkar tycka att det är det minsta konstigt att SL som håller i en spelcirkel på ett bibliotek får pengar för det från biblioteket (antingen som direkt ersättning eller för att man gör det på arbetstid och är avlönad på det viset). Och inte heller att man måste betala för spelandet (det är ju vanligt på konvent, särskilt utanför Sverige). Utan det specifika att transaktionen går direkt från spelare till SL, så att spelarna blir kunder?
Ja, jag tycker som du beskriver. Att en fritidsledare eller dylikt anordnar spelträffar med sig själv som spelledare på betald arbetstid tycker jag inte är konstigt alls. Att anordna aktiviteter ingår ju liksom i arbetsbeskrivningen för fritidsledare.

Att det däremot för mig känns konstigt med betalda spelledare i andra sammanhang antar jag hänger ihop med att jag tycker att spelledaren är en självklar del i spelgruppen och att spelleda är lika roligt och lustfyllt som att vara spelare, bara på ett lite annat sätt, och något som någon i gruppen tar på sig att vara. Att då säga att spelledandet på något vis är löskopplat från spelgruppen och något man lika gärna, eller föredragsvis till och med, är en tjänst man kan köpa in av en utomstående är för mig en rent barock idé.

En skillnad är att betalda musiker betalas av publiken, medan betalda spelledare betalas av de andra spelarna. Överfört vore det som om en av musikerna skulle betalas av de andra i bandet.
Nja. Om arbetsmängden skulle vara densamma så visst, men i ett band som ger ut album så får ju de som skriver texten exempelvis mer per låt så det finns ju en skillnad. Och det finns ju en bunt band där en bandledare hyr in resten av bandmedlemmarna och tar större andel av intäkterna själv och andra konstellationer.

Nja. Om arbetsmängden skulle vara densamma så visst, men i ett band som ger ut album så får ju de som skriver texten exempelvis mer per låt så det finns ju en skillnad. Och det finns ju en bunt band där en bandledare hyr in resten av bandmedlemmarna och tar större andel av intäkterna själv och andra konstellationer.
Fast det du beskriver är ju en situation är ett antal människor har en business tillsammans där en av dem får en större del av intäkterna för att hen jobbar mer än de andra. Det är inte samma sak som att samma personer går ihop och betalar för någon annans tjänst.

Jag får intrycket att många motsätter sig professionella spelledare för att de själva inte skulle vilja anlita en sådan, eller ta betalt för att spelleda. Men vi är ju redan inne i hobbyn! För någon som är nyfiken på rollspel och vill testa det, men inte har en aning om hur de ska närma sig dem, kan en hyrspelledare vara en möjlig väg in. Det är inte alla som har en spelförening i närheten och även om de har det, kanske de inte vet hur de ska få kontakt med dem. Jag har stött på många som letat rätt länge innan de hittat rätt.

Är det någon som vill prova rollspel och se om det är något för dem, är det en rätt stor begäran att någon i kompisgruppen ska sätta sig in i, och förstå, rollspel tillräckligt mycket för att kunna spelleda. Det är inte heller så kul att sitta där med en klump i magen och känna att man kanske gör fel.

Här finns en annan sak man kan testa intuitionerna mot: är det skillnad på om ni som spelare anlitar spelledaren, eller om någon annan köpt en rollspelssession som t.ex. julklapp åt er?

Jag får intrycket att många motsätter sig professionella spelledare för att de själva inte skulle vilja anlita en sådan, eller ta betalt för att spelleda. Men vi är ju redan inne i hobbyn! För någon som är nyfiken på rollspel och vill testa det, men inte har en aning om hur de ska närma sig dem, kan en hyrspelledare vara en möjlig väg in. Det är inte alla som har en spelförening i närheten och även om de har det, kanske de inte vet hur de ska få kontakt med dem. Jag har stött på många som letat rätt länge innan de hittat rätt.

Är det någon som vill prova rollspel och se om det är något för dem, är det en rätt stor begäran att någon i kompisgruppen ska sätta sig in i, och förstå, rollspel tillräckligt mycket för att kunna spelleda. Det är inte heller så kul att sitta där med en klump i magen och känna att man kanske gör fel.
Så kan det absolut vara. Jag får nog räknas till de du nämner motsätter sig företeelsen och det till största delen av de anledningar du anger, att jag inte ser behovet och inte skulle göra det själv. Men situationen du målar upp, med nybörjare som vill spela men inte riktigt vet i vilken del av trådnystanet de ska börja dra, så har det absolut en plats om de inte lyckas hitta någon på annat vis.

Mina största invändningar har dock egentligen mest handlat om detta att det i vissa kretsar är så man gör. Att om man vill spela rollspel så tar inte en av spelarna på sig rollen av spelledare utan att man istället hyr in en utifrån.

Det jag egentligen har emot betala för SL är just att det känns som att SL inte skulle vilja spela med oss om vi inte betalade hen. Att dela på kostnaderna som SL har är självklart. Men det är väl lite inrotat att det är ett kompisgäng som spelar. Eller att man i alla fall har en viss gemenskap i spelgruppen. Jag spelar ju på ett visst sätt för att göra det roligt och intressant för spelledaren också. Men med betald spelledare så faller lite det samspelet. Eftersom spelledaren får betalt behöver man inte tänka på att det ska vara roligt för spelledaren också.

För ett dungeoncrawl typ av spel kan jag tänka mig att betalda spelledare har det lättare. Det är ju lite redan av spelledare mot spelare typ av spelstil.

Eftersom spelledaren får betalt behöver man inte tänka på att det ska vara roligt för spelledaren också.
Ska jag vara ärlig, tycker jag inte att det rollspelsmässigt är särskilt roligt att spelleda nybörjare. Men det finns andra värden. Att öppna deras ögon för rollspel och att de förhoppningsvis pratar om upplevelsen med värme efteråt, är en annan typ av roligt. Plus att det kan vara skönt för spelarna att inte behöva ta ansvar för spelledarens nöje, utan kan fokusera på sitt egna.

Back