Professionella spelledare

Är det i analogi fel att ta betalt för att skriva rollspel också, tycker ni, eller vad är annars skillnaden? Får illustratörer ta betalt? Musiker? Är det OK att ha en patreon för kreativt arbete?

Jag uttalar mig inte gärna om vad som "är ok" i sammanhanget, men jag tycker att det är något väldigt fint och bra med musiker som jammar ihop, band som spelar gratis på fritidsgårdar, ungdomsteaterföreningar som sätter upp pjäser där biljettpriset knappt täcker kostnaden för lokalen och hyran. Ideellt arbete, framför allt kreativt sådant, får mig att bli alldeles varm inombords. Föreningssverige är bland det finaste vi har.

Eller "har haft" får jag väl tyvärr säga, eftersom det tycks döende. Jag tycker att det är tråkigt att precis allting måste bli en patreon, att varje hobby måste göras till en bisyssla, att fler och fler jobbifierar sina passioner. Den här kulturen med "side hustles"; hustlekultur överlag, hade gärna fått stanna i amerikat för min del.

Jag undrar om det inte är ett svenskt perspektiv, där föreningsliv och ställa upp volontärt är en stor del. Tillsammans med den plattare hierarkin som genomsyrar det svenska samhället.
Jag fattar delvis kopplingen till föreningsliv, även om min uppfattning är att rollspel mestadels görs bland kompisgrupper eller främlingar på nätet, snarare än huvudsakligen via föreningar. Det var mer den demokratiska kopplingen som jag inte förstod.

Inom gissningsvis 10 år kommer AI att kunna göra det (men kan inte ännu), så den som vill hyrspelleda bör göra det nu.

Jag fattar delvis kopplingen till föreningsliv, även om min uppfattning är att rollspel mestadels görs bland kompisgrupper eller främlingar på nätet, snarare än huvudsakligen via föreningar. Det var mer den demokratiska kopplingen som jag inte förstod.
Byt ut "demokratiska" mot "det gemensamma", som Quadrante föreslår.

Back