Quadrante
Grisbonde
Skattesatsen beror på årslönen, men momsen är 25%.
Är det i analogi fel att ta betalt för att skriva rollspel också, tycker ni, eller vad är annars skillnaden? Får illustratörer ta betalt? Musiker? Är det OK att ha en patreon för kreativt arbete?
Jag fattar delvis kopplingen till föreningsliv, även om min uppfattning är att rollspel mestadels görs bland kompisgrupper eller främlingar på nätet, snarare än huvudsakligen via föreningar. Det var mer den demokratiska kopplingen som jag inte förstod.Jag undrar om det inte är ett svenskt perspektiv, där föreningsliv och ställa upp volontärt är en stor del. Tillsammans med den plattare hierarkin som genomsyrar det svenska samhället.
Byt ut "demokratiska" mot "det gemensamma", som Quadrante föreslår.Jag fattar delvis kopplingen till föreningsliv, även om min uppfattning är att rollspel mestadels görs bland kompisgrupper eller främlingar på nätet, snarare än huvudsakligen via föreningar. Det var mer den demokratiska kopplingen som jag inte förstod.
Rimligtvis gör man det som ett enmansföretag.Skattesatsen beror på årslönen, men momsen är 25%.
Känns inte som att detta skulle bli bättre om ingen tog sitt band till kommersiell nivå, dock. Antagligen inspireras många av tanken på framgång och att bli stora. Antagligen spelledare fler om vi får superstjärnor till spelledare.Jag uttalar mig inte gärna om vad som "är ok" i sammanhanget, men jag tycker att det är något väldigt fint och bra med musiker som jammar ihop, band som spelar gratis på fritidsgårdar
Det är väl det som finns nu då några har god inkomst på streama sina sessioner.Känns inte som att detta skulle bli bättre om ingen tog sitt band till kommersiell nivå, dock. Antagligen inspireras många av tanken på framgång och att bli stora. Antagligen spelledare fler om vi får superstjärnor till spelledare.
De superstjärnor som vi har när det gäller spellederi har ju dock ett problem att de snarare levererar rollspel som åskådarsport, snarare än fokus på att ge en bra upplevelse som spelare. Ofta är ju de två föreelserna samma sak, men inte alltid.Känns inte som att detta skulle bli bättre om ingen tog sitt band till kommersiell nivå, dock. Antagligen inspireras många av tanken på framgång och att bli stora. Antagligen spelledare fler om vi får superstjärnor till spelledare.
Dessutom så är det ju inte enkom Matt Mercer som gör CR underhållande, han omger sig med talangfulla röstskådespelare.De superstjärnor som vi har när det gäller spellederi har ju dock ett problem att de snarare levererar rollspel som åskådarsport, snarare än fokus på att ge en bra upplevelse som spelare. Ofta är ju de två föreelserna samma sak.
I fotbollen fanns det eldsjälar, men dom dog ut när 13 till 14-åringar fick managers och det slutade vara kul. Nu ska tränare ha betalt för att göra något. Det är ingen som ställer upp längre utan tid är dyrbart.
Jag har varit fotbollstränare och har sett utvecklingen över årtionden. Men ja, det var i Norrköping så det är väl en storstad.Inte alls sant faktiskt. Både fotbollen och hockeyn här i byn drivs helt och hållet av eldsjälar.
Är det i analogi fel att ta betalt för att skriva rollspel också, tycker ni, eller vad är annars skillnaden? Får illustratörer ta betalt? Musiker? Är det OK att ha en patreon för kreativt arbete?
Jag kommer från Open Source-världen där programvaran (jag jobbade på MySQL AB) delas öppet och gratis. Det funkade bra samtidigt som vi kunde ta betalt, och grundarna blev till sist stormrika. För min del hade jag inga problem med det, för de var bra folk som under många år hade jobbat med sådant de brann för, och fortsatte göra det även sedan de fått en massa pengar. Jag har behållit den inställningen sedan dess: jag har inget emot att folk tjänar pengar om de ger något av värde till andra som vill betala, något de brinner för med en passion som jag märker som konsument. När pengatjänande / berömmelse blir huvudsaken tappar jag däremot intresset.
Inom gissningsvis 10 år kommer AI att kunna göra det (men kan inte ännu), så den som vill hyrspelleda bör göra det nu.
Antagligen inspireras många av tanken på framgång och att bli stora. Antagligen spelledare fler om vi får superstjärnor till spelledare.
Jag kan tänka mig ett visst överlapp bland de som lyckas som privatkock - satsa på höga priser och gör något som känns skräddarsytt och extravagant för privatpersoner med stålar. Coola props och annat kringmojs och kunna leverera en helkväll åt ett kompisgäng. Eller företagsevenemang, är det högkonjunktur brukar det finnas stålar där. Säkert med en del pengar och marknadsföring via sociala medier där man visar på lite spektakulära delar av spelupplevelsen.Jag har inget problem med något av det, och som jag skrev tidigare så önskar jag bara all lycka till de som lyckas få betalt spelledande att fungera. Jag har potentiellt problem med själva fenomenet i bredare bemärkelse, men de eventuella problem jag ser med det negeras i princip helt av hur marginellt fenomenet är, och sannolikt kommer fortsätta vara.
Jag tycker ju självklart att folk som är intresserade av rollspel skall lära sig att spelleda själva, spela spel som inte kräver lika mycket av SL, spela spel utan SL, eller försöka hitta en SL som ställer upp gratis (online, i närområdet eller på konvent). Men de som hellre vill betala för det får naturligtvis göra det, även fast jag tycker det är lite märkligt.
Tror absolut inte att någon konventionell AI inom 10 år kommer kunna ersätta en normal SL i ett traditionellt bordsrollspel, i vart fall inte om vi pratar om LLM teknik. Spelledande kräver kreativitet, dit är LLM-tekniken inte påväg. Däremot så kommer ju självklart utvecklingen inom datorspelen att fortsätta, och det är ju i praktiken redan dit den absoluta majoriteten av människor som inte har någon SL söker sig, eftersom datorspel redan är en sorts digital automatiserad SL.
Jag tror absolut vi kommer se någon sorts hybridgenre av datorspel och VVTs växa fram de kommande åren med avancerade automatiserade generativa system, där man spelar multiplayer i små grupper i randomgenererade världar med randomgenererade quests och narrativ. Det är ju en utveckling som pågått sedan 80-talet (om inte tidigare). Eventuell kommer LLM-teknik vara en komponent i det, men det återstår ju att se.
Sådana har vi redan, det är människor som Matt Mercer och Brennan Lee Mulligan.
Precis som det finns en hel mängd presumtiva proffs-SL så finns det otroligt många hoppfulla "content creators" som hoppas kunna skapa en karriär för sig själva inom rollspelsindustrin på annat sätt än att skapa och ge ut rollspel.
De flesta av dessa kommer såklart att misslyckas, eftersom det är vad de flesta som vill försörja sig på kändisskap, sociala medier och kreativt arbete gör (de flesta musiker blir inte rockstjärnor heller). Men av de som kommer lyckas i framtiden (vilket såklart några kommer göra) så är det sannolikt de som lyckas kombinera flera uttryck och inkomstkällor, där actual play och streams, liveframtädanden, patreon, reklamsamarbeten/sponsorer, betalt spelledande, merchandising och spelutgivning ingår.
De som kommer klara sig bäst som proffs-SL är nog de som också kommer kunna bygga upp följen på sociala medier och ge ut egna produkter.