Professionella spelledare

Det som skaver lite för mig med professionella spelledare är att det antyder dels att spelledare inte är spelare, utan på något vis inte är del av spelgruppen, samt att vara spelledare på något vis är en börda och/eller så mycket tyngre och jobbigare än att "bara" vara spelare.
Alltså, i många spel och grupper är det ju en rätt annorlunda roll. Det förväntas att spelledaren kan mer om spelet regel- och processmässigt, kanske har förberett ett äventyr/spelpass, och agerar mötesledare på ett sätt enskilda spelare inte alltid har ”mandat” till.

I majoriteten av alla grupper jag varit med om (bland vänner, främlingar, på konvent och i kampanjer) drar spelledaren ett mycket tyngre lass. Det är belönande och roligt, men annat än att vara spelare.

Kanske ser min situation helt annorlunda ut i jämförelse med andra rollspelares. Jag har en pool av spelare att ta ur om jag skulle vilja bilda en ny grupp. Begränsningen här är tid snarare än möjlighet. Och i denna spelarpool finns lika många som kan tänka sig att spelleda lika väl som spela. Jag är personligen likadan. Om jag skulle hamna i en situation där jag satt med en hög villiga spelare men ingen som ville vara spelledare så skulle jag utan tvekan ta på mig SL-hatten själv. Och det helt utan någon form av uppoffring.

Jag skulle tro att du har en ovanlig situation. Av alla de som jag spelat med personligen (ett 50-tal) så har flera spellett, troligen majoriteten, men det har bara varit jag och en annan som spellett ofta och regelbundet (1-2 ggr/vecka) och den andra vet jag inte om han spellett något sen sent 90-tal. Jag har läst många foruminlägg där folk känner sig fast som eviga spelledare i sina grupper. Jag föredrar spelledande framför spelande, men jag hade verkligen uppskattat nån mer spelledare som spelledde oftare.

Jag tror det är som de flesta intressen och engagemang, folk har olika mycket intresse och därmed potentiell tidsmängd att spendera.

Alltså, i många spel och grupper är det ju en rätt annorlunda roll. Det förväntas att spelledaren kan mer om spelet regel- och processmässigt, kanske har förberett ett äventyr/spelpass, och agerar mötesledare på ett sätt enskilda spelare inte alltid har ”mandat” till.

I majoriteten av alla grupper jag varit med om (bland vänner, främlingar, på konvent och i kampanjer) drar spelledaren ett mycket tyngre lass. Det är belönande och roligt, men annat än att vara spelare.
Det är ju inte någon sorts slump att det alltid är SL det är brist på om brist råder.

Det är ju inte någon sorts slump att det alltid är SL det är brist på om brist råder.
Intressant utifrån att jag aldrig hittar spelare att spelleda för på någon regelbunden basis (eller alls egentligen). När jag sökt spelgrupp har jag som oftast tvingats in i spelarrollen. Men det är så klart bara anekdotiskt.

Jag vet bara om en som har gått från att spelleda och stream på youtube till att starta karriär som professionell spelladare = youtubekanalen True Mask Games. vet inte hur det går för honom nu då kanalen tystnat. man kan ju tycka han borde använda den som promo och lägga upp. Tycker han var väldigt bra och skulle absolu kunna tänka mig betala honom.

Ex om vi är 5 pers, betalar 100 var = 500 per timmes spel (exkl dötid) = lågavlönat jobb ( varje debiterad timme innebör kanske 2h jobb) men om man tycker jobbet är kul så... och som extrainkomst kanske OK

MORALISKT? Självklart OK, men jag är mycket "Liberal" och tycker t.o.m. flera olagliga saker är moraliska borde vara lagliga pga "Frihet först".
För mig är moraliska aspekten i att ta betalt för att spelleda inte ens nära gränsen. Klart det finns nackdelar. Se på Matt på youtube kanalen "Telling Tales" som nu (till min enorma besvikelse men jag förstår honom) har gett upp och slutat spelleda på online pga för mycketjobb och att det dödade lusten (parafraserar- ni får kolla hans youtube så förklarar han där)

Back