Nekromanti Pocket eller Hardback?

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Närsynthet [OT]

Med tanke på din ålder så är det naturligt att närsyntheten ökar. Det är bra att du tar av dig glasögonen vid läsning; vid datorn kan det ofta gå på ett ut. De styrkor du har ger dig en fjärrpunkt på ca 25 cm (där du har din avståndsskärpa), så att sitta vid datorn utan brillor är ju knappast realistiskt. Om du upplever problem med att växla avstånd (trög omställning från nära till långt håll, eller vice versa), så skulle jag nog rekommendera att du testar att ha ett par äldre (svagare) glasögon på dig vid datorn - de ger dig tillräcklig skärpa på det avståndet, men ögonen behöver inte anstränga sig lika mycket. Notera att det finns olika orsaker till att närsynthet kan öka (ärftliga anlag, genetisk "felprogrammering", sjukdom (sällsynt), mycket närarbete), så utan tillgång till din journal kan jag inte säga om du hör till den gruppen som har lätt för att bygga upp en kramp i ögonen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Närsynthet [OT]

Sedan finns det väl sådana dära ninjiga progressiva glasögon med olika skärpa på olika ställen, just för att användas både när man läser och när man tittar på längre håll. Jag vet att min moder fick problem med huvudvärk vilket avhjälptes med just progressiva glasögon - fast hon är snarare översynt än närsynt.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Ryggbesvär [OT]

Jag kanske borde börja träna istället för att sitta vid datorn
Även mitt för tillfället största problem. MÅSTE motivera mig till att börja träna lite igen - min rygg strejkar ordentligt emellanåt. Inte så lätt dock när det är 100+ olästa och mycket viktiga inlägg på forumet. :gremshocked:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Närsynthet [OT]

Huvudvärken i hennes fall är inget ovanligt - när ålderssyntheten börjar dyka upp i 40-45-årsåldern, är det ett av symptomen. Orsaken är ansträngning av ögonen för att se bättre på nära håll, och huvudvärken brukar vanligen sitta i pannan, tinningarna och/eller runt/bakom ögonen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ögon [OT]

Mår alla närsynta bäst av att läsa utan glasögon eller är det bara vissa typer som bör göra det? Jag har varit grovt närsynt i hela mitt liv och hade varit tvungen att hålla en bok 6-7 cm i från ögonen för att kunna läsa den. Visserligen tror jag att det rör sig om ganska okomplicerad närsynthet, men jag har aldrig fått någon rekommendation om att läsa utan glasögon.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Pocket: Litet behändigt format. Får plats många i bokhyllan. Går lätt sönder. Billiga.
Hardback: Mycket snygga. Lite väl stora. Håller länge. Dyra.

Med andra ord: Pocket all the way.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Ögon [OT]

Som jag nämner nedan, så är det inte alla som drar på sig mer närsynthet genom att läsa/jobba nära. De flesta har bra förmåga att ställa om mellan långt och nära håll, men några har svårare. Sedan är det inte alla optiker som köper tanken om att närsyntheten påverkas av anstränging nära; jag är inte en av dem.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ögon [OT]

jag har ju igentligen inga problem så men jag får lätt ont i huvudet... och har problem med ngt som jag inte kommer ihåg vad det är :gremblush:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Ögon [OT]

"har problem med ngt som jag inte kommer ihåg vad det är"

Kan det vara... minnet? :gremgrin:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Re: söndra

Mina med (utom de som förlaget Tor ger ut). Jag tror det handlar om hur man läser böckerna. Vänder man dem ut och in - som min farsa gör - kan de ju inte annat än gå sönder.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Höhö... när jag var ung...

Nåja. Det är fullt möjligt att spela Dragon Warriors med bara den första boken - den innehåller rollpersonsregler, hur man slåss, hur man blir bättre, och alla grundregler...

...utom magin, som dyker upp i bok två.

Så länge folk inte vill spela magiker, har man till och med en bunt monster, skatter och dylikt att ta av i modul ett.

Dessutom kom modul ett till fyra faktiskt ut samtidigt.

Vad som däremot var ett problem var att eftersom det var en bok, distribuerades den via bokhandeln. DW var ett engelskt spel, och engelska bokhandlar är vana att spelböcker a la Fighting Fantasy säljer bra. Verkar reko.

Problemet var att de vara vana att kunna sälja en spelbok utan att den hade något med någon annan att göra. Så många bokhandlar tog bara in del 2 eller kanske del 3 .

Böckerna kostade ungefär lika mycket som en Fighting Fantasy-bok gjorde, för övrigt.

Erik, har ettan och trean, och har således en hel kampanj att spela någon gång... utan magiker.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: söndra

precis men mina tor böcker är rätt fina de med, förutom första WoT som brosan lan vid ett värmeelement så att limet lossna :gremfrown:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
tror ni att vi i framtiden kommer att se det första rollspelet i pocketformat!

Att de finns har ju redan påpekats, men nu slår det mig just att det allra första rollspel jag köpte var i just pocketformat - 'Maelstrom' hette det, ett trevligt men smått ospelbart medeltidsspel med ett magisystem(!) som var helt igenom improviserat.

--
Åke
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Pocket för transport, hardback för soffan. :gremgrin:

Valfritt för den som köper böcker åt mig, men har jag gott om stålar för tillfället så tar jag hardback any day!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: söndra

Mina pocketböcker håller finfint de med! Förrutom vissa Tor böcker... Första boken i WoT (vilar det en förbannelse över den eller nått? :gremsmile: ) och en eller två till i samma serie. Nu har jag dock börjat köpa Orbits (tidigare har jag sagt orio eller nått) WoT utgåva som håller jättebra och dessutom är snyggare (de är svarta med olika färger på Robert Jordans namn och ormen som ringlar runt i Hjulet och biter sin genen svans)... Dock så håller alla böckerna i Sword of Truth som också är från Tor... Och de är ju inte kortare precis.

Men annars har jag inga som helst problem med pockets som söndrar. Inte ens Magician som är den bok som är läst flest gånger i min samling... Och som även min far har läst (vilket är det största testet på en pockets hållbarhet som finns. Han stänger aldrig boken utan lägger den uppvikt på bordet och dessutom viker den dubbel när han läser den!)... Börjar nästan tro det där är en myt. :gremsmile:

/Balderk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: söndra

personligen tycker jag att harper collins har bäst pocket... även voyager har ruskigt bra

har några böcker med tor, men försöker köpa allt från england eftersom de har bäst kvalitet på böcker gentemot usa, men priset är ju iaf bättre med de amrikanska böckerna än de engelska
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: söndra

Du har så rätt! England all the way!

harper Collins och Voyager är mycket bra!

/Balderk
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Re: söndra

Måste hålla med...

Det jag menar med att de går sönder är alltså att omslaget blir väldigt lätt kantstött och att det blir repat och så... Speciellt om man har boken i en väska på tåget, eller så.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: söndra

Jaha... Det var så du menade! Okej, jo det blir dte ju, men sådana småskador är inget som ag bryr mig om... Ryggarna har ju ganska lätt att brytas också... Särskilt om man läser WoT eller andra serier med mastodont långa böcker. Men är repor och kantstötningar nått du verkligen bryr dig om?

/Balderk
 
Top