Nekromanti Pocket eller Hardback?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag är i inläggsfarten nu och jag hade en diskussion med en kompis om vad som är bäst... Pocket eller hardback? Jag tycker att pocket är överlägset hardback, medan minkompis tycker att hardback är mycket mysigare att läsa.

Så vad säger ni? Vad läser ni helst, en pocketbok eller en bok i hardback? Om man bortser ifrån det faktumet att pocket är betydligt billigare, vad är bäst då tycker ni? Jag tycker att pocket fortfarande är bättre på grund av det enkla faktumet att pocket är lättare att läsa, särskillt om man ligger ned.

Sedan kan man ju alltid se till sortiment och så vidare... Speciellt i fantasy och SF genrerna verkar pocket vara mycket vanligare, vad beror det på tror ni?

Och sedan de slutgilltiga frågan, tror ni att vi i framtiden kommer att se det första rollspelet i pocketformat! Och nu menar jag riktiga, seriösa rollspel. Pockethulhu (eller hur dom nu stavar det) finns ju såklart redan, men det räknar jag inte :gremsmile:

/Herr Balderk
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Det brukar vara populärt att ha fina illustationer i rollspel, helst minst en per uppslag, och om du menar att pocket inte bara innebär mjuka pärmar utan det trevliga lilla formatet så tror jag inte att det kommer hända. För att behålla skärpan och antal illustrationer så borde bilderna försvinna till var åttonde sida eller mer sällan.

Jag skulle antagligen köpa ett rollspel i pocket helt utan illustationer, som man kan ta med sig i tunnelbanan utan att det känns som man läser en barnbok...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Mjo, det kanske du har rätt i iofs... Illustrationerna skulle nog bli ganska så lidande... Men frågan var, kommer det att komma? Någon som tror det?

/Herr Balderk
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pocket är soft.

"Så vad säger ni? Vad läser ni helst, en pocketbok eller en bok i hardback?"

Jag håller med dig, en pocket är skön att läsa medan man ligger ner, och de känns också bättre att ta med på tåget än otympliga hardback. Dock, hardback gör sig bättre i bokhyllan... Mmm, men det spelar ingen roll, böcker skall läsas och då föredrar jag, precis som du, faktiskt pocketar.

"Och sedan de slutgilltiga frågan, tror ni att vi i framtiden kommer att se det första rollspelet i pocketformat! Och nu menar jag riktiga, seriösa rollspel."

Nja, rollspel i små format vill jag gärna se igen, men då ska de ha häftklamrar och inte vara limbundna.

/Riz
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Illustrationer och pocketar går finfint ihop

"Mjo, det kanske du har rätt i iofs... Illustrationerna skulle nog bli ganska så lidande... "

Äh, har ni inga solospel? Checka in några gamla Ensamma Vargen, de är proppfyllda med illustrationer, och de är ändå pocketar. Går finfint. Bilderna får ta upp en hel sida, och så får det stå på annan plats; "se bild VII", varpå man vänder blad och ser bilden som hör till kapitlet. Det går toppen.

/Rising
som börjar tycka att rollspel borde säljas i ett Regelhäfte (tunn häftad A4) och en Världsbeskrivningsbok (pocket) för optimal känsla. Reglerna skulle bli lätta att bläddra i och slå upp utan att bindningen havererar, medan världsbeskrivningen skulle bli liten och inbjudande att sträckläsa i.

Vad sägs om det? I ett rollspel med mycket världsbeskrivning och spelledartips men med få regler?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Pocket är soft.

Nja, rollspel i små format vill jag gärna se igen, men då ska de ha häftklamrar och inte vara limbundna.

Så det har funnits? Det var som sjutton! Vet du något spel som var gjort så? Och iofs... Ett pocketrollspel med limbindning skulle nog gå sönder ganska så omgående...

Dock, hardback gör sig bättre i bokhyllan...

Det har du ju i och för sig rätt i... Även om nyapocketar kan vara ganska så snygga, men då räcker det ju med att man läser dem en gång sedan är de inte nya längre utan står där med trasig rygg vilket inte är särskillt vackert... Men som du sa, böcker är ju ändå till för att läsas!

/Herr Balderk, som blev förvånad över kortheten på risings inlägg :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hardback !

Jag för min del föredrar hardback framför pocket, helt klart !!
Eftersom den är överlägset bättre hållbarhet, ser lite snyggar ut, lättare att hålla i själva boken när man läser den.

Hmmm, pocketrollspel ?? Kul idé... :gremgrin: Varför inte...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Illustrationer och pocketar går finfint ihop

Äh, har ni inga solospel? Checka in några gamla Ensamma Vargen, de är proppfyllda med illustrationer, och de är ändå pocketar. Går finfint. Bilderna får ta upp en hel sida, och så får det stå på annan plats; "se bild VII", varpå man vänder blad och ser bilden som hör till kapitlet. Det går toppen.


Nej, de var nog innan min tid! Men det verkar ju trevligt... Bra att det funkar... Då kanske ett sådant rollspel dyker upp en vacker dag...

Vad sägs om det? I ett rollspel med mycket världsbeskrivning och spelledartips men med få regler?

Jag tycker att det låter lysande! Skulle faktiskt vara en riktigt trevlig och nyskapande ide´!

/Herr Balderk, som känner sig deppig då han missade biljetterna till gangs of new york med en halvminut! :gremtongue:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Poft Socket

"Så det har funnits? Det var som sjutton! Vet du något spel som var gjort så?"

Nja, inte riktigt så små som pocketar, men de var mindre förr iaf. En återgång till det skulle sitta bra. Tunnels and Trolls kunde man spela med en liten bok som bara var marginellt större än vanliga solospel.

Allra helst skulle jag vilja se ett rollspel i Kalle Anka-storlek. Typ, mellan A5 och A4. Det är perfekt bläddringsstorlek för mig.

/Riz
övar på korta inlägg
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Poft Socket

Allra helst skulle jag vilja se ett rollspel i Kalle Anka-storlek. Typ, mellan A5 och A4. Det är perfekt bläddringsstorlek för mig.


Jo, det skulle nog vara en ganska så trevlig storlek! Håller du nte på att göra ett rollspel? Om du får för dig att trycka det kan du ju alltid göra det i den storleken. :gremsmile: Men det kanske inte kommer att hända? :gremwink:

Fast mindre rollspel! Det är något att hålla utkik efter det!

/Herr Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Pocket eller Hardback? -Vafalls?

Harback. Jag får mer mys-känsla av hårdpärm.

Sen det där med rollspel. Finns redanseriösa rollspel i pocketformat.
Se bara! Och bra är det också!


Storuggla, står för rätt och riktigt och te
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Göra egna små rollspel [OT -och lite OF]

OT = Off Topic (Det är lite utanför ämnet)
OF = Off Forum (Det är lite utanför detta forums ämne)

"Håller du nte på att göra ett rollspel? Om du får för dig att trycka det kan du ju alltid göra det i den storleken. Men det kanske inte kommer att hända?"

Jag kommer inte orka trycka mina rollspel när de blir färdiga, utan låta folk skriva ut dem på deras egna skrivare. Först tänkte jag faktiskt göra rollspelen i A5-format, så att folk kunde skriva ut dem (på vanliga A4-papper), vika dem på mitten och häfta själva (ser dödsproffsigt ut), men den metoden var inte många andra än jag förtjusta i. (Det är nämligen rätt komplicerat, man måste skriva ut varje ark två gånger för fram- och baksidan, och gör man det minsta fel så blir allt rejält konstigt!)

När jag blivit lika stor som Krille ska jag däremot trycka mitt eget rollspel, och då ska det banne mig bli något nipprigt format. Pråmiss.

/Riz
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Pocket eller Hardback? -Vafalls?

Harback. Jag får mer mys-känsla av hårdpärm.

Lite mysigare kan jag väl gå med på att det är... Något jag skulle vilja läsa är en tjock, läderinbunden hardback bok! Det skulle vara riktigt mysigt, särskillt om den enda ljuskällan är ett dussin stearinljus! Mumma!

/Herr Balderk, tänker sig sjäv sitta i en gigantisk länfåtölj, som en gammal man, rökande sin pipa och läsa en väldigt tjock gammal läderinbunden bok
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Göra egna små rollspel [OT -och lite OF]

"När jag blivit lika stor som Krille ska jag däremot trycka mitt eget rollspel, och då ska det banne mig bli något nipprigt format. Pråmiss."

Så, hur kommer du gå till väga för att nå Krilles viktklass? Mycket fet mat eller äta godis mellan måltiderna?


Storuggla, drar till minne att Krille har en viss vikt ovan det ordinära för hans längd (Källa: Foxtail)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Göra egna små rollspel [OT -och lite OF]

Jag kommer inte orka trycka mina rollspel när de blir färdiga, utan låta folk skriva ut dem på deras egna skrivare.

Det är förståss mycket enklare! Jag förstår...

Först tänkte jag faktiskt göra rollspelen i A5-format, så att folk kunde skriva ut dem (på vanliga A4-papper), vika dem på mitten och häfta själva (ser dödsproffsigt ut), men den metoden var inte många andra än jag förtjusta i. (Det är nämligen rätt komplicerat, man måste skriva ut varje ark två gånger för fram- och baksidan, och gör man det minsta fel så blir allt rejält konstigt!)


Jo, det hade varit en läcker idé och som sagt, proffsigt. Men nackdelarna är förståss rätt så stora de med! :gremsmile:

När jag blivit lika stor som Krille ska jag däremot trycka mitt eget rollspel, och då ska det banne mig bli något nipprigt format. Pråmiss.

Åkej! Det ska jag komma ihåg! :gremsmile:
Jag ska hålla utkik om sisådär tio år eller något! Fast jag vet ju förståss inte den riktiga åldersskillnaden mellan er... Bara att han är runt trettio och du runt tjogo... :gremsmile:

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Men pocketrollspel finns redan! [NT]

Jo jag märkte det! Men det var iofs out of print, så det räknas inte riktigt! :gremsmile:
Dock_har_det funnits! :gremwink:

/Herr Balderk, undrar om det kommer att komma igen
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ja tack!

Ju fler böcker desto bättre, oberoende av format. Jag äger själv mycket fler pocketböcker, men det är bara för att de är billigare.

Rent praktiskt så är förstås pocketböcker lättare att ta med sig. Dessutom brukar jag ofta röra på mig medan jag läser, och då är pocketböcker mycket praktiska, eftersom man kan hålla i boken med ena handen och ta emot sig med andra handen då man snubblar på något.

Men å andra sidan kan man lämna inbundna böcker att ligga öppna medan man gör något annat (det kan man i och för sig göra med vissa av mina pocketböcker också). Dessutom håller de ju bättre (se föregående parentes).

Jag skulle gärna se rollspel i pocketformat, eller i varje fall i mindre format. Det där lite större än A4-formatet som verkar gälla just nu är jag inte så förtjust i. De får gärna vara inbundna, dock.

JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Men pocketrollspel finns redan! [NT]

"/Herr Balderk, undrar om det kommer att komma igen"

Hero Wars kommer ut i en ny utgåva i år, då under namnet Hero Quest och utspelar sig drygt... 300 år innan Hero Wars. Och i stort format. Inte pocket.


Storuggla, tjoar
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
pocket är att föredra
men jag köper "snygga" böcker i hardcover med och de som jag börjat köpa redan
 
Top