Nekromanti Pocket eller Hardback?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hårdpärm! (ogillar onädvändiga låneord)

Jo... Förrut så kunde jag också läsa pocketar så snyggt! Men jag har blivit slapphänt på senare tid och nu blir ryggen förstörd osv. Det är lite synd faktiskt, det var snyggare förrut... Mina pocketar brukar bli läste två gånger... En gång av mig och en gång av brorsan, förrut var de fina när jag läst dem... Fast när brorsan sedan läste dem blev de ändå förstörda så jag slutade väl bry mig antar jag...

Det här med att läsa om böcker kan jag aldrig göra... Jag köper så mycket böcker så att jag har fullt upp med dem! Jag har oftast en fyra-fem olästa böcker i bokhyllan...

Men jag köper som sagt böcker ändå, det är inte för att ag ska kunna läsa om dem som jag köper dem.
Nu svarade jag lite på ditt Netfeed och Lite på ditt elin... hoppas det inte blev allt för förvirrande! :gremwink:

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Höhö... när jag var ung...

Då har det alltså prövats och eftersom inga rollspel idag är i pocket så antasr jag att det helt enkelt inte blev något revolutionerande eller så... Alltså minskar chanserna att vi får se det igen... Synd :gremfrown:

Men mindra rollspel, sådana Rising pratade om vet man ju inte om man kommer att få se... man kan ju alltid hoppas :gremsmile:

Ringbundna rollspel som Troberg ville ha har jag sett någonstans, undrar om det inte var något SF-spel? Jag har iaf glömt bort vad det heter... En kompis tänkte köpa det vet jag... Hmm, Nu grämer jag mig över att jag inte vet vad det heter! Fan!

Nu slutar jag innan frustrationen helt tar över...

/valdemar
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Eller varför inte använda de korrekta namnen ...

Pocket är en ungefärlig storleksangivelse (den går ner i fickan, typ*) och har egentligen inget att göra med om den har omslag eller pärmar.

En bok med mjukt omslag kallas »omslagsbok«.

En bok med hårda pärmar kallas »pärmbok«.

Den fånigaste benämningen på en normalstor omslagsbok måste vara »storpocket«. Har ni hört något så dumt? Det är som att kalla en medellång person för »jättedvärg«.

Biblioteksböcker är ofta inbundna i s.k. biblioteksband (tjock pärmkartong med klotöverdrag**).

<font size="1">* Om det inte är Robert Jordan, förstås.

** Klot: Försvenskning av eng. »cloth«. M.a.o. ett textilband.</font size>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Pocket och ringbundet

Jag tror att pocket är ett "dåligt" format för att då känns det inte som om du köper ett spel. Och det är ju den känslan man vill att kunden ska ha. Och sen försvinner pocketformatet bland alla stora lådor och böcker i butiken. Men jag gillar det i alla fall. Förresten slår det mig att ett itanlienskt förlag gjorde nytryck av first edition AD&D i pocketformat för ett tag sen. Vet inte vad som hände med dem, men coolt verkar det.

Ringbundet format har till exempel HarnMaster, och det svenska Parabellum. Och scifi-spelet Trinity (eller vad det nu hette) från White Wolf.

Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Pocket och ringbundet

Jag tror att pocket är ett "dåligt" format för att då känns det inte som om du köper ett spel. Och det är ju den känslan man vill att kunden ska ha.
Jag tror att det där är helt beroende på vilka köpare man vill ha. Nybörjare är nog känsligare för sådant, medan erfarna spelare uppskattar att boken förblir uppslagen av egen kraft och att sidorna inte trillar ur.

Annars så hade en kompis en briljant lösning på hela problemet: ett rollspel med så kompakt regelkärna (inklusive tabeller) att den fick plats på ett dubbelsidigt kort stort som ett gammaldags körkort (ungefär dubbelt så stort som ett kreditkort för er som inte är så gamla). Slantsingling användes som slumpgenerator. Det var inte speciellt stor text, men det funkade.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Eller varför inte använda de korrekta namnen ...

Den fånigaste benämningen på en normalstor omslagsbok måste vara »storpocket«. Har ni hört något så dumt?
Jajamensan! "Smoothbore rifle". Hur ska de ha det? Rifle kommer från att pipan är räfflad, hur kan den då vara slätborrad?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Box?

Vill man så kan man ju göra en stor (ihopvikbar?) T6 också.
Typ..

1. Rollpersonsgenerering
2. Färdigheter
3. Strid
4. Magi/Teknik/Vad du nu har
5. Regler för sociala färdigheter och nätverk
6. Ermm.. SL special? :)

Kombinera detta med siffror för att få en T6, och ett "tema" för varje sida.. Skapelse, Handling, Destruktion.. Bla. Typ. :gremwink: Skulle kunna utnyttjas i ett kul regelsystem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nä, det menar du inte?

Jag tror att det där är helt beroende på vilka köpare man vill ha.
Öööh, jo, ja, det har du ju rätt i. Att jag inte tänkte på det. :gremgrin:

Men sidurtrillning kan man ju få i vilken bok som helst, oavsett format. Mina Discworld-pocketböcker har hållt för allt under alla år, utan att nått ramlar ur, medan många rollspelssidor singlat till golvet som trötta höstlöv efter ett par tre läsningar av boken.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Box, box, box

Det tycker jag är coolast! En bok med häften, det är det jag föredrar!

Magnus
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Pocket och ringbundet

Ringbundet format har till exempel HarnMaster, och det svenska Parabellum. Och scifi-spelet Trinity (eller vad det nu hette) från White Wolf.

Juist ja! Det var Trinity jag tänkte på! Tackar så mycket... Nu slipper jag hjärnspäökena! :gremwink:

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Box, box, box

Drakar och Demoner 91boxen (och även de andra och mutantboxen förståss) är ju helt föredömlig när det gäller rollspel! Böckerna är lätta att frakta och hålla i och dessutom uppdelade i spelar-och spelledar böcker vilket är bättre än en bok för alltihopa! De4t är ju förvisso D&D böckerna också... Men mycket tjockare och otympligare...

Hur som helst så börjar det här avvika lite väl mycket från det ursprun´gliga ämnet tycker jag! :gremsmile:

/Herr Balderk, har börjat fdörsöka hålla rent i sin trådar så gått det går...

/Jonas, lyssnar på Motörhead och skriver dubbla signaturer :gremwink:
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Båda har sin plats. Att sitt aoch läsa en bok med hårdpärm hemma är mysigt, och känns stabilare. Att läsa något annat än en pocket på resor är däremot omöjligt...så mycket lättare att bära med sig och lättare i packningen... :gremsmile:

Att du inte räknar med Pokethullu förstår jag dock inte...det är väl seriöst........ :gremblush:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hårdpärm! (ogillar onädvändiga låneord)

det är mest bara jag som läser mina böcker :gremwink:
men när brosan läser dem så läser han dem under ett elakt öga från mig och om de inte kommer tillbaka i samma skick som han fick dem så blird et abra att köpa nya :gremsmile:

//Netfeed, som just nu har 16 olästa böcker i bok hyllan, samt en hel del på svenska som är inte lästa de heller
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Hårdpärm! (ogillar onädvändiga låneord) [ant]

Har ett par tusen olästa böcker här på bibloteket i Luleå +3-4 egna i min egen bokhylla + några hundra i familjen stora bokhylla.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Det här är riktigt OT, men hur kan ögonen ansträngas mindre av att du inte har glasögonen på dej? Poängen med glasögon är väl att hjälpa ögonen så man inte behöver anstränga sig lika mycket...?

Eftersom det är en optiker som sagt det tror jag på att det stämmer, undrar bara varför. Annars hade det låtit mycket som myten att man skulle kunna försämra synen av att läsa/anstränga ögonen i svagt ljus... (ögonen ändras inte fysiskt, det är bara syncentrat i hjärnan som kan ändras, och det kan t.o.m. i viss mån tränas upp av att läsa i dunkelt ljus...

/Cesa - som förr läste till ljuset av sin vattenljusstake med ett stearinljus... "fegar" nu med hela fyra ljus i vanliga ljusstakar :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ögon [OT]

Tja, en möjlighet som jag som lekman kan tänka mig är att glasögonen i fråga är anpassade för längre distanser än bokläsningsdistans och därför blir kontraproduktiva på kortare håll.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Höhö... när jag var ung...

Då har det alltså prövats och eftersom inga rollspel idag är i pocket så antasr jag att det helt enkelt inte blev något revolutionerande eller så...

Iofs var det största problemet med Dragon Warriors inte pocketformatet, utan att de gav ut reglerna "modulvis", med en bit per pocket. En bok med hur man gjorde rollpersoner, en med stridssystemet, en med magisystemet, etc.
Köpte man den första när den kom så kunde man få ställa in sig på att få vänta ganska länge innan de hade gett ut så många delar att man kunde börja spela det... och om man (som jag) hittade den först när pocket #7 eller nåt var ute, var det inte ens säkert att #1 fanns kvar i tryck längre.

--
Åke
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Föredrar alltid hårdpärm före pocket, även om det nu kostar mer. Dels för att jag inte tycker att pocket ser bra ut i bokhyllan, dels för att jag inte gillar det faktum att de tenderar att bli mer eller mindre vikta (så att boken inte är helt stängd då den ligger ner om ni förstår vad jag menar.
Tycker helt enkelt att det är bättre kvalité på dem, och faktiskt mer lättlästa enligt min mening.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Jag lånar på biblioteket

Jo, visst finns det ett behov av att äga i oss alla :gremgrin:
deremot så är det ett bra sätt att testa en bokserie, se om den är bra innan man börja spendera någhra pengar. Snålheten är ju en dygd den med, som sagt...
 
Top