Nekromanti Pocket eller Hardback?

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Ögon [OT]

Precis. Eftersom jag är närsynt så ser jag alltså väldigt bra på nära håll, och behöver då inte glasögonen. Problemet är att jag är väldigt närsynt, vilket får mig att sitta med näsan i pocketböcker.

Att ögat blir ansträngt av hjälpmedel är bara naturligt, om det går att använda ögonen "vanligt" så anstränger man dem mindre, speciellt eftersom synen hela tiden förändras i små steg, vilket får ett par glasögon som är några månader gamla att vara inaktuella och alltså tvingas ögat jobba mer än nödvändigt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag lånar på biblioteket

Äh! Sådant tjafs håller inte jag på med inte! Vill jag ha något så köper jag det. Är jag intresserad av något köper jag det. Och är jag nyfiken på något så köper jag det med. Särskillt när det gäller böcker förståss. Här testas inga bokserier genom att feglåna dem på biblioteket... Jag lånade faktiskt en bok där i höstas, American Godas av Neil Gaiman... Nu står den även i min bokhylla så det är rätt lönlöst för mig att låna böcker, jag köper dem bara ändå. Och då är det ju lika bra att läsa en alldeles ny bok istället för en som massor med människor läst...

/Herr Balderk, älskar att köpa böcker
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tycker helt enkelt att det är bättre kvalité på dem, och faktiskt mer lättlästa enligt min mening.

Vafalls? Mer lättläst? På vilket sätt då? Det är ju både större och tyngre än pocket så jag förstår allvarligt talat inte hur du menar... :gremsmile:

/Herr Balderk, Pocket über alles
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag tycker också att böcker med hårda pärmar är lättare att läsa, framför allt för att de brukar hålla sig öppna lättare. Att de är tyngre ser jag inte som något problem, eftersom jag oftast har boken liggande framför mig (i knät eller så).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Att de är tyngre ser jag inte som något problem, eftersom jag oftast har boken liggande framför mig (i knät eller så).

Aha... Jag gillar bäst att liga och läsa. Och då spelar tyngden och storleken ganska så stor roll och att den håller sig uppvikt mindre roll... Detta beteende kan ju ha att göra med att jag inte har någon trevlig läsfåtölj :gremfrown:

/Balderk
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hardback rules supreme!

"Har du även hardback böckerna på engelska?"

Samtliga böcker är på engelska. Inte så mycket för att jag tycker att de är bättre på orginalspråket som att det blev billigare så och man slapp vänta på sega översättare.

"De första fyra böckerna i serien är dock av den sunkigare sorten från Tor..."

Jag tror att det är dessa som jag har. Det är därför som jag är övertygad om att tjocka tegelstenar är värdelösa i pocketformat.

"Jag kan gå med på att hardback är mycket tåligare och ser snyggare ut... Men jag tycker att det är så jävla tugnt att läsa! Särskillt eftersom jag grna ligger ner när jag läser blir det extra jobbigt med Hardback..."

Själv brukar jag sitta eftersom jag tycker att det är jäkligt obekvämt att försöka läsa någon längre tid i liggande ställning. För mig känns hardback som riktiga böcker och pocket som lågbudget-experiment som man köper om man är lite nyfiken på en författaren eller måste ha något att läsa inför en lång resa. Nu för tiden kostar ju en pocket lika mycket som en serietidning
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Jag gillar bäst att liga och läsa."

Jag brukar ligga på mage och läsa, faktiskt ^_^ Fast oftast sitter jag i en fåtölj.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Mage kan jag inte heller ligga på... Eller jo, men bara korta stunder... Min nacke mår inte bra av det

/Balderk
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Ögon [OT]

Korrekt. Det finns två grundläggande synfel som kräver glasögon, översynthet (hyperopi) och närsynthet (myopi). Om man är översynt så får man ofta huvudvärk vid läsning, då ögonen måste ackommodera (ställa om sig) inte bara för att kompensera översyntheten, utan även för att kunna se bra på läsavstånd. Närsynta ser dåligt på längre håll, men bra nära, och kan därför vanligen ta av sig glasögonen när de läser/sitter vid datorn, då det innebär att ögonen slipper ackommodera för att övervinna avståndskorrektionen. Det kan rentav vara rekommenderat att ta av glasögonen vid mycket läsning och närarbete, då man annars kan riskera att öka på sin närsynthet genom den kramp som kan byggas upp i ögats inre muskulatur. Jag har sett ett flertal fall för att våga rekommendera läsning utan brillor för närsynta.

- Björn, optiker
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Ögon [OT]

Det här har jag aldrig haft en aning om... Ingen optiker har någonsin bett mig att läsa utan glasögon. Jag har hört det påstås att ögonen blir sämre av att "ansträngas", dvs användas utan hjälpmedel - fast det är klart, jag blir konstant mer närsynt fast jag använder glasögonen, så jag kanske borde dra ned lite på det... *förvirrad* :gremcrazy:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja precis! Det är riktigt synd om den flera gånger i vecka tyvärr... Och ryggen är inte mycket bättre den heller :gremfrown:

Jag kanske borde börja träna istället för att sitta vid datorn :gremsmile:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Närsynthet [OT]

Det finns olika teorier och skolor när det gäller hur man tror att närsynthet utvecklas. Själv tror jag inte att det finns en avgörande faktor, utan flera som samverkar i olika grad och kombinationer. I vilket fall som helst brukar jag rekommendera mina kunder att försöka undvika alltför mycket närarbete/datoranvändning/läsning om jag misstänker att de har anlag för att öka på närsyntheten just därför.

Ett typiskt fall var en 25-årig kund jag hade för några veckor sedan. Han pluggar på högskolan, och sitter mer än halva dan framför datorer. När han gjorde lumpen hade han normal syn, men då han började plugga märkte han först att det gick allt trögare att växla mellan nära och långt håll (när han tittade upp från t.ex. en bok, så kom avståndsskärpan först efter några sekunder. Sedan började han se alltmer dåligt på långt håll (svårt att se tavlan och overheadbilder vid föreläsningar, etc). Till sist kom han till oss för en synkontroll. Jag konstaterade att han var närsynt, fixade ett par brillor åt honom, och uppmanade honom att inte använda dem på nära (upp till 1 m) håll, då jag såg att han hade anlag för att dra på sig ännu mer närsynthet.

Det finns ett antal andra orsaker till närsynthet, så ovanstående fallbeskrivning är inte allenarådande som förklaringsmodell. Försiktighet är dock aldrig fel...

För övrigt har jag ofta noterat på t.ex. spelkonvent att samtliga runt ett spelbord kan vara närsynta, trots att närsynthet förekommer hos 20-25% av populationen. Vi närsynta föredrar att förklara det med vi är lite smartare... :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ögon [OT]

När jag läser har jag aldrig på mig glasögonen... Men när jag sitter vid datorn måste jag ha på mig dem... Har helt enkelt för grovt synfel (-4 höger -4,5 vänster plus ett litet brytningsfel) för att kunna sitta i en någorlunda bekväm ställning vid datorn... Men detta har jag lärt mig helt själv, ingen poptiker har talat om det för mig inte! Eller i alla fall ingen förrän du gjorde det nu :gremsmile:

Men att synen kan förvärras om man läser med glasögonen på hade jag ingen aning om! Inte för att det är någon heljd på förvärringen av min syn ändå... PÅ ett och ett halvt år har det blivit nästan dubbelt så stort... Och för tre år sedan när jag fick glasögon första gången så var det kanske hälften av vad det var för ett och ett halv år sedna... Huga!

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Närsynthet [OT]

Menar du att bara om man läser och sitter vid datorn är det möjligt att synfelet förvärras? Det spelar ingen roll om man sitter utan eller med glasögon, eller i alla fall kan den förvärras både med och utan glasögon... Även om det inte är de enda faktorerna som spelar roll så är det endå ett faktum att jag spenderar mycket tid framför datorn (med glasögon) och också läser mellan en till massor meed timmar om dan (utan glasögon), vilket alltså kan förvärra min syn? Ojdå... Jag har dessutom hört (av bland annat min gammla optiker) att synen försämras om man växer... Vilket jag då fortfarande gör (fyller arton först om ca två månader). Stämmer det och hur mycket beror vanligen (och efter de fakta jag givit dig) på växten och datoranvändandet/läsningen? Jag fattar att det är svårt att göra en bedömning bara sådär, men högst hypotetiskt och ovetenskapligt?

/Jonas, orolig... Lite
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ögon [OT]

jag har fått order om, som jag inte följer :gremcrazy:, av min optiker att jag skall utan glasögon föla en linje med ögonen, duh, och fästa blicken vid olika punkter på linjen därför att jag har problem med förkorta muskler i ögonen, eller ngt
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det är förståss ett vanligt problem det ockå! Haha... Att jag inte tänkte på det, nu känner jag mig dum :gremsmirk:

/Balderk, har skaffat ett försprång på Netfeed igen... :gremsmile:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Ögon [OT]

Det är en övning för att kunna öka dina ögons rörlighet, och motverka dubbelseende/skelning. Försök göra övningarna, och se om det inte känns bättre.
 
Top