Nekromanti Piratbuktens olaglighet?

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Magnus Seter said:
!Paxen said:
Har inte alltid varit så dock. Och det är väl bara nordiska författare som får ersättningen ifrån svenska bibliotek, om jag nu minns rätt..?
Aha det visste jag inte! Har ingen aning om utländska författare får pengar. Översättare får det, det har jag vänner som får. Men som sagt har ingen aning om utländska författare får det.

/M
https://lagen.nu/1962:652#P4S3

"Med litterärt verk i original enligt första stycket avses verk som upphovsmannen har skrivit på svenska eller verk av en upphovsman som har sin vanliga vistelseort i Sverige, om upphovsrätt enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk fortfarande gäller. Förordning (2012:901). Andra stycket skall tillämpas om antalet översättare till verket är högst tre och fråga är om översättare vars upphovsrätt till översättningen fortfarande gäller. Förordning (2003:1116)."

Skall vara ändrat så att utländska författare ska få ersättningen, men jag kan inte riktigt hitta den paragrafen som säger det, så för mig verkar det fortfarande gälla "bor du i norden, då får du ersättning".

Och det är två olika ersättningar som gäller, den ena för författare och den andra för översättare.

Enligt wikipedia: "Först i världen var Danmark där bibliotekspenge föreslogs redan 1941, men andra världskriget uppsköt införandet till 1946. Sedan följde Norge 1947 (bibliotekavgift, numera bibliotekvederlag), Sverige 1954, Finland 1961 och Island 1967. Begreppet har också fått motsvarigheter i Storbritannien (public lending right), Nederländerna (leenrecht), Tyskland (Bibliothekstantieme) och sprider sig till allt fler länder. Vartannat år sedan 1995 har internationella konferenser om biblioteksersättning hållits, den sjätte hölls 21-23 september 2005 i Berlin med delegater från 25 länder."

Så, det var runt 80 år från det att det första biblioteket, enligt den princip vi har idag, öppnade till att författare i en del av världen fick ersättning. Och fortfarande har inte alla länder en sådan ersättning.

Och ändå överlever författare. Fantastiskt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Totte said:
Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart. Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
Jag vet! All kultur som spridits gratis är så jäkla dålig!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
xyas said:
Totte said:
Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart. Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
Jag vet! All kultur som spridits gratis är så jäkla dålig!
Rollspel också! Gratis suger! Du vet som nästan alla indie och OSR spel. Bara skräp där.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Jo man kan ju säga att det inte är stöld men det är hårklyveri tycker jag. Det här med att det är en kopia man tar... En DVD är väl en kopia av en film det också?!
Och då är det alltså inte stöld?
Nej jag håller inte med alls där.

Alltså, jag har också laddat ner och så, men tycker man ska stå för vad man gör istället för att gömma sina handlingar bakom någon rökridå av att det inte skulle vara fel för att man kopierar!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Pandan said:
Jo man kan ju säga att det inte är stöld men det är hårklyveri tycker jag. Det här med att det är en kopia man tar... En DVD är väl en kopia av en film det också?!
Och då är det alltså inte stöld?
En DVD är ett fysiskt ting, som någon blir av med ifall man tar det.


Pandan said:
Alltså, jag har också laddat ner och så, men tycker man ska stå för vad man gör istället för att gömma sina handlingar bakom någon rökridå av att det inte skulle vara fel för att man kopierar!
Nu blandar du ihop saker här. Att kopiering inte är stöld har ingenting att göra med huruvida det är "rätt" eller "fel".

Det är ingen "rökridå". Jag har piratkopierat. Det var, och är, emot lagen. Däremot har jag inte stulit något i mitt liv, utöver två gånger då jag snattat.

Det handlar alltså inte om att "rättfärdiga" piratkopiering, utan om att piratkopiering inte är stöld. Piratkopiering är inte våldtäkt, misshandel eller mord heller. Det finns massor av brott piratkopiering är. Det enda brott piratkopiering är, är piratkopiering.

Stöld är inte mord, mord är inte misshandel, misshandel är inte att gå mot röd gubbe. Det är olika brott, man gör olika saker, de är olika dåliga och dåliga av olika anledningar.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Ja men även om du tar DVD skivan så var det bara en kopia. De har ju kvar filmen.

Så att all information man kan göra digital är nu öppen marknad? Det är inte stöld? Sorry, men våra värderingar går isär där :gremsmile:.

Så jo det är stöld, och stöld är fel, there you go :gremsmile:.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Pandan said:
Ja men även om du tar DVD skivan så var det bara en kopia. De har ju kvar filmen.
De har inte kvar DVD-skivan och fodralet.

Pandan said:
Så att all information man kan göra digital är nu öppen marknad? Det är inte stöld? Sorry, men våra värderingar går isär där :gremsmile:.
"Öppen marknad"? Nu hittar du på. Kan du sluta hitta på saker jag inte sagt, är du snäll?

Att något inte är stöld gör inte att det automatiskt blir OK.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Och jag har aldrig sagt att bara för att det inte är stöld så gör inte det att det automatiskt blir OK.

Så skulle kunna dra samma där men vi kan väl hålla tonen lite bättre? :gremsmile: Jag menar bara att våra åsikter går isär och that's it.

PS: Krank, jag tycker du är awesome så detta känns konstigt :gremtongue:.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Pandan said:
Ja men även om du tar DVD skivan så var det bara en kopia. De har ju kvar filmen.

Så att all information man kan göra digital är nu öppen marknad? Det är inte stöld? Sorry, men våra värderingar går isär där :gremsmile:.

Så jo det är stöld, och stöld är fel, there you go :gremsmile:.
Det är inte samma sak. Detta är inte en fråga om åsikter. Stöld är att fysiskt beröva någon någonting. Piratkopiering är att kopiera någonting utan tillstånd.

Jag ser inte problemet med att se skillnaden. :gremsmile:
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Människor har producerat kultur ungefär i ungefär 100 000 år längre tid än kapitalism eller ens någon form av ersättning för kultur har existerat.

jag tror barder och skalder och konstnärer fått betalt, om inte annat med mat och husrum. Vissa har självklart målat eller spelat för att det är kul, men det var deras eget beslut, vad dom ger bort gratis och vad dom inte gav bort gratis.

Sedan, har jag någonstans skrivit att piratkopiering är stöld? Jag har skrivit att det är fel, omoraliskt och att det skadar de som försöker livnära sig på något som går att piratkopiera.

Och tillbaka till ungarna som snattar. Ni verkar inte förstå deras resonemang, för ni är äldre. De ser inte snatteriet av en Blueray som en stöld, plasten kostar 3kr, de kan de betala, de vill åt innehållet, och det har ju företaget kvar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Totte said:
Och tillbaka till ungarna som snattar. Ni verkar inte förstå deras resonemang, för ni är äldre. De ser inte snatteriet av en Blueray som en stöld, plasten kostar 3kr, de kan de betala, de vill åt innehållet, och det har ju företaget kvar.
Problemet är att du påstår att detta är en ny grej och försöker bygga någon slags trend av några ungar som snattar och använder nya ursäkter när snatterier inte ökat.

Det känns, åtminstone baserat på dina exempel, som att du tar den här diskussionen väldigt personligt. Ja, det suger att folk snor från dig och drar in pengar på dina verk. Det går inte komma ifrån att det händer, och internet gör att det lättare händer.

Samtidigt tvivlar jag på att mänskligheten upplever någon slags syndafall bara för att samma mängd människor som tidigare levt på att lura folk har fått det lättare för sig i ett område (internet) medan de fått det svårare i andra (knacka-på-dörren-och-dra-en-rövare). Mängden ruttna människor har bevisligen inte ökat.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Nej, men jag antar att du inte hade känt dig bestulen om det hade hänt dig? För jag hade känt mig bestulen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Pandan said:
Nej, men jag antar att du inte hade känt dig bestulen om det hade hänt dig? För jag hade känt mig bestulen.
Om jag hade blivit bestulen på säg min plånbok, någon hade kopierat något av mina verk (säg, Äventyrssommar) eller om någon hade kopierat något av mina verk och sålt dem?

I det första fallet, absolut. I det sista fallet hade jag blivit arg, men tror inte bestulen är rätt känsla. Tekniskt sett är det samma känsla för både första och sista fallet, men känslospektrat är inte så pass avancerat att man kan säga att "bestulen" är mer än en viss repetoir känslor.

Oavsett vilket bör man inte ändra definitionerna bara för att man tycker det.

Fast om du insisterar så visst. Nu lever vi alltså i en kapitalistisk diktatur. Det känns som det för mig med en högerregering vid makten som säljer offentliga medel till vrakpriser och privatiserar för att de känner för det.

Happ! Plötsligt blev jag pedofil för att jag inte har partner vid 30 års ålder. Det var visst någon annans definition som drabbade mig där. :gremsmile:

(Vet att jag kör en reductio ad absurdum och att det är ett lamt knep.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Totte said:
Sedan, har jag någonstans skrivit att piratkopiering är stöld? Jag har skrivit att det är fel, omoraliskt och att det skadar de som försöker livnära sig på något som går att piratkopiera.
Och vi har påtalat att orsakssammanhanget, oavsett dina känslor, är mer komplext än så.

Det finns ingen här som försvarar de där som pekade om paypallänken etc. Ingen.

Däremot går det väldigt bra just nu, för medieindustrin. Den är inte på väg neråt. Den tjänar allt mer pengar, inte allt mindre.

Totte said:
Och tillbaka till ungarna som snattar. Ni verkar inte förstå deras resonemang, för ni är äldre.
Inte SÅ mycket äldre =)

Totte said:
De ser inte snatteriet av en Blueray som en stöld, plasten kostar 3kr, de kan de betala, de vill åt innehållet, och det har ju företaget kvar.
Återigen verkar du snarare vara snabb på att lita på vad snattande ungdomar säger. Och jag undrar varför du gör det.

Om snatteriet inte de facto ökat så tycker jag nog att du har noll och intet på fötterna. Det du säger är att en del du känner har anekdoter om ungar som påstått att de har de här åsikterna, när de åkt fast. Ser du inte själv hur vagt och otrovärdigt detta "underlag" är?
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Nej alltså jag har aldrig sagt något om att ändra definitionerna, jag har bara sagt att för mig så känns det som stöld.
Jag tycker att man ska kunna tjäna pengar på att till exempel skapa film/rollspel/litteratur vad man nu vill samtidigt som man ska kunna ge ut det gratis om man så vill. Men om man då väljer att sälja sina grejer så tycker jag det skulle kännas som stöld om folk laddade ner utan att betala.
Jag tycker detta är självklart och jag förstår varför folk blir purkna av att man inte betalar för vad de skapat, sen om de är internationella storbolag eller independent-skapare kan kvitta.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Och ja det är bara lite mer än ett år kvar sen är jag också pedofil i så fall :gremfrown:.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Pandan said:
Nej, men jag antar att du inte hade känt dig bestulen om det hade hänt dig? För jag hade känt mig bestulen.
Som i 99.99% av fallen blir allting sämre om man drar ner något på personlig nivå. Den som blir offer för ett brott är, tycker jag, i stort sett aldrig den som bör få bedöma hur allvarligt brottet är. Därför att personens känslor antagligen kommer i vägen för allt rationellt tänkande.

Huruvida någon "känner sig bestulen" eller inte är inte relevant i sammanhanget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Pandan said:
Nej alltså jag har aldrig sagt något om att ändra definitionerna, jag har bara sagt att för mig så känns det som stöld.
Och får ganska många av oss "känns" det inte så. Eller snarare, enligt de definitioner som finns så är det inte så, oavsett dina "känslor".

Pandan said:
Jag tycker att man ska kunna tjäna pengar på att till exempel skapa film/rollspel/litteratur vad man nu vill samtidigt som man ska kunna ge ut det gratis om man så vill.
Såvitt jag vet finns det ingen som sagt emot detta.

Pandan said:
Men om man då väljer att sälja sina grejer så tycker jag det skulle kännas som stöld om folk laddade ner utan att betala.
Så om jag säger att det känns som våldtäkt att gå till soc så borde också andra gå med på min definition att gå till soc = våldtäkt?

Definitioner bör inte basera sig på känslor utan på förnuft.

Pandan said:
Jag tycker detta är självklart och jag förstår varför folk blir purkna av att man inte betalar för vad de skapat, sen om de är internationella storbolag eller independent-skapare kan kvitta.
Det finns det inte heller någon som sagt emot.

Däremot ser jag gärna att internationella storbolag blir purkna. Gör man ett internationellt storbolag purket är chansen god att man gör något rätt.


Alltså; jag förstår varför Totte och varför Electronic Arts inte gillar piratkopiering. Man kan dock inte kalla allt man ogillar för "stöld".
 
Top