Nekromanti Piratbuktens olaglighet?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
krank said:
Troberg said:
Sure, men ska han leva ett fullgott liv tills han varit död i 70 år?
Se inte det här som ett försök att genomföra någon form av konversation mellan oss, jag kommer inte att svara mer än genom det här inlägget:

Hade du läst hela mitt inlägg hade du sett att jag påpekade just att lagstiftningen behöver ses över.
Jag menade mitt inlägg som ett argument till på din sida, inte som ett motinlägg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Totte said:
Troberg said:
Det där finns det vetenskap gjord på, av åtminstone tre universitet och en statlig myndighet. Resultatet kan sammanfattas som: små aktörer tjänar på kopieringen, de enda som förlorar är de som är på den absoluta toppen. Ärligt talat, det stör inte mig med den omfördelningen.
Det är faktiskt helt fel (och det är precis vad de stora drakarna vill att folk skall tro).

I verkligheten är det precis tvärt om, jag känner väldigt många som tillhör "de små" inom olika branscher och alla är överens om att piratkopieringen gynnar de stora, låt mig förklara varför.

När ett litet företag inom främst programindustrin försöker ge sig in, och låt oss ta exemplet grafikprogram, ger sig in för att komkurrera med Photoshop. Man har utvecklat en programvara som kan unbgefär 80% av vad photoshop kan, men man säljer det för 200 Kr, inte 9000 kr. Den som förlorar är den lille, för svenne banan tänker så här. "Varför pröjsa 200 spänn för program X när jag kan få Photoshop gratis?"

Därför förlorar dom små, och förblir små, och kommer aldrig kunna konkurrera med de stora, och detta gynnar de stora, inte de små. De stora tar gärna lite piratkopiering för att slippa konkurrens.
Jag tycker då snarare, som någon författare sade (citerat ur minnet): "Det är ett större problem om en miljon människor inte läser min bok för att de inte känner till den än om de läser den gratis.". Grejen är att de små skaparnas huvudproblem är att hitta en publik, inte att sälja.

Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det. Det löser också mycket av problemen med otillbörlig kopiering genom att göra den tillbörlig och rentav önskvärd. Jag skapar för ära, berömmelse och groupies, inte för pengar (OK, jag har väl inte varit så framgångsrik på någondera fronten, men det gör inget, det är kul att skapa ändå).

Det löser också problemet i ditt Photoshop-exempel. Titta på program som GIMP och Krita, de har sina användare trots att Photoshop finns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Troberg said:
Jag menade mitt inlägg som ett argument till på din sida, inte som ett motinlägg.
Jag skulle uppskatta väldigt mycket om du lät bli att göra sådana inlägg framöver, oavsett.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Detta är inte direkt ett regelbrott, men jag känner mig ändå nödgad att poängtera att redaktionen och moderatorerna säger till när folk inte ska posta något, inte andra användare. Troberg har förstås, inom forumreglernas råmärken, rätt att diskutera vadhelst han själv vill.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Troberg said:
Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det. Det löser också mycket av problemen med otillbörlig kopiering genom att göra den tillbörlig och rentav önskvärd. Jag skapar för ära, berömmelse och groupies, inte för pengar (OK, jag har väl inte varit så framgångsrik på någondera fronten, men det gör inget, det är kul att skapa ändå).

Det löser också problemet i ditt Photoshop-exempel. Titta på program som GIMP och Krita, de har sina användare trots att Photoshop finns.
Tyvärr kan inte alla ha en doktorandtjänst på ett universitet (du vet väl att både VLC och OpenOffice nuförtiden skrivs till största delen av folk på universitet som är lärare inom IT och kan göra det med sin arbetsgivares goda minne). Tyvärr betalar inte cred och glada tillrop amorteringar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Totte said:
Jag har sett "baksidan" av det som sker på piratbay, hur det drabbat mig personligen, vilket vara bevisat att piratäckel är just det. Jag är "multinationellt bolag", men det har drabbat mig två gånger.
Jag kan bara säga att jag känner med dig.

Det finns naturligtvis tillfällen då piratkopiering är moraliskt förkastligt. Jag upplever det som otroligt problematiskt att man från juridiskt håll inte fokuserar på de tillfällena, utan istället jagar vanliga människor som delar med sig utan egen vinning.

I ditt fall med DnD-äventyren, t.ex. Du säger själv att du hade dem för gratis nedladdning på din hemsida och en paypal-länk i dokumentet (förstod jag det rätt?). Rent moraliskt skulle jag inte se något fel i att sprida de pdf-erna i oförändrat tillstånd via andra sajter eller portaler. Att däremot ta bort paypal-länken eller rikta om den till ett annat konto är i det första fallet småaktigt och elakt och i det andra fallet ett bedrägeri mot både dig och dina fans. Jag tycker det är fruktansvärt att du inte har någon möjlighet att få skadestånd i de här fallen.

Jag har sett liknande fall tas upp på cartographersguild, där medlemmar sett att photoshop-penslar som de lagt upp för gratis nedladdning SÄLJS av andra personer på andra hemsidor. Också helt förkastligt.

Däremot, liknande andra här, ser jag inte ett likhetstecken mellan den typen av piratkopiering och när vanliga svensson lägger ut en torrent på den senaste blockbuster-filmen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Totte said:
Troberg said:
Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det. Det löser också mycket av problemen med otillbörlig kopiering genom att göra den tillbörlig och rentav önskvärd. Jag skapar för ära, berömmelse och groupies, inte för pengar (OK, jag har väl inte varit så framgångsrik på någondera fronten, men det gör inget, det är kul att skapa ändå).

Det löser också problemet i ditt Photoshop-exempel. Titta på program som GIMP och Krita, de har sina användare trots att Photoshop finns.
Tyvärr kan inte alla ha en doktorandtjänst på ett universitet (du vet väl att både VLC och OpenOffice nuförtiden skrivs till största delen av folk på universitet som är lärare inom IT och kan göra det med sin arbetsgivares goda minne). Tyvärr betalar inte cred och glada tillrop amorteringar.
Ytterst lite programvara som är bra skrivs på arbetstid. Tro mig, jag har sett det inifrån. Man skriver inte bra programvara om ens motivation är "Jag gör det här 8 timmar om dagen för att få lön i slutet av månaden". Man skriver däremot bra programvara om ens motivation är "Coolt! Hur kan jag göra det här ännu bättre!".

Jag är nog rätt så typisk bland de som producerar under öppna licenser, jag har ett jobb som betalar räkningarna, och på min fritid gör jag produkter för att förbättra världen. Hittills har jag gjort:

* Program
* Spel (dator, roll och bräd (expansion, även om jag har några fulla spel som snurrar i huvudet))
* Foton
* Bandnamn (John Paul Jones klagade över att alla bandnamn var tagna, och att det därfär skulle vara slut på namn i framtiden. Jag löste enkelt det genom att hitta på två bandnamn som inte var tagna (Hardon Karma och Imminent Penguins Averted) och släppa dem under en öppen licens så att alla kan använda dem. På så sätt kommer det aldrig att bli slut på bandnamn.)
* Knutar

Blir jag rik på det? Nej. Överlever jag? Ja. Har jag kul? Ja!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Troberg said:
Ytterst lite programvara som är bra skrivs på arbetstid. Tro mig, jag har sett det inifrån. Man skriver inte bra programvara om ens motivation är "Jag gör det här 8 timmar om dagen för att få lön i slutet av månaden". Man skriver däremot bra programvara om ens motivation är "Coolt! Hur kan jag göra det här ännu bättre!".
Fast det ena utesluter inte det andra. Bara för att en del av min motivation med att jobba där jag jobbar är att jag behöver försörja mig själv så innebär det inte att jag lägger ner så lite tid jag bara kan på det jag gör (jag lägger ner så mycket tid jag anser är motiverat - precis som om jag skulle göra det jag gör ideelt, och det känns inte precis som de jag jobbar med maskar heller). Så det handlar mer om att ha rätt jobb än om att man får betalt för det.

Übereil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Übereil said:
Troberg said:
Ytterst lite programvara som är bra skrivs på arbetstid. Tro mig, jag har sett det inifrån. Man skriver inte bra programvara om ens motivation är "Jag gör det här 8 timmar om dagen för att få lön i slutet av månaden". Man skriver däremot bra programvara om ens motivation är "Coolt! Hur kan jag göra det här ännu bättre!".
Fast det ena utesluter inte det andra. Bara för att en del av min motivation med att jobba där jag jobbar är att jag behöver försörja mig själv så innebär det inte att jag lägger ner så lite tid jag bara kan på det jag gör (jag lägger ner så mycket tid jag anser är motiverat - precis som om jag skulle göra det jag gör ideelt, och det känns inte precis som de jag jobbar med maskar heller). Så det handlar mer om att ha rätt jobb än om att man får betalt för det.
Missförstå mig inte, jag säger inte att någon maskar, men det är skillnad på att göra sitt jobb och att verkligen brinna för något.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Troberg said:
Totte said:
Troberg said:
Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det. Det löser också mycket av problemen med otillbörlig kopiering genom att göra den tillbörlig och rentav önskvärd. Jag skapar för ära, berömmelse och groupies, inte för pengar (OK, jag har väl inte varit så framgångsrik på någondera fronten, men det gör inget, det är kul att skapa ändå).

Det löser också problemet i ditt Photoshop-exempel. Titta på program som GIMP och Krita, de har sina användare trots att Photoshop finns.
Tyvärr kan inte alla ha en doktorandtjänst på ett universitet (du vet väl att både VLC och OpenOffice nuförtiden skrivs till största delen av folk på universitet som är lärare inom IT och kan göra det med sin arbetsgivares goda minne). Tyvärr betalar inte cred och glada tillrop amorteringar.
Ytterst lite programvara som är bra skrivs på arbetstid. Tro mig, jag har sett det inifrån. Man skriver inte bra programvara om ens motivation är "Jag gör det här 8 timmar om dagen för att få lön i slutet av månaden". Man skriver däremot bra programvara om ens motivation är "Coolt! Hur kan jag göra det här ännu bättre!".
Fast nu tror jag det här var två olika saker. Folk som sitter på universitet gör inte sällan sånt här som hobbyprojekt under arbetstid då det ryms inom ramen för deras forskning.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Själva nedladningen är inte olaglig utan bara att dibistruera vidare men det gör man nästan med per automatik via torrent program
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
shaithan said:
Själva nedladningen är inte olaglig utan bara att dibistruera vidare men det gör man nästan med per automatik via torrent program
Jag är ledseen men är det kommer till råd om sådant här litar jag inte på någon som heter Shaithan. Djävul på axeln faktorn är för hög :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
shaithan said:
Själva nedladningen är inte olaglig utan bara att dibistruera vidare men det gör man nästan med per automatik via torrent program
Den där lagstiftningen är ändrad sen ett par år tillbaks, så att även nerladdningen är illegal.

Är jag c:a 78% säker på.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
shaithan said:
Själva nedladningen är inte olaglig utan bara att dibistruera vidare men det gör man nästan med per automatik via torrent program
Det är precis sådana här hårklyverier jag menar när jag säger att Jurister och Pirater borde ha en GM som slår näven i bordet och tvingar dom att sluta leta kryphål. Finns väl inga som är sådana "powergamers" som jurister, livet handlar om att hitta kryphål (som gamla Axis & Allies Minis där det inte stod i reglerna att man inte kunde göra en banzai charge med anti-tank kanoner så då måste det vara helt OK), trots att all logik i världen talar mot detta.

Vill man pirata så gör det, men försökt inte rättfärdiga beteendet genom att hävda att "det är inte uttryckligen förbjudet". Det är fel, det räcker för mig, och det borde rimligtvis räcka för alla som fått en ordentlig uppfostran.

Och, det jag varnade för för tio år sedan är nu ett faktum. Dagens ungar (10-17) går in på affären och plockar på sig det den film de vill ha, och går ut utan att betala. När dom blir konfronterade anser dom att "det är väl inget att bråka om, jag orkade inte leta på TPB bara", men skit i det då, då går jag väl hem och tankar istället. Att det sedan slank ner en par colaburkar och en chipspåse när man "piratkopierade" på affären anser man inte heller är nått att bråka om.

Samvetet har luckrats upp och ju fler som anser att "det är inte förbjudet", desto fler ungar ser inte skillnaden mellan att tanka på TPB eller plocka filmen från hyllan utan att betala, det är för dom samma sak.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Totte said:
Och, det jag varnade för för tio år sedan är nu ett faktum. Dagens ungar (10-17) går in på affären och plockar på sig det den film de vill ha, och går ut utan att betala. När dom blir konfronterade anser dom att "det är väl inget att bråka om, jag orkade inte leta på TPB bara", men skit i det då, då går jag väl hem och tankar istället. Att det sedan slank ner en par colaburkar och en chipspåse när man "piratkopierade" på affären anser man inte heller är nått att bråka om.
Om det är ett "faktum" bör du, antar jag, inte ha några problem alls att plocka fram tillförlitlig statistik som visar att t.ex snatteri ökat - och gärna att den sortens ursäkter du beskriver faktiskt används.

För ärligt talat låter det som nonsens.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
krank said:
Totte said:
Och, det jag varnade för för tio år sedan är nu ett faktum. Dagens ungar (10-17) går in på affären och plockar på sig det den film de vill ha, och går ut utan att betala. När dom blir konfronterade anser dom att "det är väl inget att bråka om, jag orkade inte leta på TPB bara", men skit i det då, då går jag väl hem och tankar istället. Att det sedan slank ner en par colaburkar och en chipspåse när man "piratkopierade" på affären anser man inte heller är nått att bråka om.
Om det är ett "faktum" bör du, antar jag, inte ha några problem alls att plocka fram tillförlitlig statistik som visar att t.ex snatteri ökat - och gärna att den sortens ursäkter du beskriver faktiskt används.

För ärligt talat låter det som nonsens.
Fått höra det dels från personer som jobbar inom polisen och dels från flera jag känner som arbetar på olika butiker, bensinmackar m.m. där film säljs. Det har eskalerat de senaste 2-3 åren. Inte snatterierna som sådant, men "förklaringen" till varför man snattat när man åker fast. Just det att man inte skäms för att man har snattat en film eftersom man anser att det är helt OK, hittade den inte på TPB så då snor jag en på ICA7Konsum/OKQ8 istället. Men vi bor i Sverige, det kommer ta fem år innan någon tittar på det, och sedan skall rapporten vara både genus-, socialt och rasneutral innan den publiceras, så lägg till tre år till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Totte said:
Fått höra det dels från personer som jobbar inom polisen och dels från flera jag känner som arbetar på olika butiker, bensinmackar m.m. där film säljs. Det har eskalerat de senaste 2-3 åren. Inte snatterierna som sådant, men "förklaringen" till varför man snattat när man åker fast. Just det att man inte skäms för att man har snattat en film eftersom man anser att det är helt OK, hittade den inte på TPB så då snor jag en på ICA7Konsum/OKQ8 istället.
Jag tror att det snarare handlar om att samma typer som snattar men som har andra saker att säga. Att de säger något nytt betyder ju för farao inte att det faktiskt är nya anledningar som ligger bakom. När man åker fast efter att ha snott saker kanske man inte är som mest ärlig, liksom - finns ingen anledning att ta vad de säger på orden.

Totte said:
Men vi bor i Sverige, det kommer ta fem år innan någon tittar på det, och sedan skall rapporten vara både genus-, socialt och rasneutral innan den publiceras, så lägg till tre år till.
Det här kommer jag faktiskt inte på ett enda sätt att svara någorlunda artigt på...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Totte said:
Samvetet har luckrats upp och ju fler som anser att "det är inte förbjudet", desto fler ungar ser inte skillnaden mellan att tanka på TPB eller plocka filmen från hyllan utan att betala, det är för dom samma sak.
Ungdomarna har stenkoll på skillnaden, det är copyrightindustrin som envisas med att blanda ihop korten där och likställa dem.

Eller, som i den här sången: http://www.youtube.com/watch?v=IeTybKL1pM4
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Totte said:
desto fler ungar ser inte skillnaden mellan att tanka på TPB eller plocka filmen från hyllan utan att betala, det är för dom samma sak.
Här har du en fin video från några andra stollar som fått för sig att det inte är någon skillnad mellan att stjäla, säg, en bil och att kopiera en film:

https://www.youtube.com/watch?v=HmZm8vNHBSU
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Den j***a reklamserien alltså, finns det något mer irriterande?

Dock så kan jag tycka de ändå har en poäng, även om de lägger fram den helt galet. Att ladda ner film internet är ett brott. Precis som Totte sa att man kan pirata hur mycket man vill men man bör veta att det är fel, ÄVEN när det gäller stora företag som redan tjänar miljarder. Jag tror liksom inte det slutar där...
 
Top