Nekromanti Piratbuktens olaglighet?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Troberg said:
Säg att man gör en fildelningsklient som aldrig skickar originalfilen i någon form. Den skickar inte ens P1 och P2 till samma person, utan varje person får bara antingen P1 eller P2. Det innebär att om jag ger dig P1 så har jag bara gett dig en fil som inte har någonting med F1 (eller F) att göra. Sedan ger jag F2 till Kalle. Adam får F1. Bertil får F2 osv. Men, det är ju en svärm, så din klient frågar de andra om de har F2, och du kan då få den av Kalle eller Bertil (och de ger dig då aldrig någonsin F1). Ingen skickar alltså någonsin både P1 och P2 till samma person, men svärmen ser till att alla får dem ändå.

Vips, du har båda filerna, och kan återskapa F, utan att någon någonsin delat med sig av F eller någon del av den.

Försök reda ut skuldfrågan där, skulden är så utspädd att det blir omöjligt. Försök att reda ut om det ens skett en kopiering...

Jag tror att den metoden skulle kunna användas för att bygga ett fildelningsverktyg som lagligt kan dela vilken fil som helt, även filer som är inlåsta av copyright.
Jag tror det där är snömos. När du skickar en MP3-fil så skickar du heller inte originalet - inte en bit är lik den som fanns på CD-skivan heller. Paketen som skickas runt spelar heller ingen roll, och torrents skickar redan en bit till Kalle och en annan bit till Bertil, och Kalle frågar sedan Bertil om någon annan bit.

Vad som spelar roll är den resulterande sammansatta filen i slutänden, samt huruvida den innehåller samma ljud (eller i alla fall ett som är förbaskat likt) som originalfilen. Exakt vad som händer i svärmen eller i vilket omkodat format som Adam stoppar in ljudet i svärmen spelar ingen större roll. Kalle och Bertil skulle aldrig ha kunnat få det ljudet utan att Adam hade kodat om ljudet till en klase bitar och stoppat in bitarna i svärmen. Och Kalle eller Bertil hade heller inte fått tag på ljudet om de inte hade frågat svärmen om bitarna.

Du har inte gjort fildelning lagligt, du har på sin höjd gjort det svårare att spåra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Krille said:
Troberg said:
Säg att man gör en fildelningsklient som aldrig skickar originalfilen i någon form. Den skickar inte ens P1 och P2 till samma person, utan varje person får bara antingen P1 eller P2. Det innebär att om jag ger dig P1 så har jag bara gett dig en fil som inte har någonting med F1 (eller F) att göra. Sedan ger jag F2 till Kalle. Adam får F1. Bertil får F2 osv. Men, det är ju en svärm, så din klient frågar de andra om de har F2, och du kan då få den av Kalle eller Bertil (och de ger dig då aldrig någonsin F1). Ingen skickar alltså någonsin både P1 och P2 till samma person, men svärmen ser till att alla får dem ändå.

Vips, du har båda filerna, och kan återskapa F, utan att någon någonsin delat med sig av F eller någon del av den.

Försök reda ut skuldfrågan där, skulden är så utspädd att det blir omöjligt. Försök att reda ut om det ens skett en kopiering...

Jag tror att den metoden skulle kunna användas för att bygga ett fildelningsverktyg som lagligt kan dela vilken fil som helt, även filer som är inlåsta av copyright.
Jag tror det där är snömos. När du skickar en MP3-fil så skickar du heller inte originalet - inte en bit är lik den som fanns på CD-skivan heller. Paketen som skickas runt spelar heller ingen roll, och torrents skickar redan en bit till Kalle och en annan bit till Bertil, och Kalle frågar sedan Bertil om någon annan bit.

Vad som spelar roll är den resulterande sammansatta filen i slutänden, samt huruvida den innehåller samma ljud (eller i alla fall ett som är förbaskat likt) som originalfilen. Exakt vad som händer i svärmen eller i vilket omkodat format som Adam stoppar in ljudet i svärmen spelar ingen större roll. Kalle och Bertil skulle aldrig ha kunnat få det ljudet utan att Adam hade kodat om ljudet till en klase bitar och stoppat in bitarna i svärmen. Och Kalle eller Bertil hade heller inte fått tag på ljudet om de inte hade frågat svärmen om bitarna.

Du har inte gjort fildelning lagligt, du har på sin höjd gjort det svårare att spåra.
Nope, jag har gjort skuldfrågan diffus. Vem är skyldig?

* Den som delar ut filerna? Han ger inte någon någonting användbart.
* De som sprider filerna? Samma kommentar som ovan.
* Den som gjort programmet? Knappast, det har massor av legala användningsområden.
* Den som sätter ihop delarna i sin egen dator? Möjligen, men vem skulle veta? Man kan dessutom hävda att sammansättningen tillför en kreativ input, enär det bara är en av många tänkbara sammansättningar, som alla skulle ge helt olika resultat.

Det blir helt enkelt svårare att peka finger på någon som är skyldig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har för mig att nuvarande svensk lag är formulerad som så att om du skapar en kopia av något upphovsrättskyddat på din hårddisk så har du brutit mot lagen.
Detta gör att det garanterat är olagligt att ladda ner upphovsrättskyddat material från Torrents, Usenet, Mediafire etc.

Det gör det också i teorin olagligt att surfa på en site med upphovsrättskyddade bilder eller text överhuvudtaget eftersom alla större webbläsare faktiskt skapar kopior av allt du ser på skärmen när du surfar i cachen på din hårddisk.
Men det är inte det lagen är till för, så du behöver knappast oroa dig.

Vad du kan behöva oroa dig för är att en så dum lag har röstats igenom. Kompetensnivån hos våra lagstiftare är alltså skrämmande låg när det kommer till sådana här saker.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Troberg said:
Nope, jag har gjort skuldfrågan diffus. Vem är skyldig?
Tillgängliggörandet i sig är brottsligt, så personen som utför denna handling torde bryta mot upphovsrättslagen (2 §).
Exemplarframsställningen tycks ju ske hos nedladdaren, så även detta är ett brott.

Tekniken bakom är i mina ögon irrelevant för brottets existens. Lagen ser kanske annorlunda på situationen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jarre said:
Troberg said:
Nope, jag har gjort skuldfrågan diffus. Vem är skyldig?
Tillgängliggörandet i sig är brottsligt, så personen som utför denna handling torde bryta mot upphovsrättslagen (2 §).
Exemplarframsställningen tycks ju ske hos nedladdaren, så även detta är ett brott.

Tekniken bakom är i mina ögon irrelevant för brottets existens. Lagen ser kanske annorlunda på situationen.
Fast ingen har tillgängliggjort innehållet. Några har tillgängligjort filer som skulle kunna genererar vilken fil som helst av samma storlek, och som inte på något sätt är specifikt kopplade till ursprungsfilen.

Likaledes så har den som sätter samman delarna någonsin haft tillgång till någonting från ursprungsfilen. Han genererar iofs samma fil, men utan kännedom om originalet. Det kan väl knappast vara en kopiering?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
弾幕 said:
Vad du kan behöva oroa dig för är att en så dum lag har röstats igenom. Kompetensnivån hos våra lagstiftare är alltså skrämmande låg när det kommer till sådana här saker.
Spot on!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Troberg said:
Fast ingen har tillgängliggjort innehållet. Några har tillgängligjort filer som skulle kunna genererar vilken fil som helst av samma storlek, och som inte på något sätt är specifikt kopplade till ursprungsfilen.
Du har tillgängliggjort de bitar som behövs för att återskapa innehållet. Kalle har aldrig fått dem direkt från dig, utan indirekt från dig genom Bertil. Alltså är det du som har tillgängliggjort dem.

Troberg said:
Likaledes så har den som sätter samman delarna någonsin haft tillgång till någonting från ursprungsfilen. Han genererar iofs samma fil, men utan kännedom om originalet. Det kan väl knappast vara en kopiering?
Exemplarframställan.

Okunskap är i lagens mening ingen ursäkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Krille said:
Troberg said:
Fast ingen har tillgängliggjort innehållet. Några har tillgängligjort filer som skulle kunna genererar vilken fil som helst av samma storlek, och som inte på något sätt är specifikt kopplade till ursprungsfilen.
Du har tillgängliggjort de bitar som behövs för att återskapa innehållet. Kalle har aldrig fått dem direkt från dig, utan indirekt från dig genom Bertil. Alltså är det du som har tillgängliggjort dem.
Nja, är det så? Är det inte Bertil som tillgängliggjort den saknade pusselbiten? Och har han ens gjort det, han kan inte veta att mottagaren hade den andra biten?

Som sagt, skuldfrågan blir svår. Skulden blir utspädd till en snudd på homeopatisk nivå, där den inte längre har någon reell effekt.

Krille said:
Troberg said:
Likaledes så har den som sätter samman delarna någonsin haft tillgång till någonting från ursprungsfilen. Han genererar iofs samma fil, men utan kännedom om originalet. Det kan väl knappast vara en kopiering?
Exemplarframställan.

Okunskap är i lagens mening ingen ursäkt.
Okunskap om lagen är ingen ursäkt. Okunskap om att något tidigare framställt en liknande produkt kan mycket väl vara det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Troberg said:
弾幕 said:
Vad du kan behöva oroa dig för är att en så dum lag har röstats igenom. Kompetensnivån hos våra lagstiftare är alltså skrämmande låg när det kommer till sådana här saker.
Spot on!
Ännu läskigare blir det ju när man inser att om det är så i det här fallet... Vad finns det då som säger att det skulle vara annorlunda i något annat fall? Det finns ju massor av lagar som verkar lite märkliga, men som man bara rycker på axlarna åt och tänker "de måste ju ha kollat upp det här innan så det är säkert okej!".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
弾幕 said:
Ännu läskigare blir det ju när man inser att om det är så i det här fallet... Vad finns det då som säger att det skulle vara annorlunda i något annat fall? Det finns ju massor av lagar som verkar lite märkliga, men som man bara rycker på axlarna åt och tänker "de måste ju ha kollat upp det här innan så det är säkert okej!".
Det är inte annorlunda i andra fall, åtminstone inte de fall som jag har kunskap i. Det är klassiska "helikopterchefssyndromet", de kan inget om ämnet utan dimpar bara ner från ovan ibland för att fatta ett oinsatt beslut. Det är ett avsevärt irriterande beteende som är avsevärt irriterande på ett avsevärt irriterande sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Troberg said:
弾幕 said:
Ännu läskigare blir det ju när man inser att om det är så i det här fallet... Vad finns det då som säger att det skulle vara annorlunda i något annat fall? Det finns ju massor av lagar som verkar lite märkliga, men som man bara rycker på axlarna åt och tänker "de måste ju ha kollat upp det här innan så det är säkert okej!".
Det är inte annorlunda i andra fall, åtminstone inte de fall som jag har kunskap i. Det är klassiska "helikopterchefssyndromet", de kan inget om ämnet utan dimpar bara ner från ovan ibland för att fatta ett oinsatt beslut. Det är ett avsevärt irriterande beteende som är avsevärt irriterande på ett avsevärt irriterande sätt.
Problemet är snarare att det tar ganska många år att få igenom en lag så tekniken hinner bli föråldrar. Plus, man kan inte bara läsa lagtexten utan man måste ha koll på förarbeten, litteratur och praxis som kan tillämpas innan man ens kan uttala sig om vad som gäller.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Krille said:
Troberg said:
Säg att man gör en fildelningsklient som aldrig skickar originalfilen i någon form. Den skickar inte ens P1 och P2 till samma person, utan varje person får bara antingen P1 eller P2. Det innebär att om jag ger dig P1 så har jag bara gett dig en fil som inte har någonting med F1 (eller F) att göra. Sedan ger jag F2 till Kalle. Adam får F1. Bertil får F2 osv. Men, det är ju en svärm, så din klient frågar de andra om de har F2, och du kan då få den av Kalle eller Bertil (och de ger dig då aldrig någonsin F1). Ingen skickar alltså någonsin både P1 och P2 till samma person, men svärmen ser till att alla får dem ändå.

Vips, du har båda filerna, och kan återskapa F, utan att någon någonsin delat med sig av F eller någon del av den.

Försök reda ut skuldfrågan där, skulden är så utspädd att det blir omöjligt. Försök att reda ut om det ens skett en kopiering...

Jag tror att den metoden skulle kunna användas för att bygga ett fildelningsverktyg som lagligt kan dela vilken fil som helt, även filer som är inlåsta av copyright.
Jag tror det där är snömos. När du skickar en MP3-fil så skickar du heller inte originalet - inte en bit är lik den som fanns på CD-skivan heller. Paketen som skickas runt spelar heller ingen roll, och torrents skickar redan en bit till Kalle och en annan bit till Bertil, och Kalle frågar sedan Bertil om någon annan bit.

Vad som spelar roll är den resulterande sammansatta filen i slutänden, samt huruvida den innehåller samma ljud (eller i alla fall ett som är förbaskat likt) som originalfilen. Exakt vad som händer i svärmen eller i vilket omkodat format som Adam stoppar in ljudet i svärmen spelar ingen större roll. Kalle och Bertil skulle aldrig ha kunnat få det ljudet utan att Adam hade kodat om ljudet till en klase bitar och stoppat in bitarna i svärmen. Och Kalle eller Bertil hade heller inte fått tag på ljudet om de inte hade frågat svärmen om bitarna.

Du har inte gjort fildelning lagligt, du har på sin höjd gjort det svårare att spåra.
Fast om det är DET som är olagligt, så är det ju de facto inte tillgängliggörandet eller kopieringen, utan innehavet det handlar om. Och innehav av upphovsrättsskyddat material är det inte så mycket bråk om, va?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Troberg said:
God45 said:
Även om ni får rätt i HD och inte döms.... Vill ni spendera 8+ år av era liv med att bedriva ett mål ända till HD och kanske till och med till EG rätten ovanpå det? Och sedan finns möjligheterna till ett civil mål efter det....
Å andra sidan, det räcker att en gör det, förhoppningsvis med stöd av andra.
Om jag får stöd i form av pengar och annat socialt stöd så kan jag göra det. Problemet är ju dock aztt ingen högre instans är intresserad av att göra det. Liksom HD ville ju inte ens ta i TPB åtalet, och därför blev det ju aldrig helt klarlagt om rätten gjorde fel eller inte (dvs, fallet har inte tagits om, därför anser ju HD och liknande att det har gått rätt till, medans resten fortsätter som förut).
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Då har vi denna icke diskussion igen, fast i ett annat forum denna gång.

Jag kan bara säga följande:
Alla som hävdar att "piratkopiering inte orsakar några skador eftersom X aldrig skulle ha betalat för det hen konsumerar via piratbukten", försöker bara finna snåriga vägar att rättfärdiga sitt moraliskt dåliga beteende.

Grunden till problemet är att man hänger upp sig på teknikaliteter, likt rollspelare kan sitta en hel spelkväll och diskutera ifall den döda orchen som paladinen kastade kommer att utlösa fällan eller inte, tills GM säger "Stopp - så här är det". Verkligheten, framförallt piratförespåkare och jurister skulle behöva en GM som klev in och sa "håll käft! Så här är det".

Nu läggs hundratusentals timmar världen över på att försöka diskutera ifall den ena eller den andra tekniska lösningen för att konsumera det man ej har betalt för är laglig eller inte, skit samma, det är fel, punkt slut, slutdiskuterat.

Jag har sett "baksidan" av det som sker på piratbay, hur det drabbat mig personligen, vilket vara bevisat att piratäckel är just det. Jag är "multinationellt bolag", men det har drabbat mig två gånger.

(1) Mina fria äventyr till DnD som finns att hämta på min webbsida, laddades upp tpå torrentsiter, i två olika versioner. En där länkarna till mina Paypal-donation knappar hade strippats bort, och en där dom kodats om att gå till en någon annans donattionskonto, en person från Asien. Upptäcktes nät en kille mailade att han donerat men jag inte fick nått utan det hade kommit till den andra personen. Paypal stängde kontot men jag kunde inte få nått eftersom det var tömt redan.

(2) Någon köpte ett ex av 3D modeller jag hade gjort för bilder till ett äventyr och som jag sålde, sedan laddat upp dessa på ett flertal siter i asien, de som betalar uppladdaren dollar för varje download. Personen, spårad till Indonesien, körde en cirkel. (a) Köpa saker via Paypal. (b) ladda upp och sprid länkarna som bara fan. (c) till (a).

Så, tänk på det nästa gång du betalar för "faster download speed" på nån skum download site eller tittar på reklamfilm innan du får ladda ner, killen som laddat upp får cash, den som slitit får ingenting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Totte said:
Alla som hävdar att "piratkopiering inte orsakar några skador eftersom X aldrig skulle ha betalat för det hen konsumerar via piratbukten", försöker bara finna snåriga vägar att rättfärdiga sitt moraliskt dåliga beteende.
Nej. Det är löjeväckande fånigt att påstå att varje nerladdning motsvarar ett köp.

Alltså; du har helt rätt i att man inte ska ge pengar via klick, se på reklam eller betala för snabbare nerladdningshastighet. Det finns dock pirater som inte tjänar ett öre.

Du har också helt rätt i att det är fånigt att gräva ner sig i teknikaliteter. Vi har en lagstiftning som har hål; det betyder inte att det är rimligt att försöka ursäkta sig med de hålen. Istället bör lagstiftningen ändras (så att till exempel antalet år efter upphovsmakarens död något är skyddat kraftigt beskärs).

Däremot finns det anledning att bena lite i detta:
- Givetvis bör den som skapar saker också kunna leva ett fullgott liv. Själv skulle jag hellre sköta detta via någon form av medborgarlön än att betalningen var beroende av populariteten och spridningen av verket.
- Det sker säkerligen visst vinstbortfall tack vare nerladdningen, men man kan definitivt inte räkna det som 1:1, alltså att varje person som laddar ner något annars skulle ha köpt det.
- Att det finns de som helt skiter i de moraliska aspekterna och laddar ner allt på reflex betyder inte att det inte också finns de som bara laddar ner när det man vill ha överhuvudtaget inte går att få tag på i tillräckligt bra kvalitet på legal väg. "Pirater" är inte en homogen massa. Ganska många som piratkopierar köper också enorma mängder kultur av olika slag; det har kunnat konstateras att det rentav finns en korrelation mellan högkonsumenter av kultur och pirater. Därmed inte sagt att alla är på det ena eller det andra sättet.
- Sedan jag fick jobb har jag köpt en jävla massa DVD:er, blurayfilmer, rollspelsböcker, serietidningar, TV-spel, och så vidare. Jag betalar för Spotify, för Netflix, och för HBO. Jag äger till dags dato 328 spel på Steam och 102 på gog.com. Kom inte och påstå att jag bara kommer med "ursäkter" eller att jag inte bidrar till kreatörer bara för att det ibland händer att jag inte vill vänta på att få ett TV-serieavsnitt i bra kvalitet och med engelska subs. Det är en ypperst oärlig argumentation som knappast leder någonvart.

Så: Det är inte alltid fel, det är inte alltid rätt. Alla pirater är inte likadana, på samma sätt som alla rättighetsinnehavare inte är likadana (viss skillnad på t.ex. dig och mig å ena sidan och Disney eller HBO å den andra). Jag tror ingen tjänar på att försöka utmåla de här grupperna som homogena.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Totte said:
(1) Mina fria äventyr till DnD som finns att hämta på min webbsida, laddades upp tpå torrentsiter, i två olika versioner. En där länkarna till mina Paypal-donation knappar hade strippats bort, och en där dom kodats om att gå till en någon annans donattionskonto, en person från Asien. Upptäcktes nät en kille mailade att han donerat men jag inte fick nått utan det hade kommit till den andra personen. Paypal stängde kontot men jag kunde inte få nått eftersom det var tömt redan.

(2) Någon köpte ett ex av 3D modeller jag hade gjort för bilder till ett äventyr och som jag sålde, sedan laddat upp dessa på ett flertal siter i asien, de som betalar uppladdaren dollar för varje download. Personen, spårad till Indonesien, körde en cirkel. (a) Köpa saker via Paypal. (b) ladda upp och sprid länkarna som bara fan. (c) till (a).

Så, tänk på det nästa gång du betalar för "faster download speed" på nån skum download site eller tittar på reklamfilm innan du får ladda ner, killen som laddat upp får cash, den som slitit får ingenting.
Det som diskuteras (ifrån början) är huruvida fildelning är olagligt, även fast det inte är illega nedladdningar. Det du verkar tala om är ett slags häleri. Jag påstår inte att fildelande är moraliskt korrekt, däremot så kan det vara ett ekonomiskt "no win, no loss" då en nerladdning inte nödvändigtvis behöver betyda att personen skulle ha köpt det om filen inte fanns att ladda ner gratis.

fö så kan jag nämna det att det mesta som jag laddar ner (filmer och serier) köper jag upp senare, i vissa fall har jag t om ex filmer som jag laddar ner för att jag är för lat att kopiera det, så att jag kan se det på ett annat media än dator/tv.

Musik laddar jag knappt ner längre då jag föredrar spotify, och då mitt afk-bibliotek av musik har blivit större.

Spel har jag bara laddat ned när det inte finns exemplar oatt få tag på legalt (vilket vissa företag verkar försöka bättra sig på).

Synd om dom problemen som du har haft, men jag tror inte att det skulle lösa sig genom hårdare lagföring på om fildelning, tvärsom så skulle det kunna bli lättareför såna fall att bli vanligare och/eller mer svårlösta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
krank said:
Däremot finns det anledning att bena lite i detta:
- Givetvis bör den som skapar saker också kunna leva ett fullgott liv.
Sure, men ska han leva ett fullgott liv tills han varit död i 70 år?

Dessutom, en typisk produkt (film, låt, bok, program, spel) idag har en ekonomisk livslängd på ett par år, sedan lönar den sig inte att sälja längre. Varför då ha en längre skyddstid?

krank said:
- Det sker säkerligen visst vinstbortfall tack vare nerladdningen, men man kan definitivt inte räkna det som 1:1, alltså att varje person som laddar ner något annars skulle ha köpt det.
Det där finns det vetenskap gjord på, av åtminstone tre universitet och en statlig myndighet. Resultatet kan sammanfattas som: små aktörer tjänar på kopieringen, de enda som förlorar är de som är på den absoluta toppen. Ärligt talat, det stör inte mig med den omfördelningen.

krank said:
- Att det finns de som helt skiter i de moraliska aspekterna och laddar ner allt på reflex betyder inte att det inte också finns de som bara laddar ner när det man vill ha överhuvudtaget inte går att få tag på i tillräckligt bra kvalitet på legal väg. "Pirater" är inte en homogen massa. Ganska många som piratkopierar köper också enorma mängder kultur av olika slag; det har kunnat konstateras att det rentav finns en korrelation mellan högkonsumenter av kultur och pirater. Därmed inte sagt att alla är på det ena eller det andra sättet.
En del, tex jag, kopierar medvetet som en moralisk kulturbevaringshandling. Jag köper också mycket, och betalar för det som är värt att betala för.

Just det där att betala för vad som är värt att betala för är också viktigt. 90% av allt är skit, och genom att betala för det som är bra istället för det som har ett coolt omslag så skapar man en darwinistisk förbättringsmiljö.

krank said:
Kom inte och påstå att jag bara kommer med "ursäkter" eller att jag inte bidrar till kreatörer bara för att det ibland händer att jag inte vill vänta på att få ett TV-serieavsnitt i bra kvalitet och med engelska subs. Det är en ypperst oärlig argumentation som knappast leder någonvart.
Det där är också en anledning till att jag tankar TV-serier. På TV (åtminstone på den tiden jag hade TV) så sändes avsnitten långt efter USA, i fel ordning, med kassa undertexter, kassa översättningar, på underliga tider, med reklamavbrott, med förstörda sluttexter, med undertexten från ett annat avsnitt och så vidare. Tankar jag kan jag se en hel serie i sträck, utan problem och irritationsmoment. Ge mig den servicen, och jag är beredd att se från officiella källor istället, men så länge som de inte kan erbjuda konkurrenskraftig service, så får de faktiskt skylla sig själv också. Man kan inte bara pissa på kunderna medan man säger "Lagen säger att ni måste ta det!".

krank said:
Så: Det är inte alltid fel, det är inte alltid rätt. Alla pirater är inte likadana, på samma sätt som alla rättighetsinnehavare inte är likadana (viss skillnad på t.ex. dig och mig å ena sidan och Disney eller HBO å den andra). Jag tror ingen tjänar på att försöka utmåla de här grupperna som homogena.
Framför allt så tror jag att det är viktigt att skilja på de pirater som ser det som en ideologi och de pirater (främst i asien) som bara försöker göra pengar på allt. De sistnämnda är inte bättre än copyrightindustrin, tvärtom så är de två sidor av samma mynt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Troberg said:
Sure, men ska han leva ett fullgott liv tills han varit död i 70 år?
Se inte det här som ett försök att genomföra någon form av konversation mellan oss, jag kommer inte att svara mer än genom det här inlägget:

Hade du läst hela mitt inlägg hade du sett att jag påpekade just att lagstiftningen behöver ses över.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Troberg said:
Det där finns det vetenskap gjord på, av åtminstone tre universitet och en statlig myndighet. Resultatet kan sammanfattas som: små aktörer tjänar på kopieringen, de enda som förlorar är de som är på den absoluta toppen. Ärligt talat, det stör inte mig med den omfördelningen.
Det är faktiskt helt fel (och det är precis vad de stora drakarna vill att folk skall tro).

I verkligheten är det precis tvärt om, jag känner väldigt många som tillhör "de små" inom olika branscher och alla är överens om att piratkopieringen gynnar de stora, låt mig förklara varför.

När ett litet företag inom främst programindustrin försöker ge sig in, och låt oss ta exemplet grafikprogram, ger sig in för att komkurrera med Photoshop. Man har utvecklat en programvara som kan unbgefär 80% av vad photoshop kan, men man säljer det för 200 Kr, inte 9000 kr. Den som förlorar är den lille, för svenne banan tänker så här. "Varför pröjsa 200 spänn för program X när jag kan få Photoshop gratis?"

Därför förlorar dom små, och förblir små, och kommer aldrig kunna konkurrera med de stora, och detta gynnar de stora, inte de små. De stora tar gärna lite piratkopiering för att slippa konkurrens.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Totte said:
Jag har sett "baksidan" av det som sker på piratbay, hur det drabbat mig personligen, vilket vara bevisat att piratäckel är just det. Jag är "multinationellt bolag", men det har drabbat mig två gånger.
Det här sammanfattar min åsikt om den sortens människor.

Man lär väl inte komma undan att de finns, men det känns som att de här bedragarna som snor material från nätet blivit vanligare på senare år.

Also, this.
 
Top