Nekromanti Piratbuktens olaglighet?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Pandan said:
Att ladda ner film internet är ett brott. Precis som Totte sa att man kan pirata hur mycket man vill men man bör veta att det är fel, ÄVEN när det gäller stora företag som redan tjänar miljarder. Jag tror liksom inte det slutar där...
Nja, olagligt är inte automatiskt samma sak som fel. Lag och rätt är två olika saker som bara delvis överlappar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Pandan said:
Dock så kan jag tycka de ändå har en poäng, även om de lägger fram den helt galet. Att ladda ner film internet är ett brott. Precis som Totte sa att man kan pirata hur mycket man vill men man bör veta att det är fel
Jag tycker inte att det där är en binär skala; jag tycker inte att det bara finns "illegalt" och "legalt" eller "rätt" och "fel". Jag tycker dessutom inte att man kan sätta likhetstecken mellan "lagligt" och "rätt" eller mellan "illegalt" och "fel". Det finns saker som är mot lagen men som jag ändå ställer mig bakom (civil olydnad i olika former; protester mot orättfärdiga regimer som illegaliserat protester, etc). Det finns också saker som är legala jag verkligen inte ställer mig bakom.

Dessutom är inte alla illegala saker lika illa som varandra. Att ladda ner en film är illegalt, men det är det att gå mot röd gubbe också, så att säga.

Jag tycker att det är att göra det alldeles för lätt för sig när man ensidigt säger att all illegal nerladdning är lika illa, eller att alla pirater är likadana, eller att stöld och piratkopiering är samma sak. Det är förenklingar, som jag inte tror leder till något konstruktivt - bara polarisering.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Pandan said:
Dock så kan jag tycka de ändå har en poäng, även om de lägger fram den helt galet. Att ladda ner film internet är ett brott. Precis som Totte sa att man kan pirata hur mycket man vill men man bör veta att det är fel, ÄVEN när det gäller stora företag som redan tjänar miljarder. Jag tror liksom inte det slutar där...
...
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Sant, jag håller med, brott är inte lika med fel.
Men i detta fallet så tycker jag inte där är något att bråka om. Du tar saker någon annan har gjort utan att betala för det. Hur man gör det kan kvitta... Tycker jag.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Totte said:
shaithan said:
Själva nedladningen är inte olaglig utan bara att dibistruera vidare men det gör man nästan med per automatik via torrent program
Det är precis sådana här hårklyverier jag menar när jag säger att Jurister och Pirater borde ha en GM som slår näven i bordet och tvingar dom att sluta leta kryphål. Finns väl inga som är sådana "powergamers" som jurister, livet handlar om att hitta kryphål (som gamla Axis & Allies Minis där det inte stod i reglerna att man inte kunde göra en banzai charge med anti-tank kanoner så då måste det vara helt OK), trots att all logik i världen talar mot detta.

Vill man pirata så gör det, men försökt inte rättfärdiga beteendet genom att hävda att "det är inte uttryckligen förbjudet". Det är fel, det räcker för mig, och det borde rimligtvis räcka för alla som fått en ordentlig uppfostran.

Och, det jag varnade för för tio år sedan är nu ett faktum. Dagens ungar (10-17) går in på affären och plockar på sig det den film de vill ha, och går ut utan att betala. När dom blir konfronterade anser dom att "det är väl inget att bråka om, jag orkade inte leta på TPB bara", men skit i det då, då går jag väl hem och tankar istället. Att det sedan slank ner en par colaburkar och en chipspåse när man "piratkopierade" på affären anser man inte heller är nått att bråka om.

Samvetet har luckrats upp och ju fler som anser att "det är inte förbjudet", desto fler ungar ser inte skillnaden mellan att tanka på TPB eller plocka filmen från hyllan utan att betala, det är för dom samma sak.
Gjorde en liten koll på anmälda snatterier mellan 2003 - 2012 och det har inte ökat nämnvärt.

Och, som andra har sagt innan. Barn är inte idioter, dom vet skillnaden mellan att ta en fysisk kopia och att ladda ned en digital, sen kanske dom inte bryr sig, men det är en annan historia, och troligtvis ett tecken på andra problem.

bifogar BRÅs statistik av snatterier mellan 2003 och 2012
 

Attachments

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
Gjorde en liten koll på anmälda snatterier mellan 2003 - 2012 och det har inte ökat nämnvärt.

Och, som andra har sagt innan. Barn är inte idioter, dom vet skillnaden mellan att ta en fysisk kopia och att ladda ned en digital, sen kanske dom inte bryr sig, men det är en annan historia, och troligtvis ett tecken på andra problem.

bifogar BRÅs statistik av snatterier mellan 2003 och 2012
Som jag förstod snackade Totte inte om snatteri i allmänhet, utan snatteri specifikt av DVD/BlueRay-filmer.

Kan du bifoga statistik av hur just det har ökat de senaste tio åren?

För mig är det en självklarhet att brott förändras över tiden då samhället förändras.
För 20 år sen fanns knappt konceptet "köpfilm" utan det fanns bara hyrfilm.
I samband med DVDn exploderade köpfilmen i butikerna och givetvis ökar snatterierna av dessa.

Om TPB skulle öka filmsnatteri eller ej tror jag faktiskt att vi får lämna obesvarad.
Som Totte säger skulle en sån utredning ta 5 år och om 5 år är ändå köpfilmens period överspelad och alla kommer använda en eller annan streamingtjänst.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Pandan said:
Sant, jag håller med, brott är inte lika med fel.
Men i detta fallet så tycker jag inte där är något att bråka om. Du tar saker någon annan har gjort utan att betala för det. Hur man gör det kan kvitta... Tycker jag.
Där gör du en tankevurpa. Jag tar inte något, du har fortfarande kvar det. Jag gör själv en likadan sak som din sak.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
anth said:
!Paxen said:
Gjorde en liten koll på anmälda snatterier mellan 2003 - 2012 och det har inte ökat nämnvärt.

Och, som andra har sagt innan. Barn är inte idioter, dom vet skillnaden mellan att ta en fysisk kopia och att ladda ned en digital, sen kanske dom inte bryr sig, men det är en annan historia, och troligtvis ett tecken på andra problem.

bifogar BRÅs statistik av snatterier mellan 2003 och 2012
Som jag förstod snackade Totte inte om snatteri i allmänhet, utan snatteri specifikt av DVD/BlueRay-filmer.

Kan du bifoga statistik av hur just det har ökat de senaste tio åren?

För mig är det en självklarhet att brott förändras över tiden då samhället förändras.
För 20 år sen fanns knappt konceptet "köpfilm" utan det fanns bara hyrfilm.
I samband med DVDn exploderade köpfilmen i butikerna och givetvis ökar snatterierna av dessa.

Om TPB skulle öka filmsnatteri eller ej tror jag faktiskt att vi får lämna obesvarad.
Som Totte säger skulle en sån utredning ta 5 år och om 5 år är ändå köpfilmens period överspelad och alla kommer använda en eller annan streamingtjänst.
Nej, det blir lite svårare, men bevisligen kan inte det ha ökat något nämnvärt heller (om nu inte all annan snatteri har minskat och snatteri av blu-ray och dvd har ökat istället). Det kan ju förstås ha ökat hos just dom som Totte känner, men det behöver inte betyda att det har gjort det i resten av landet.

Och, fortfarande, betvivlar jag det faktum att folk är såna idioter att dom inte vet skillnaden mellan att snatta en fysisk kopia och att ladda ner en digital. Och hur fan kan man vara för lat för att ladda ner en film, men ha tillräckligt ork för att snatta den?

EDIT: notera att jag säger "nämnvärt". Med det menar jag inte att vissa produkter blir mer eller mindre eftertraktade utefter hur lång tid som går i utvecklingen, som DVD-filmer, utan att det sker en nästan explosiv ökning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Precis, därför blir hela "you wouldn't steal a car"-argumentet ganska platt och dumt.

"Nä, men jag hade gärna kopierat grannens, doh!"
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Troberg said:
Pandan said:
Sant, jag håller med, brott är inte lika med fel.
Men i detta fallet så tycker jag inte där är något att bråka om. Du tar saker någon annan har gjort utan att betala för det. Hur man gör det kan kvitta... Tycker jag.
Där gör du en tankevurpa. Jag tar inte något, du har fortfarande kvar det. Jag gör själv en likadan sak som din sak.
Det är du som gör en tankevurpa. Den person som laddad upp filmen/spelet/regelboken) som anser sig ha "köpt det" har inte betalat "fullt pris", utan enbart betalat allt mellan en tusendel och en miljondel av fullt pris.

Hade den som laddade upp betalt för hela produkten, inte bara en pyttefuttig del hade ingen klagat.

Och att lagstiftningen skrevs innan den digitala åldern gör att powergamers hittar kryphål, tillbaks till mitt tidigare inlägg m.a.o. Bara för att inte det står man inte kan göra en Banzai charge med antitank kanoner så betyder det inte att det är OK. Bara för att lagen är gammal betyder det inte att allt som juristerna på 1300-talet inte kunde förutsäga är lagligt eller OK.

Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart. Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Pandan said:
Men i detta fallet så tycker jag inte där är något att bråka om. Du tar saker någon annan har gjort utan att betala för det.
Nej, det gör jag inte. Jag tar dem inte; jag kopierar dem. När man tar något blir någon av med det jag tar. När jag kopierar något blir någon bara av med "potentiell vinst" i form av mitt högst eventuella framtida köp.

Stöld:
1) A blir av med X.
2) B blir innehavare av X.
3) Detta utan att B givit A den ersättning A bestämt.

Om något av dessa inte stämmer anser jag det inte vara stöld. Varken moraliskt eller juridiskt.

(Om 3 saknas är det ett vanligt köp av fysisk vara, om 2 och/eller 3 saknas har A bara slarvat bort X, om 1 saknas är det illegal kopiering, om 1 och 3 saknas är det ett elektroniskt köp)

Huruvida det ändå är moraliskt fel respektive illegalt kan diskuteras. Men det är inte samma sak.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Totte said:
Det är du som gör en tankevurpa. Den person som laddad upp filmen/spelet/regelboken) som anser sig ha "köpt det" har inte betalat "fullt pris", utan enbart betalat allt mellan en tusendel och en miljondel av fullt pris.

Hade den som laddade upp betalt för hela produkten, inte bara en pyttefuttig del hade ingen klagat.
Därmed kan man också konstatera att de som laddar ner inte "stjäl", eller förnekar upphovsrättsinnehavaren det fulla priset heller - utan en potentiell tusendel/miljontedel.

Totte said:
Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart.
Ja, för det produceras ju aldrig något med någon kvalitet av folk som inte jobbar i Hollywood.

Och medieindustrin går back varje år, jag lovar?

Eller nej, det är stollerier. Det produceras jättemycket bra musik på amatörnivå, det produceras massor av bra kortfilmer, crowdfunding har gjort det möjligt att göra ännu bättre och påkostade filmer, och medieindustrin växer. Intäkterna ökar varje år.

Som flera redan sagt, forskningen säger att pirater generellt köper med kultur än ickepirater. Jag tror inte att det är ett kausalt samband, men att låtsas som att till exempel jag inte finns är bara fjantigt.

Totte said:
Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
Du tror alltså... Att rollspelsmarknaden går med... vinst just nu? Att vi som skriver rollspel tjänar pengar på det?

Ja jisses; mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Rollspelsböcker kommer att produceras även i framtiden. I dagsläget är de inte lönsamma; en hel del av oss skänker dessutom bort våra PDF:er och liknande. Jag lovar dig att rollspel kommer att skapas även i framtiden.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Troberg said:
Missförstå mig inte, jag säger inte att någon maskar, men det är skillnad på att göra sitt jobb och att verkligen brinna för något.
Det här med att brinna för något är få förundrat, och om det var det som var kriteriet för att få saker gjorda så skulle det mesta förbli ogjort. Inklusive städningen.

Samt, icke att förglömma, att det finns folk som brinner för sitt jobb.

Übereil
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Totte said:
Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart. Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
Nej.

Människor har producerat kultur ungefär i ungefär 100 000 år längre tid än kapitalism eller ens någon form av ersättning för kultur har existerat.

Det produceras massvis med rollspel av folk som inte har för avsikt att gå med vinst, utan »bara« vill att deras spel ska spelas. Eclipse Phase är släppt under Creative Commons (är lagligt att kopiera) och har rejält bra rent ekonomiskt!

Det sagt så kanske vi förlorar efterföljarna till storproduktioner som Iron Man 3 och Pathfinder när piratkopieringen gör sitt. Men det är långt ifrån säkert att det händer.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Totte said:
Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart. Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
Under kassettiden så sa dom att mediaindustrin skulle dö ut. Då biblioteken dök upp, där man kunde låna böcker grattis så skulle det ta död på författare, för vem skulle köpa böcker då, liksom.

Jag försöker inte få dig att framstå som en idiot, men du måste komma med nya argument. Mediabranschen är starkare nu än någonsin. Folk köper mer fysiska kopior av både film och musik, enligt vissa undersökningar är det just pirater som är bland den största gruppen som köper film.

Varför dyker aldrig den här diskussionen upp angående konst? Kostnären tar ut en engånskostnad för en tavla, sen är han nöjd. HKonstnären tvingar inte en person att betala ut royalties för att visa upp den för sina vänner. Vissa museum tar inte ens upp en tvingad avgift för att kommain på ett konstmuseum.

I vilket fall, det känns inte som att diskussionen kommer vidare, då du redan har dina åsikter, och jag har mina. Jag anser fortfarande inte att det är moraliskt rätt (att ladda ner utan att köpa en fysisk kopia om man gillade det och har råd), men det är inte en ekonomisk förlust för mediabranschen. Enligt mig, dvs.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
!Paxen said:
Då biblioteken dök upp, där man kunde låna böcker grattis så skulle det ta död på författare, för vem skulle köpa böcker då, liksom.
Med det sagt, så utgår ersättning till författare baserat på hur mycket deras böcker lånas ut från biblioteken. Så om jag lånar en bok, för någon pengar. Som Spotify, fast med stenåldersteknik. :gremgrin:

/Magnus
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Magnus Seter said:
!Paxen said:
Då biblioteken dök upp, där man kunde låna böcker grattis så skulle det ta död på författare, för vem skulle köpa böcker då, liksom.
Med det sagt, så utgår ersättning till författare baserat på hur mycket deras böcker lånas ut från biblioteken. Så om jag lånar en bok, för någon pengar. Som Spotify, fast med stenåldersteknik. :gremgrin:

/Magnus
Har inte alltid varit så dock. Och det är väl bara nordiska författare som får ersättningen ifrån svenska bibliotek, om jag nu minns rätt..?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
!Paxen said:
Har inte alltid varit så dock. Och det är väl bara nordiska författare som får ersättningen ifrån svenska bibliotek, om jag nu minns rätt..?
Aha det visste jag inte! Har ingen aning om utländska författare får pengar. Översättare får det, det har jag vänner som får. Men som sagt har ingen aning om utländska författare får det.

/M
 
Top