Nekromanti Pepp och nyheter om OSR produkter.

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Det finns en inofficiell Conan-konvertering av till OD&D som även förlitar sig tungt på Chainmail. Flyter runt på nätet men har ingen länk direkt men med lite google-fu är den nog inte så svår att hitta. Den kallas Age of Conan, som MMORPG:et. Plus ett supplement vid namn Secrets of Acheron.

Men om man inte är sugen att att använda Chainmail eller någon av retroklon av det så får man anpassa/ignorera en del saker om man bara vill använda OD&D eller lämplig retroklon/simulacrum såsom Swords&Wizardry(eller i mitt fall Crypts&Things som jag tänkt testa för ändamålet).
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Tänkte även ta upp några produkter som inte är kanske helt färska längre, en del har diskuterats på forumet tidigare, men samtidigt känns det som att de behöver omnämnas:

Rappan Athuk (Swords&Wizardry) Frog God Games
Det har surrats tidigare här på forumet om denna mastodontmodul till dungeoncrawl men tåls att nämnas igen.

Cyclopean Deeps 1&2 av Frog God Games .Expansioner :gremshocked: till Rappan Athuk.


Tome of Adventure Design av Frog God Games. En modul med massor av slumptabeller och hjälp om hur man mekar ihop ett äventyr, dungeons etc snabbt. Fokuserar på s.k "deep design" och är mer till hjälp under prep än direkt på spelbordet. Men har lovprisats som ett ypperligt spelledarhjälpmedel. Är regelmässigt neutral men håller sig inom D&Dgenren.

Tome of Horrors, Complete till Swords&Wizardry av Frog God Games. Ingen OSRintresserad på forumet har väl missat denna gigantiska monsterbok, men ändå.

Hexcrawl Chronicles 1-3 från Frog God Games. En hexcrawlkampanj på tre delar som fokuserar på "weird fantasy".
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Glömde tidigare nämna att det nu finns en öppen SRD för Swords&Wizardry Länk
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Schtajner said:
Har fått min pdf av Blood&Treasure Complete nu och jag kan bara säga: Det här är, än så länge, kungen av retroklon/neoklon/simulacrum spel. Kombinerar simpliciteten från från Swords&Wizardry med stora delar av utbudet i 3,5 = Antagligen den mest kompletta och användarvänliga regelboken D&D genren har skådat. Det ersätter till och med D&D Rules Cycklopedia/Dark Dungeons som D&D genrens best buy för mig. Fantasy Craft är det enda jag sett som slår den här boken gällande "komplett, allt i en bok". Men det här är en OSR produkt så FC går inte riktigt att jämföra. Några småsaker skulle jag kunna klaga på men har inte läst igenom hela så noga än.
Monstersektionen har templates! Vilket är skitbra.

Någon eldsjäl skapade även snabbt ett fansupplement vid namn Heroic Lore som också inför klasser och prestigeklasser från Pathfinder omskrivna till B&T´s format. Inklusive psioniker. Kombinera detta supplement med Sorcerer Bloodlines från Dangers&Dweomers och du har Pathfinder Lite.
+1
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
anth said:
Halloj!
Jag tänkte tipsa om Tales of the Grotesque and the Dungeonesque (TotG&D).
Det finns en Recension på RPG.net och man kan köpa böckerna på Lulu.

Jag skaffade de två kampanjböckerna och förbannar min snålhet att jag inte köpte Adventures on Gothic Earth samtidigt.
Jag har just öppnat paketet från posten så det här är bara första intrycket, ingen recension.

TotG&D är en gotisk/Weird kampanjvärld till OSR - ni som tycker om Ravenloftvärlden kommer att älska det här.
Man klarar sig alldeles utmärkt med bara första boken, ToTG&D - men Jack W. Shear verkar hålla väldigt hög klass på sina saker så det skadar inte att köpa allt han givit ut. :gremlaugh:

Eftersom det är en kampanjbok och inte en regelbok ansåg han inte sig behöva en OGL-licens, istället använder han en Creative Commons-licens. :gremshocked:

Han har en väldigt avslappnad inställning till regler, det här är typiskt för boken:
"Alignment: I don't generally bother with it, but feel free to write it on your Character Sheet if you like."
eller:
"Encumbrance: We will use the LotFP system for this, when I remember to check."
+1 Kan bara hålla med - har skummat igenom PDF:erna och skall beställa böckerna å det snaraste! Grymt coola grejer, påminner lite om Ravenloft, men inte lika "over the top".

Detta blir min nya spelvärld!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Teratic Tome

Rafael Chandler (snubben som skrev Dread som inte är jengaspelet) har petat ihop en monsterbok till OSRIC (dvs. AD&D) med grejer från sina demondrypande spel.

Så här skriver han på Google+:

Torn from the pages of the Books of Pandemonium, these horrific fiends -- including the grotesquely talented Curhadac, the sadistic Eremite, and the death-singing Acronical -- will test the mettle of any adventuring party.

Teratic Tome is an OSRIC-compatible bestiary featuring:
* Strange variants: Brine orc, gelatinous pyramid, and azure slime
* Undead: Ivory banshee, demimondaine, ash ghast, and verminated zombie
* New threats: Remnants, karkinoi, pontiffs, craanoi, and ingenues
* Unique entities: Baskra, Lunamic, Malchior, Pantagruel, and the Seamstress

Purchase link: http://rafaelchandler.com/rpgs.html

Buy the print version from Lulu and you'll get an automatic email (subject line: A Lulu Thank You) with a download link for the free PDF version. Buy the PDF version, then later decide you want to buy the hardcover, let me know and I'll knock $6.66 off the cover price.


Det som fångade mitt öga var omslaget som är stajlad efter andra vågen av omslag till AD&D-böckerna:



Insidan är har också ”rätt” stil – ett tjugosidigt smakprov finns på adressen ovan.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Teratic Tome

DeBracy said:
Rafael Chandler (snubben som skrev Dread som inte är jengaspelet) har petat ihop en monsterbok till OSRIC (dvs. AD&D) med grejer från sina demondrypande spel.
Jag har faktiskt köpt den här och just fått den i HC format och jag gillar den verkligen. Kanske en aning mycket kvinnliga monster med bar överkropp men mycket användbara monster till lite mer skräckiga äventyr vilket jag är väldigt förtjust i.
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Re: Teratic Tome

Rob said:
Jag har faktiskt köpt den här och just fått den i HC format och jag gillar den verkligen. Kanske en aning mycket kvinnliga monster med bar överkropp men mycket användbara monster till lite mer skräckiga äventyr vilket jag är väldigt förtjust i.
Håller med. Fick min i förra veckan. Men monstren är GRYMMA! Material för hela äventyr ryms i varje monsterbeskrivning. Passar perfekt i min nya über-evil värld...*muahahhaaaa*
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå


Arrows of Indra is an RPG based on the original and most popular fantasy roleplaying rules; for old-school heroic fantasy adventure in a world that is exotic and at the same time highly recognizable, Inspired by the Epic Myths of India during the Age of Heroes.



Players take on the roles of brave Kshatriya warriors, disciplined yogis, temple priests, rogues or scouts, assassins of the dark goddess, magic-using Siddhis seeking the mysteries of the universe, playing humans civilized or barbaric, immortal Gandharvas or Yakshas, Vanara monkey-men or half-demonic Rakshasa; and adventure in Naga-filled jungles, fight Asura demons, visit the ruins of ancient Rakshasa empires, seek out the shining treasures of the truly massive Patala Underworld, fight duels for money or honor in the Kalari Arenas, or get caught up in the political and military intrigues of the human Bharata Kingdoms.

It’s the same heroic adventuring you know and love, but with a new and exciting environment. No anthropology, history, theology or linguistics degree required; everything you need to play heroic characters and adventure in the Bharata kingdoms is found right here in this book
Koolt
 
Top