Nekromanti Pepp och nyheter om OSR produkter.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Hulks & Horrors

Tidig D&D, fast med rötter i sci-fi snarare än fantasy. Jag tycker det verkar coolt, och bilderna på sidan är snygga (om än begränsade till folk som poserar med vapen :-/).

Tråkigt nog ser tiden ut att rinna ut för honom innan han har samlat in tillräckligt med pengar för att det skall bli av.

http://www.indiegogo.com/hulksandhorrors
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
After 3+ years of work from several talented individuals, I’m proud to officially announce the first complete release of The Adventurer’s Compendium:
A Comprehensive Guide to Adventuring For Gold and Glory and How to Survive Long Enough to Enjoy It
. This is a role playing game adapted from and based on the Advanced Fantasy RPG (2nd Edition) published in 1989 by TSR and developed by David “Zeb” Cook, Steve Winter, and Jon Pickens. As a “simulacrum” game, the goal is to update, compile, and revise the material in compliance with the Open Game License to be compatible with old material and create new, derivative work.
och mer finns att läsa här.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Hans E Magnusson said:
och nu är ju rollspelet Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea släppt som pdf , för det mycket behagliga priset till $10.00
och nu
ASTONISHING SWORDSMEN & SORCERERS of HYPERBOREA

A Role-Playing Game of Swords, Sorcery, and Weird Fantasy



ASTONISHING SWORDSMEN & SORCERERS of HYPERBOREA™ is sword-and-sorcery role-playing at its pinnacle. Play an Amazon fighter, Atlantean magician, Esquimaux shaman, Hyperborean warlock, Ixian necromancer, Keltic barbarian, Kimmerian cataphract, Pictish thief, Viking berserker, or one of many other possibilities.

The heroes of a HYPERBOREA campaign delve the mazes and labyrinths of vast dungeons filled with horrifying monsters, lethal traps, and bewildering puzzles. They explore savage frontiers, breach hostile borderlands, probe ancient ruins, and investigate cursed tombs. They plunder for treasure and magic in a decaying world inhabited by bloodthirsty beasts and weird, otherworldly beings.

Explore endless challenges and infinite realms of imagination with this complete sword-and-sorcery role-playing game!

Text: Jeffrey Talanian
Illustrations: Ian Baggley
Editing: David Prata
Cartography: Andreas Claren
Box Cover Art: Charles Lang
Box Cover Design: James Kramer
Foreword by Stuart Marshall

Rules: An OGL-based game informed by the original 1974 fantasy wargame and miniatures campaign rules as conceived by E. Gary Gygax and Dave Arneson.
Milieux: Sword-and-sorcery setting inspired by the fantastic literature of Robert Ervin Howard, Howard Phillips Lovecraft, and Clark Ashton Smith.
Product Type: Complete role-playing game designed for 2 or more players.
Product Format: 8 x 10 x 2.5-inch boxed set that includes a 252-page, 7 x 8.5-inch, spiral-bound Players' Manual; 236-page, 7 x 8.5-inch, spiral-bound Referee's Manual; a 22 x 28-inch poster map of Hyperborea, 6 character sheets, and 6 polyhedral dice.
Product Code: NWA101
Product Price: $50.00
Product Availability: Available Now!(*) Order at our Online Store. Also available in PDF, for $10.00, exclusively at RPGNow.

(*)Please note the following: Although the AS&SH game is now shipping to pre-order customers, we do not expect general sales orders to begin shipping until early October 2012.[/quote]

/Hans, nästan som reklam
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Blood & Treasure Complete är nu släppt på Lulu.

Äventyret Blood of the Dragon till tidigare omnämnda Crypts&Things är nu slutligen släppt

Tales of the Space Princess RPG av John Stater(Hexcrawl Chronicles, Blood&Treasure, Land of Nod). Missat detta helt. Länk

Äventyret Kiss of the Frog God till Raggis Lamentations of the Flame Princess. Länk

EDIT
Vill även ge lite fokus på två äventyr av Matthew Finch till Swords&Wizardry.

Tomb of the Iron God Länk och Demonspore Länk. Speciellt sistnämnda har jag hört en del gott om.

Och även fyra intressanta produkter av Robert Conley.

Blackmarsh. En riktigt charmig liten hexcrawl setting som verkar vara en tribut till Dave Arnesen´s Blackmoor. Pdf:versionen är gratis! RPGNOW

Supplement VI:Majestic Wilderlands till Swords&Wizardry under licens av Judges Guild. Tyvärr verkar den inte vara hexcrawlbaserad. Men annars bara hört gott om den. Men en stor del av boken(eller kanske större?) är tilläggsregler vad jag hört. Länk

Points of Light. Systemneutral hexcrawlsetting för spel baserade i D&D. Länk

Points of light 2: The Sunrise Sea
Länk
Uppföljare som fortsätter utöka Points of light-världen.
 
G

Guest

Guest
Schtajner said:
Tales of the Space Princess RPG av John Stater(Hexcrawl Chronicles, Blood&Treasure, Land of Nod). Missat detta helt. Länk

Äventyret Kiss of the Frog God till Raggis Lamentations of the Flame Princess. Länk
Jävlar! Här har vi ju två givna köp! Den här tråden är så jävla grym - bespar mig så mycket hårt googlande. :gremsmile:
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Stövelkatten said:
Schtajner said:
Tales of the Space Princess RPG av John Stater(Hexcrawl Chronicles, Blood&Treasure, Land of Nod). Missat detta helt. Länk

Äventyret Kiss of the Frog God till Raggis Lamentations of the Flame Princess. Länk
Jävlar! Här har vi ju två givna köp! Den här tråden är så jävla grym - bespar mig så mycket hårt googlande. :gremsmile:
Gör ju det man kan när det finns få många awesome OSR grejer som är lätta att de sjunker under radarn. :gremsmile:
Gjorde precis en beställning på lulu och missade ...Space Princess. Men jag hugger nog den nästa gång. Det verkar asballt!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Schtajner said:
Blood & Treasure Complete är nu släppt på Lulu.
Beställd! Blood & Treasure kan verkligen vara den perfekta hybriden av 2000-tal och OSG. Eller så är det bara en soppa... Men man får hoppas!

Äventyret Blood of the Dragon till tidigare omnämnda Crypts&Things är nu slutligen släppt.
Här är jag lite sur, eftersom jag utlovades en tryckt kopia i IndieGoGo-kampanjen, men fick nöja mig med en futtig PDF :gremfrown:. Vilket nog kommer att göra att äventyret förblir oläst och Crypts & Things ospelat.

Vill även ge lite fokus på två äventyr av Matthew Finch till Swords&Wizardry.

Tomb of the Iron God och Demonspore. Speciellt sistnämnda har jag hört en del gott om.
Båda är riktigt bra och rekommenderas varmt.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag högg B&T Complete i ett nafs. Det låter precis som det spel jag länge letat efter så förväntningarna är höga. Kunde inte hålla mig från att att ta ex av Crypts&Things och Blood of the Dragon. Tråkigt dock om de som stödde kickstartern inte fått de dom utlovats. Men det kanske dyker upp på posten?

Högg även ett ex av Demonspore för det lät så charmigt. Och även The Nameless City till S&W som Eksem redan lovsjungit. Tänkte se om man kunde köra det med Carcosa.

Uppdaterade posten även med Robert Conleys grejer.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Schtajner said:
Jag högg B&T Complete i ett nafs. Det låter precis som det spel jag länge letat efter så förväntningarna är höga. Kunde inte hålla mig från att att ta ex av Crypts&Things och Blood of the Dragon. Tråkigt dock om de som stödde kickstartern inte fått de dom utlovats. Men det kanske dyker upp på posten?
Jag har fått e-mailuppdatering om att äventyret kommer att utgå, p.g.a. för hög kostnad för tryck och frakt. Hade jag vetat det hade jag nog inte varit med på IndieGoGo utan köpt softcovern efter att ha läst recensioner...
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Förstår definitivt din irritation. Själv tog jag hardcovern av samlarskäl.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Har fått min pdf av Blood&Treasure Complete nu och jag kan bara säga: Det här är, än så länge, kungen av retroklon/neoklon/simulacrum spel. Kombinerar simpliciteten från från Swords&Wizardry med stora delar av utbudet i 3,5 = Antagligen den mest kompletta och användarvänliga regelboken D&D genren har skådat. Det ersätter till och med D&D Rules Cycklopedia/Dark Dungeons som D&D genrens best buy för mig. Fantasy Craft är det enda jag sett som slår den här boken gällande "komplett, allt i en bok". Men det här är en OSR produkt så FC går inte riktigt att jämföra. Några småsaker skulle jag kunna klaga på men har inte läst igenom hela så noga än.
Monstersektionen har templates! Vilket är skitbra.

Någon eldsjäl skapade även snabbt ett fansupplement vid namn Heroic Lore som också inför klasser och prestigeklasser från Pathfinder omskrivna till B&T´s format. Inklusive psioniker. Kombinera detta supplement med Sorcerer Bloodlines från Dangers&Dweomers och du har Pathfinder Lite.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Någon eldsjäl skapade även snabbt ett fansupplement vid namn Heroic Lore som också inför klasser och prestigeklasser från Pathfinder omskrivna till B&T´s format. Inklusive psioniker. Kombinera detta supplement med Sorcerer Bloodlines från Dangers&Dweomers och du har Pathfinder Lite."

Länk?


Storuggla, plz
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj!
Jag tänkte tipsa om Tales of the Grotesque and the Dungeonesque (TotG&D).
Det finns en Recension på RPG.net och man kan köpa böckerna på Lulu.

Jag skaffade de två kampanjböckerna och förbannar min snålhet att jag inte köpte Adventures on Gothic Earth samtidigt.
Jag har just öppnat paketet från posten så det här är bara första intrycket, ingen recension.

TotG&D är en gotisk/Weird kampanjvärld till OSR - ni som tycker om Ravenloftvärlden kommer att älska det här.
Man klarar sig alldeles utmärkt med bara första boken, ToTG&D - men Jack W. Shear verkar hålla väldigt hög klass på sina saker så det skadar inte att köpa allt han givit ut. :gremlaugh:

Eftersom det är en kampanjbok och inte en regelbok ansåg han inte sig behöva en OGL-licens, istället använder han en Creative Commons-licens. :gremshocked:

Han har en väldigt avslappnad inställning till regler, det här är typiskt för boken:
"Alignment: I don't generally bother with it, but feel free to write it on your Character Sheet if you like."
eller:
"Encumbrance: We will use the LotFP system for this, when I remember to check."

Reglerna som boken är skriven till det mesta från Goblinoid Games.
- Labyrinth Lord
- Labyrinth Lord Advanced Edition Companion
- Mutant Future
men eftersom hans inställning är så avslappnad till regler fungerar materialet utmärkt till vilka OSR-regler som helst.

Klasserna han själv använder är samtliga från 10 klasser från LL AEC, Mutant (psykisk mutant från MF), samt ett par egna klasser: Barbarian, Bard och Warlock/Witch - men givetvis kan man köra med precis hur många eller få klasser man vill - det är helt OK att bara spela med de "basic four" från LL.

Ras är human, eftersom i Gothic Horror ska alla vara människor. Allt annat, inkl. demihumans, är "monster". Men eftersom han har så avslappnad inställning till regler säger han; att vill någon spela alv eller dvärg så gör det, det är ju ni som spelar och inte han.
Istället för race får man slå på en bakgrundstabell som kan ge ability bonus, saving throw bonus, eller något annat kul.

Demihumans är numera gotiska feycreatures och därför helt oberäknerliga, ta t.ex. Gnome, den lilla trevliga trädgårdstomten:
"Gnomes typically appear as perfectly proportioned humans save for the fact that their mouths are filled with rows of shark-like teeth.
...
Gnomes often appear to adventurers bearing exactly what they need, when they need it, but a gnomish bargain almost always brings a terrible doom."


Det här är ju en kampanjvärld - och som sådan är den motsatsen till Carcosa.
Det finns massor med länder beskrivna, men INGA kartor - för sånt förstör spelledarens fantasi.
Här får ni ett smakprov:
"Caligari - Decadent empire riddled with crime, drugs, and cabaret halls."
"Frostreave - Grim frozen northen land with berserk warriors and snow witches."
"The Gael Isles - An island chain that is home to cannibals, woodoo, and swamp witches"

Ni kan nog räkna ut hur monster och magiska föremål fungerar - och genom hela boken ges massor med tips på hur man ska få den rätta gotiska stämningen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Within the Radiant Dome

En ny modul i Psychedelic Fantasies-serien har kommit ut!

http://psychedelicfantasies.blogspot.se/2012/11/the-second-psychedelic-fantasies-module.html

Jag gillade verkligen Beneath the Ruins, även om jag av olyckliga anledningar inte hunnit köra den ännu (förhoppningsvis blir det av på nästa Repetikon!); och den här verkar inte dum den heller:

"Kong, freaky monkeys, void-craft, mutants, telephones (NOT what you think), the Mirrored Hall (a personal favorite of mine), and...the shit elemental!"

Jag har precis beställt den, så det tar väl ett tag innan jag har en åsikt om den, men för 50:- inkl. frakt till Sverige känns det ju som en given deal för alla OSR-fans!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Within the Radiant Dome

Ja, jag fick PDFen skickad rätt som omgående, men jag har inte haft tid att kolla in den ännu så jag väntar nog på att jag får hem printen. Räkna dock med recension på Kryptan så fort jag läst den :gremsmile:
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Såg att någon på rpg.net nyligen postat en D&D/AD&D konvertering för Tolkiens Midgård på googledocs som verkar rätt vettig. Av användaren Lars några inlägg ner i tråden http://forum.rpg.net/showthread.php?663921-D-amp-D-in-Middle-Earth/page7 . Vilket är trevligt då jag rätt länge hållit ögonen öppna för just något sådant (Conan, John Carter och Cthulhu har fått sina OSR-behandlingar så att Tolkiens Midgård också får en är bara rättvist) . Balrogs&Baginses :gremgrin:
 
Top