Nekromanti Pepp och nyheter om OSR produkter.

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Frog God Games har startat en Kickstarer för ny hårdpärmad version av Swords&Wizardry Complete. Med massa bonusar. Vid 40 dollar-nivån får man även nyversionen av S&W Monsters Books med nya bilder och monster. Så de så.
Kickstarter "


Detta är ett av de bästa old school-spelen, utgivet av ett av de bättre företagen och supportat med äventyr och kampanjer. Köp.


Storuggla, redan där
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Storuggla said:
Detta är ett av de bästa old school-spelen, utgivet av ett av de bättre företagen och supportat med äventyr och kampanjer. Köp.


Storuggla, redan där
Förklara dig för böveln
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Varför är det bäst?"

Det kan jag inte svara på. Jag har aldrig sagt att det är bäst.


Storuggla, del 2
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Men varför är då ett grönt gräs grönt?"

Jag är inte med på noterna här, men jag tror du är ute efter något med den här diskussionen som jag inte riktigt orkar med. Filosofi och upplevelseteori är inget jag orkar bry mig om, så jag backar ur det här nu.


Storuggla, igelkottarnas marknad
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Schtajner said:
Crypts&Things
Ingen direkt färsk nyhet kanske... Men så pass obskyrt och det förtjänas att nämnas. Swords&Wizardry får S&S behandling. Är det här vad ConanD20 borde ha varit?
Jag införskaffade Crypts & Things under IndieGoGo-kampanjen. Det har en hel del bra idéer och är nog spelbart, men jag tyckte att det kanske kändes lite ofärdigt. När det åtta månader senare inte har släppts något mer än ett PDF-äventyr (som kom för ett par veckor sedan) har mitt intresse hunnit svalna rejält. Så jag kommer nog att sno lite idéer från boken, men C&T kommer inte att spelas i sin helhet. Jag förstår inte varför folk fortsätter att släppa regelböcker utan att ha äventyr klara att släppas. Det funkade kanske på 70-talet, men nu borde man lära sig av t.ex. Goodman Games (Dungeon Crawl Classics), Troll Lord (Castles & Crusades) och Raggi (LotfP) att ett spel behöver support i form av äventyr för att vara något att ha.

De rena klonerna är ursäktade i och med att det redan finns en massa bra äventyr utgivna av andra förlag (inte minst TSR) som funkar till dem. Men Crypts & Things, Castles & Crusades och Dungeon Crawl Classics RPG är såpass olika de "riktiga" OSR-spelen att äventyr krävs för att jag skall bli nöjd.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Hunk said:
Schtajner said:
Crypts&Things
Ingen direkt färsk nyhet kanske... Men så pass obskyrt och det förtjänas att nämnas. Swords&Wizardry får S&S behandling. Är det här vad ConanD20 borde ha varit?
Jag införskaffade Crypts & Things under IndieGoGo-kampanjen. Det har en hel del bra idéer och är nog spelbart, men jag tyckte att det kanske kändes lite ofärdigt. När det åtta månader senare inte har släppts något mer än ett PDF-äventyr (som kom för ett par veckor sedan)...
Har det släppts än? Menar du Blood of the Dragon? Jag hittar inget om någon release. Eller finns det något annat C&T äventyr som gått under min radar och google-fu? Eller har det kanske bara gått ut som pdf till folk som stödde kickstartern?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Schtajner said:
Hunk said:
Schtajner said:
Crypts&Things
Ingen direkt färsk nyhet kanske... Men så pass obskyrt och det förtjänas att nämnas. Swords&Wizardry får S&S behandling. Är det här vad ConanD20 borde ha varit?
Jag införskaffade Crypts & Things under IndieGoGo-kampanjen. Det har en hel del bra idéer och är nog spelbart, men jag tyckte att det kanske kändes lite ofärdigt. När det åtta månader senare inte har släppts något mer än ett PDF-äventyr (som kom för ett par veckor sedan)...
Har det släppts än? Menar du Blood of the Dragon? Jag hittar inget om någon release. Eller finns det något annat C&T äventyr som gått under min radar och google-fu? Eller har det kanske bara gått ut som pdf till folk som stödde kickstartern?
Jag menar Blood of the Dragon, som jag har fått i PDF-format, men ännu ej i tryckt version (och riktiga rollspelsgrejer är tryckta, inte PDF:er, så det är knappt att det räknas). Och du har säkert rätt att det nog hittills bara har släppts till dem som var med på IndieGoGo-grejen. Men jag har det i alla fall utprintat, så det finns i alla fall. Jag har dock inte hunnit läsa igenom mer än de första sidorna, så jag kan inte uttala mig om det är något att ha.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
The Nameless City är i alla fall topp 20 av mina favaoritmoduler (kanske för att novellen är en av mina favoritnoveller?). The People of the Pit av samme konstruktör är dock flera strån vassare. Varning för att han inte speltestar sina moduler, och de har svinhög dödlighet och en hel del "fuck players over"-delar.

Spel och mega dungeons ger jag inte så mycket för, alla spelen är ändå likadana. Jag lever mest för hexcrawls och dungeons. Här kommer några tips:

---

Saker jag ser fram emot:

Geoffrey McKinney (känd från Carcosa och Isle of the Unknown) har dragit igång ett nytt projekt som han kallar för Psychadelic Fantasies (http://psychedelicfantasies.blogspot.com). Jag har precis beställt första modulen, så den ser jag mycket fram mot.

Jeffrey Talanian, känd för Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea och skribent i Fight On! och Knockspell, och inte minst den superba modulen "Charnel Crypt of the Sightless Serpent", har släppt en ny modul som heter "Taken from Dunwich", och det verkar inte så dumt: http://www.swordsmen-and-sorcerers.com/products

Raggi har ju varit i full gång med allt möjligt, men nästa vecka kommer The Monolith From Beyond Space and Time (ska vara hans bästa någonsin!) samt Death Love Doom (som ska vara hans värsta någonsin!) ut. De kommer jag hugga vid första bästa tillfälle. (http://www.lotfp.com/RPG/)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Alphonso Warden

Eksem said:
The Nameless City är i alla fall topp 20 av mina favaoritmoduler (kanske för att novellen är en av mina favoritnoveller?). The People of the Pit av samme konstruktör är dock flera strån vassare. Varning för att han inte speltestar sina moduler, och de har svinhög dödlighet och en hel del "fuck players over"-delar.
Intressant... Jag har själv bara Prison of Meneptah av honom och det tycker jag inte är något höjdaräventyr. Detta, i kombination med Bryce Lynchs recensioner (som i princip har totalsågat allt Alphonso Warden har skrivit), har gjort att jag medvetet har undvikit att köpa något författat av honom. Ytterligare en anledning är, vilket du nämner, att de inte alls är speltestade, eftersom han själv säger sig knappt ha spelat rollspel de senaste 25 åren. Men när du uttrycker dig så lyriskt borde jag kanske ompröva min inställning?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Alphonso Warden

Bryce Lynch recension av People of the Pit är inte felaktig, modulen har sina brister, men själva platsen i sig är så härligt bisarr och pulpig (spöksniglar från bortom vår värld) och allt som händer är så härligt "weird" att jag har överseende med designbristerna. Det är förstås ingen slump att de Warden-moduler jag gillar är baserade på vad jag betraktar som favoritnoveller, vilket gör att de i mina ögon får ett skimmer som kanske egentligen inte finns där.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Alphonso Warden

Eksem said:
Bryce Lynch recension av People of the Pit är inte felaktig, modulen har sina brister, men själva platsen i sig är så härligt bisarr och pulpig (spöksniglar från bortom vår värld) och allt som händer är så härligt "weird" att jag har överseende med designbristerna. Det är förstås ingen slump att de Warden-moduler jag gillar är baserade på vad jag betraktar som favoritnoveller, vilket gör att de i mina ögon får ett skimmer som kanske egentligen inte finns där.
Tja, uppenbarligen finns det flera OSR-förlag som gillar det han skriver, eftersom han har blivit utgiven av minst frya stycken (som jag känner till, googlar man kan man säkert hitta fler). Så helt värdelös kan han ju inte vara som äventyrsdesigner :gremsmile:.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Eksem said:
Jeffrey Talanian, känd för Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea
och nu är ju rollspelet Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea släppt som pdf , för det mycket behagliga priset till $10.00

tillägg:
har nu köpt det och det verkar fint, ett litet smakprov på de olika raserna man kan spela ( av vad jag kan se så har de inga speltekniska skillnader)
COMMON: Men of mixed or indeterminate ancestry, with variable height, build, complexion, hair colour, and eye colour.
AMAZON: A race renowned for its caste of tall and robust warrior-women, with light to olive complexion, black to auburn hair, and blue or hazel eyes.
ATLANTEAN: Medium-build men of glaucous complexion, black or blond hair, aquiline features, and pale grey or yellow eyes. Sexually incompatible with the other races of man.
ESQUIMAUX: Squat, narrow-eyed tribesmen of jaundiced complexion.
HYPERBOREAN: Extremely tall men (c. 7-foot males, 6½-foot females) of milk-white skin, golden hair, and violet eyes; some females have blue-black hair. Reputed to live 200 or more years. Also reputed to be sexually incompatible with the other races.
IXIAN: Tall, narrow-shouldered, hook-nosed men of dusky grey skin and beady black eyes. Their women are raven-haired beauties with emerald eyes.
KELT: Barrel-chested men of red, brown, or auburn hair. Kelts are of fair and oft-freckled complexion, their eyes blue, green, or hazel.
KIMMERIAN: Large-boned men of fair to weather-bronzed skin, black hair, steel grey eyes, and thick, blue-black beards.
Kimmeri-Kelt: The by-blows of Kimmerian and Kelt unions. The Kimmerian dark hair is a dominant trait; likewise the Keltic freckled complexion.
PICT: Compact, broad-shouldered men with long torsos and short legs. Typically they have green eyes and dense, wavy, orange-red hair. Pictish women are usually petite, no taller than five feet. The men are ruddily complexioned, but the women are almost always fair-skinned, both sexes being heavily freckled.
Pict (Half-Blood): The by-blows of Pictish men and Tlingit women. They tend to be leaner and more swarthily complexioned, with straight, black hair and brown or hazel eyes.
VIKING: A robust, fair-skinned race of men with blond or red hair and blue or hazel eyes. Their women are lean and strong-boned, many as physically gifted as the strongest Amazon women.

och yrkena:
FIGHTER SUBCLASSES

Barbarian: an outland warrior possessed of feral instincts

Berserker: a rampaging shock trooper renowned for unbridled battle rage

Cataphract (Knight): a mail-clad horseman and warrior elite

Paladin: a champion who crusades for justice and Law

Ranger: a borderland fighter, frontiersman, and wilderness warrior

Warlock: a spell-weaving fighter who wields steel and sorcery interchangeably
MAGICIAN SUBCLASSES

Illusionist: a sorcerer who evokes phantasms and manipulates shadows and light

Necromancer: a sorcerer who practices black magic and communicates with the dead

Pyromancer: a sorcerer who manipulates the elemental power of fire

Witch: a sorceress who brews potions, divines portents, and lays curses
CLERIC SUBCLASSES

Druid: a mystic sorcerer empowered by ancestral, elemental, and animistic spirits

Monk: a warrior-priest who strives for physical and mental mastery

Priest: a chaplain mystic of prodigious spell casting capacity

Shaman (Witch Doctor): a primal sorcerer who confers with ancestral and totem spirits
THIEF SUBCLASSES

Assassin: a thief who specializes in murder and intrigue

Bard (Skald): a warrior, scholar, and weaver of enchanted lyrics and/or music

Legerdemainist: an adept thief who also commands the power of sorcery

Scout: a lightly armed explorer, intelligence gatherer, and stealth master

DÆMONSWINE+PICT=ORC :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Blood, Guts & Glory (Darkest Dungeon) är en smet av D&D och Rolemaster och finns nu att införskaffa här.

By default, Blood, Guts & Glory is set in and around a post-apocalyptic Elizabethan London. The human race is extinct, and Elizabethan society is now populated by the various animal folk that have inherited the Earth.
(bonusinfo, boken är på 329sidor appendix börjar på sid 76)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
Blood, Guts & Glory (Darkest Dungeon) är en smet av D&D och Rolemaster och finns nu att införskaffa
...
(bonusinfo, boken är på 329sidor appendix börjar på sid 76)
Nu blev jag väldig OSUGEN på denna.
"Smet av DnD och Rolemaster" låter faktiskt INTE lockande.
I en bok ska INTE appendix ta upp 3/4 av sidorna.

Finns det NÅGOT positivt att säga om eländet?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
anth said:
Hans E Magnusson said:
Blood, Guts & Glory (Darkest Dungeon) är en smet av D&D och Rolemaster och finns nu att införskaffa
...
(bonusinfo, boken är på 329sidor appendix börjar på sid 76)
Nu blev jag väldig OSUGEN på denna.
"Smet av DnD och Rolemaster" låter faktiskt INTE lockande.
I en bok ska INTE appendix ta upp 3/4 av sidorna.

Finns det NÅGOT positivt att säga om eländet?
Äh bara jag som uttrycker mig tråkigt, är säkert en unik och smarrig blandning. appendixen är ju alla besvärjelser och vapenlister och dom måste ju med, tycker det är ganska smidigt.
Men jag har bara snabbbläddrat igenom pdf'en inatt så jag har ju ingen koll.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rolemaster är ju menat att vara ett supplement till D&D, så en smet mellan D&D och Rolemaster med en massa tabeller låter ju riktigt göttigt tycker jag! Självklart skall appendix vara hela boken, regeltext vill man ju inte läsa.

Däremot verkade settingen inget vidare.
 
Top