Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Runda 4

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag skulle vilja lyfta en diskussion om chiffren och lösningarna.
Vi är nu 4 bybor som bör samarbeta mot 1 ulv.

Jag vet inte vad jag ska släppa om de chiffer jag löst.
Men jag är för samarbete och att vi släpper all info.
Det borde då bli tydligt ulven gör moves som är suspekta.
Annars kan ulven påstå att den inte visste och bara är en bybo som ”råkar” pröva sig fram och gick dit av misstag.

Fan kan vi inte samarbeta nu snälla.

Outa allt eller dumt?
Jag tror vi kan outa allt utom lösningar på ulvpositiva chiffer. Vi bör röra oss minimalt just nu.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag hänger inte med på varför?
För att om alla står still kan vi direkt se vem som går till ett rum för att nattmörda. Ni står i samma rum så ni skulle egentligen kunna dela på er för att nå varsin till förmåga.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Varför inte? Har du redan försökt aktivera i en tidigare runda?
Först så förstår jag ju inte vad Vimes menar.

Vidare så aktiverade jag Hallen-chiffret direkt första rundan för att jag se hur det funkade med att ha lämna in svaret.
Jag hoppades även att vara först av alla och därmed få nån extrabelöning av Basse och kanske lite för att visa mig duktig för SL.

Det var ju inte så lyckat för det funkar inte att göra om igen om nån ulv ändrat på förutsättningarna.

Vimes och du kanske menar nåt annat?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Kan du testa och aktivera det igen? När stövelkatten aktiverade det första gången i runda 3 fick han svaret att förmågan fortfarande är aktiv.
Det var dock hans första gång så det kanske inte funkar igen men det borde vara bra att testa.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Kan du testa och aktivera det igen? När stövelkatten aktiverade det första gången i runda 3 fick han svaret att förmågan fortfarande är aktiv.
Det var dock hans första gång så det kanske inte funkar igen men det borde vara bra att testa.
Nänä, jag aktiverade den i R1, försökte igen i förra rundan men fick då svaret att den redan var aktiv.
Reglerna runt det där var inte jättetydliga haha :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Rösträkning med bekräftade fraktioner markerat.


8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)
15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)

9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2)
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1)
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1)
15:00 - Xyas -> Impetigo (3)
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0)
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)
21:00 - STOPP!

9/8
21:46 - Vimes -> Sidd (1)
22:17 - Impetigo -> Vimes (1)
23:56 - Empiricus -> Martin3 (1)

10/8
10:36 - Sidd -> Martin3 (2)
10:40 - Yem_86 -> Xyas (1)
10:45 - Stövelkatten -> Martin3 (3)
10:58 - Vimes -> Stövelkatten (1) (Sidd 0)
11:32 - Sidd -> Empiricus (1) (Martin3 2)
12:36 - Martin3 -> Empiricus (2)
17:09 - Empiricus -> Xyas (2)
17:17 - Sidd -> Impetigo (1) (Martin3 1)
17:32 - Sidd -> Vimes (2) (Impetigo 0)
17:44 - Martin3 -> Xyas (3) (Empiricus 1)
17:53 - Stövelkatten -> Xyas (4) (Martin3 0)
21:00 - STOPP!

10/8
21:58 - Sidd -> Impetigo (1)
21:59 - Vimes -> Stövelkatten (1)
22:12 - Impetigo -> Martin3 (1)
22:16 - Impetigo -> Stövelkatten (2) (Martin3 0)
22:32 - Impetigo -> Sidd (1) (Stövelkatten 1)

11/8
00:44 - Martin3 -> Impetigo (2)
03:00 - Stövelkatten -> Martin3 (1)
09:12 - Impetigo -> Martin3 (2) (Sidd 0)
11:38 - Yem_86 -> Impetigo (3)
18:45 - Vimes -> Martin3 (3) (Stövelkatten 0)
19:45 - Yem_86 -> Martin3 (4) (Impetigo 2)
20:41 - Vimes -> Impetigo (3) (Martin3 3)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Eftersom vi fortfarande spelar har vi alltså att göra med ett tremannaulvlag. I föregående runda var det 4-2. Det verkar rimligt att anta att ulvarna hade tagit sina chanser att få en bybo utröstad. Utifrån Impetigos spel verkar det osannolikt att Martin3 är ulv. Med tanke på att Sidd inte tog chansen att rädda Impetigo på slutet verkar det även osannolikt att Sidd är ulv. Kvar är Stövelkatten och Yem_86. Båda röstade på Martin3. Yem_86:s röst är förstås mest uppseendeväckande, om vi tänker att ulvarnas strategi var att rädda Impetigo är hennes röstflytt den rödaste rösten i förra rundan. Gällande Stövelkatten tycks min förmågeanvändning säga att han är grön.

Alltså borde Yem vara den vi röstar ut denna runda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Gällande Stövelkatten tycks min förmågeanvändning säga att han är grön.
Detta är en jätteviktig information @Vimes

Vi har ett scenario där Empi nattmördades av Ulvparet Impetigo-Stävelkatten som båda gick från matsalen för att på så sett från varsitt håll fånga in Empi om denne gick ut från rökrummet.
Om du kan lova att du kollat om just Stövelkatten har en förmåga (inklusive kunna nattmörda enligt reglerna) och du fått att Stövelkatten inte har nån förmåga så är denne alltså grön.
@Stövelkatten har du nån förmåga från början eller aktiverad från chiffer?

Vimes hur var det mer noggrant med Stövelkatten och status på det här?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag övertänke allt och böt röst jag fattar men det är inte jag. Ni kan rösta ut mig fine men jag vill inte ägna hela den här rundan att hamra på mig då vi måste plannera för nästa runda . Martin kan vi nog stryka . Det lämnar er andra. @Vimes : har du tolkat rätt? Ser du att någon har en förmåga eller att någon använder en förmåga?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
@Sidd

Jag kan typ gröna Stövelkatten f.ö.

Min förmåga är att se om någon har en förmåga, jag använde den på Stöveln. Fick svar att han inte hade en förmåga. Eftersom nattmord ska betraktas som en förmåga (fick det bekräftat av Basse i PM), borde Stöveln vara grön.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
@Vimes : har du tolkat rätt? Ser du att någon har en förmåga eller att någon använder en förmåga?
Ja. För någon runda sedan trodde jag nog att det var förmågeanvändning jag såg, men jag har läst slarvigt, Basse har varit tydlig hela tiden med att det är innehav av förmåga jag ser. När jag kollade Stöveln denna natt fick jag veta att han inte hade någon förmåga. Jag skrev då till Basse och frågade om det innebär att han inte har nattmordsförmågan och Basse hänvisade till reglerna som ju säger att nattmord i alla avseenden betraktas som en förmåga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
Reglerna runt det där var inte jättetydliga haha
Haha!

Så här.

Tänk er att det är sigill runt ett gammalt besvärjelsedokument som man kan bryta. När ett sigill är brutet, då gäller det villkoret tills...

...någon bryter ett nytt sigil på något annat besvärjelsedokument! 😱

Då gäller det nya villkoret!

Fråga: "Men kan jag inte laga det gamla sigillet då? Eller lacka på ett nytt? Gå runt och testa och ha mig? Leka lite? Dra i nån spak? Mecka runt lite?"

Svar: Nej!!1! Tanken är helt enkelt att spelet ska kunna utvecklas till olika faser. Vissa gynnar bybor, andra gynnar ulvar.

Fråga: "Så om nån annan tidigare i spel har brutit sigillet och aktiverat villkoret, då spelar det ingen roll att lilla jag knatar till rummet och löser chiffret på nytt? Det är ju ändå nytt *för mig*?!

Svar: Dessvärre inte. Är sigillet brutet, anden släppt ur flaskan, korken borta och vinet slut...så är det så. Villkoret gäller. Det enda som kan få villkoret att ändras till ett nytt villkor är om någon löser ett annat chiffer med ett nytt villkor.

(Hoppas ni kan garva lite åt att jag har så svårt att förklara reglerna! Njut av hängmattan och lös lite chiffer så länge! 🤩)
 
Last edited:
Top