Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Runda 3

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Hur stor är chansen att han hindrades från att gå av Martin som vi vet hade den förmågan? Köper du Martins förklaring att han själv hindrats att förflytta sig av bekräftat gröna Empiricus?
Det är svårt att säga. Det är möjligt men det är också en bekväm lögn att skylla på den döda som inte kan bekräfta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Jag får lite frågor om §9 så jag tror att det vore bra att jag förtydligar mig:

§9: Om du löser ett chiffer som anger ett villkor, träder villkoret i kraft med omedelbar verkan. Du kan välja att avstå från att lösa ett chiffer för att undvika detta. SL meddelar ej publikt att villkoret gäller, men du kan om du vill meddela andra det i speltråden.

Paragrafen innebär att ett villkor som aktiverats ej kan återaktiveras eftersom ett chiffer bara kan lösas "en gång". Är det löst så är det löst och så var det med det.

Det som däremot kan inträffa är att ett nytt villkor ersätter det gamla villkoret. Då gäller det nya villkoret. Inte heller då kan det nya villkoret bytas ut mot ett gammalt.

Hoppas detta gav klarhet!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Och just det, jag har redan testat aktivera den igen och fick svaret att den redan är aktiv. Typ.
Men jag tänker prova igen innan rundan är slut - utifall globala mord är bakom någon av kryptona.
Jag är inte säker på det här men jag har fått för mig att du bara kan aktivera en förmåga en gång per person så om det är så att du redan använt den är det olyckligt med tanke på dagens tillgängliga chiffer.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Jag får lite frågor om §9 så jag tror att det vore bra att jag förtydligar mig:

§9: Om du löser ett chiffer som anger ett villkor, träder villkoret i kraft med omedelbar verkan. Du kan välja att avstå från att lösa ett chiffer för att undvika detta. SL meddelar ej publikt att villkoret gäller, men du kan om du vill meddela andra det i speltråden.

Paragrafen innebär att ett villkor som aktiverats ej kan återaktiveras eftersom ett chiffer bara kan lösas "en gång". Är det löst så är det löst och så var det med det.

Det som däremot kan inträffa är att ett nytt villkor ersätter det gamla villkoret. Då gäller det nya villkoret. Inte heller då kan det nya villkoret bytas ut mot ett gammalt.

Hoppas detta gav klarhet!
Står inget om sånt i Vimes heliga varulvsregler!
Jäklarns rödvinsBasseregler det här! 😉
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Empiricus är mördad och det finns fyra personer som hade teoretisk möjlighet att mörda honom:

Scenario 1: Empiricus gick till biblioteket. Jag gick till biblioteket och mördade Empiricus. Enligt teorin som framförts av @Martin3 ska jag då ha hoppats på att fler personer skulle gå till biblioteket så att det blev fler misstänkta där. Både @Sidd och @Martin3 har tryckt på att det är självklart att Empiricus skulle gå till biblioteket trots att ingen av de själva, som också stod i rökrummet, gjorde det valet. Sidd skriver omedelbart efter rundans början att han VET att Empiricus mördades i biblioteket, vilket han förstås inte kan veta annat än om han är ulv tillsammans med mig.

Scenario 2: Empiricus gick till hallen. @Stövelkatten eller Sidd gick till hallen och mördade Empiricus. Det har framhållits att det är osannolikt att man skulle gissa rätt på att Empiricus gick till hallen, trots att det ju är allmänt känt sedan trådstarten att hallen är det populäraste stället att förflytta sig till i r3 (det enda stället där det nu står mer än en person).

Utvikning: I allmänhet är folk väldigt dåliga på att se att de har en tydlig bias när de fattar sina beslut inför natfasen: Du är inte den enda som försöker undvika det uppenbara draget! Man planerar lätt utifrån nästa runda som man tänker sig att den kommer bli när folk gör det uppenbara, men hur ofta infrias detta sedan? Och hur ofta väljer folk att undvika det uppenbara draget? Food for thought. Slut på utvikning.

Jag vill lyfta att ulvarna troligtvis inte vill göra klumpiga mord, det är tänkbart att de väljer bort troligt lyckade mord för att i stället chansa på att sätta en hail mary som blir svår att argumentera för som en rimlig chansning i nästa runda. Det kan vara så ulvarna resonerat här.

Scenario 3: Empiricus stannade kvar i rökrummet, antingen av egen vilja eller genom att Sidd eller Martin hindrade hans förflyttning. Martin stod också kvar i rökrummet och mördade Empiricus. I nästa runda (nu) skyller Martin mordet på nån i biblioteket (i det här fallet mig, finns ju ingen annan där) med stöd av att förflyttning till biblioteket var Empiricus givna drag och att han själv skulle gjort samma drag om han bara inte (ack så retligt) blivit hindrad medelst fulspel! :eek: Martin gårsedan vidare med att säga att han misstänker att det inte är en ulv som fulspelat utan med största sannolikhet Empiricus själv pga att han är rädd för Martin. Som alternativ förklaring har Martin att Sidd kan ha hindrat hans förflyttning och sedan ljugit om det men detta är i så fall inte relevant för utröstningen. :oops:

Med Ockhams rakkniv (Martins teori om att bekräftat gröna Empi skulle ha hindrat hans förflyttning pga att han fruktade för sitt liv är den första vi skär bort) som verktyg skär vi oss raskt ner till scenario 3: Martin är den troligaste mördaren, högst troligt är hans kompanjon Sidd (som mycket lägligt valde att avlägsna sig från allt vad både rökrum och bibliotek heter med motiveringen att återaktivera ett chiffer som ännu inte deaktiverats :oops:)

Elementärt!

🎤 👋 *mic drop*
Jag applåderar dina försök att slingra dig nu när du hamnade i en oväntad situation.

Jag blir mer och mer säker på det här.

Du drar upp 3 scenarior och ockhams rakkniv men börjar sedan med att avfärda det första scenariot som är det mest uppenbara.
Utvikning: i en värld där man vet att folk vill undvika att göra det väntade kan det vara som mest oväntat att göra just det väntade. Jag tror Empi, precis som jag själv, valde att göra det uppenbara.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
- Tror du de 2 ulvarna gick till samma rum?

- Likaså borde det bara varit 1 ulv bland er 4 i matsalen i R2.
- Ingen bra teori för Vimes

Är du med @Impetigo ?
Jag tror inte att ulvarna gick till samma rum och som du säger talar det emot dig och Martin som ulvar. Jag tror däremot inte att det är UTESLUTET att ulvarna gick till samma rum. I inlägget du citerar skriver jag om vilka förväntningar vi alla har på vad som ska hända i nattfasen och hur svårt vi har att bortse från det vi förväntar oss som det mest sannolika. Det är tänkbart att ulvarna räknar med att byn tar för givet att de ska dela upp sig och just därför håller ihop.

Jag förstår inte hur du kommer till slutsatsen att det borde vara en ulv i matsalen. Martin och Sidd är ett tänkbart ulvpar som båda då stod i rökrummet. Martin och Vimes ett annat, ingen av de stod heller i matsalen.

Jag förstår inte kommentaren "ingen bra teori för Vimes". I slutet av förra rundan argumenterade jag för att ditt case mot Vimes pga hans ensamma placering inte var så tokigt iom att det uteblivna nattmordet gör det sannolikt att ulvar inte hamnat på samma plats som det tilltänkta offret. Eftersom Vimes var den ende som stod ensam blev detta en indikation på att Vimes sannolikt är ulv. Är det detta du menar?

Tycker för övrigt det var riktigt konstigt att du i denna rundan skrev att du ångrade din röst på Vimes eftersom han stod isolerad och därmed inte skulle utgöra nån fara som ulv. Målet är väl inte att försvåra ulvarnas nattmord utan att göra sig av med samtliga ulvar? Känns som att du med det inlägget bara vill blidka Vimes. Bybor behöver aldrig blidka någon, vi gör vårt jobb genom att vara kritiska och ifrågasätta alla andra spelare.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag applåderar dina försök att slingra dig nu när du hamnade i en oväntad situation.
Hur skulle den här situationen kunna beskrivas som "oväntad" om min plan bestod i: 1) Gå till biblioteket 2) Mörda Empiricus? Det vore ju exakt det här utfallet jag förväntade mig i så fall. Hur många tänker du att jag räknade med skulle finnas i biblioteket att skylla mordet på?

Du står fast vid att bekräftat gröna Empiricus hindrat din förflyttning med alternativa teorin att det var Sidd som nu ljuger om det men det är i så fall inte relevant? Eller vill du ändra din story?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Knappt sju timmar till deadline. Jag ser helst att vi sluter upp på ett alternativ för att undvika snajpning.

@Vimes Osannolikt med nåt annat drev än på mig och @Martin3 som det ser ut nu va? Du borde väl ha tillräckligt på fötterna för att välja mellan mig och Martin vid det här laget?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag dör väl ändå på Sidds första röst denna rundan oavsett hur Vimes röstar förresten... Om Sidd och Martin slåss för sina ulvpälsar är det nu upp till @Vimes och @Yem_86 att ingripa. Om Martin och Vimes gör detsamma är det upp till Sidd att läsa mitt case mot Martin en gång till och fundera på om det håller.

Suck, jag har låst upp en varulvsonyttig och potentiellt bynyttig förmåga hur som helst. Vet inte vad vi sagt om att hålla förmågor hemliga från ulvarna men nu ser det ju ut som att jag ryker hur som helst. Utifrån de andra chiffrena denna runda håller jag dock inne med vad förmågan gör en stund till. Har alla löst alla chiffer?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Jag tror inte att ulvarna gick till samma rum och som du säger talar det emot dig och Martin som ulvar. Jag tror däremot inte att det är UTESLUTET att ulvarna gick till samma rum. I inlägget du citerar skriver jag om vilka förväntningar vi alla har på vad som ska hända i nattfasen och hur svårt vi har att bortse från det vi förväntar oss som det mest sannolika. Det är tänkbart att ulvarna räknar med att byn tar för givet att de ska dela upp sig och just därför håller ihop.

Jag förstår inte hur du kommer till slutsatsen att det borde vara en ulv i matsalen. Martin och Sidd är ett tänkbart ulvpar som båda då stod i rökrummet. Martin och Vimes ett annat, ingen av de stod heller i matsalen.

Jag förstår inte kommentaren "ingen bra teori för Vimes". I slutet av förra rundan argumenterade jag för att ditt case mot Vimes pga hans ensamma placering inte var så tokigt iom att det uteblivna nattmordet gör det sannolikt att ulvar inte hamnat på samma plats som det tilltänkta offret. Eftersom Vimes var den ende som stod ensam blev detta en indikation på att Vimes sannolikt är ulv. Är det detta du menar?

Tycker för övrigt det var riktigt konstigt att du i denna rundan skrev att du ångrade din röst på Vimes eftersom han stod isolerad och därmed inte skulle utgöra nån fara som ulv. Målet är väl inte att försvåra ulvarnas nattmord utan att göra sig av med samtliga ulvar? Känns som att du med det inlägget bara vill blidka Vimes. Bybor behöver aldrig blidka någon, vi gör vårt jobb genom att vara kritiska och ifrågasätta alla andra spelare.
Bra att du frågar vad jag menar.
Jag tänker att de 2 ulvarna gått till varsitt rum av 3 möjliga.
Jag tror mindre på att de gick med mig till Rökrummet.
Om det forfarande stämmer så gick en rakt fram till matsalen (4st att välja på) och den andra till höger till Galleriet.
Det var bara en som gick till Galleriet.


Jag tror Ulvarna tänkte så som jag och trodde det skulle fördela sig jämnare mellan Matsalen och Galleriet och inte att det skulle landa 3 i Rökrummet.

Du skriver vidare om det uteblivna nattmordet: Jag är inte förvånad att det inte blev nåt.
Jag tänker att mördaren och offret måste vara i samma rum, alltså har ulvarna rätt svårt att lyckas matcha ihop detta.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Det är nog detta specifikt som jag inte förstår. Varför tror du inte att en ulv gick till rökrummet?
Jag var den enda som skrev att jag skulle gå till ett specifikt rum.
Jag tyckte jag var lite smart som tydligt skrev att om jag skulle nattmördas så skulle den Ulv som då stod kvar i Rökrummet vara avslöjad.
Jag skulle alltså offra mig själv för byn.
Det vart ju dock inte så iom att jag inte blev nattmördad.
Empi var ju grön så då skulle en möjlig Ulva- @Martin3 alltså gått dit och låtit bli att nattmörda för att inte avslöja sig.
Möjligt faktiskt.
Martin kan du igen förklara på ett trovärdigt sätt dina motiv till förflyttningar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Jag dör väl ändå på Sidds första röst denna rundan oavsett hur Vimes röstar förresten... Om Sidd och Martin slåss för sina ulvpälsar är det nu upp till @Vimes och @Yem_86 att ingripa. Om Martin och Vimes gör detsamma är det upp till Sidd att läsa mitt case mot Martin en gång till och fundera på om det håller.

Suck, jag har låst upp en varulvsonyttig och potentiellt bynyttig förmåga hur som helst. Vet inte vad vi sagt om att hålla förmågor hemliga från ulvarna men nu ser det ju ut som att jag ryker hur som helst. Utifrån de andra chiffrena denna runda håller jag dock inne med vad förmågan gör en stund till. Har alla löst alla chiffer?
Tjabba. Jag är inte sugen på att rösta ut Martin, och jag vill inte rösta ut dig. Jag röstar helst ut Stövelkatten, men kan också rösta ut Sidd. I tredje hand Yem.

Har varit lite körig dag, hur ser röstläget ut?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Hörrni. Föregående rundas jiffer. Vad gjorde dom?

Jiffret i Galleriet gav mig en engångsförmåga att sia förmågeanvändning.

Vad gjorde jiffren i matsalen och rökrummet?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Hörrni. Föregående rundas jiffer. Vad gjorde dom?

Jiffret i Galleriet gav mig en engångsförmåga att sia förmågeanvändning.

Vad gjorde jiffren i matsalen och rökrummet?
Jag kunde inte lösa chiffret i matsalen ,chiffret i rökrummet gjorde så man kunde hindra en person att flytta. Det är därifrån teorin att martin hindrade empi att flytta kom ifrån.
Tjabba. Jag är inte sugen på att rösta ut Martin, och jag vill inte rösta ut dig. Jag röstar helst ut Stövelkatten, men kan också rösta ut Sidd. I tredje hand Yem.

Har varit lite körig dag, hur ser röstläget ut?
Varför inte impetigo?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hörrni. Föregående rundas jiffer. Vad gjorde dom?

Jag löste chiffret i matsalen i sista minuten i går. Fick en bybovärdelös och ulvvärdefull förmåga som jag inte ser nån poäng med att avslöja eftersom förmågan är en fet ledtråd till chiffret.

Chiffret är löjligt svårt och jag gissade en hel del för att få ihop det vilket nog är bra med tanke på att det inte ger byn något som sagt.

Har du löst ditt chiffer i dag, Vimes? Det är nog många av oss som har löst det och väntar på en eventuell kommentar. Jag har svårt att se att ulvarna inte ska lösa ett så enkelt chiffer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Har du löst ditt chiffer i dag, Vimes? Det är nog många av oss som har löst det och väntar på en eventuell kommentar. Jag har svårt att se att ulvarna inte ska lösa ett så enkelt chiffer
Har jag inte svarat på det? Eller det var förra kanske. Ja, jag har löst det men kommer inte aktivera det obv. Om någon går till salongen eller var fan jag är så är denne ulv förstås.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
chiffret i rökrummet gjorde så man kunde hindra en person att flytta. Det är därifrån teorin att martin hindrade empi att flytta kom ifrån.
Men vadå. Är det därför folk röstar Martin? Förflyttning sker ju innan förmåga.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Men vadå. Är det därför folk röstar Martin? Förflyttning sker ju innan förmåga.
Det stod specifikt att förflyttningsstoppet ägde rum INNAN förflyttning (I r2 fickjag fortfarande facit av Basse när jag löste chiffer i andra rum, har varit sämre med det nu i r3, möjligtvis beror det på villkor/förmåga som låses upp)
 
Top