Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Xyas röstas ut! Han var bybo!
Empiricus
blir nattmördad! O ve och fasa!

Följande spelare är med i spel:


I Biblioteket står Impetigo.

Bland hundratals böcker gömmer sig också en OH-apparat från 1970-talet. Men vid ett fönster står en stjärnkikare och på den är följande chiffer inristat:

Screenshot_20220810_214428.jpg
Framgångståget insprerar:
Biblioteket, inspration.png

I Hallen står Sidd och Stövelkatten.

I Rökrummet står Martin.

I Salongen står Vimes. Där bland några vinflaskor vars etiketter avslöjar att de producerades på 1970-talet, finns en liten nyckel som går till ett skåp. Och se! Där finns ett chiffer!

ScMgTiHAr
AlNiArBeHAr
NMgPHeHMgCa

Framgångståget insprerar: Här läggs grunden!

I Köket står Yem86. Där bland burkar med Peach Melba, Päron After Eight och Kassler med ananas ligger helt oväntat ett chiffer!

9100384925
9789150113679
91-46-12901-4
9789137140353
9789100167202
9174580590
9789163877377
9100105384
9113009877
9789187838125
9789198219920
9189618645 https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/57188

Framgångståget insprerar: Initialt är det bra att tänka efter!

***

Denna runda slutar i morgon torsdag 11/8 kl. 21.00.

Lycka till!
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Röst: Impetigo

Står i samma rum som den nattmördade Empi och har varit högt på mina misstankelistor hela resan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Viktigt!

Tydligen kan inte spelledaren sina egna regler eftersom han var tvungen att dricka lite rödvin till maten.

Ber mycket om ursäkt!

Martin står kvar i Rökrummet!

Vimes går till Salongen!

Uppdaterar startinlägget och beklagar!
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ni som löste övriga jiffer förra rundan. Vad fick ni fram? Jag löste bara mitt eget (engångssiande av förmågeanvändning). Kan något av jiffren förklara nattens händelser?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
om Martin står kvar i rökrummet (@Basenanji ) så är det väl iofs ändå samma röst. Alternativet är att @Sidd eller @Stövelkatten mördat
Men äsch vad krångligt det här var! Jag är ju uppenbarligen usel!

Tack för din skarpsynthet!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Ni som löste övriga jiffer förra rundan. Vad fick ni fram? Jag löste bara mitt eget (engångssiande av förmågeanvändning). Kan något av jiffren förklara nattens händelser?
Att du hindras från att gå kan förklaras av herrarna i rökrummet. De kan hindra förflyttning.

Att Martin eventuellt gåtttvå steg kan bara förklaras med det olästa chiffret i matsalen! I så fall Yem eller Stöveln eftersom Xyas röstades ut innan han kunde använda en eventuell förmåga.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Så om Martin står i matsalen kommer jag definitivt rösta pä Stövelkatten med Yem som stark tvåa.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Stövelkatten, Sidd eller Martin mördade Empi (eller hypotetiskt jag i bibblan).

Sidd eller Martin fifflade med Vimes förflyttning, eller också fifflade ingen med Vimes förflyttning och Vimes ljuger.

Min rödlista (rödast till grönast)

Stövelkatten
Sidd
Vimes
Martin
Yem
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hörni! Rekord i snurr!

Läs startinlägget noga en gång till, nu hoppas jag att alla uppdateringar är gjorda!

Tack!
/Basenanji
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
[QUOTE="Basenanji, post: 1134088, member: 7231"

Vimes går till Salongen!
[/QUOTE]

Missade detta. Glöm det jag sa om att rökherrarna messade med flytt och att Vimes kanske ljuger.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Var snäll och förklara hur du vet i vilket rum Empi nattmördades, @Sidd

Röst: @Sidd
Det vet jag förstås inte.
Jag var bara lite snabb på tangenterna och tanken var att jag gissar att Empi gått dit och att scenariot är att du också chansade på det, gick dit och nattmördar Empi.
Jag kan förstås ha fel om Empis förflyttning men det är vad jag tror.
Lustigt att vi tre som stod i rökrummet valde 3 olika förflyttningar.
Att Martin stod kvar var oväntat så denne kan gärna berätta tanken.
Ytterst tveksamt att båda skulle valt att stå kvar så jag tror inte Martin har nattmördat en kvarstannande Empi.

Jag valde utifrån tanken att göra allt för att inte hamna i ett rum med annan möjlig Ulv. Tänkte faktiskt inte på att ett bra val skulle vara att stå kvar.
Jag vill inte att vi ska hitta chiffret som låser upp ulvarnas begränsning på nattmord därav gick jag inte till ett nytt rum där det kan vara aktuellt.
Hallen passar även bra för om vi behöver återsätta nattmord i bara kan mörda lokalt och jag tänkte att ulvar inte var så intresserade av att gå dit.

Att Stövelkatten även gick hit till Hallen grönar denne för mig.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Tackar Xyas för spel.

Det hade behövts lite förklaringar och mer resonerande för att slippa röstdrev vilket jag tror denne hade fixat rätt lätt om denne bara försökt.
Tyvärr förlorade vi en runda på att rösta ut en bybo istället.
Jag frågade förra rundan om vad ni hade anledningar till rösterna på Xyas så nu vore det bra om ni kan göra era avböner så får vi se vad som kommer ut av det och om det möjligtvis kan finnas en ulv med i det gänget.
Jag tror den andra ulven var nöjd med att ligga på ett annat drev mot Vimes.

PS. Om nån bybo lyckas klura ut chiffer som handlar om fritt nattmord så ska denne förstås berätta. 👍
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ok, förvirrat värre blev det och jag misstänker att jag till viss del är orsaken till det. Jag bytte handlingar strax innan tiden var ute. Min tanke var att stå kvar i rökrummet och hålla kvar Vimes i rummet med min förmåga. Tanken var att om han var ulv kunde han inte nattmörda någon eftersom ingen når honom på ett steg och han kunde heller inte bli nattmördad så om han var målet för ulvarna så skulle det misslyckas men sen när jag funderade mer på det så skulle det ju bara ge ulv-Vimes alibi och dessutom med bara 3 i matsalen kvar så var det inte skyhög sannolikhet att han skulle bli nattmördad även om han gick till salongen eftersom det skulle vara uppenbart vem mördaren var och jag misstänker att basse missade det i min uppdatering.

Däremot! Blev jag kvarhållen av Sidd eller Empi. Sidd verkar spela oskyldig men det är nog irrelevant. Jag tror Empi höll fast mig för att han var rädd för mig men istället tog Impetigo honom. Han hoppades på att fler skulle göra samma sak men blev istället själv. Jag tror inte Empi skulle valt att backa och iom att jag vet att jag själv är oskyldig så är Impetigo den enda rimliga kandidaten.

Röst: @Impetigo
 
Top