Nekromanti Paradox köper White Wolf

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Fast jag tyckte det verkade som att gamla WoD är det WoD de kommer att utveckla vidare emedan nya WoD mest bytte namn till CoD.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ett nytt Edition Wars tornar upp sig i horisonten...

Tycker det är intressant att handlingen läggs mer i Europa och Mellanöstern. Man kan ju bara hoppas på nya författare från dessa områden likaså.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Anarchclown;n134428 said:
Fast jag tyckte det verkade som att gamla WoD är det WoD de kommer att utveckla vidare emedan nya WoD mest bytte namn till CoD.
Jag tror båda kommer att få fortsätta utvecklas som rollspel. Däremot får oWoD behålla WoD-namnet eftersom det är den världen som kommer att spridas till andra media.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Anarchclown;n134428 said:
Fast jag tyckte det verkade som att gamla WoD är det WoD de kommer att utveckla vidare emedan nya WoD mest bytte namn till CoD.
White Wolf/Paradox kommer själva att utveckla "gamla" World of Darkness. Nya World of Darkness kommer att utvecklas vidare av Onyx Path Publishing, precis som de gjort sedan 2012, förutom att den byter namn till Chronicles of Darkness.

"Vad då sedan 2012? Jag har ju inte sett något nytt WoD på SF-bokhandeln sedan 2010 eller så?" White Wolf lade ner rollspelsproduktionen 2010, med Mirrors (till Mage: the Awakening ) och Return of the Scarlet Empress (till Exalted) som sista produkter. Men sedan dess har Onyx Path istället gett ut både jubileumsversioner av gamla WOD-spel, och fortsatt med produktionen till nya (och snart även en ny version av Exalted). Dessa har dock bara getts ut dels som pre-orders via Kickstarter för "riktigt" tryck, ofta med extra lull-lull, och dels som PDF/Print on Demand via DrivethruRPG. Man har aktivt valt att inte rikta in sig på detaljhandeln, vilket gör att de inte "märks" på samma sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Staffan;n134480 said:
White Wolf/Paradox kommer själva att utveckla "gamla" World of Darkness. Nya World of Darkness kommer att utvecklas vidare av Onyx Path Publishing, precis som de gjort sedan 2012, förutom att den byter namn till Chronicles of Darkness.
Dessutom kommer väl, om jag fattat rätt, Onyx fortsätta köra sin 20th anniversary-linje?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank;n134481 said:
Dessutom kommer väl, om jag fattat rätt, Onyx fortsätta köra sin 20th anniversary-linje?
Korrekt. Jag är dock inte säker på om de kommer att göra något nytt i den - de har ju Changeling 20th på gång, som är det sista av de fem "stora" WoD-spelen, och de har ju även en hel del påbörjade saker som de kommer att göra klart. Men hade jag varit Paradox hade jag ju inte velat att Onyx skulle fortsätta göra saker till Vampire 20th samtidigt som jag gör dem till Vampire 4.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Men är inte "nya" och "gamla" WoD otroligt lika? De har väl till och med flera klaner som heter samma sak? Känns ju inte helt lyckat att dela upp marknaden med två snarlika spel som publiceras parallellt? Wizards har ju sina edition wars, men de slutar ju i alla fall publicera material till en utgåva när de börjar på nästa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Genesis;n134543 said:
Men är inte "nya" och "gamla" WoD otroligt lika? De har väl till och med flera klaner som heter samma sak? Känns ju inte helt lyckat att dela upp marknaden med två snarlika spel som publiceras parallellt? Wizards har ju sina edition wars, men de slutar ju i alla fall publicera material till en utgåva när de börjar på nästa.
Min spontana misstanke är att det är en kompromiss därför att Onyx Path suttit på ett avtal som Paradox inte hux flux kunnat (eller velat) bryta av något skäl, tex juridik eller goodwill.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Genesis;n134543 said:
Men är inte "nya" och "gamla" WoD otroligt lika? De har väl till och med flera klaner som heter samma sak? Känns ju inte helt lyckat att dela upp marknaden med två snarlika spel som publiceras parallellt? Wizards har ju sina edition wars, men de slutar ju i alla fall publicera material till en utgåva när de börjar på nästa.
Vampire the Requiem har jag för mig är rätt likt Vampire the Masquerade, Werewolf the Forsaken hyggligt likt Werewolf the Apocalypse, men sedan divergerar de mer. Mage the Awakening skiljer sig rätt ordentligt från Mage the Ascension (det är lite som om alla skulle spela varianter av Order of Hermes i Ascension), och Changeling the Lost är väldigt olikt Changeling the Dreaming (i Dreaming spelar man barn och ungdomar som har en dubbel identitet som féer, och spelet handlar till stor del om att undvika Banalitet - i Lost spelar man folk som blivit kidnappade och förslavade av féerna och sedan lyckats ta sig loss, men inte utan att dels ha blivit lite fé på köpet, och dels att du har en ond tvilling någonstans som lever ditt riktiga liv).
 
Top