Nekromanti Paradox köper White Wolf

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Kommer Mark Rein [punkt] Hagen att flytta till Hipster-Hornstull?
Kommer Orpheus att komma ut i en ny omgång om tolv trehundrasidors böcker i hårdpärm?
Kommer Vampire I Stockholm artikeln från vilken tidning det nu var (gissar på Sinkadus) att bli officiell kanon?
Kommer min spelgrupp att ta upp sin tio år gamla New York by Night kampanj?
Kommer man att kunna spela Cites: Skylines - The Worldofdarknessing?

Frågorna hopar sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Så vem ska jag tjata på för att få till stånd den efterlängtade Twilight-expansionen till Vampire? Marco?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jocke;n126686 said:
Kommer Mark Rein [punkt] Hagen att flytta till Hipster-Hornstull?
Kommer Orpheus att komma ut i en ny omgång om tolv trehundrasidors böcker i hårdpärm?
Kommer Vampire I Stockholm artikeln från vilken tidning det nu var (gissar på Sinkadus) att bli officiell kanon?
Kommer min spelgrupp att ta upp sin tio år gamla New York by Night kampanj?
Kommer man att kunna spela Cites: Skylines - The Worldofdarknessing?

Frågorna hopar sig.

JAg hoppas på ett Crusader Vampire :)
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Själv är jag direkt misstänksam mot allt som rör Paradox och varit rätt butter över saker dom gjort innan med varumärken jag råkar bry mig om. Men i detta fall har jag noll emotionell eller ekonomisk investering i White Wolf/Onyx Path. Så min reaktion är: meh.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Botulf;n126695 said:
Själv är jag direkt misstänksam mot allt som rör Paradox och varit rätt butter över saker dom gjort innan med varumärken jag råkar bry mig om. Men i detta fall har jag noll emotionell eller ekonomisk investering i White Wolf/Onyx Path. Så min reaktion är: meh.
Försöker komma på vilka varumärken det kan vara men drar blankt. Europa Universalis? (Paradox Interactive är inte samma bolag som Paradox Entertainment.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
krank;n126690 said:
Så vem ska jag tjata på för att få till stånd den efterlängtade Twilight-expansionen till Vampire? Marco?

Det finns en vägg här till höger. Tjata på den, bara.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
nyvinter;n126707 said:
Försöker komma på vilka varumärken det kan vara men drar blankt. Europa Universalis? (Paradox Interactive är inte samma bolag som Paradox Entertainment.)
Jo då. Paradox Interactive och Paradox Entertainment är ett och samma. Du kanske tänker på Paradox Development eller North eller South... ja det finns helt enkelt en hel drös med dotterbolag inom Paradox koncernen. Men ordförandet är det samma genom dem alla Fredrik Wester.

http://www.allabolag.se/befattningshavare/Wester%2C_Per_Fredrik/1258a79b08d84077ca6aec6e427bb0c9
även White Wolf Publishing AB är registrerat: http://www.allabolag.se/5590260450/White_Wolf_Publishing_AB

Hur som helst är jag personligen positiv till det hela. Min erfarenhet av Paradox är att de jobbar med niché marknader och rollspel är rakt upp och ner en niché marknad. Visst har de trampat fel ibland. Men det kunde varit så mycket värre... kunde varit EA som köpte White Wolf... ;)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Arazand;n126736 said:
Jo då. Paradox Interactive och Paradox Entertainment är ett och samma.
Det hela är lite rörigt, men så här ligger det till.

Ur Target Games kom efter många turer två bolag, Paradox Interactive och Paradox Entertainment (PI och PE). PI sysslade med dataspel medan PE var ett rättighetsbolag (med IP:n och licenser). Bolagen delade bara namn med varandra, men styrdes av olika personer.

PE hade ett svenskt moderbolag (ett AB), som i sin tur ägde ett amerikanskt dotterbolag (ett Inc.). Båda hette PE. Då PE primärt jobbade internationellt så fördes den mesta av business via dottern (PE Inc.), med säte i Los Angeles. Under 2015 köptes PE Inc. upp av bolaget Cabinet Licensing, vilka nu äger hela PE:s rättighets- och IP-portfölj. Svenska PE AB slogs nyligen samman med en annat bolag som sysslar med medicinsk utrustning. Så PE finns egentligen inte kvar i aktiv mening längre.

PI hade länge två ben att stå på - dels dataspelsutveckling (med de helägda Paradox Development Studios, Paradox North, Paradox South, och Paradox Arctic), dels som förläggare av externutvecklade spel (under PI-namnet), där t.ex. titlar som Pillars of Eternity är exempel. Och nu har PI lagt till ett tredje ben i form av helägda White Wolf Publishing AB.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Big Marco;n126753 said:
Det hela är lite rörigt, men så här ligger det till.
Tack för rättelsen. Ja, det hela är rörigt som tusan. Men i med det du säger så ägs ju licensen till Mutant inte av Paradox Ent utan Cabinet Ent nu... och tittar man på Cabinet Ent så verkar det ha stått helt still sedan april när då Paradox Ent tydligen började läggas ner.

*skakar på huvudet*

Inte konstigt det råder så mycket ambivalens kring denna nyheten. De flesta har nog inte ens en aning om hur den här bakgrund historien ligger till...

Men som sagt själv känner jag ingen oro, läste Fredrik Wester och visste att projekt han jobbat med har oftast gått väldigt bra. Intressant att den andra nissen på Paradox/Cabinet Ent också heter Fredrik för förvirringens skull... (dock Malmberg i efternamn).
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Väldigt intressant vad Paradox vill göra nu. Personligen vill jag gärna att alla får möjlighet att fortsätta göra saker som de gör bra (Onyx Path gör VTM 4th edition, VEKN gör/hjälper till med kortspelet, de som gillar NWoD får göra det) eller att WW själva tar upp allt detta. Samtidigt förstår jag om Paradox vill ha ETT WoD så intakt och stringent som möjligt, om man vill göra datorspel av det. Lurigt läge.

Själv bryr jag mig egentligen bara om kortspelet, som fortfarande är BRILJANT och har en stark community. De/vi har visst redan kontaktat Paradox. Hoppas allt löser sig så att alla blir glada.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det hade varit skoj om White Wolf kunde köpa upp Onyx Path och anställa en del av skribenterna så de kan få riktig lön och jobba med spel på heltid, i stället för att frilansa, få en effektiv timlön som är lägre än amerikansk minimilön (och den är tammefan inte hög) och behöva crowdfunda sina sjukhusräkningar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Staffan;n126902 said:
Det hade varit skoj om White Wolf kunde köpa upp Onyx Path och anställa en del av skribenterna så de kan få riktig lön och jobba med spel på heltid, i stället för att frilansa, få en effektiv timlön som är lägre än amerikansk minimilön (och den är tammefan inte hög) och behöva crowdfunda sina sjukhusräkningar.
Nummer 1: De har sjukt dålig ekonomisk kompensation ja.

Nummer 2: Skulle gilla om Hobbyverksamheten droppade. Sparka typ varenda en som arbetar med Onyx path mest för de är bara glada amatörer. Att läsa deras böcker kan vara nog så intressant ibland, men ibland är det ett rent helvete att ens förstå tre meningar i rad och detta är sagt av någon som lever i ett förhållande med någon som inte talar svenska, utan endast Engelska.

Jag talar alltså mer Engelska i mitt vardagliga tal än vad jag talar svenska och ändå satt mitt rollspelsgäng med jämna mellanrum och kliade sig i hårbotten när vi läste Blood and smoke - The strix chronicle och undrade vad fanken de menade egentligen. Flufftexten är ofta väldigt välskriven och många av idéerna de har är bra men när det kommer till regelbeskrivningar eller det värsta kapitlet av alla, som borde varit det bästa "climbing the ladder" så märker man verkligen att det är hobby som är underlag och inte proffsighet.

Sen är vissa av sakerna lite töntigt för det känns mest som det är där för att det ska vara politiskt korrekt.

Exempel är Meriten Undead Menses som låter din karaktär menstruera ut blod som är ovanligt kraftigt för magiska riter. Coolt, tänker du. Sen läser du att kravet är att karaktären ska identifiera sig som kvinna. WTF?

https://youtu.be/hUBAx8jbYNs?t=1m7s

Och innan någon börjar sjunga om 'Safe space' och tycker jag är en elaking som hatar HBTQ rörelsen och yada yada yada, så nej. Bara nej. Det har ingenting med rättigheter eller inkludering att göra. Det har med biologi att göra. Vill man ha med transexuella NPCer, könsidentifikation etc. så är det bara ball. Min förra Eon kampanj hade med en Kiriya-alv som crossdressade mer eller mindre öppet och fnittrade glatt när han lyckades lura folk att han var en flicka. En gång lyckades två kvinnliga spelarkaraktärer smuggla med honom in på ett häxmöte som var tänkt för enbart kvinnor och det var väldigt underhållande.

Men med det sagt så skulle jag tycka det kändes väldigt forcerat att bara för att han verkligen VILLE vara en kiriya-flicka så kunde han få mens och föda barn, då blir det lite... Tjahapp av det hela.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir;n126930 said:
mja, jämfört med lönen man får för att skriva material åt svenska rollspelsföretag är den rena drömmen, kan jag lova.
Det är mycket möjligt, men är inte World of Darkness ganska mycket större som spel än de flesta spel på den svenska marknaden?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Mundo;n126966 said:
Det är mycket möjligt, men är inte World of Darkness ganska mycket större som spel än de flesta spel på den svenska marknaden?

Uppskattningen var väl att WWs olika IPs just nu omsätter runt 5 mille om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg. Men hursomhelst lite mer pengar än de svenska ja.
 
Top