Nekromanti Paradox köper White Wolf

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Arazand;n126783 said:
Tack för rättelsen. Ja, det hela är rörigt som tusan. Men i med det du säger så ägs ju licensen till Mutant inte av Paradox Ent utan Cabinet Ent nu... och tittar man på Cabinet Ent så verkar det ha stått helt still sedan april när då Paradox Ent tydligen började läggas ner.

*skakar på huvudet*

Inte konstigt det råder så mycket ambivalens kring denna nyheten. De flesta har nog inte ens en aning om hur den här bakgrund historien ligger till...

Men som sagt själv känner jag ingen oro, läste Fredrik Wester och visste att projekt han jobbat med har oftast gått väldigt bra. Intressant att den andra nissen på Paradox/Cabinet Ent också heter Fredrik för förvirringens skull... (dock Malmberg i efternamn).

Och för framtiden blir det enklare - Paradox Entertainment finns inte längre. Bara ett Paradox att hålla rätt på.
Bolaget som en gång hade licensrättigheter, IPn och var sprunget ur Target Games går idag under namnet Sensori AB och återspeglar bättre deras nuvarande verksamhet. Över och ut.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Big Marco;n126753 said:
Det hela är lite rörigt, men så här ligger det till.

Ur Target Games kom efter många turer två bolag, Paradox Interactive och Paradox Entertainment (PI och PE). PI sysslade med dataspel medan PE var ett rättighetsbolag (med IP:n och licenser). Bolagen delade bara namn med varandra, men styrdes av olika personer.

PE hade ett svenskt moderbolag (ett AB), som i sin tur ägde ett amerikanskt dotterbolag (ett Inc.). Båda hette PE. Då PE primärt jobbade internationellt så fördes den mesta av business via dottern (PE Inc.), med säte i Los Angeles. Under 2015 köptes PE Inc. upp av bolaget Cabinet Licensing, vilka nu äger hela PE:s rättighets- och IP-portfölj. Svenska PE AB slogs nyligen samman med en annat bolag som sysslar med medicinsk utrustning. Så PE finns egentligen inte kvar i aktiv mening längre.

PI hade länge två ben att stå på - dels dataspelsutveckling (med de helägda Paradox Development Studios, Paradox North, Paradox South, och Paradox Arctic), dels som förläggare av externutvecklade spel (under PI-namnet), där t.ex. titlar som Pillars of Eternity är exempel. Och nu har PI lagt till ett tredje ben i form av helägda White Wolf Publishing AB.
Tack vare Jimmys post hittade jag detta:
Styrelseordföranden Mikael Wirén förklarar: ?Det är på sitt sätt tråkigt att
Paradox Entertainment AB efter många års hårt arbete nu måste rekommendera
aktieägarna att godkänna en avveckling av bola­gets verksamhet. Men efter att
under en betydande tid ha övervägt och utrett olika alternativ med hjälp av
rådgivare, är vi i styrelsen övertygade om att den avtalade avyttringen är det
bästa alternativet för aktieägarna. Vi är också nöjda med att den nu avtalade
avyttringen innebär att aktieägarna på sikt bör kunna återfå det börsvärde som
aktien haft de senaste sex månaderna, och mer än aktuellt substans­värde per
aktie.?
VD Carl Molinder tillägger: ?Varken vår rättighets- och licensieringsverksamhet
eller vår filmpro­ducentverksamhet i Los Angeles har haft kritisk massa för att
kunna bedrivas optimalt i en noterad miljö. Tvärtom har vi tvingats krympa
verksamheten de senaste åren för att möta löpande underskott. Det är beklagligt
men måste ändå kunna sägas att andra typer av aktörer på plats är bättre
skickade att bedriva verksamheterna och därför också kan betala ett rimligt
pris till Paradox. Vi önskar Fredrik Malmberg lycka till med det riskutsatta
projekt han nu ger sig in på.?
Efter detta pressmeddelande har de alltså tydligen hittat en investerare som intresserar sig mer för biomedicin (Beagle), och nu således också bytt namn (till Sensori, tack Jimmy).

PE AB sålde alltså egentligen hela sin kropp (PE Inc) och var bara skalet kvar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
[sjuk humor]

CapnZapp;n127069 said:
Fredrik Wester säger till Di Digital att han tror att trenden med vampyrer kommer att vakna till liv igen
Hahaha :grin:

[/sjuk humor]
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
CapnZapp;n127070 said:
Förra posten var alltså nyhetstexten från SVT Nyheter, här:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sv...rollspelsjatte

Inte varje dag SVT rapporterar om vår bransch, så jag tänkte det vore bra spara texten åt eftervärlden. Förhoppningsvis finns forumposten kvar långt längre än SVTs nyhetssida...
En god idé Cap, men även om jag gillar tanken så får jag be dig ta bort inlägget. Även anspråkslösa webbartiklar skyddas av upphovsrätt.

Kan tillägga att det gladde mig mycket att jag fick min redaktör att inse nyhetsvärdet i detta. Hoppas kunna bidra till mer rollspelsbevakning på SVT i framtiden!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yrvi;n127620 said:
En god idé Cap, men även om jag gillar tanken så får jag be dig ta bort inlägget. Även anspråkslösa webbartiklar skyddas av upphovsrätt.

Kan tillägga att det gladde mig mycket att jag fick min redaktör att inse nyhetsvärdet i detta. Hoppas kunna bidra till mer rollspelsbevakning på SVT i framtiden!
MODERERING:

Om du anser att något bryter mot forumsreglerna eller på annat sätt vill påpeka att något är fel i inlägg som medforumit skriver så skulle vi önska att detta anmäldes med anmälningsfunktionen istället för att detta påpekas i tråden.

Caps inlägg innehåller nu tydliga hänvisningar till källa och enligt upphovsrättslagen så kan man använda artikel på detta sätt om tydligt ursprung anges.

/Cissi
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Cissi;n127656 said:
MODERERING:

Om du anser att något bryter mot forumsreglerna eller på annat sätt vill påpeka att något är fel i inlägg som medforumit skriver så skulle vi önska att detta anmäldes med anmälningsfunktionen istället för att detta påpekas i tråden.

Caps inlägg innehåller nu tydliga hänvisningar till källa och enligt upphovsrättslagen så kan man använda artikel på detta sätt om tydligt ursprung anges.

/Cissi
Hej Cissi, och tack för ditt inlägg. Min tanke var att lösa detta på trevligast möjliga sett, och jag såg ingen anledning till att dra in en moderator. Det kändes helt enkelt ärligast att vända mig direkt till CapnZapp i stället för att "tjalla".

Jag har egentligen inga problem med att "bjuda på" hela artikeln på wrnu. SVT är ju ett public service-bolag, och vi är alltid glada om vårt material läses av så många som möjligt (för närvarande nästan 8 000 personer på svtnyheter.se :) ). Till skillnad från kommersiella sajter förlorar vi heller inga pengar på att folk läser artikeln här i stället för på vår sajt.

Å andra sidan vill vi ha koll på och kunna ta ansvar för hur materialet sprids. Och när vi kommer till rättighetsbiten är det definitivt så att det inte blir rätt att publicera någon annans material på en annan plattform bara för att man berättar varifrån den kommer. Jag tror du förväxlar detta med citaträtten Cissi, och den handlar om att enstaka stycken reproduceras för att kunna ge en kontext till kommentarer. I nyhetsmedier "snor" man ofta konkurrenternas material, men då är det viktigt att man ger sin egen artikel en egen språkdräkt.

En ganska bra och (hyfsat) kortfattad sammanfattning av reglerna hittar du här (from andra mellanrubriken), om du vill.

Sist, och viktigast: Det sista jag vill är att skapa dålig stämning eller bråka. Jag är en av er mer än något annat, och blev precis som många av er andra här i tråden upprymd över den här nyheten.

Låt oss lösa detta i fred och samförstånd! :)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yrvi;n127680 said:
Hej Cissi, och tack för ditt inlägg. Min tanke var att lösa detta på trevligast möjliga sett, och jag såg ingen anledning till att dra in en moderator. Det kändes helt enkelt ärligast att vända mig direkt till CapnZapp i stället för att "tjalla".

Jag har egentligen inga problem med att "bjuda på" hela artikeln på wrnu. SVT är ju ett public service-bolag, och vi är alltid glada om vårt material läses av så många som möjligt (för närvarande nästan 8 000 personer på svtnyheter.se :) ). Till skillnad från kommersiella sajter förlorar vi heller inga pengar på att folk läser artikeln här i stället för på vår sajt.

Å andra sidan vill vi ha koll på och kunna ta ansvar för hur materialet sprids. Och när vi kommer till rättighetsbiten är det definitivt så att det inte blir rätt att publicera någon annans material på en annan plattform bara för att man berättar varifrån den kommer. Jag tror du förväxlar detta med citaträtten Cissi, och den handlar om att enstaka stycken reproduceras för att kunna ge en kontext till kommentarer. I nyhetsmedier "snor" man ofta konkurrenternas material, men då är det viktigt att man ger sin egen artikel en egen språkdräkt.

En ganska bra och (hyfsat) kortfattad sammanfattning av reglerna hittar du här (from andra mellanrubriken), om du vill.

Sist, och viktigast: Det sista jag vill är att skapa dålig stämning eller bråka. Jag är en av er mer än något annat, och blev precis som många av er andra här i tråden upprymd över den här nyheten.

Låt oss lösa detta i fred och samförstånd! :)
Vi har reglerna för att undvika att folk börjar tolka och diskutera vad som får och inte får postas i trådarna och anmälningsfunktionen finns till av just den anledningen, att påpeka regelbrott och det man upplever som felaktigheter. Om du vill fortsätta diskussionen så gör vi det över PM för att inte kapa tråden. Skicka gärna ett under dagen.

/Cissi
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Cissi;n127690 said:
Vi har reglerna för att undvika att folk börjar tolka och diskutera vad som får och inte får postas i trådarna och anmälningsfunktionen finns till av just den anledningen, att påpeka regelbrott och det man upplever som felaktigheter. Om du vill fortsätta diskussionen så gör vi det över PM för att inte kapa tråden. Skicka gärna ett under dagen.

/Cissi
Så gör vi!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ni kan ju inte bara komma in och bete er som diplomatiska, vuxna människor i min tråd hursomhelst. :D
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
MODERERING:

Jag har forskat lite mer i det här och fått lite mer input och därför så kommer Capnzapps inlägg med hela artikeln återgiven att tas bort ur den här tråden. Man får citera men då detta gällde hela artikeln är det ej att anse som citat och då gäller inte citatregeln. Jag har lärt mig något nytt idag. Ursäkta sidospåret Anarch. :)

I övrigt vill jag återigen påpeka att för allas trevnad och för att slippa trådkapningar av det här slaget så ska anmälningsfunktionen användas och om man vill diskutera en moderering så görs det i PM till moderator och inte i tråden.

Tack.

/Cissi
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Anarchclown;n127708 said:
Ni kan ju inte bara komma in och bete er som diplomatiska, vuxna människor i min tråd hursomhelst. :D
Ber om ursäkt för trådkapningen Anarchclown. Älskar dock hur du tar det! :)

Cissi;n127714 said:
MODERERING:

Jag har forskat lite mer i det här och fått lite mer input och därför så kommer Capnzapps inlägg med hela artikeln återgiven att tas bort ur den här tråden. Man får citera men då detta gällde hela artikeln är det ej att anse som citat och då gäller inte citatregeln. Jag har lärt mig något nytt idag. Ursäkta sidospåret Anarch. :)

I övrigt vill jag återigen påpeka att för allas trevnad och för att slippa trådkapningar av det här slaget så ska anmälningsfunktionen användas och om man vill diskutera en moderering så görs det i PM till moderator och inte i tråden.

Tack.

/Cissi
Tack för gott samtal Cissi – jag har också lärt mig något. Hade jag fått börja om hade jag nog vänt mig till CapnZapp i ett PM till att börja med.

CapnZapp: Inga hard feelings!

Nu håller jag tummarna för att Paradox ser till att "vampyrtrenden vaknar till liv igen"! ;-)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Okej, så här ligger det till Yrvi eller får jag säga Henrik.

Jag har avsiktligt inte svarat i hopp om att WRNU skulle ignorerat dig. Då du nu uppenbarligen lyckats är det då dags för mig att börja med att säga hej, men sorry, bara för att du tycker "inga hard feelings" innebär inte det att ditt beteende är djupt problematiskt.

Du ber mig agera polis och självcensurerande. Det är inte okej för mig. Detta är ett forum där jag "bara" är forumist. Det är inte jag som är "ansvarig utgivare" för sajten. Det är moderatorn Cissi antagligen inte heller (de flesta moderatorer är rent ideella frivilliga), men hon representerar WRNU och kan som ett minimum kommunicera med dess ägare bakom kulisserna.

Mina inlägg är alltså inte som på en personlig blogg "mina". Allt jag, och du, skriver på ett forum blir WRNUs. Skulle jag skriva något som bryter mot lagen kan WRNU vidareförmedla mina IP-uppgifter till polis etc, men i övrigt får du om du nu insisterar på att agera rättighetspolis vända dig till WRNU. Som moderatorn sade, det gör du bäst via PM, inte via tråden. (Och Cissi, givetvis har du bett Yrvi legitimerat sig som Henrik innan du tagit bort några poster, eller hur?)

Att du Henrik skriver öppet och publikt kan nämligen tolkas inte så mycket som en välvillig önskan av att inte "tjalla", utan mer som att myndigt läcka locket på och stänga ner vidare "brott" mot SVTs allsmäktiga upphovsrätt. Jag förstår om du inte tänkt på att det kan tolkas så. Jag förstår om du reagerat som om jag var en vanlig bloggare, med mitt eget ansvar som utgivare. Just sayin'

Jag vill säga att jag tycker det är tråkigt att du som reporter tar på dig hatten vara rättighetspolis. Det hade jag gott kunnat tycka du borde överlämna åt dina chefer och advokater.

Min poäng med inlägget var specifikt att om 5 eller 10 år kommer inlägget garanterat vara oåtkomligt på SVTs sajt och/eller via Google eller motsvarande söktjänst. Som internetreporter tror jag vi är överens om hur skrämmande kort tidshorisont internet egentligen har. Medan WRNU har sparat alla inlägg sedan hedenhös eller åtminstonde starten.

Min andra poäng med inlägget var just dina fyndiga formuleringar i din artikel. Ur mitt perspektiv som rollspelare är det inte var dag "gammalmedia" skriver en artikel med någon känsla av att vara insatt alls. Att jag kopierade artikeln ska du se som ett hedersbetyg (eller iallafall hade jag hoppats att DU skulle göra det, även om SVTs slipsnissar inte gör det)

Men okej, jag var lat och kopierade artikeln i sin helhet. Vad jag nu tänker göra är nyttja min citaträtt. Skulle du känna att jag (dvs WRNU) fortfarande går över gränsen, vill jag först be dig tänka igenom om det verkligen är ditt jobb att strypa spridningen av SVTs material, eller om du kan tänka dig att mer fokusera på att fortsätta skriva härliga artiklar om rollspelsbranschen, inklusive den beundran du kan tänkas få från utövarna av den hobby du visat ovanligt stort intresse för, för att vara "gammalmedia".

Avslutningsvis vill jag konstatera två saker:

Ett, att jag finner påtryckningsmetoden extra ironisk när den kommer från journalistkåren själv.

Två, att jag som rollspelare tar det hela med en stor skopa cynisk humor och har varit med om mycket värre i mina rollspelskampanjer. Ha en bra dag, Henrik!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
"Svenska spelbolaget Paradox Interactive köper amerikanska rollspelsjätten White Wolf Publishing. En händelseutveckling som bara för några år sedan hade varit som att Volvo personvagnar skulle ha kunnat lägga biltillverkaren Ford under sina vingar."

Så inleder SVT sin rapportering som kan läsas här:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskt-spelbolag-koper-rollspelsjatte

Baserat på Paradox pressmeddelande som kan läsas här:
https://www.paradoxplaza.com/news/Paradox-White-Wolf-Publishing/

I händelse av att länkarna inte längre fungerar, eller att SVT skickar sina jurister på WRNUs moderatorer, låt mig citera det bästa ur SVTs artikel:

"På 1980-talet var dataspelen fortfarande förhållandevis dåliga, och svenska ungdomar törstade efter coola upplevelser. Mångas räddare blev det svenska företaget Target Games, som via varumärket Äventyrsspel tog rollspelen till Sverige."

Reportern fortsätter med att beskriva hobbyns upp- och nergångar, för att sedan komma in på White Wolf, som till och med sålde bättre en självaste Dungeons & Dragons ett tag på nittiotalet:

"White Wolf tajmade helt rätt, och Vampire appellerade till stora skaror ungdomar som konsumerade gothrock och trånade efter Brad Pitt och Tom Cruise i filmen En vampyrs bekännelse (Interview with the Vampire)."

Reportern visar upp en ovanligt stor insikt i vad som händer i vår lilla hörna av världen, och tar både upp vad som annars bör vara en mycket obskyr nyhet samt informerar läsaren om hur stort Kickstarter blivit för vår hobby:
"Efter nedgången har rollspelen på 2010-talet åter fått ett uppsving, och via crowdfunding har en mängd gamla spel fått nya skepnader. Att ett svenskt spelföretag på uppgång nu tar över en internationell speljätte på dekis är i ett historiskt perspektiv kanske inte lika uppseendeväckande som det kan verka. Till exempel tog lilla Moon Design nyligen över en annan av de ärevördiga rollspelsgiganterna, Chaosium, som bland annat skapat spelen Call of Cthulhu och Runequest."

Artikeln fortsätter med att citera Paradox VD Fredrik Wester: "[Han] säger till Di Digital att han tror att trenden med vampyrer kommer att vakna till liv igen, och planerar att släppa nya spel och expandera White Wolf."

Avslutningsvis tycker jag mig se att reportern avslöjar sig som noggrann läsare av WRNUs flöde:
"Men Paradox köp av White Wolf innebär ändå att de två böcker om Äventyrsspel och rollspelens historia i Sverige som släpps under hösten kan bli tvungna att skriva om sina sista kapitel." (Länkar till Orvar Säfströms och Jimmy Wilhelmssons bok om Äventyrsspel, samt Galagos bok om rollspelssverige i stort)


Zapp
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Hej Zapp. Jag ska svara ordentligt på ditt inlägg när jag hinner. Låt mig bara säga så länge att jag blir mycket bedrövad över att du tycker att jag har betett mig illa.

Efter min näsbränna tidigare blir jag iofs osäker på om moderatorerna tycker det är ok att vi diskuterar detta vidare här. Vi får väl se om vi blir åthutade. Förlåt igen Anarchclown...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Allmän moderering:

Jag vill påminna om
reglerna och riktlinjerna som vi har, och jag vill i synnerhet peka ut följande regler och riktlinjer:


Reglerna said:
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

[Riktlinje] 3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.
Därmed vill jag säga att jag tycker definitivt att ni ska återgå till att enbart diskutera att Paradox köper White Wolf.

Eventuella bråk om andra ämnen, exempelvis citaträtt, påtrampade tår, upphovsrätt, forumspolisande, internets obeständighet etc föres lämpligen antingen i PM mellan berörda parter eller i en helt egen tråd i rätt forum, exempelvis Off Topic.

Eventuella svar på modereringar skickas till redaktionen eller undanbedes i enlighet med regel 9. Det bästa sättet att visa att man är okej med en moderering är att helt enkelt följa den och reglerna och därigenom lära sig av modereringen. Vi behöver ingen mer bekräftelse eller ursäkt än så.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Specifik moderering:

CapnZapp;n127877 said:
Okej, så här ligger det till Yrvi eller får jag säga Henrik.

Jag har avsiktligt inte svarat i hopp om att WRNU skulle ignorerat dig. Då du nu uppenbarligen lyckats är det då dags för mig att börja med att säga hej, men sorry, bara för att du tycker "inga hard feelings" innebär inte det att ditt beteende är djupt problematiskt. [snippeti]
Hela det här inlägget är dels väldigt personligt, dels på gränsen till hobbymodererande, och i vilket fall som helst lägger det sig i vårt jobb som moderator.

Det korrekta sättet att hantera det du vill komma åt här är genom ett PM direkt till Yrvi, kanske genom en post på Rollspel-nu-forumet eller Off Topic, men då efter att ha tänkt igenom och avpersonifierat det en rejäl bit, eller genom att klicka på Anmäl och låta oss ta hand om det. Men det gör du inte. Du skriver av dig istället på ett personligt vis och skräpar ner en redan modererad tråd.

Och det följs upp av följande inlägg:


CapnZapp;n127878 said:
"Svenska spelbolaget Paradox Interactive köper amerikanska rollspelsjätten White Wolf Publishing. En händelseutveckling som bara för några år sedan hade varit som att Volvo personvagnar skulle ha kunnat lägga biltillverkaren Ford under sina vingar."

Så inleder SVT sin rapportering som kan läsas här:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskt-spelbolag-koper-rollspelsjatte [snippeti]
I ljuset av att den förra posten togs bort och i synnerhet efter det ovanstående sura inlägget mot Yrvi så är det väldigt svårt att inte läsa det här inlägget som moderatortrots.

Jag tycker inte alls om det beteendet. Det är surt och det är trotsigt och det testar gränserna. Och det är inte den första gången det händer.

Därför får CapnZapp 48 timmar ledigt att reflektera över sitt uppträdande.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Lite mer nytt:

Onyx Path Publishing: Announcing Chronicles of Darkness

Live-rapport på Twitter från event White Wolf var på

I korthet:

* "Nya" World of Darkness byter namn till Chronicles of Darkness, för att undvika namnförvirring. Onyx Path Publishing kommer att fortsätta ge ut dessa.
* OPP kommer även att fortsätta med Exalted, samt 20-årsutgåvorna av gamla WoD-böcker (samt givetvis de saker de numera äger själva, som Scion och Aeonversat). White Wolf kommer själva att börja utveckla nya versioner av klassiska World of Darkness-spelen, med början i Vampire 4th ed.
* WoD kommer att flytta fokus från USA mot Europa/Ryssland/Mellanöstern, och ha en gemensam metaplot för alla spelen.
* De hoppas kunna licensiera WoD som TV-serie ("if we don't have a series on Netflix by 2021 we will have failed."), och vill planera in så att släppet av V4 kommer samtidigt som ett AAA-datorspel.
* Böckerna kommer att finnas i bokhandlar/spelbutiker, inte bara som PDF/POD (som OPP har gjort de senaste åren).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Staffan;n134376 said:
* "Nya" World of Darkness byter namn till Chronicles of Darkness, för att undvika namnförvirring. Onyx Path Publishing kommer att fortsätta ge ut dessa.
* OPP kommer även att fortsätta med Exalted, samt 20-årsutgåvorna av gamla WoD-böcker (samt givetvis de saker de numera äger själva, som Scion och Aeonversat). White Wolf kommer själva att börja utveckla nya versioner av klassiska World of Darkness-spelen, med början i Vampire 4th ed.
Jag tycker att det här låter som bra nyheter alltihop, men tycker det är lite roligt att få såna här vibbar:

https://xkcd.com/927/

"Nej, folk blir så förvirrade av att det finns två produktlinjer, så vi byter namn på en och skaffar ännu en, så att det finns TRE produktlinjer att vara förvirrad av..."

Med det sagt är jag säker på att nya nya WoD, med start i nya nya Vampire, kommer att bli kalasfett. Jag ser fram emot att kolla in den här iterationen av både regelsystemet (som jag tyckte fixades en del till gamla nya WoD men ändå inte nådde ända fram)...
 
Top