NYHET Paizo tillkännager ny öppen rollspelslicens (?)

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Fast det är ju inte bara obekräftade rykten. Det är ett läckt dokument vars existens och innehåll bekräftats från flera oberoende källor.
Så vitt jag har läst (långt ifrån allt för det finns spaltkilometer med inlägg i det här ärendet) så har inte WotC själva bekräftat. Så jag skulle säga att iaf intentionen att det läckta dokumentet skulle bli verklighet är spekulativt.

Men i den här typen av frågor väljer man vad man vill tro på och inte. Var det slutar kvarstår att uppleva.

Cog.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det här, 100000% det här. Har suttit och läst en massa trådar om det här och undrat om det bara är jag som tycker att det här är extremt uppblåst och många reagerat våldsamt starkt på obekräftade rykten.

Lite som folk bara väntat på att öppet få hata loss fritt på WotC och D&D. Och jag förstår inte riktigt varför.

Vill notera att jag själv inte spelar D&D sen ADD2-tiden (annat än enstaka tillfälle) så jag har verkligen ingen häst i racet, så detta är inte ett försvar av min älskling.

Tack för det inlägget. En liten ljusglimt i alla domedagsinlägg senaste veckan eller så!

Cog
We aim to please. :cool:(y)

Det finns en seriös konversation och en nödvändig respons som väntar efter den läcka som faktiskt finns om den nya licensversionen. Att folk satt igång konversationen i så högt tonläge har lite skymt det faktum att det behöver pratas om hur man kan publicera under t.ex. OGL i dess olika former, om licensgivarna bestämmer sig för att skruva på parametrarna. Det finns problem med licensen så som den är skriven, men det är en fråga som inte löses av folk på internet, utan av jurister.

Så, det finns en bra anledning och grund till kalabaliken, men nivån kunde varit bättre. Som du säger så är det lite för mycket "hata loss fritt" online dessa dagar. Zuckerberg har tränat folk för bra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Så, det finns en bra anledning och grund till kalabaliken, men nivån kunde varit bättre. Som du säger så är det lite för mycket "hata loss fritt" online dessa dagar. Zuckerberg har tränat folk för bra.
Jag funderar på om vi kan beskylla Zuckerberg för detta, snarare tror jag det är en effekt som kan tillskrivas det allt mer flitiga internetanvändandet. Aldrig har det varit så lätt att skapa sig, dela med sig av och ta del av värdeladdade påståenden som nu. Vi människor älskar att reagera, internet har inte gjort oss mer tålmodiga på den fronten utan snarare tvärsom. Problemet är att Wotc, precis som media och alla andra aktörer, tvingats in i en tidsålder där snabba beslut måste ske och där information måste delas ganska omgående för att förhindra att folk ska börja spekulera fritt. Vi har blivit betingade att få saker snabbt och om vi inte får saker snabbt så skapar vi vår egen sanning, vårt tålamod att vänta in svar är obefintligt. Något som är ett hot mot såväl god journalistik, demokratin som processen att plocka fram ett vettigt utkast.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Så vitt jag har läst (långt ifrån allt för det finns spaltkilometer med inlägg i det här ärendet) så har inte WotC själva bekräftat.
Här håller jag med, Wotc har inte (hade inte, de har gjort ett uttalande om OGL igår) uttalat sig och det är ett av de stora problemen. I det snabba informationsflödet vi har hade Wotch varit tvungna att reagera och reda ut mycket tidigare. Någon eller några veckor kan verka som kort tid, men i vårt samhälle är det väldigt lång tid. På den tiden har folk hunnit bygga sina egna sanningar och dessa befäster sig. Det kanske inte är en verklighet jag gillar eller uppskattar, men det är den verklighet vi agerar inom och som även Wotc måste agera inom. Att de inte klargjort eller dementerat påståendet skapar oro, vilket nu skapat denna spiral av känsloreaktioner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,477
Location
Stockholm
Så vitt jag har läst (långt ifrån allt för det finns spaltkilometer med inlägg i det här ärendet) så har inte WotC själva bekräftat. Så jag skulle säga att iaf intentionen att det läckta dokumentet skulle bli verklighet är spekulativt.
Twisten i det hela är att WotC inte heller har dementerat läckans autenticitet, vilket vore lämpligt att göra om det inte är ett äkta dokument.

Anledningen är med största sannolikhet att dokumentet är äkta och att detta skulle kunna bekräftas av de tredjeparts-företag som tagit del av dokumentet, om WotC försökte förneka det.

Ofta så är ett uteblivet svar, i det här fallet en utebliven dementi från WotC, också ett svar.

Och nu när WotC också postat ett svar som till stor del bekräftar att läckan är äkta så pekar det också på att det inte handlar om lösryckta rykten.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Så vitt jag har läst (långt ifrån allt för det finns spaltkilometer med inlägg i det här ärendet) så har inte WotC själva bekräftat.
Förutom att i sitt uttalande igår antyder de att de själva läckt dokumentet för att få feedback från gamer community.
Vilket naturligtvis är skitsnack i sig, men så nära en bekräftelse man kan komma.

Så jag skulle säga att iaf intentionen att det läckta dokumentet skulle bli verklighet är spekulativt.
Då ignorerar du det faktum att i något eller några fall har dokumentet skickats ut till andra förtag med förhoppningen att de skall skriva på det. Det gör man knappast med overkliga saker. Och Kickstarter har bekräftat att man har förhandlat med WotC om detaljerna i dokumentet (20% royalty istället för 25%).

Men i den här typen av frågor väljer man vad man vill tro på och inte.
Visst, så är det alltid. Men fakta borde vara fakta.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Ja, men då är det väl bara att glädjas åt att det samlade ansträngningarna besegrade draken och de ändrade på sig.

Cog.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Ja, men då är det väl bara att glädjas åt att det samlade ansträngningarna besegrade draken och de ändrade på sig.

Cog.
Generellt borde vi bli bättre på att fira segrar och även se det positiva som kom ur händelsen. Jag kan hålla med dig @cogitare att det varit en hätsk stämning på delar av nätet angående WotC, men samtidigt har jag aldrig sett ett community stå så enat för att hitta lösningar på det som upplevs som en orättvisa. Jag är väl medveten om att vi väljer vad vi ser och sällan blir det särskilt nyanserat, så bra att du lyfter fram även den inte så vackra sidan av communityn som kom fram i svallvågorna av denna situation.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,477
Location
Stockholm
Ja, men då är det väl bara att glädjas åt att det samlade ansträngningarna besegrade draken och de ändrade på sig.

Cog.
Nja :D

De har ändrat på sig litegrann, kanske, men ingen utanför WotC vet just nu hur mycket de har ändrat sig och hur länge de kommer att stå för den förändringen.

Jag är inte avundsjuk på den position WotC satt sig i. Oavsett om de backar helt och hållet och lägger till mer juridiska ord om att OGL 1.0a är permanent så har bollen satts i rullning.

Med det sagt så har det idag rapporterats att dödshot har levererats till personer anställda på WotC som inte har mandat att påverka de här besluten och personer som inte jobbar på WotC berättar att de har hotats när de inte har hoppat på tåget som vill bränna ner WotC till grunden. Sånt är jävligt dåligt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Med det sagt så har det idag rapporterats att dödshot har levererats till personer anställda på WotC som inte har mandat att påverka de här besluten och personer som inte jobbar på WotC berättar att de har hotats när de inte har hoppat på tåget som vill bränna ner WotC till grunden. Sånt är jävligt dåligt.
Just den här sidan av internet och vår gruppmentalitet kan få mig att fundera på om vi är mogna för denna form av kommunikation. Det är lite för lätt att skapa drev, hålla liv i ett drev utan tanke på den som står på andra sidan drevet och de faktiska effekter drevet kan få. Sen när någon gör verklighet av hoten står alla som höll igång drevet helt handfallna och skyller på att de kan ju inte ta ansvar för vad en galning gjorde.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,980
Location
Ludvika
Så vitt jag har läst (långt ifrån allt för det finns spaltkilometer med inlägg i det här ärendet) så har inte WotC själva bekräftat.
De har bekräftat att de skickade ut dokumentet till ett antal content creators.

Ja, men då är det väl bara att glädjas åt att det samlade ansträngningarna besegrade draken och de ändrade på sig.
Att draken själv säger att den är besegrad och kommer ändra sig (lite grann. Kanske.) betyder inte att den är besegrad och kommer ändra sig. I synnerhet inte när den antyder att den egentligen inte tänker ändra sig alls.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Det här, 100000% det här. Har suttit och läst en massa trådar om det här och undrat om det bara är jag som tycker att det här är extremt uppblåst och många reagerat våldsamt starkt på obekräftade rykten.

Lite som folk bara väntat på att öppet få hata loss fritt på WotC och D&D. Och jag förstår inte riktigt varför.

Vill notera att jag själv inte spelar D&D sen ADD2-tiden (annat än enstaka tillfälle) så jag har verkligen ingen häst i racet, så detta är inte ett försvar av min älskling.

Tack för det inlägget. En liten ljusglimt i alla domedagsinlägg senaste veckan eller så!

Cog
Det finns ju ett tydligt syfte och mål med de kraftfulla reaktionerna, precis som i all annan opinion. Jag tror inte ens att miljöaktivisterna är så oroliga som de säger sig vara, men domedagsretoriken har såklart en funktion. Folk är säkert upprörda, ingen är nog egentligen så orolig som de påstår sig vara och eventuella uppblåsningar är för att påverka.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Det finns ju ett tydligt syfte och mål med de kraftfulla reaktionerna, precis som i all annan opinion. Jag tror inte ens att miljöaktivisterna är så oroliga som de säger sig vara, men domedagsretoriken har såklart en funktion. Folk är säkert oroliga, ingen är nog egentligen så orolig som de påstår sig vara och eventuella uppblåsningar är för att påverka.
Klokt, en stark känsla skapar ju mer rörelse och energi än en svag känsla. Är lite som att hålla ett tal, om jag är lågmäld och visar väldigt lite kraft i det jag säger så kommer det falla ganska platt. Visar jag däremot kraft och träffar rätt delar av det känslomässiga spektrumet hos mina åhörare så kommer jag skapa en rörelse, även om jag i båda talen hade exakt samma budskap.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag funderar på om vi kan beskylla Zuckerberg för detta, snarare tror jag det är en effekt som kan tillskrivas det allt mer flitiga internetanvändandet. Aldrig har det varit så lätt att skapa sig, dela med sig av och ta del av värdeladdade påståenden som nu. Vi människor älskar att reagera, internet har inte gjort oss mer tålmodiga på den fronten utan snarare tvärsom. Problemet är att Wotc, precis som media och alla andra aktörer, tvingats in i en tidsålder där snabba beslut måste ske och där information måste delas ganska omgående för att förhindra att folk ska börja spekulera fritt. Vi har blivit betingade att få saker snabbt och om vi inte får saker snabbt så skapar vi vår egen sanning, vårt tålamod att vänta in svar är obefintligt. Något som är ett hot mot såväl god journalistik, demokratin som processen att plocka fram ett vettigt utkast.
Jag tror faktiskt vi kan lägga en del av detta vid Zuckerbergs fötter, för hans bolag har sådan makt att påverkar, och har jobbat hårt på att odla folks dåliga sidor.

Men, naturligtvis är det mer nyanserat, och jag tror att dina övriga observationer är kloka och korrekta.

För övrigt lämnar jag nu också trådet, för det idiotiskt uppblåsta tonläget odlas tyvärr även här. Ha det så roligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag tror faktiskt vi kan lägga en del av detta vid Zuckerbergs fötter, för hans bolag har sådan makt att påverkar, och har jobbat hårt på att odla folks dåliga sidor.

Men, naturligtvis är det mer nyanserat, och jag tror att dina övriga observationer är kloka och korrekta.

För övrigt lämnar jag nu också trådet, för det idiotiskt uppblåsta tonläget odlas tyvärr även här. Ha det så roligt.
Du är så härligt oskyldig inför verkligheten ❤❤❤
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
MODERERING

Nu diskuterar ni varandra och inte Paizos rollspelslicens, och dessutom ganska aggressivt och otrevligt. Sluta med det och ha en skön söndag!
 
Top