NYHET Paizo tillkännager ny öppen rollspelslicens (?)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.
Är det inte lite det som är grejen, om du ska ha en chans att din licens blir 'standard' så är det väldigt viktigt att vara bland dom första, du har inte råd att vänta några månader i och med risken att något annat hinner etablera sig. Det vill säga om man nu tycker det är dåligt att alla springer åt olika håll, just den grejen tycker jag kan kännas rätt bra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.
Jag kan absolut hålla med om att reaktionerna (inklusive mina egna) har varit lite väl dramatiska.

Men! Det är inte ett rykta att Wizards ska ändra OGLn, det har de själva gått ut och sagt att de ska göra. Och när det gäller läckan så kan vi ju konstaterat att Wizards kunde snabbt gått ut och dementerat dess äkthet - finns det något skäl för dem att inte göra det, annat än att det är ett riktigt dokument som läckt? Sen kan läckan vara ett utkast eller work in progress, så klart.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag tycker att dom starka reaktionerna är väldigt rimliga. Även om WotC skulle dra tillbaka OGL 1.1 så har folk fattat att OGL är en matta som när som helst kan ryckas undan. Trots att det är en licens som många stora verksamheter vilar på.
Hade dock hellre sett att Paizo anammade en standardlicens som exempelvis CC istället för att uppfinna en ny.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.
Jag tänker att det är lättare att få WOTC att ändra sig innan de faktiskt gått ut med något officielt än efter.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.
Bollen är ju i rullning, så det företagen kan göra är ju att kapitalisera situationen liksom. Vad en än tycker om hur seriös situationen faktiskt är och att alla springer åt olika håll baserat på rykten så är det snart hundra tusen människor som är tydligt upprörda på wotc och beredda att hoppa överbord. Inte så konstigt då att andra förlag gör handlingar som snappar upp dessa upprörda röster som nya kunder.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Bollen är ju i rullning, så det företagen kan göra är ju att kapitalisera situationen liksom. Vad en än tycker om hur seriös situationen faktiskt är och att alla springer åt olika håll baserat på rykten så är det snart hundra tusen människor som är tydligt upprörda på wotc och beredda att hoppa överbord. Inte så konstigt då att andra förlag gör handlingar som snappar upp dessa upprörda röster som nya kunder.
Jo, jag förstår ju att blotta det faktum att WotC verkar tro sig kunna ogiltigförklara OGL 1.0a som har framhållits som ”evig” är tillräckligt för att folk ska bli oroliga.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Paizos sajt har kraschat under all trafik, tydligen, men man kan hitta uttalandet på ENworld också:

Artikeln har bara delar av texten, man får gräva lite i kommentarstråden för att hitta ett fullständigt citat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.
Om ryktena stämmer så kanske en kraftfull reaktion kan får Wizards att ändra sig. Om de inte stämmer så är det ju ingen större ansiktsförlust för exempelvis Paizo, "backar"/dementerar Wizards "sin" linje så kan ju Paizo enkelt skylla på det och göra samma.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.
I det här fallet verkar det dock vara mer samkört. Utöver Paizo är Kobold Press, Chaosium, Green Ronin, Legendary Games, Rogue Genius Games och Battlezoo med på den här licensen, och åtminstone Kobold Press var ju några som tidigare utannonserade ett eget system i respons på detta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jo, jag förstår ju att blotta det faktum att WotC verkar tro sig kunna ogiltigförklara OGL 1.0a som har framhållits som ”evig” är tillräckligt för att folk ska bli oroliga.
Jag tror också att en stor anledning till de starka reaktionerna är USA:s rättsliga system där stämningar och sånt är mycket vanligare än vad vi är vana vid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Just ja, om jag fattat det hela rätt:

ORC är en licens för att dela med sig av material.

Sen kommer enskilda aktörer att släppa material med den licensen, till exempel en SRD eller annat material.

Så själva licensen tror jag att det blir lätt att samsas om. Men sen kommer vi inte att ha en lika central SRD som vi har haft i och med SRD:n som var kopplad till OGL 1.0a.

Även om Paizo kommer att göra en för Pathfinder så har jag svårt att se att den skulle få samma status som WotC:s SRD. Men å andra sidan kanske det är bra i längden.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Samt att i USA behöver inte förloraren betala rättegångskostnaden, så även om man vet att man i teorin kan vinna kan man ändå inte ta den risken.

Sedan, som nämnts har en del företag använt OGL 1.0a, inte för att de behöver längre själva, utan för att de velat uppmuntra till samma tredjepartsutvecklande som de själva började med. Första utgåvorna av t.ex. Pathfinder och Mutants and Masterminds skapades utifrån 1.0a, men de senaste utgåvorna är knappast i farozonen. Så om WoTC går ut med att 1.0a är oförändrad (eller en 1.0b med tillägget irrevocable) påverkar ju Paizo mest från att Pathfinder 1e kan leva kvar också.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Även om Paizo kommer att göra en för Pathfinder så har jag svårt att se att den skulle få samma status som WotC:s SRD. Men å andra sidan kanske det är bra i längden.
Det som är funktionellt viktigt med en Pathfinder-SRD är att en sådan skulle innehålla en massa regelterminologi som är gemensam med D&D. Detta gör det i sin tur lättare för folk som vill göra D&D-kompatibelt material att använda dessa termer, vilket är av vikt för OSR-rörelsen och liknande.
 
Top