NYHET Paizo tillkännager ny öppen rollspelslicens (?)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,477
Location
Stockholm
Hade för mig att det var så i USA att man betalar vare sig man vinner eller ej.
Jag tror att det kom med ett "inte" som inte skulle var med i Lupus inlägg. :)

Men jag tror också att det är så att det beror på utfallet, att det inte alltid är att man betalar eller inte betalar. Men det verkar vara rätt vanligt att förloraren betalar rättegångskostnaderna.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är det att förloraren inte behöver betala vinnarens rättegångskostnad. Vilket sker i många andra länder. Därmed kan man dränka en trolig vinnare i konstnader.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag tror att det kom med ett "inte" som inte skulle var med i Lupus inlägg. :)

Men jag tror också att det är så att det beror på utfallet, att det inte alltid är att man betalar eller inte betalar. Men det verkar vara rätt vanligt att förloraren betalar rättegångskostnaderna.
Jag har fått lära mig motsatsen, dvs att förloraren inte brukar få betala rättegångskostnaderna i USA. I Sverige är det väl mer standard i tvister att förloraren betalar?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sedan kan en rättegång kastas ut av domaren i USA innan den ens börjat, så är det för uppenbart kan man vinna. Men det är fortfarande kostsamt med advokater även innan det nått dit.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I USA är ofta skadestånden mycket höga, till skillnad från i Sverige där de beräknas på faktisk skada.
Det gör att om man har ett bra case, så kan man få en bra advokat gratis, och om man vinner så tar advokaten en del av skadeståndet.
Så det är en annan affärsmodell, för jurister.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.
Jag tycker det är så deprimerande. Det verkar som gamers visat sig från sina sämsta sidor dessutom. Vågar du påpeka att det handlar om panik från nåt som bara är rykten så får du responser från folk som envisas med att framhärda att världen minsann håller på att att gå under (och jag vill sitta här och gotta mig åt det!).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.
Men många av dem som reagerar (stora 3e-parts-publicister) har väl fått licensen med posten, i förväg?
Så de reagerar inte på läckor och rykten.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,625
Location
Huddinge
Jag kan inte hjälpa att tycka att det reageras lite väl kraftigt på vad som (hittills) bara är läckor och rykten.

Visserligen kunde WotC vara snabbare på bollen om de ville dementera eller kommentera ryktena.

Deras senfärdighet med 4E-licensen stod dem dyrt, så jag kan tycka att de skulle ha lärt sig en läxa.

Just nu är det flera utgivare som tillkännagivit egna öppna licenser – alla springer åt varsitt håll utan att egentligen veta vad som kommer att hända.

Fast det kanske räcker att ogilla att WotC (ryktesvis) försöker ogiltigförklara OGL1.0a.

rykterna har ju visatför folk faran i ett system som är 100% baserat på Hasbros välvilja.
Så jag kan förstå lockelsen att bygga et nytt system där den risklen inte finns.

Om den nya licensen var lika beroende av Paizo som gamla var till hasbro så hade jag varit tveksam, men nu när den kommer vara "ägarelös" ser jag inga problem med att den utvecklas.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Men många av dem som reagerar (stora 3e-parts-publicister) har väl fått licensen med posten, i förväg?
Så de reagerar inte på läckor och rykten.
Från vad jag förstått har de inte fått något, utan vet bara om den påstått läckta versionen och att WOTC inte har sagt något åt något håll.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag tycker det är så deprimerande. Det verkar som gamers visat sig från sina sämsta sidor dessutom. Vågar du påpeka att det handlar om panik från nåt som bara är rykten så får du responser från folk som envisas med att framhärda att världen minsann håller på att att gå under (och jag vill sitta här och gotta mig åt det!).
Jag tycker det är raka motsatsen till deprimerande. Tvärtom ser jag hur folk reser sig mot ett ultrakapitalistiskt jätteföretag som försöker hålla hobbyn gisslan.

Ingen, absolut ingen*, har framhärdat att världen går under i och med förändringar i OGL. Det är bara en halmdocka.

Däremot har den senaste tidens diskussioner blottat hur potentiellt skadliga WotC är för hobbyn, och engagerat i att hitta bättre lösningar som är i huvudsak konstruktiva, kreativa och sympatiska.

Det här debaclet har visat gamers minst dåliga sidor.

(*ok, någon galning finns säkert)
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,477
Location
Stockholm
Jag har fått lära mig motsatsen, dvs att förloraren inte brukar få betala rättegångskostnaderna i USA. I Sverige är det väl mer standard i tvister att förloraren betalar?
Oj, det är måste jag kolla upp så att jag inte går omkring med en felaktig uppfattning!
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag har fått lära mig motsatsen, dvs att förloraren inte brukar få betala rättegångskostnaderna i USA.
Jag hävdar inte att det är fel men jag kommer inte heller säga hur det ligger till (?!) Man bör dock beakta att det stora landet i väster har både federala och delstatliga regelverk. Allt detta elände kan resultera i allt från 1 (ibland 0) till 50 (ibland fler) olika 'svar' på hur det ligger till med lag och rätt i USA.
(Sen kan man blanda in distrikten om man vill för att ibland öka komplexiteten litet till. Sammantaget: det är inte så dumt att bo i Sverige ändå)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Man betalar sin egen del, men det innebär att det kostar även om man vinner, till skillnad från i Sverige.
Det finns en del USA-advokater som driver skadeståndsmål enligt principen: om du vinner tar vi hälften av skadeståndet, om du förlorar slipper du betala oss. Det upplägget är förbjudet i Sverige.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag tycker det är så deprimerande. Det verkar som gamers visat sig från sina sämsta sidor dessutom. Vågar du påpeka att det handlar om panik från nåt som bara är rykten så får du responser från folk som envisas med att framhärda att världen minsann håller på att att gå under (och jag vill sitta här och gotta mig åt det!).
Det här, 100000% det här. Har suttit och läst en massa trådar om det här och undrat om det bara är jag som tycker att det här är extremt uppblåst och många reagerat våldsamt starkt på obekräftade rykten.

Lite som folk bara väntat på att öppet få hata loss fritt på WotC och D&D. Och jag förstår inte riktigt varför.

Vill notera att jag själv inte spelar D&D sen ADD2-tiden (annat än enstaka tillfälle) så jag har verkligen ingen häst i racet, så detta är inte ett försvar av min älskling.

Tack för det inlägget. En liten ljusglimt i alla domedagsinlägg senaste veckan eller så!

Cog
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag tycker det är raka motsatsen till deprimerande. Tvärtom ser jag hur folk reser sig mot ett ultrakapitalistiskt jätteföretag som försöker hålla hobbyn gisslan.

Ingen, absolut ingen*, har framhärdat att världen går under i och med förändringar i OGL. Det är bara en halmdocka.

Däremot har den senaste tidens diskussioner blottat hur potentiellt skadliga WotC är för hobbyn, och engagerat i att hitta bättre lösningar som är i huvudsak konstruktiva, kreativa och sympatiska.

Det här debaclet har visat gamers minst dåliga sidor.

(*ok, någon galning finns säkert)
Ditt försök att motbevisa mig genom att vifta med en halmdocka är ett ypperligt bra exempel på just en halmdocka. Självsäkra uttalanden om ingen och aldrig är idiotiskt när man pratar om andras upplevelser! Jag kan visa dig på konkreta tweets och toots om det skulle vara så. Lite mer respektful argumentationsteknik, tack.

Men, för att följa upp på dina upplevelser och inttryck, ja det är trevligt att se när folk kommer samman och konstruktivt skapar en lösning när man tillsammans finner den nuvarande situationen otillfredställande! Den biten har jag uppskattat, och det var det jag hade velat se lite mer av, gärna utan drama queens som ska göra en stor affär av saken. Nu verkar ju det som det rör på sig, vilket är positivt! Diskussionen om "ultrakapitalism" får du bryta ut till en ny tråd...

Sedan kunde man ju hoppas att detta gör att folk lärde sig lite mer om licenser och kanske läste på om Creative Commons. Det finns lösningar, och har funnits lösningar länge. Det är som när folk gnölar över One Book Shelf och ignorerar Warehouse23, som faktiskt också säljer för tredje part.
 
Top