OSR OSR, rules light och regelagnosticism

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan absolut ha tagit fel här! :oops:

Jag fick för mig att t.ex. Whitehack och Cy_borg gör så.
När jag spelade Mörk Borg fick vi slå för att se om grundegenskaperna blev bättre. Har för mig att de kunde bli sämre också om man hade otur 😄. antar att Cy_borg är likadant.
MB/Whitehack/CB är inte klassiska OSR-spel, dvs sådana som är kloner/husreglade/uppdaterade varianter av O/A/BX-D&D. Det är oftast sådana spel man menar när man slentrianpratar om OSR, medan de andra som på olika sätt är inspirerade av OSR som spelstil ibland kallas NuOSR eller liknande.

Det här är dock en fotnot. Tanken med grundegenskaperna i de flesta av de här fallen är densamma, dvs att grundegenskapernas primära förmåga är att påverka dina chanser att lyckas med vissa handlingar. Det är inte nödvändigtvis så att en person med bottenvärden i Charisma är ful och motbjudande, att den med högst INT är den som kan allt och måste komma med bra idéer.
Grundegenskaperna är primärt grunden till regelverket. Så en INT 18 rollperson kommer typ kunna motstå magi bättre än någon med INT 3. *om* reglerna/gruppen ibland använder INT-slag för att avgöra om man typ är bra på juridik (och långt ifrån alla regler/grupper skulle göra detta) så betyder det i de flesta fallen att någon med hög INT kommer ha större chans att lista ut den relevanta juridiska detaljen än en med låg.
Karaktärsgestaltningsmässigt har du dock fortfarande möjlighet att spela en jurist med INT 3.

vad nu juristen gör i en farlig grotta, på en desperat jakt efter guld… men hen kanske inte var en särskilt bra jurist iofs.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Vill bara förtydliga att jag inte har överlevt länge nog i Labyrinth Lord för att se vad som händer när man når level 2. :oops:
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Vill bara förtydliga att jag inte har överlevt länge nog i Labyrinth Lord för att se vad som händer när man når level 2. :oops:
Det som händer är att du får slå en tärning för nya kroppspoäng … Och sen får man kavla upp ärmarna, och försöka hitta trappan ned till nivå två.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,160
Man kan även fråga sig om INT 9 verkligen är SÅ korkat som jag sett folk spela det.. men jag tror iofs det i de flesta fallen också handlade om att de tyckte det var kul att spela en korkad RP. När det snarare hade handlat om en person som nog funkar utmärkt i vanliga situationer men har svårt att programmera sin splitternya video, eller nåt i den stilen. Eller vad nu fantasy-motsvarigheten till detta är..
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Man kan även fråga sig om INT 9 verkligen är SÅ korkat som jag sett folk spela det.. men jag tror iofs det i de flesta fallen också handlade om att de tyckte det var kul att spela en korkad RP. När det snarare hade handlat om en person som nog funkar utmärkt i vanliga situationer men har svårt att programmera sin splitternya video, eller nåt i den stilen. Eller vad nu fantasy-motsvarigheten till detta är..
Talar vi IQ så har (enligt random internet-källa) 90% mellan 70 och 130, Så typ INT 3 = under 70 och INT 18 = övre 130.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
(Som svar på att grundegenskaperna blir bättre eller sämre)
Gygax vänder sig i sin grav.

Liksom @chrull känner jag inte till något sådant i gammel-DnD eller någon ren klon (men min ADD-kunskap är dålig, ska tilläggas). Tror inte det finns i spel som ACKS eller LotFP heller.
Nu riskerar det att balla off topic, men varför skulle Gygax vända sig i sin grav? Fanns det något träffande argument för att grundegenskaperna INTE skulle gå upp, men färdighetsvärderna skulle?

(Och kunde inte grundegenskaperna gå upp i Rolemaster? I alla fall till den toppnivå som man hade slagit fram...)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,181
Man kan även fråga sig om INT 9 verkligen är SÅ korkat som jag sett folk spela det.. men jag tror iofs det i de flesta fallen också handlade om att de tyckte det var kul att spela en korkad RP. När det snarare hade handlat om en person som nog funkar utmärkt i vanliga situationer men har svårt att programmera sin splitternya video, eller nåt i den stilen. Eller vad nu fantasy-motsvarigheten till detta är..
INT 9 (i gammal-D&D) är inte särskilt korkat. Strax under genomsnittet för befolkningen i stort, men definitivt ingen dumskalle.
För en riktigt korkad rollperson - en sådan som inte begriper vilken ände av svärdet man ska hålla i - så får man nog gå ner till 3 eller 4 i både INT och WIS.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Nu riskerar det att balla off topic, men varför skulle Gygax vända sig i sin grav? Fanns det något träffande argument för att grundegenskaperna INTE skulle gå upp, men färdighetsvärderna skulle?

(Och kunde inte grundegenskaperna gå upp i Rolemaster? I alla fall till den toppnivå som man hade slagit fram...)
Stigande grundegenskaper var inte en grej i DnD under den tid som Gygax var chef för spelet. Det kom senare, från 3e, med reservation för att jag inte kan ADD. Magiska föremål? Det enda jag hittar i RC är styrkehandskar. Ion-stenar och böcker som höjer grundegenskaper finns inte heller i RC, och, gissar jag, andra äldre versioner av grundDnD.

Färdigheter? Det har ju bara tjuven.

Jag tror inte Gygax någonsin tänkte sig att skillnaden mellan grundegenskaper och färdigheter behövde motiveras. Det råkade bli så under det att spelet växte fram.

Jo, Rolemaster kan man öka sina grundegenskaper i.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Nu verkar det som om jag missat något. Om inte grundegenskaperna kunde gå upp, och bara tjuven hade färdigheter, vad gick man upp i, då?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,181
Nu verkar det som om jag missat något. Om inte grundegenskaperna kunde gå upp, och bara tjuven hade färdigheter, vad gick man upp i, då?
Mer hit-points. Bättre chanser att träffa i strid. Bättre saving-throws. Fler besvärjelser för magiker och clerics.

I AD&D, och för vissa klasser, så kunde man även få vissa specialförmågor vid olika levels.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Träffchans i strid, kroppspoäng, räddningskast, antal trollformler per dag, mäktigare trollformler är väl de viktigaste.
Och var det något principiellt emot att höra grundegenskaperna? Bara nyfiken på det där "vänder sig i sin grav"
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Och var det något principiellt emot att höra grundegenskaperna? Bara nyfiken på det där "vänder sig i sin grav"
Jag försökte bara säga att detta med att höja grundegenskaper var något som fördes in i DnD rätt sent. År 2000, om det då inte dök upp i ADD innan.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,181
Och var det något principiellt emot att höra grundegenskaperna? Bara nyfiken på det där "vänder sig i sin grav"
Inget principiellt som sådant, nej.
I AD&D så finns det sätt att höja grundegenskaper - i det allra flesta fall involverar det mäktiga magiska föremål som bara fungerar en gång, så det händer inte ofta, men det går.

Ja, och sen så finns ju Cavalier klassen från Unearthed Arcana som kunde höja STR, DEX, och CON varje gång de gick upp i level så att de efter ett tag hade 18/00 i samtliga de egenskaperna - men då är vi långt förbi vad som brukar ligga till grund för OSR.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Inget principiellt som sådant, nej.
I AD&D så finns det sätt att höja grundegenskaper - i det allra flesta fall involverar det mäktiga magiska föremål som bara fungerar en gång, så det händer inte ofta, men det går.

Ja, och sen så finns ju Cavalier klassen från Unearthed Arcana som kunde höja STR, DEX, och CON varje gång de gick upp i level så att de efter ett tag hade 18/00 i samtliga de egenskaperna - men då är vi långt förbi vad som brukar ligga till grund för OSR.
Vet du när i spelets historia som Ioun-stenar och magiska grundegenskapshöjande böcker kom?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ioun Stones dök upp första gången för D&D i Strategic Review #4 (1975)
De och grundegenskapshöjande böcker finns med i DMG:n för AD&D 1e.
Ioun-stenarna är väl bara magiska föremål som flera andra (headband of intellect, belt of whatever+Dex) som funnits lite här och där, dvs boostar man får så länge man har ett föremål på sig och ingen kastar en kraftig dispell magic på sig.
För att permanent höja en grundegenskap är man förvisad till böcker, Wish, eller gudarnas nycker typ. (Eller i weirdskolans OSR, ha tur när man pillar på konstiga saker och smakar på konstiga vätskor.)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,181
Ioun-stenarna är väl bara magiska föremål som flera andra (headband of intellect, belt of whatever+Dex) som funnits lite här och där, dvs boostar man får så länge man har ett föremål på sig och ingen kastar en kraftig dispell magic på sig.
Det fanns väldigt få andra (icke-artefact) magiska föremål som gav en temporär boost av några egenskaper på den tiden.
Gauntlets of Dexterity, Gauntlets of Ogre Power, Girdle of Giant Strength, och ... ja, det var nog allihopa.
Och Gauntlets of Ogre Power och Girdle of Giant Strength gav ingen bonus utan ett fixt värde på styrka.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det fanns väldigt få andra (icke-artefact) magiska föremål som gav en temporär boost av några egenskaper på den tiden.
Gauntlets of Dexterity, Gauntlets of Ogre Power, Girdle of Giant Strength, och ... ja, det var nog allihopa.
Och Gauntlets of Ogre Power och Girdle of Giant Strength gav ingen bonus utan ett fixt värde på styrka.
Jag var nyfiken så jag började bläddre i DMG och UA och hittade några till:

Rod of Splendor ger 18 i Charisma, Egg of Reason har en chans att öka WIS eller INT med något steg, Girdle of Dwarvenkind ökar CHA, men bara när det gäller dvärgar/halflings etc i annat fall sänks värdet och Ring of Human Influence ger 18 i CHA visavi humanoider, Staff of Command kopierar den rakt av, Ring of Contrariness kan ge STR 18/00, Pearl of wisdom ökar wis.

Men jag menar alltså inte att säga emot, det var ingen garanti att man någonsin skulle se sina grundegenskaper gå upp, vare sig via levelling eller att man hittade rätt saker.
 
Top