Människor var ju uttalat varierade i sitt alignment. Varelser som orcher och kobolder fick inte den behandlingen utan drogs mer över en kam.
Nu har jag läst tråden fram och tillbaka och provar att ge mig in här.
Människor är uppenbarligen olika i sitt alignment - om man tittar på vår egen historia eller samtid på vår planet.
Så det är inte så konstigt.
När det gäller "Monster Manual", Orcher och Kobolder, så ser jag dem som... schackpjäser i ett spel.
I en typisk fantasyvärld så är lag, ordning och liv alltid hotat.
Orcher är en byggsten i ett äventyr som signallerar: detta är en orch, du kan anta att det är en fiende.
Orchen är något att slå ihjäl eller undvika. Det förenklar berättandet av vissa berättelser, och utesluter inte andra berättelser.
Fantasy-invånarna har inte priviligiet att försöka fostra unga orcher till goda medborgare.
De är inte intresserade av det, och inte jag heller. Därför vill jag ha "klassiska onda" orcher.
Om Fantasy-invånarna stöter på en grupp orcher, och dräper dem, så kommer det göra världen säkrare, vackrare och fredligare.
Det är så i den världen.
Det gör inte att frågan om att dräpa dem är helt moraliskt okomplicerad i alla avseende.
Men för praktiska ändamål är världen bättre med färre orcher.
Det hindrar (tycker jag) inte att det kan finnas enstaka orcher som fungerar i ett fantasysamhälle och inte bara är stereotypt onda.
Det är liksom inte viktigt för mig att varje orch är genetiskt och ödesmässigt bestämd till bara onda handlingar.
Man kan göra ett rollspel där synen på orcher, och orchers roll i världen, är mer nyanserad eller blandad.
Men hittar man då bara på en annan ond varelse (zombier) som garanterat är Chaotic Evil?
Eller är charmen med just detta rollspel att inget alltid är vad det först verkar vara?
Eller är syftet att marknadsföra den moderna idén att ondska inte finns?
Jag (liksom trådskaparen) har då hellre onda orcher. Så behöver de inte vara närvarande på 10 spelmöten (om de inte fyller någon funktion).
Och jag håller med som någon annan skrev, att om man har ett rollspel (eller äventyr) i sin hand, och orcherna är "som människor", så kanske det är bättre att låta dem vara människor. Och så kan orcherna få vara onda orcher.
Sedan kan det vara så genom Diablo, World of Warcraft och en massa annan populärkultur att många spelare är uppvuxna med en annan syn på orcher än den som präglade D&D på 80-talet. Då är det ju så enkelt.