Orker i moderna svenska rollspel

Jag tycker ofta att försök att göra orker mer sympatiska leder till att de blir någon slags ädla vildar istället, vilket ju också kan vara problematiskt. Jag har funderat på om man skulle kunna ta inspiration från historiska militariserade kulturer som t.ex. Sparta eller Preussen istället, men fortfarande få det att kännas som orker?
Orcher är i typfallet inte disciplinerade på det viset? Man kan förstås göra så ändå, men det det blir väldigt annorlunda orcher.

Orcher är i typfallet inte disciplinerade på det viset? Man kan förstås göra så ändå, men det det blir väldigt annorlunda orcher.
Tolkiens orcher är brutala och har en hel del inbördes stridigheter, men de verkar samtidigt vara ganska välorganiserade militärt när de väl står under ett starkt befäl. Mordors arméer och Sarumans Uruk-hai är väl knappast odisciplinerade horder egentligen. De verkar dessutom behärska saker som belägringskrig och militär ingenjörskonst ganska väl.

Jag tänkte att man kunde bygga vidare lite på just den sidan av orcherna. De behöver inte sluta vara grälsjuka eller hålla på med backstabbing internt bara för att de är disciplinerade som armé. Sen finns det ju många brutala drag hos de förlagorna jag nämnt som t.ex. mensurfäktning osv

Tolkiens orcher är brutala och har en hel del inbördes stridigheter, men de verkar samtidigt vara ganska välorganiserade militärt när de väl står under ett starkt befäl.
Mer när de står under Saurons mind control - det går utför direkt annars. Och även med den går det sådär ofta - jämför Grishnakh. Uruk Hai är det litet mer ordning och reda med, och de har någon sorts kåranda.

Tolkiens orcher är brutala och har en hel del inbördes stridigheter, men de verkar samtidigt vara ganska välorganiserade militärt när de väl står under ett starkt befäl. Mordors arméer och Sarumans Uruk-hai är väl knappast odisciplinerade horder egentligen. De verkar dessutom behärska saker som belägringskrig och militär ingenjörskonst ganska väl.

Jag tänkte att man kunde bygga vidare lite på just den sidan av orcherna. De behöver inte sluta vara grälsjuka eller hålla på med backstabbing internt bara för att de är disciplinerade som armé. Sen finns det ju många brutala drag hos de förlagorna jag nämnt som t.ex. mensurfäktning osv

Jag tänker att det inte är någon särskilt stor stretch att ge orker i en Tolkienliknande kontext vissa sympatiska drag. De är redan förtryckta och exploaterade underhuggare till en brutal imperialistisk härskare som inte bryr sig nämnvärt om dem. Ge utrymme för individer och mindre grupper att avvika så finns det mer nyanser redan. Kom att tänka på den här bloggposten från häromåret också: Do Orcs Love Their Children, Too?

Jag tänker att det inte är någon särskilt stor stretch att ge orker i en Tolkienliknande kontext vissa sympatiska drag. De är redan förtryckta och exploaterade underhuggare till en brutal imperialistisk härskare som inte bryr sig nämnvärt om dem. Ge utrymme för individer och mindre grupper att avvika så finns det mer nyanser redan.
Blandat, skulle jag säga. Orcherna vill absolut helst sätta upp sin egen grej, men då handlar det fortfarande om att vara gräsliga, bara privat, självständigt och småskaligt.
Jag skulle säga nej - de är oförmögna till ”positiva” känslor av det slaget (i alla fall om det är Tolkien).

Blandat, skulle jag säga. Orcherna vill absolut helst sätta upp sin egen grej, men då handlar det fortfarande om att vara gräsliga, bara privat, självständigt och småskaligt.

Jag var noga med att skriva "en Tolkienliknande kontext".

JohanL said:
Jag skulle säga nej - de är oförmögna till ”positiva” känslor av det slaget (i alla fall om det är Tolkien).

Är det en kommentar till artikeln jag länkade eller bara till den lite tillspetsade rubriken på den?
I vilket fall bör jag kanske förtydliga att jag inte länkade den som ett argument om hur det "är" i Midgård utan som ett exempel på hur man kan resonera kring orker i en, som sagt, Tolkien-liknande kontext.

Jag tycker ofta att försök att göra orker mer sympatiska leder till att de blir någon slags ädla vildar istället, vilket ju också kan vara problematiskt. Jag har funderat på om man skulle kunna ta inspiration från historiska militariserade kulturer som t.ex. Sparta eller Preussen istället, men fortfarande få det att kännas som orker?
Jag gick på mongoler, men skruvade upp allt till 11.

Back