Onödiga/överflödiga färdigheter

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har slagit för heraldik när vi i gruppen blev stoppade av soldater och jag försökte se vilka dom var genom att känna igen deras vapensköld.

Tror även jag slagit för heraldik någon gång när vi blev ansatta av pirater för att känna igen en specifik piratkaptens flagg
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag älskar gedigna färdighetslistor, det är ju upp till spelarna att använda sina färdigheter. Har man 90% i dans måste man ju försöka få till en dans i varje spelmöte
Augment-system som i senaste RuneQuest är väldigt bra för at få till bredbare färdighetsanvändning. En krigsdans för att augmentera sin Battle eller Intimidate är gjutet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har spellet c 250 spelmöten Pendragon, och mången gång har det slagits för heraldik. Antalet tillfällen då detta slag ledde till något intressant: c 0.
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:

SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:

SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
Ja, det är ju exakt det som händer. Eller så missar spelarna slaget och frågar helt enkelt riddaren vad hen heter.

Problemet tycker jag att många färdigheter i många spel inte fyller mycket större roll än att SL berättar en bit information för dig som hen lika gärna hade kunnat berätta utan ett tärningsslag eftersom den 1) egentligen inte spelar någon roll för handlingen eller 2) är så viktig för handlingen att handlingen havererar som spelarna inte får reda på den. Och i rälsandet förlovade värld finns också alternativ 3) informationen är av en sådan art att SL inte kan berätta den även om du klarar slaget eftersom det skulle få hela scenariot att haverera.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Ja det är ju ett spelledare ansvar här helt klart. är man sl får man skärpa sig och inte solka ner storyn med otillåtna avslöjanden.Berätta inte eller använd fail forward om jag som spelare lagt mina poäng på heraldik vill jag att det ska spela roll.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ja det är ju ett spelledare ansvar här helt klart. är man sl får man skärpa sig och inte solka ner storyn med otillåtna avslöjanden.Berätta inte eller använd fail forward om jag som spelare lagt mina poäng på heraldik vill jag att det ska spela roll.
Ja, fail forward är en briljant teknik men för någon som mig som spelat utan det i över 35 år är det svårt att komma in tänket.

Min ståndpunkt när det gäller färdigheter är dock, att om man nu absolut måste ha med dem, att de ska vara ungefär lika kraftfulla och de ska ha sin naturliga plats vid bordet utifrån spelets tänkta spelstil. Om jag som SL måste sitta och bygga specifika scener och scenarion för att göra färdigheten användbar/meningsfull, borde färdigheten inte varit med i spelet. (EDIT; ja, man kan göra det och ja, jag har gjort sådant, men jag tycker faktikt att det finns bättre sätt att använda min tid på än att fundera ut hur i Gygax namn Pelle ska få användning för Schack och brädspel).
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Om jag som SL måste sitta och bygga specifika scener och scenarion för att göra färdigheten användbar/meningsfull, borde färdigheten inte varit med i spelet. (EDIT; ja, man kan göra det och ja, jag har gjort sådant, men jag tycker faktikt att det finns bättre sätt att använda min tid på än att fundera ut hur i Gygax namn Pelle ska få användning för Schack och brädspel).
Fast det är väl i huvudsak Pelles ansvar. Så länge man är tydlig med spelstil så är det upp till spelarna att använda sina färdigheter kreativt (med stödjande inställning från SL helst). Med Musik kanske du kan lugna ned den arga ugglebjörnen och med Schack och brädspel kanske du kan klura ut en smart manöver?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:

SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.

"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"

Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?

Say yes, or roll dice.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Fast det är väl i huvudsak Pelles ansvar. Så länge man är tydlig med spelstil så är det upp till spelarna att använda sina färdigheter kreativt (med stödjande inställning från SL helst). Med Musik kanske du kan lugna ned den arga ugglebjörnen och med Schack och brädspel kanske du kan klura ut en smart manöver?
Fast, nej. Självklart kan man det komma tillfällen när sådana färdigheter är användbara, men det är inte spelarens ansvar och det är inte spelledarens ansvar utan det är speldesignerns ansvar att få det här rätt.

Jag tycker som sagt det är ett bra system att dela på matigare färdigheter och flavor färdigheter så man köper dem med olika poäng. Men det är dåligt system där samma sorts poäng används för att köpa färdigheter som kommer används varje spelmöte och spela roll med färdigheter som kanske någon enstaka gång kommer att spela roll.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.

"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"

Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?

Say yes, or roll dice.
Problemet är inte att alla färdigheter går att hantera tråkigt. Problemet är att vissa färdigheter är svåra att göra intressanta.

I Pendragon slår man Courtesy för att göra det du beskriver först. Så Heraldry förlorar där. Courtesy är för övrigt en av de bra färdigheterna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.

"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"

Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?

Say yes, or roll dice.
På 80-talet visste vi inte bättre. Nu vet jag bättre och spelar andra spel med andra färdigheter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Admin är en synnerligen betydelsefull färdighet i Traveller. Äventyrarna måste ju ofta tampas med obstruerande omutliga byråkrater i rymdhamnen. :cool:
Men Mekis, jag blir ju nyfiken på hur du tänker här, för jag vet jag att du har gjort mycket mer BRP. Hur tänkte ni när gjorde EDD?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fast, nej. Självklart kan man det komma tillfällen när sådana färdigheter är användbara, men det är inte spellarens ansvar och det är inte spelledarens ansvar utan det är speldesignerns ansvar att få det här rätt.
Så speldesignern skall föregripa varje spelgrupp, och etablera Det enda sanna sättet att spela(tm)? Nä, ansvaret, och skapande, ligger på varje spelgrupp. Speldesignern kan bara ge gruppen mer eller mindre användbara verktyg i den absoluta vissheten att det inte kommer att finnas en modell som funkar för varje spelgrupp.

Och vad jag skrev är att det är i först hand SPELARENS ansvar. Inte spelledarens (hen har nog redan...) Gör din rollperson kul


Jag tycker som sagt det är ett bra system att dela på matigare färdigheter och flavor färdigheter så man köper dem med olika poäng. Men det är dåligt system där samma sorts poäng används för att köpa färdigheter som kommer används varje spelmöte och spela roll med färdigheter som kanske någon enstaka gång kommer att spela roll.
Men om färdigheterna bara är flavour, vad är de till för isf? Kan jag inte kunna saker om Heraldik om jag inte har ett värde som säger att jag gör det på rollformuläret?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Nu ska jag logga ut snart.

1) Varför ”mer eller mindre”? Varför inte mer? Jo, jag föredrar spel som tar mig hårt i handen framför mer lösa spel.

2) För att det hjälper spelare att bygga intressant rollfigurer som kuggar i settingen, utan att lura i dem att en poäng i Compose är väl lika mycket som en poäng i Sword? Jag kan se en poäng med det, ja. Uppenbarligen de vördade skaparna av Eon också.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Personligen som spelare ser jag inte färdigheter/förmågor som överflödiga istället ser jag dessa som något som öppnar för min kreativitet.

Låt oss säga att jag spelar en lärd som är skicklig i läkekonst, örtkonst och skaldesång. Jag ser en hel rad möjligheter genom vilka dessa färdigheter kan användas för att skapa en intressant interaktion med världen utan att min rollperson behöver kännas överflödig. Mina kunskaper i örtkonst gör att rollpersonen snabbt kan lokalisera och känna igen örter som skulle hjälpa oss i en kommande utmaning, samtidigt som skaldekonst gör att rollpersonen kan överlista trollet genom rollpersonens skarpa berättarkonst och kännedom om gåtor, medan läkekonsten gör att rollpersonen kan vårda den som skadats så gruppen kan vara ute längre på sina äventyr då de utforskar uråldriga ruiner. Har min rollperson på det kännedom om historia kan hen kombinera detta med sina kunskaper i skaldekonst för att ta fram mer information om myter, sanningar och platsens öde vilket kan ge ett övertag när gruppen sedan utforskar ruinerna.

När det är allt för blankt på färdigheter kan jag istället bli låst. Jag är lite personen som om du ger mig en blank tavla kommer låsa mig och min kreativitet upphör, för jag blir låst av de många val som utlovats av den blanka dukens skepnad.
 
Top