Onödiga/överflödiga färdigheter

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ett spel blir inte bättre av att du har 50 olika färdigheter och att 30 av dom är obskyra färdigheter som du aldrig ens använder .
Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg har att göra med mitt inlägg...

För att vara lite mer konkret: om vi skall prata stridsfärdigheter gillar jag upplägget i HT/KH:
  • Kastvapen
  • Knivar
  • Skytte
  • Sköldar
  • Slagsmål
  • Spjut
  • Svärd
  • Yxor

Åtta färdigheter för all typer av strid. Det är det jag menar med balanserad, ganska lagom, enkelt och tydligt :)
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg har att göra med mitt inlägg...

För att vara lite mer konkret: om vi skall prata stridsfärdigheter gillar jag upplägget i HT/KH:
  • Kastvapen
  • Knivar
  • Skytte
  • Sköldar
  • Slagsmål
  • Spjut
  • Svärd
  • Yxor

Åtta färdigheter för all typer av strid. Det är det jag menar med balanserad, ganska lagom, enkelt och tydligt :)
Jag tycker inte det är balans iom att alla vapenfärdgiheter är öppna att höja för alla Värv . Man kan i KH bli ganska kompetent relativt fort beroende på hur ofta man använder en färdighet och hur generös SL är med fria kryss . Efter ett tag så har det gått inflation i vapenskicklighet och så har du äventyrare över hela Athos som behärskar 8 olika vapenfärdigheter på vapenmästarnivå och dessutom äventyrare som inte ens borde behärska dessa färdigheter . Vilket i min värld är helt absurt . Magiker börjar med 30 i alla stridsfärdigheter vad ska en bokmal med 30 i svärd till . Vad skall en köpman med 60 i svärd , skytte eller knivar till , han är en köpman inte ett stridande värv .

Men vi ser nog olika på saken och to each his own
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill för övrigt tillägga att jag gillar KH Och tycker det är ett charmigt spel men precis som med alla spel har det saker som jag gillar mer eller mindre och som passar mitt sätt att spela mer eller mindre .
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Stridsfärdigheter och kunskapsfärdigheter utgör för mig ett intressant designproblem eftersom de ofta fungerar på lite olika vis. Om du hamnar i en stridssituation så kan du lösa problemet med Svärd eller Yxa eller Spjut, men problem som kräver lärdomsfärdigheter behöver ofta en specifik sådan. Om du vill hitta historiska fakta kan du inte lösa det med hjälp av Lagkunskap eller Geografi (eller i vart fall inte utan någon form av avdrag), och det skulle inte heller kännas helt rimligt att kunna göra det. En krigare blir i allmänhet mycket mindre betjänt av att kunna många olika vapen än vad en lärd person blir av att kunna många olika lärdomsfärdigheter.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Efter ett tag så har det gått inflation i vapenskicklighet och så har du äventyrare över hela Athos som behärskar 8 olika vapenfärdigheter på vapenmästarnivå och dessutom äventyrare som inte ens borde behärska dessa färdigheter . Vilket i min värld är helt absurt . Magiker börjar med 30 i alla stridsfärdigheter vad ska en bokmal med 30 i svärd till . Vad skall en köpman med 60 i svärd , skytte eller knivar till , han är en köpman inte ett stridande värv .
Om de har äventyrat ett tag så har de väl insett nyttan av det? Det är ju inte som om köpmannen efter många vådliga äventyrare fortfarande bara är en köpman, utan hen är en erfaren äventyrare som varit i sin beskärda del av livshotande situationer. Klart man lär sig traktera ett svärd då.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om de har äventyrat ett tag så har de väl insett nyttan av det? Det är ju inte som om köpmannen efter många vådliga äventyrare fortfarande bara är en köpman, utan hen är en erfaren äventyrare som varit i sin beskärda del av livshotande situationer. Klart man lär sig traktera ett svärd då.
Vad jag har problem med är just att hen startar med 60% i tex svärd vilket gör hen mer än medelkompetent om hen sedan sätter ut fria start tärningar på svärd så säger vi att hen startar med 75% i svärd är det rimligt att en köpman som precis börjay äventyra är skickligare eller minst iaf på samma nivå som yrkessoldater
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hjältarnas tid och koppar havets hjältar lider av kompetens inflation . Man startar med hjältar som är ifrån start långt över kompetenta i ett antal färdigheter och dom färdigheter som dom inte är kompetenta i blir dom snabbt kompetenta i genom att bara använda färdigheten ...Man behöver inte ens lyckas utan det räcker med att du försöker snida en trämugg så får du slå för att höja hantverk efter spelmötet och är som sagt sl generös så får du ett antal gratis kryss är placera ut som du vill efter spelmötet så efter ett antal spelmötet så har du äventyrare som har 95% i svärd 95% är för mig Paragon level .. det skall kanske existerar en två sådana mästare under en livstid och här har du 4-5 paragoner i samma spelgrupp
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Är sl generös så får du ett antal gratis kryss
Reglerna är rätt tydliga för när man ska få kryss, tycker jag. Har som SL inte tyckt att det har varit mycket att vara generös med eller inte, antingen har man utforskat eller inte, interagerat med SLP eller inte, osv. Så generositet eller inte ser jag inte så mycket spelrum för, om jag ska vara ärlig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
@Dr_Dängrot om du tittar i tråden "Första Intryck" har du istället en spelare som tycker att man är för nerfaf I KH/HT ;)

Att komma i 95 är trots allt ganska svårt. När du väl är uppe i 70-80 så blir det svårt att "misslyckas" med de där erf-slagen och man får lägga många kryss innan man kan öka. Där blir förmågor mer intressant.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Dr_Dängrot om du tittar i tråden "Första Intryck" har du istället en spelare som tycker att man är för nerfaf I KH/HT ;)

Att komma i 95 är trots allt ganska svårt. När du väl är uppe i 70-80 så blir det svårt att "misslyckas" med de där erf-slagen och man får lägga många kryss innan man kan öka. Där blir förmågor mer intressant.
Ja det är ju sant att efter ett tag så blir det svårt att höja färdigheter men andra sidan av myntet är att du har folk som springer runt med värden som 80% ifrån start . Det blir liksom lite om man skall använda sagan om ringen som exempel , hur många Gandalf och Legolas kan det existera på samma plats under samma tidsålder .

Och som jag sagt innan koppar havets hjältar är ett charmigt spel med högt nostalgivärde och det har väldigt många possitiva sidor som skall belysas så som att reglerna är enkla att ta till sig och det är extremt nybörjarvänligt och det låter dom som vill spela relativt kompetenta hjältar ifrån start.

Jag föredrar dock att starta med mindre kompetenta karaktärer och att det är en slow progression ifrån zero till Hero . Jag gillar att starta med medelmåttor som sakta men säkert blir hjältar .

Men återigen jag gillar kopparhavets hjältar och det har många possitiva aspekter. Im Still a fan så att säga ☺
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ja det är ju sant att efter ett tag så blir det svårt att höja färdigheter men andra sidan av myntet är att du har folk som springer runt med värden som 80% ifrån start . Det blir liksom lite om man skall använda sagan om ringen som exempel , hur många Gandalf och Legolas kan det existera på samma plats under samma tidsålder .

Och som jag sagt innan koppar havets hjältar är ett charmigt spel med högt nostalgivärde och det har väldigt många possitiva sidor som skall belysas så som att reglerna är enkla att ta till sig och det är extremt nybörjarvänligt och det låter dom som vill spela relativt kompetenta hjältar ifrån start.

Jag föredrar dock att starta med mindre kompetenta karaktärer och att det är en slow progression ifrån zero till Hero . Jag gillar att starta med medelmåttor som sakta men säkert blir hjältar .

Men återigen jag gillar kopparhavets hjältar och det har många possitiva aspekter. Im Still a fan så att säga ☺
Ja, det förstod jag på dina kommentarer och grymt glad att höra att du gillart :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Mina favoriter bland överflödiga färdigheter är att det i gamla DoD finns en färdighet sim heter Bluffa och en som heter Ljuga! Där den förstnämnda handlar om att hitta på saker på stående fot och den andra om på förhand uttänkta osanningar.

Att dela upp Geografi, Historia och Kulturkännedom kan också skapa vissa problem. Visst finns det en logik i det, men om jag vill göra en någorlunda berest person som kan föra sig i tre länder måste jag alltså höja nio färdigheter!!!

SRR har ju färdigheter man själv hittar på vars exempel är väldigt specifika, typ Kanot, Övertala etc. Jag brukar köra så att detta är färdigheter alla kan, men som den rollperson som har den nedskrivet kan extra bra. Ska rollpersonerna bluffa sig förbi ett par vakter kan alla rollpersoner göra det med ett lyckat slag på exempelvis Personlighet. Vakterna släpper då förbi rollpersonerna men med misstänksamma blickar och fientligt muttrade. Lyckas en rollperson med sin personliga färdigheter Övertala så bockar och bugar istället vakterna och säger vänligt att det är bara att ropa om de kan stå till tjänst med något.

En del tycker att Taktik används för lite, medan vi i vår spelgrupp använder det rätt ofta.
Om det är mina tidigare funderingar du syftar på så tar jag tillbaka det jag sa om Taktik tidigare (sorry, glömde säga det i min intryck-tråd). Framförallt med utmaning-syatemet kan jag absolut se att Taktik kan vara väldigt användbart! 🙂👍Så kan det gå när man uttalar sig utan att ha speltestat, då är det bara att krypa till korset, erkänna att jag hade fel och säga sorry 🙂
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Mina favoriter bland överflödiga färdigheter är att det i gamla DoD finns en färdighet sim heter Bluffa och en som heter Ljuga! Där den förstnämnda handlar om att hitta på saker på stående fot och den andra om på förhand uttänkta osanningar.

Att dela upp Geografi, Historia och Kulturkännedom kan också skapa vissa problem. Visst finns det en logik i det, men om jag vill göra en någorlunda berest person som kan föra sig i tre länder måste jag alltså höja nio färdigheter!!!

SRR har ju färdigheter man själv hittar på vars exempel är väldigt specifika, typ Kanot, Övertala etc. Jag brukar köra så att detta är färdigheter alla kan, men som den rollperson som har den nedskrivet kan extra bra. Ska rollpersonerna bluffa sig förbi ett par vakter kan alla rollpersoner göra det med ett lyckat slag på exempelvis Personlighet. Vakterna släpper då förbi rollpersonerna men med misstänksamma blickar och fientligt muttrade. Lyckas en rollperson med sin personliga färdigheter Övertala så bockar och bugar istället vakterna och säger vänligt att det är bara att ropa om de kan stå till tjänst med något.


Om det är mina tidigare funderingar du syftar på så tar jag tillbaka det jag sa om Taktik tidigare (sorry, glömde säga det i min intryck-tråd). Framförallt med utmaning-syatemet kan jag absolut se att Taktik kan vara väldigt användbart! 🙂👍Så kan det gå när man uttalar sig utan att ha speltestat, då är det bara att krypa till korset, erkänna att jag hade fel och säga sorry 🙂
DoD91-formuläret med sin långa lista av förtryckta färdigheter kunde lätt kännas som en karta över allt man inte kunde. För inte fan kunde man klättra bara för att man hade högt i smidighet, man måste öka sin Klättra. Och inte fan var det samma som att lära sig Hoppa heller. Var SL på dåligt humör så kunde man inte något av dessa två bara för att man kunde Akrobatik heller - "det är ju bara cirkustricks!"
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Vad jag har problem med är just att hen startar med 60% i tex svärd vilket gör hen mer än medelkompetent om hen sedan sätter ut fria start tärningar på svärd så säger vi att hen startar med 75% i svärd är det rimligt att en köpman som precis börjay äventyra är skickligare eller minst iaf på samma nivå som yrkessoldater
Baserat på att köpmanna yrket många gånger involverar att handgripligen försvara sina varor från rövare, pirater o rivaler. O man som köpman kan ha råd, eller hade råd, att hyra bra lärare, så ser jag inte problemet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Admin är en synnerligen betydelsefull färdighet i Traveller. Äventyrarna måste ju ofta tampas med obstruerande omutliga byråkrater i rymdhamnen. :cool:
Den som försöker spela Gaean Reach utan en ha en hel uppsättning färdigheter för att hantera byråkrater med lär inte komma långt...
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Baserat på att köpmanna yrket många gånger involverar att handgripligen försvara sina varor från rövare, pirater o rivaler. O man som köpman kan ha råd, eller hade råd, att hyra bra lärare, så ser jag inte problemet.
Eller så har köpmannen ett antal hyrsvärd som skyddar hen .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mer onödiga färdigheter
scale sheer surface. Ok man kunde klättra uppför lodräta väggar men va fan använd climb och öka svårighetsgraden för slaget ist .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Reglerna är rätt tydliga för när man ska få kryss, tycker jag. Har som SL inte tyckt att det har varit mycket att vara generös med eller inte, antingen har man utforskat eller inte, interagerat med SLP eller inte, osv. Så generositet eller inte ser jag inte så mycket spelrum för, om jag ska vara ärlig.
Det är ju ändå någonstans i ett klassiskt spelledarlett spel där makten utgår ifrån SL du som SL som avgör huruvida kraven blivit uppfyllda eller ej för att få kryss och du kan ju vara hård eller slapphänt i din tolkning om spelarna uppfyllt dessa krav . Tex är ett av kraven att spelarna skall interagera med slp utan våld och ett annat att spelarna skall utforska och upptäcka något nytt och skulle du säga att ja ni bad ju bartendern på krogen om en öl och ni har ju gått från rum 1 till rum 2 i dungen så det är ju att interagera med slp och upptäcka nått nytt så kraven för kryss är uppfyllda ... Då skulle jag säga att du är VÄLDIGT generös i din tolkning av vad som skall ses som interaktion och utforskande .

Och med ordet du så talar jag i generella termer jag menar inte dig personligen
 
Last edited:
Top