kaptendral
Warrior
- Joined
- 30 Dec 2016
- Messages
- 264
Jag är rätt säker på att jag nån gång slagit för heraldik. Jag är också rätt säker på att det inte spelade nån som helst roll.
Jag är rätt säker på att jag nån gång slagit för heraldik. Jag är också rätt säker på att det inte spelade nån som helst roll.
Jag älskar gedigna färdighetslistor, det är ju upp till spelarna att använda sina färdigheter. Har man 90% i dans måste man ju försöka få till en dans i varje spelmöte
Va, har du inte
slagit för heraldik???
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:Jag har spellet c 250 spelmöten Pendragon, och mången gång har det slagits för heraldik. Antalet tillfällen då detta slag ledde till något intressant: c 0.
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:
SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
Ja det är ju ett spelledare ansvar här helt klart. är man sl får man skärpa sig och inte solka ner storyn med otillåtna avslöjanden.Berätta inte eller använd fail forward om jag som spelare lagt mina poäng på heraldik vill jag att det ska spela roll.
Om jag som SL måste sitta och bygga specifika scener och scenarion för att göra färdigheten användbar/meningsfull, borde färdigheten inte varit med i spelet. (EDIT; ja, man kan göra det och ja, jag har gjort sådant, men jag tycker faktikt att det finns bättre sätt att använda min tid på än att fundera ut hur i Gygax namn Pelle ska få användning för Schack och brädspel).
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:
SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
Fast det är väl i huvudsak Pelles ansvar. Så länge man är tydlig med spelstil så är det upp till spelarna att använda sina färdigheter kreativt (med stödjande inställning från SL helst). Med Musik kanske du kan lugna ned den arga ugglebjörnen och med Schack och brädspel kanske du kan klura ut en smart manöver?
Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.
"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"
Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?
Say yes, or roll dice.
På 80-talet visste vi inte bättre. Nu vet jag bättre och spelar andra spel med andra färdigheter.Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.
"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"
Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?
Say yes, or roll dice.
Admin är en synnerligen betydelsefull färdighet i Traveller. Äventyrarna måste ju ofta tampas med obstruerande omutliga byråkrater i rymdhamnen.![]()
Admin är en synnerligen betydelsefull färdighet i Traveller. Äventyrarna måste ju ofta tampas med obstruerande omutliga byråkrater i rymdhamnen.![]()
Fast, nej. Självklart kan man det komma tillfällen när sådana färdigheter är användbara, men det är inte spellarens ansvar och det är inte spelledarens ansvar utan det är speldesignerns ansvar att få det här rätt.
Jag tycker som sagt det är ett bra system att dela på matigare färdigheter och flavor färdigheter så man köper dem med olika poäng. Men det är dåligt system där samma sorts poäng används för att köpa färdigheter som kommer används varje spelmöte och spela roll med färdigheter som kanske någon enstaka gång kommer att spela roll.