Nekromanti Omslag Eon IV samt generell diskussion.

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Dark Lotus said:
Hej och hopp! (nu var dett ett tag sen man skrev)
Men jag tänkte dela med min kreaktiva tanke eller "tips" (hur man nu vill se det) som ni får bestämma om ni vill nytja eller ej.
Det var tanken att bilden i helhet på vänster sida skulle vara ett par krigare på rad, där ena sidan av bilden i bakgrunden har Absalon och med karaktärer med ljusa färger som framstår som hjältar (kanske en riddare i rustning,en alv med båge,nån magiker med ett grönt sken runt sig (en biomantiker?) och kanske på andra sidan framslaget en mörk bakgrund med en mörkt träsk/mörk omgivning med tiraker/nekromantiker och annat som oftast företräder evil picture.
och det som skiljer dom åt kanske kunde vara en drake som spred sina vingar ut på bägge sidor? Med eon 4 texten ovanför såklart i dess vanliga bokstäver.

Det var bara en tanke jag fick i huvudet (dock är jag inte för världsbäst att illustrera så som jag skriver dessvärre)
Förmodligen lite typisk vanlig bild där det onda skiljs ifrån det goda. Har dock inte hittat en sådan bra bild ,men det är så min tanke skulle vara om jag fick komma med tips på hur en framsida till bild kunde se ut :gremwink:
Bah! Hellre ser jag en helt omvänd bild, där den onda jargiska kyrkan företräds av Tempelriddare och präster i mörka färger på den högra sidan, tillsammans med uråldriga demondyrkande Sanari och deras Thism-on-a-string, Lamior och... I dunno, härjande raunländska säljsvärd?

Samtidigt kan man på vänstra sidan se, i ljusa färger, de heroiska anti-demoniska Maktahdyrkande Tirakerna, tillsammans med visa bergstroll och ett par av de mindre äckliga Kamorferna.

För seriöst, försöker någon framställa EONs alver som äckligt fantasygoda så tänker jag spy mig till döds i ren protest. EON för mig har alltid handlat om en mer trovärdig fantasyvärld, helt enkelt.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Hej go´vänner och god fortsättning...

Jag hade tänkt hålla mig borta från den här tråden då det enda den visar är att åsikterna verkligen går isär och det som den ene älskar, hatar den andre och tvärt om.

Min uppfattning är dock att omslagsbilden är jätteviktig om man vill nå "nya" läsare/spelare. Visst jag kan förstå ide´n med en karta, grisodlingsbilder etc, men jag är övertygat om att det inte kommer locka många nya till vår hobby.

Nej, jag är övertygad om att en actionbild/ stämningsbild vore bättre än bilden av en karta över en potatisåker med en dynggrep nedkörd rätt igenom.

Min röst går till en mörk bild (kvälls/nattmotiv) där två grupper strider, snart ska strida eller har stridit. Gärna framför en by/stad där det brinner och varför inte kasta in ett Daak-kors någonstans - känns Eon för mig. Och - ja, gärna snö. Både på marken och i luften.

Spelledatrskärmen kan dock ha vilket motiv som helst. Jag gillar bilder i samma stil som jag beskrev ovan, men denna bild ska ju inte försöka sälja spelet så den är ju inte lika viktig. Här kan man ju ha en gris eller rova så blir ju alla nöjda.

Hoppas jag inte trampat på några ömma tår, det är inte min mening. Det här är ett område där åsikter bör gå isär, det baseras ju på "tyckande". Det absolut viktigaste är nog att bilden håller hög tekniskt kvalité, där har nog Parkinson varit helt rätt historiskt. Att nå hans nivå kan bli svårt men hoppas kan man ju alltid...

Ha det gôtt, och trevligt spelande!
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
här är en bra sida jag hitta nu sitter för tillfället och letar inspirations bilder http://www.fantasyartlinks.com/fantasyartists.php
där finns Keith Parkinson vars bilder har prytt ett antal EON böcker redan och andra som säkert skulle passa i stil eller nåt man vill se i stil med men kan också säga att jag skulle också vilja se ett eller fler omslag till kommande EON IV som är exklusiva för just EON böckerna
 

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Jag känner lite såhär:

Eon har alltid haft pompösa poseringsbilder med hjältar oftast poserande än annat (när det inte har varit landskapsbilder). Färgskalan har också varit något urvattnad.

Ska spelet synas, sticka ut, dra nyfikna blickar till sig behövs nya grepp. Jag tänker färgstarka dynamiska bilder som kanske för tankarna till fantasyserietidningsomslag (långt ord)... som t.ex. ett sånt här:

http://tri-stateoriginalart.com/wp-content/uploads/2010/09/brunner-conan-painting.jpg

eller

http://www.comicartfans.com/gallerypiece.asp?piece=625816&gsub=96906

eller ännu bättre

http://www.tylerwalpole.com/images/Blog%20resources/Tyler%20Walpole_Hero%20Games%20Fantasy(1).jpg

Förstår ni hur jag menar? färgstarkt, dynamiskt, inte grådaskigt och statiskt. Kanske inte just samma motiv som på bilderna ovan... men samma stil.

För lets face it... vad tror ni har störst chans att locka nya spelare till hobbyn... en tråkig gubbe sittandes på en dinosaurie på ett isberg eller en blodig, svettig, actionfylld, färgsprakande bild av en krigare i kamp med en drake kanske?

ps. jag vet att eon inte är ett nybörjarspel, det är likväl ingen anledning att inte synas för potentiella rookies.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag kan nog tycka att färger och mängd action inte är det som avgör hur awesome en bild är.
Hell, tillochmed posing kan se bra ut bara bilden är bra gjord.

Ett exempel som jag själv tycker är bra om man vill ha en posing bild med nedtonade färger är Mortal Online halvorch-bruden.

http://www.mortalonline.com/files/races/FemaleHalfOrc.jpg

Någon gjuten stämningstext på baksidan av boken om Absalons gladiatorarena där också så är det klappat och klart...!
 
G

Guest

Guest
Mundo said:
Jag kan nog tycka att färger och mängd action inte är det som avgör hur awesome en bild är.
Hell, tillochmed posing kan se bra ut bara bilden är bra gjord.

Ett exempel som jag själv tycker är bra om man vill ha en posing bild med nedtonade färger är Mortal Online halvorch-bruden.

http://www.mortalonline.com/files/races/FemaleHalfOrc.jpg

Någon gjuten stämningstext på baksidan av boken om Absalons gladiatorarena där också så är det klappat och klart...!
Råcool bild. Jävligt mäktig.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Personligen så spelar inte omslaget så stor roll. Självklart är det kul med en bild som är spännande (på flera sätt) men jag skulle hellre se att man lägger mer krut på bilderna i böckerna. :gremsmile:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Omslaget spelar kanske inte så stor roll för alla som redan är Eoniter, men för att väcka intresse och nyfikenhet hos en person som står och ögnar spelhyllan på Sf-bokhandeln tex, så krävs det ett bra omslag för att stå ut och säga "Se mig, köp mig"!

Jag är fortfarande för att omslaget skall vis upp ABsalon på något sätt. Gärna en miljöbild där det sker mycket. En av Absalons gator där folk gör affärer. Allt från handelsmän till legoknektar och övrigt patrask. Nyckelordet till en sådan bild bör vara "Levande", dvs att det sker en massa saker och som väcker tankar och funderingar hos åskådaren.
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Jag vet inte hur många fler här som har spelat Monster Hunter Tri men i slutet av introfilmen för det spelet visas en grupp hjältar som står på en klippa och ser draken som precis svepte över deras huvuden flyga iväg över ett slående landskap. Stoppa in Absalon i mitten av landskapet, gör hjältarna mer "eonitiska" och byt ut draken Rathalos mot draken Morhaxvith (eller nåt, orkar inte kolla vad det finns för drakar i jargien).

http://www.youtube.com/watch?v=mvcqtPpvk8w
Precis mot slutet, ca. 2:16, höj vinkeln en aning så att man ser mer av landskapet och som sagt eonifiera allting.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Poseur said:
Klart man dömer boken efter omslaget :gremgrin:
+1

Jag vet inte hur många rollspel jag köpt pga omslag. Ett snyggt hölje ska inte underskattas.

Jag gillar det omslag som ursprungligen var tänkt till Eons första släpp, men ser helst av allt något nytt, någonting som är specifikt skapat till boken och som skriker EON!
 
Top