Nekromanti Omslag Eon IV samt generell diskussion.

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Duncan said:
Det färdiga omslaget:
Wow, så Eon. Fixar ni det omslaget så köper jag boken oavsett innehåll :gremsmile:.

Nej men ärligt talat tycker jag att Eons omslag varit geniala hittills, klassisk fantasy med snygga stilrena illustrationer.
Enda problemet är väl att man sett det förr och många känner igen bilderna (Elric i DoD t.ex.).

Gillar riotminds-omlag på DoD 6.0, det känns unikt för Drakar och demoner 6.0 och Eon skulle må bra av att ha ett unikt omslag för Eons värld är jäkligt ball och förtjänar en lika ball presentation i form av omslaget.

Tycker illustrationerna i nyare Eon-produkter som Bestialiska Folk definitivt håller tillräckligt hög klass för att pryda om omslag.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bilden måste föreställa Absalons torg, i bakgrunden skall en häxa brinna men ingen bryr sig om detta. Runtomkring går skumma typer och köpmän från väst och gör upp affärer med kyrkans män och genom stadsporten kommer ett gäng vilsna äventyrare som blickar över torget, en hora hänger över en utav äventyrarna och vid sidan sparkar två Daakriddare på en tirak medan pestläkaren står fundersamt och tittar ner i brunnen.
En utav stadsvakterna är upphållen i ena handen av en Eyren.

Alltså jag vill helst se en bild där det händer mycket saker, ett kaos; vilket är Absalon.
Ge oss inte Fantasy utan ge oss Eon. Så någonting specifikt.

Och det måste hända något på bilden, inga poserande typer utan folk som agerar. Eller som någon ovanför sade, näst bäst blir såklart en landskapsbild. Men det är bara näst bäst.



/Poseur
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Och det måste hända något på bilden, inga poserande typer utan folk som agerar.
Jättebra poäng. Enda tillfället då poser fungerar är om illustrationen skall representera posen. Inte för att allmänt avbilda motivet. Då är det mycket bättre med en händelseserie som man kan fundera en stund över.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jo, om det händer/hänt nåt så tänker betraktaren (eller jag iaf): "Hur uppstod den här situationen" eller "vad kommer hända sen".

Som den där bilden på healerskan nån postade längre upp. Vad är det som har hänt och hur ska det gå?

Men det ska ha något speciellt också, som den där drakryttaren i snön. Han är ju inte vilken spejare som helst i och med sitt riddjur.

Ta en bild där ett barn pekar ut någon som häxa, så tror jag det blir intressantare om det inte är ett vanligt offer som en weird kvinna, utan kanske en präst istället.

Bara lite funderingar kring vad jag gillar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Citerar från bloggen då jag inte såg det nämnas här: (inte mitt inlägg)
Magnus Edlund sa...
En idé är ju att använda kartan över mundana som omslag. Typ i stil med Joe Abercrombies böcker:
http://sfbok.se/extra/best_served_cold2.asp
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=97158

Det har jag inte sett göras på rollspelsfronten, och det sänder absolut en tydlig EON-signa.
Tror att det skulle kunna bli väldigt snyggt och samtidigt bryta med "det gamla" Eons grafiska utformning gällande omslag (vilket vore positivt tycker jag).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Draugen said:
Minns jag helt fel eller användes inte den där bilden i reklam inför Eon släppet?
Jepp, stämmer. Den användes i den första annonsen i Spel&Sånt-katalogen från 1995 (?) - samma blå marmor och samma logga som på v1 men med ovanstående bild istället för draken. Vi hade fått preliminärt godkänt att använda bilden men TSR steg in och sade nej, om minnet stämmer.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Det jag gillar med "Avalyne" är den starka fantasykänslan, att något just har hänt men exakt vad lämnas till betraktarens fantasi att behandla. Och jag gillar snö. Snö känns Eon för mig.
JA!

När jag såg den bilden i Spel & Sånts katalog från '95 visste jag att Eon skulle bli mitt nya favvo-spel. När sen spelet kom ut och hade någon blek ödla på framsidan (som dessutom visar ryggen åt läsaren) fick jag helt enkelt skynda mig att slå upp boken, för att slippa se besvikelsen.

I mitt huvud har eon alltid haft den här framsidan, och vad känns mer fräsch nystart än att gå tillbaka till rötterna!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Snö är coolt, för kontinuitetens skull. Kanske en duell i snö, med två stridande som tycks cirkla runt varandra och bedöma sin motståndare (alternativt precis rusa in mot varandra). Någon kan redan vara skadad, för snö med blodstänk i är ännu coolare. Någon av de stridande bör vara något Eonigt, typ en alv med ett carwelansvärd, och det bör inte gå att tolka fram en tydlig protagonist och antagonist ur bilden. Scenen bör utstråla kamp, kärvhet, kyla och grymhet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker snö vore fel; Eon IV fokuserar ju på saker som ligger nära öknen. Visst, det snöar säkert i Tarkas, men det lär inte höra till vanligheterna eftersom det är, well, en fucking öken.

(Edit: eller Tarkas var kanske högmagiskt för termotropi iofs...då lär det inte snöa alls, ävårz).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag ser gärna någon som agerar, men kan man inte fokusera lita mer på grisodlar aspekten i Eon?
Inga drakar eller snyggingar som posar, jag älskade bilden på Consabers framsida (Jag vet att någon annan här ogillade det) just för att den låter en se många saker. Barn, kvinnor, män, krigare.
Tjänare, riddare (förmodligen adel) etc.

Nu är det inte särdeles mycket "action" på Consabers framsida, men det är ju inte posing.

Jag gillar också framsidan på "Diamantäpplet" och "Cirafeler".

Hell, det enda bra med religionsboken är framsidan!

http://www.neogames.se/diamantapplet_big.jpg

http://www.neogames.se/spelarens_handbok.jpg

http://www.neogames.se/jarla_big.jpg

http://www.neogames.se/consaber.jpg

Bilder av de här typerna skulle inte göra mig det minsta besviken.
Bilder av typ Eon III grundböckerna, Asharien och Soldarn, Thalamur...
Jippie, bilder på städer, skog och folk som poserar!
Nä, Jarlabilden tycker jag är en riktigt bra Eon-bild, om man nu vill ha "klassiskt-äventyrar-gäng"-bild.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag håller med om grisodlingsdelen. Något i stil med Consaber-omslaget kanske? Eller som nån var inne på tidigare, en bild på torget i, öh, den där staden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag verkligen hatar samtliga av de där bilderna, för jag tål inte Keith Parkinson. Det är något så sjukt själlöst, ospännande och generiskt över hans bilder; de är tekniskt skickligt utförda, men saknar alla former av känsla av awesome såväl som personlighet. De ser ut som såna här ofattbart trista, semi-fotorealistiska bilder som Jehovas vittnen har överallt; med Jesus, lejon och får och glada människor med kvoterad etnisk mångfald i paradiset. Det är något som är riktigt jävla fel om man som tekniskt skicklig konstär misslyckas med att göra fantasy awesome; lite som Greg Land som inte kan göra X-Men awesome om så hans liv hängde på det.

Och de flesta Eon-omslagen som inte är av just Parkinson är ändå i samma vedervärdiga stil, typ Royo eller något.

Jag uppskattar därför oerhört att Neogames börjat producera sina egna omslag; de är både mer stämningsfulla och mer personliga i det att de faktiskt avbildar -Mundana-. Omslaget på Bestialiska folk är ju bara utklippt ur modulen och därför tråkigt, men "Misslor" och "Av blod komna" har bra omslag, och nya Alverboken med. Neogames borde fortsätta i det spåret, though den pseudo-läderinbundna lyxutgåvan av alverboken också är riktigt trevlig. På ett sätt hade jag föredragit att Eon hade den looken alltid, med liksom lite mer diskreta omslag, som WoD-grundböcker alltid hade. Gamla Vampire the Dark Ages hade inte bara ett av de snyggaste rollspelsomslagen ävårz, det var också avskalat och liksom "vuxet" på ett sätt som gjorde att man inte hade behövt skämmas för att ha det i hyllan oavsett omständighet; det såg helt enkelt inte särskilt nördigt ut.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Mitt förslag till en EON IV framsida, men också franmsida på EON IV spelledarskärm. Skamlöst snott av Ziir.

En brun, pergamentartad karta av mundana, eller valda delar av mundana. På land och havsytorna finns stiliserade bilder av lokalbefolkningen i lokal klädstil, som i modulböckerna.

Spelledarskärmen skulle få me mer än EON IV omslaget, som troligen skulle få in endast "centrala" mundana.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En brun, pergamentartad karta av mundana, eller valda delar av mundana. På land och havsytorna finns stiliserade bilder av lokalbefolkningen i lokal klädstil, som i modulböckerna.
Skiiiiitkoolt.

Men kartan behöver monster som sticker upp ur haven och sitter ute i ödemarken också. Typ en stiliserad panthera i Tarkas, och en halkyon som hoppar upp ur Stormarnas hav.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Och så ingen fet logoblaffa på spelarsidan. Låt spelledarskärmen bli en del av upplevelsen.

Jag har högvis med spelledarskärmar hemma som jag aldrig använder, just för att de ser ut som reklamskyltar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir said:
Jag verkligen hatar samtliga av de där bilderna, för jag tål inte Keith Parkinson.
Man borde inte hata saker såhär kring jul.
Vad det gäller tecknaren kan jag inte svara på, visste faktiskt inte ens att det var en och samma person.

Tänkte mer på konceptet, lite mer alldagliga saker.
Det är ju lite det som har sålt Eon till mig, att det är just alldagligt.
Istället för att ha en riddarhär med feta lysande svärd, ha en riddare vars tjänare rustar honom eller henne.


På helt annan notis, jag hoppas ni dumpar alla stories om Kiyona och Maxander.
På tal om hata... Jeeesus Christ I hate 'em!
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Mundo said:
På helt annan notis, jag hoppas ni dumpar alla stories om Kiyona och Maxander.
På tal om hata... Jeeesus Christ I hate 'em!
Jag tycker att det är rätt trevligt att ha ett par återkommande karaktärer i flavour-texterna men problem uppstår omedelbart om läsaren inte skulle tycka om någon av de här karaktärerna.
Dessutom tror jag att det skulle bli lite mer effektivt att ha helt unika flavour-texter som inte har något sammanband med varandra. Det visar på en något större värld och fler möjligheter.
Med t.ex. Maxander så är man låst med att låta honom bete sig som en idiot och misslyckas med sina besvärjelser för det mesta. Han passar inte alls in i en flavour-text om mer avancerad magi. Då är det lika bra att låta alla texter vara unika.
 
Top