Nekromanti Omslag Eon IV samt generell diskussion.

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
På neobloggen har det kommit upp en tanke om Omslag för Eon IV samt det sämsta respektive bästa Eonomslaget genom tiderna.

Så vi hoppas på tips på bra och stämningsfulla omslagsdesigner som passar just Eon samt vad ni gillar med särskilda omslag och ogillar med andra.

Observera - eftersom jag misstänker att diskussionen kommer rinna över i "Skall Eon ha redan etablerade fantasybilder som omslag och som inte är eonspecifika" så kan jag redan nu säga att Eon IV kommer inte ha en sådant omslag utan det kommer vara något som är framtaget just för Eon. Således hoppas jag att vi kan lämna den diskussionen därhän och istället koncentrera oss på bra upplägg, stämning, innehåll och så vidare.

Inlägget i bloggen finns här.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
För mig har Eon alltid varit denna bild. Så mitt önskemål är att få se något liknade som omslag till Eon IV.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Eftersom Eon IV fokuserar på staden Absalon, varför inte en vy över någon av stadens mer livfulla gator där något spännande håller på att ske?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ja!

Den bilden var så jäkla inspirerande för mig när det begav sig.Ni vet hur vissa bilder liksom talar till en på ett helt annat sätt. Så var det med den bilden för mig. Jag ville verkligen besöka den världen.

Ok, idag är just den bilden lite gjord, men som sagt nåt i den stilen. Nåt som lovar äventyr.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Beroende på vilken känsla man vill åt i bilden så finns det många olika tick man kan använda sig av rent kompositionsmässigt, tex bilden av Eon 2/ tärningssätt är ju en stabil bild där draken är placerad mitt i bilden och formar en triangel, vilket jag också tror är en bra känsla att eftersträva för en grundbok.

Det är ju också lite extra utmanande för just grundboken då den inte är specifikt inriktad på ett område som alla andra böcker, där det är enkelt att bygga in en berättelse i bilden, så antingen kan man ju ta något generellt fantasyinslag (drakar/ folk som rider på hästar/ imponerande miljöer) och/eller lägga in något mer Eon specifikt, tex ha med en Missla och/eller Tirak på bilden tycker jag vore nice.

Omslagsmässigt så tycker jag man kan fortsätta så som det var gjort i nya Alv modulen, fast man kan använda sig av olika kanter för varje modul som kommer att komma, exakt vad som passar till Eon 4 vet jag inte riktigt.

Annars så är det väl bra med en ljus ljussättning.

En av mina favoritomslag är atlasboxens omslag.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Virvelmoln said:
tex ha med en Missla
Inte för att vara sån, men det är något jag verkligen inte vill se. Misslor är det enda jag flat-out tagit bort ur eon som spelarras.

Jag hoppas antingen på orginalbilden eller kanske en bild på Mundana? Det vore lite badass imo
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Det man även skulle kunna här är en bild på exempelvis en Tirak, Kamorian samt en av kraggfolket som ser ut från hög höjd i ödemarken över en stad i fjärran.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det man även skulle kunna här är en bild på exempelvis en Tirak, Kamorian samt en av kraggfolket som ser ut från hög höjd i ödemarken över en stad i fjärran.
Jag tror att det blir väldigt mycket den typen av bild som Eon haft sedan första versionen. Olika raser som står och glor på saker: en flod, en stad, ett träd, ett monster etc. Jag ser hellre att omslaget blir lite städat: enklare, renare och mer slående. Dock så tror jag inte det är en bra idé att bara dra en slät läder/pergament/sten-yta med ett fåtal detaljer. En bild ser jag gärna, men helst inte den stereotypiska "hej vi är goa glada äventyrare från 90-talet som glor på saker". Vad sägs om en ensam, anonym Daakriddare avbildad från midjan och upp som knäböjer not tittaren med en vag kontur av staden Absalon i bakgrunden, gärna med ganska enkla färger.

Jag gillar när illustrationer följer ganska enkla färgnyanser, och jag tror att det skulle vara en bra ansiktslyftning om Eon IV inte körde ett lika realistiskt färgval utan ett mer konstnärligt och kanske lite abstrakt, även om motivet fortfarande är igenkännligt och representativt.

Edit: Googlade runt lite och hittade piruetts blogg. Föll för ett av omslagen, även om jag inte vet om det var seriöst eller ej. Dramatiskt, fångar blicken, relevant (för ett vikingarollspel då), få men bra färger, snygg stil, bra komposition. Allt ett omslag behöver :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tror mycket på landskap och på magnifika monster och så. Att ha nån posebild med kejsare/tirak/whatever tror jag blir pannkaka.

Jag tycker nog att fantasyrollspel mår bäst av att ha någon av dessa tre:

1) actionfylld men smakfullt renderad stridsscen. Svårast att få till bra.

2) Landskap med fantastiska element. Lär av Sagan om ringen-filmerna, fantasy är minst lika mycket drömlika landskap som trånga grottor eller städer. Och landskap er snygga ut. Kombinera medt.ex en borg och en drake (so i vicos exempel; det är en mycket bra bild).

3) Låtsas vara en inbunden bok. Har gjorts bra (Gemini) och grällt och fult och smaklöst (D&D3e). Kan bli snyggt, men riskerar att upplevas som färglöst.

Jag tycker nog, utan att på något sätt vara superinsatt i Eon, att spelet skulle må bäst av alternativ två... Landskap med något fantastiskt i. (Och då inte i betydelsen "coolt och bra" utan "någon form av fantasteri, typ drake").
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det ultimata vore en kombo av "De fördömdas sista hopp", "Vandöda & nekromanti" och "Dvärgar".

/Hjalle, bara för att få se allas miner. God danföredanföredopparedan förresten!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Lilla My said:
Kim Jung-Il tittar på saker fast Jargiske kejsaren istället? För visst skulle fokus vara på Jargien?
Du är bäst.


Srsly tho: Bästa omslaget är nästan Thalamur. Jag vet att det är en jäffla Cthulhubild, men den är så grymt bra. Den inspirerar mig iaf, på samma sätt som den klassiska drakryttarbilden som Eon älskar så mycket.

Sämsta... Jag gillar inte direkt Consaber, men... Ja. Även Vapenmästaren är väl lite tråkig.

Som andra sagt: INSPIRATION. ÄVENTYR. LÅNGA RESOR OCH FANTASTISKA SYNER.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om omslaget ska förtälja om eon, visa en tabell, en penna, ett sudd och en hög T-6or?

Skämt åsido, jag ser gärna en avbildning av absalon i bakgrunden, med en klunga äventyrare som pekar mot staden, i full färd att besöka den. Gärna EONs järngäng, Tzorcelan & Co.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Nekromanti tycker jag helt klart är det bästa omslaget (slår till och med Thalamur). Anledningen är att inget annat omslag kan få folk att sitta och stirra på det i timtal innan de bestämmer sig för att deras nästa karaktär skall vara nekromantiker, utan att ens ha öppnat boken.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Blasphemy said:
Således hoppas jag att vi kan lämna den diskussionen därhän och istället koncentrera oss på bra upplägg, stämning, innehåll och så vidare.
Jag är fortfarande småkär i den bilden som vi ville ha på Eon 1 ursprungligen (den här: http://lcrazzy1.narod.ru/image/fantasy/larry_elmore/Elmore_Larry_040_Avalyne_The_Live_Giver.jpg ) men som i sista stund vi fick nej på pga rättighetsmeck. Så Keith Parkinsons numera klassiska "Northwatch" (drakryttaren som sitter med ryggen mot betraktaren i ett snölandskap) blev vår nödlösning.

Det jag gillar med "Avalyne" är den starka fantasykänslan, att något just har hänt men exakt vad lämnas till betraktarens fantasi att behandla. Och jag gillar snö. Snö känns Eon för mig.
 
Top