Nekromanti Omslag Eon IV samt generell diskussion.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Ha gärna med lite "falvour" karaktärer. Men låt dom vara häftiga och inte några fåniga Harry Potter liknande saker som Maxander.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Problemet med Maxander och Kiyona är inte bara att de är skitdryga, de är också ärke-stereotyper.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Mundo said:
Problemet med Maxander och Kiyona är inte bara att de är skitdryga, de är också ärke-stereotyper.
Maxanders charm är ju iofs att han är en ärkestereotyp som ser hela världen totalt ärkestereotypiskt också :gremwink:

Men visst, man kan bli lite less på honom.

Av alla flavour-texter jag läst till Eon har jag två absoluta favoriter, båda från Mystik och Magi. Den ena är den långa introduktionen där Rafali håller en första föreläsning om magiteori, och den andra är den där två studenter är uppe sent på natten och försöker förstå och skriva uppgifter om det.

Båda två älskar jag för att de ger en dimension till spelet som inte återfinns i böckerna annars. De ger en unik inblick i livet som magistuderande; något som knappt nämns på andra platser i böckerna.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ymir said:
En brun, pergamentartad karta av mundana, eller valda delar av mundana. På land och havsytorna finns stiliserade bilder av lokalbefolkningen i lokal klädstil, som i modulböckerna.
Skiiiiitkoolt.

Men kartan behöver monster som sticker upp ur haven och sitter ute i ödemarken också. Typ en stiliserad panthera i Tarkas, och en halkyon som hoppar upp ur Stormarnas hav.
Håller helt med er. Tummen upp!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
En Mûhadinsk karta i sådana fall.

Svarar Telephalsion men inlägget är riktat till kart-ligan i allmänhet. Jag tycker dock fortfarande min idé tidigare är bäst men kartidén får mig mycket sugen också.

Men jag tycker att kartan ska vara en Mûhadinsk karta över Jargien. Liggandes på ett bort med massa typiska mûhadinska saker omkring med en Ahma-dolk nedstucken i Tibara/Daval. Några utspridda Dihram över kartan och pipan till vattenpipa slingrar sig runt ena sidan av kartan. Städerna som är utplacerade och texterna till de olika platserna är i "västerländsk"-kalligrafi och mer västerländska monster i haven och bergen( men kartan ska fortfarande behandla Jargien/Tarkas) Kanske ligger en hjälm från den Mûhadinska krigsherren brevid kartan också tillsammans med några typiska krigsherre-grejer och typiska Mûhad-grejer.

Bilden jag vill få ut utav bilden är "Oh fuck, Mûhadinerna vill invadera Jargien, men det är ju i Jargien EonIV utspelar sig :gremooo: "

Sedan oavsett om det finns något äventyrsupplägg om Mûhad invaderar Jargien eller inte så får man ju suget att fixa ett sådant äventyr med en sådan framsida.



/Poseur tänker kartor också
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: En Mûhadinsk karta i sådana fall.

Poseur said:
Men jag tycker att kartan ska vara en Mûhadinsk karta över Jargien. Liggandes på ett bort med massa typiska mûhadinska saker omkring med en Ahma-dolk nedstucken i Tibara/Daval. Några utspridda Dihram över kartan och pipan till vattenpipa slingrar sig runt ena sidan av kartan. Städerna som är utplacerade och texterna till de olika platserna är i "västerländsk"-kalligrafi och mer västerländska monster i haven och bergen( men kartan ska fortfarande behandla Jargien/Tarkas) Kanske ligger en hjälm från den Mûhadinska krigsherren brevid kartan också tillsammans med några typiska krigsherre-grejer och typiska Mûhad-grejer.

Bilden jag vill få ut utav bilden är "Oh fuck, Mûhadinerna vill invadera Jargien, men det är ju i Jargien EonIV utspelar sig :gremooo: "

Sedan oavsett om det finns något äventyrsupplägg om Mûhad invaderar Jargien eller inte så får man ju suget att fixa ett sådant äventyr med en sådan framsida.



/Poseur tänker kartor också
Gillar det skarpt. Men jag är fortfarande partisk för en neutral mundanakarta. Gärna en där inga länder markerats ut, endast land, berg, någon skog och vatten. Låt istället länderna anspelas på genom de stiliserade monster och kläder, vapen och annat som finns ritat på den.

Över det som är jargiska kejsardömet finns ett kalkerat daakkors, en välvd sköld, en jargisk ämbetsdräkt, något ärketypiskt jargiskt monster.

Över Asharien finns en jättebergsbäver, en trappstegspyramid.

Över muhad finns en papegoja, en Muhadinsabel, en sån där ökendrake (Draghir?)

Spelledarskärmen blir på så vis väldigt neutral, men innhåller fortfarande ögongodis om man kikar nogrannare på den.

EDIT: Låt kartan ha skapats av en "neutral" observatör, som Jorge från Jorges bestiarium. Med samma illustrationsteknik, bara kalkering, inga konstigheter.

Om man dock vill ha bordsmodellen så finns det sjukt många bra genomföranden, och några dåliga. Exempelvis Arcanum, hade sin main menu som ett bord med blandade pryttlar. Försöker komma på fler exempel... Aja, sent på natten, God Fortsättning om inget annat.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: En Mûhadinsk karta i sådana fall.

Whut pratar vi Spelledarskärm nu? Ja då håller jag med dig fullt ut.
För EonIV boken så gäller det jag tidigare sagt.



/Poseur - ja enligt mig då :gremwink:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Den Upplyste Despoten said:
Jag är fortfarande småkär i den bilden som vi ville ha på Eon 1 ursprungligen (den här: http://lcrazzy1.narod.ru/image/fantasy/larry_elmore/Elmore_Larry_040_Avalyne_The_Live_Giver.jpg ) men som i sista stund vi fick nej på pga rättighetsmeck. Så Keith Parkinsons numera klassiska "Northwatch" (drakryttaren som sitter med ryggen mot betraktaren i ett snölandskap) blev vår nödlösning.

Det jag gillar med "Avalyne" är den starka fantasykänslan, att något just har hänt men exakt vad lämnas till betraktarens fantasi att behandla. Och jag gillar snö. Snö känns Eon för mig.
För mig är Elmore för alltid förknippad med AD&D, så han går fetbort bara av den anledningen.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Ymir said:
Jag verkligen hatar samtliga av de där bilderna, för jag tål inte Keith Parkinson. Det är något så sjukt själlöst, ospännande och generiskt över hans bilder; de är tekniskt skickligt utförda, men saknar alla former av känsla av awesome såväl som personlighet. De ser ut som såna här ofattbart trista, semi-fotorealistiska bilder som Jehovas vittnen har överallt; med Jesus, lejon och får och glada människor med kvoterad etnisk mångfald i paradiset. Det är något som är riktigt jävla fel om man som tekniskt skicklig konstär misslyckas med att göra fantasy awesome; lite som Greg Land som inte kan göra X-Men awesome om så hans liv hängde på det.

Och de flesta Eon-omslagen som inte är av just Parkinson är ändå i samma vedervärdiga stil, typ Royo eller något.
Håller så med dig. En av anledningarna till att jag aldrig blivit en eonfanboy är att omslagsbilderna varit så oerhört tråkiga, och de har inte direkt lyfts fram av den hiskerliga marmorerade borden.

Jag hoppas att 4:an kommer ta ett rejält kliv framåt vad gäller omslagstänk. Jag gillar fortfarande mitt kart-förslag, men jag skulle även kunna tänka mig något mer minimalistiskt, typ som Mongooses "Legend" http://rpg.drivethrustuff.com/product_info.php?products_id=97239.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har kollat runt lite på fantasybilder och måste säga att de överlag är bedrövligt fula. För mycket färg och för idealiserat (?).

Jag vill ha mer realism med teman som det här: http://3.bp.blogspot.com/_K6yMItaTdUo/TP...ounded-alma.jpg

http://iconicphotos.wordpress.com/tag/crimea/

Realistiska bilder på realistiska resultat från skadetabellen! Grisodlarbonden som tvingas från sitt lilla torp för att gå ut i krig, och lyckas så där. Han har marscherat hela dagen innan slaget, så han rullar så många tärningar att han nästan bara kan fumla.

Nej, seriöst. Ska det vara bilder så slipper jag helst de glada fantasy-färgerna och de mörka onding-färgerna. Säg nej till kitsch.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Lilla My said:
Jag har kollat runt lite på fantasybilder och måste säga att de överlag är bedrövligt fula. För mycket färg och för idealiserat (?).

Jag vill ha mer realism med teman som det här: http://3.bp.blogspot.com/_K6yMItaTdUo/TP...ounded-alma.jpg

http://iconicphotos.wordpress.com/tag/crimea/

Realistiska bilder på realistiska resultat från skadetabellen! Grisodlarbonden som tvingas från sitt lilla torp för att gå ut i krig, och lyckas så där. Han har marscherat hela dagen innan slaget, så han rullar så många tärningar att han nästan bara kan fumla.

Nej, seriöst. Ska det vara bilder så slipper jag helst de glada fantasy-färgerna och de mörka onding-färgerna. Säg nej till kitsch.
Det där är nog ett bra sätt att attrahera exakt noll nya spelare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag tror nog inte omslag med kartor eller minimalism attraherar så många heller. Antagligen spelar omslaget ytterst liten roll för hur många nya som testar spelet.

Sen får jag kanske förtydliga att jag inte menar den stilen, utan det temat, på bilderna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Omni ska attrahera nybörjare/icke eonspelare så ska ni nog tänka häftigt i stället för sparsmakat eller lugnt. Jag gjorde det felet med Saga. Där skulle jag nog haft en actionbild istället. Då hade det sålt snabbare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror du skulle haft en bild med mer, liksom, awesome. Drakar eller magi eller fantastiska platser eller så. Jag vet att Saga är jordnära, men precis som med Eon finns väl såna saker i settingen ändå?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Jag tror du skulle haft en bild med mer, liksom, awesome. Drakar eller magi eller fantastiska platser eller så. Jag vet att Saga är jordnära, men precis som med Eon finns väl såna saker i settingen ändå?
Tror man kan kombinera.. några vanliga soldater i strid med en stor jävla drake bland skumma ruiner. Och ja, det är jordnära, men allt medeltidsmänniskan fantiserade om finns. Och lite till.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Hej och hopp! (nu var dett ett tag sen man skrev)
Men jag tänkte dela med min kreaktiva tanke eller "tips" (hur man nu vill se det) som ni får bestämma om ni vill nytja eller ej.
Det var tanken att bilden i helhet på vänster sida skulle vara ett par krigare på rad, där ena sidan av bilden i bakgrunden har Absalon och med karaktärer med ljusa färger som framstår som hjältar (kanske en riddare i rustning,en alv med båge,nån magiker med ett grönt sken runt sig (en biomantiker?) och kanske på andra sidan framslaget en mörk bakgrund med en mörkt träsk/mörk omgivning med tiraker/nekromantiker och annat som oftast företräder evil picture.
och det som skiljer dom åt kanske kunde vara en drake som spred sina vingar ut på bägge sidor? Med eon 4 texten ovanför såklart i dess vanliga bokstäver.

Det var bara en tanke jag fick i huvudet (dock är jag inte för världsbäst att illustrera så som jag skriver dessvärre)
Förmodligen lite typisk vanlig bild där det onda skiljs ifrån det goda. Har dock inte hittat en sådan bra bild ,men det är så min tanke skulle vara om jag fick komma med tips på hur en framsida till bild kunde se ut :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Måste säga att jag ogillar idén då det framställer att det existerar gott och ont i Eon då. Vilket det inte gör i annat än folk subjektiva uppfattningar.
Sedan överlag känns det skumt med en alv och en trollkarl i EonIv med Jargienfokus, inte det vanligaste precis vill jag påstå. Inte ens i Absalon(?).
Och tiraker behöver väl knappast målas upp som onda mer än nödvändigt.



/Poseur gillar dock lite iden att ha en drake som skärmar av.
 
Top