Nekromanti Om tonen från moderatorerna

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Re: Ursäkt.

I min iver att inte peka ut någon eller några generaliserade jag allt för långt vilket gjorde att jag även inkluderade de moderatorer som verkligen inte personligen behöver ta åt sig av det jag skriver.
Jag skulle uppskatta om alla som vill "peka ut någon eller några" slutar med sina generalisteringar och sina svepande formuleringar och istället visar upp några exempel på vad som är fel.

/tobias
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Öh ... va? ...

Vilka är »många«?
Linköpingskompisgänget

--

För att förtydliga en gång till. Jag gjorde här ett försök att analysera de bakomliggande orsaker till att en råare ton upplevs, inte att analysera hur moderatorerna uppträder i egensap av moderatorer.

Min slutsats var att den jargong som flera av de som är moderatorer använder privat, som är väldigt rå, lyser igenom och en råare ton därför upplevs.

Jag säger inte att jag har rätt, men det är den analys jag gjort av situationen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Mothugg

Kan du förklara hur forumet påverkas negativt av det språkbruk moderaterna använder sig av när de pratar med varandra på sin fritid, trots att detta språkbruk uppenbarligen inte återfinns någonstans på forumet?

/tobias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Att tänka på ...

Jag tycker att det är bättre att vara rak i ett sånt här fall, och faktiskt peka ut de personer det rör sig om – annars är det lätt hänt att de som känner sig orättvist utpekade slår bakut och uppgraderar till defcon 5.

Vi moderatorer är offentliga personer såtillvida att vi representerar Rollspel.nu gentemot användarna. Då får vi faktiskt finna oss i att bli individuellt utpekade och kritiserade om vi gör fel. Däremot behöver inte finna oss i att bli utpekade och kritiserade för fel vi inte gjort.

När det i denna tråd framkom att det rörde sig om walium och Dimfrost snarare än hela moderatorkåren fick vi både ursäkter och en självutdelad tillsägelse. Ett mycket bättre sätt att lösa det hela på än att försöka få den samlade moderatorkåren att framstå som delar av ett ondskefullt hive-mind som alla är lika skyldiga till varandras misstag.

Hursomhelst: Ursäkten accepteras.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Re: Öh ... va? ...

Anders Åstrand said:
Linköpingskompisgänget
Och exakt vilka moderatorer anses tillhöra denna exklusiva skara?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Re: Jo, jag håller nog med

"Titta på den asociala apan nu! Vad rolig han är när han är arg."
<3 <3 <3

- Vulf
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Va?

vi är vuxna, och det är nog få under 12 här
Va? Det är inte helt klart vad du menar, men det ser ut som om du påstår att vuxna människor aldrig hamnar i gräl på grund av missförstånd över internet? Det stämmer inte riktigt med min bild av verkligheten. Eller missförstår jag dig?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Medhåll

Det jag pratar om är en jargong hos personerna i fråga i deras kompisgäng, en jargong de givetvis inte nyttjar i sina roller som moderatorer, men det bakomliggande attityden tror jag har del i den råare ton som upplevs.
Jag är bekant med övriga moderatorer från tre år som moderator och fler år som vanlig användare innan dess. Alltså jag fattar inte vad det faktum att några av oss är nära vänner utanför forumet och hur de pratar med varandra i andra sammanhang är för skäl för att vårt kollektiva arbete här ska få den här sortens skarpa kritik.

Jag har full respekt för missnöje över hur saker och ting är här, även om jag inte upplever samma sak själv, och lyssnar på vad som sägs om vårt arbete, vilket vi för ett aktivt pågående samtal om internt, men var snäll och tala om det som faktiskt skrivs här, inte vad några av moderatorerna gör på helt andra kanaler. Tack.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Medhåll

Alltså jag fattar inte vad det faktum att några av oss är nära vänner utanför forumet och hur de pratar med varandra i andra sammanhang är för skäl för att vårt kollektiva arbete här ska få den här sortens skarpa kritik.
Jag tror att det inte kritiseras för att det är några, jag tror att det är för att det uppfattas som att det är många nog för att vara en dominerande grupp.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Medhåll

Alltså jag fattar inte vad det faktum att några av oss är nära vänner utanför forumet och hur de pratar med varandra i andra sammanhang är för skäl för att vårt kollektiva arbete här ska få den här sortens skarpa kritik.
Jag tror att det inte kritiseras för att det är några, jag tror att det är för att det uppfattas som att det är många nog för att vara en dominerande grupp.
Okej jag var otydlig. Min poäng var alltså att jag tycker att det är besvärande att vi får kritik för hur det pratas i andra sammanhang än här. Kritik mot vad som händer här tycker jag alltså inte är ett direkt problem i sig, så länge det inte är fråga om flaming eller andra otrevligheter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Medhåll

Min poäng var alltså att jag tycker att det är besvärande att vi får kritik för hur det pratas i andra sammanhang än här.
Nja, i vissa fall kan det vara befogat, tex hade en ursäkt varit lämplig efter det här ärendet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Medhåll

Det händer emellanåt att jag blir sur eller arg på min omvärld, på mina medforumiter, på politiker. Hellre än att ta ut detta på forumet så avreagerar jag mig i goda vänners lag. Jag tycker nämligen att det är en bättre lösning än att ta ut sina agressioner på användarna. Hela den här tråden har sitt ursprung i att en administratör och moderator tappat humöret. Är det inte bättre att använda sitt privata umgänge som en säkerhetsventil än att sprida upprörda känslor på forumet? Det tycker jag i alla fall. Jag gör ett bättre jobb om jag får rasa ut lite och sedan lägga det bakom mig innan jag agerar i min moderatorroll. Det finns många användare som jag har blivit sur på av diverse mer eller mindre sakliga skäl. Du lyfter fram de sura kommentarerna men fokuserar väldigt lite på det faktiska modererandet. Om du tycker att det spiller över till forumet så vill jag se någon form av bevis för detta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Peka ut de skyldiga ...

Här är hela listan av personer som modererar något eller några forum här på Rollspel.nu: Bearnie, Bobby Magikern, Dante, Dimfrost, Dnalor, Gardener, Gurgeh, Krille, Lycan, Simon, Snigel, walium och Yassilus.

Here they are, ladies and gentlemen.

Kom igen nu, alla som känner att det är en liten kompisklick som dominerar Rollspel.nu! Ta tillfället i akt att sjunga ut i stället för att hela tiden komma med antydningar och halvkvädna visor.

Step right up!

Peka ut det där dominerande kompisgänget som ensamt tycks vara ansvarigt för att precis hela Rollspel.nu drabbats av en råare jargong!

Speak now or forever hold your peace.

Faktiskt. I stället för att lite diffust gnälla över att »nånting« är fel; visa vad ni tycker är fel och klaga till rätt person. Annars kan ni lika gärna låta bli – för det finns få saker som skapar dålig stämning lika lätt som »allmänt gnäll«.

(Obs! det här är egentligen inget direkt svar på Trobergs inlägg, det blev bara ett praktiskt ställe att posta på.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Obefogade ursäkter

Nja, i vissa fall kan det vara befogat, tex hade en ursäkt varit lämplig efter det här ärendet.
Jag kan omöjligt se varför det skulle vara nödvändigt att be om ursäkt för att ha använt ett så menlöst ord som "pajsare" för att beskriva två personer som bråkar på en internetchatt, oavsett hur mycket den ena av personerna överreagerar.

/tobias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Walium och jag

Blev just tipsad om den här trådens existens och hade inte alls tänkt logga in och kommentera den, men här känner jag att det faktiskt behövs ett klargörande.


hans bataljer med walium är ju välkända. Och det var just dem jag tänkte på: sådant klarar vi oss gärna utan.

Om du vill klara dig utan sånt, varför inte ta upp det med han som brukade STARTA de bataljerna? Han sitter i din moderatorkår.

(Walium, nu pratar jag om dig som om du inte var här, men det här är i första hand till Dimfrost, i andra hand till hela läsekretsen.)

Jag vet inte hur många gånger genom åren som jag har suttit och deltagit i en diskussion i lugn och ro, när Walium plötsligt hoppat in i tråden enbart för att leverera ännu ett pajkast om hur han kan se på mina inlägg vilken otäck lushund jag är, att han inte tror på att jag vet nåt om det här och det är ju riktigt lågt av mig att påstå saker som jag inte vet nåt om, eller för att presentera en teori om vilken usel och nedrig orsak jag egentligen hade att posta det där inlägget. Oftast inlett med ett "jag vet ingenting alls som det här som ni diskuterar, men...", liksom bara för att slå fast att påhoppet inte har med trådens ämne att göra.

Jag skulle aldrig i livet på jordklotet låta såna råttiga skrevsparkar gå obesvarade och följaktligen resulterade de i bataljer. Sure, det var nog gott om tillfällen då jag hade kunnat sucka och logga ut istället för att fortsätta, fast gudarna ska veta att jag gjorde vad jag kunde för att hålla eländet kort. Jag lämnade kopiösa mängder enkelt tillplattningsbara utsagor från honom obesvarade för att jag misstänkte att de förmodligen skulle grena ut i bitrådar, och vad jag mest av allt ville var att få ett slut på skiten nån. Jävla. Gång. Jag vet inte hur många timmar av mitt liv som gått till spillo på att behöva knapra Novalucol och tjafsa med Walium, men det bör i alla fall påpekas att jag hatade varenda en av dem.

Så här i efterhand har jag också kunnat konstatera att det nog var flera år sedan jag slutade trivas på rollspel.nu, vilket jag faktiskt gjorde en gång i tiden. Det beror inte bara på en person, men han har absolut en del i det. Efter ett par år av Waliums punktmarkeringar mot mig märkte jag att jag hade börjat tveka att gå in i vissa trådar fastän jag hade saker att säga där, just på grund av risken att trigga igång Walium och sedan behöva ägna resten av kvällen åt honom. Av alla grupper, forum och listor som jag varit med i på nätet är det här den enda där jag behövt göra nåt sånt. De flesta har jag aldrig haft nåt bråk i överhuvudtaget...

Att det finns en annan syn på det hela bland hans polers vid spelbordet ("grupperingen på Rollspel.nu som anser att", för att citera Snigel) är väl inte särskilt oväntat, och mer än utsagan om mig - opassande eller inte, jag tror att du skrev vad du faktiskt tyckte där - visar väl de där PM:en ganska tydligt vart skulden läggs för de bråk han blir inblandad i. Troberg har iaf tidigare uttryckt ilska över att bli påhoppad av Walium i tid och otid, så jag tror att hans erfarenheter på området är ganska lika mina.


Dock - bör påpekas - hade Walium bara en indirekt koppling till att jag slutade vara här; det hade i första hand att göra med dels en helt annan person, dels den gruffiga stämningen i allmänhet. (Det finns massor av folk här som jag både tycker om och respekterar, men det finns också gånger då jag har gått in på rollspel.nu och känt hela kroppen börja signalera fara, med skenande hjärtslag och rest ragg på armarna. Allvarligt.)

Därmed har jag sagt mitt i det här ämnet. Jag brukar kika in på Fenixforumet emellanåt, men håller mig undan från resten. Så här långt säger mig magsyran, blodtrycket och mitt allmänna humör att det var en bra idé. Om nån vill nåt så nås jag på mail.

--
Åke, logging off
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Rosen vs. walium ...

Det är absolut inte rimligt att hålla dig ensamt ansvarig för dina och waliums duster. Och jag törs nog påstå att jag inte är ensam i moderatorkåren att tycka så.

(Personligen tycker jag det är tråkigt att du övergivit Rollspel.nu, och skulle gärna se dig tillbaka.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag är skyldig

Jag är väl skyldig till att använda IRC som ett andningshål, där jag inte behöver vara ansvarig och där jag kan snacka skit i goda vänners lag. Jag tycker fortfarande inte att det är ett problem; jag har inte bytt åsikt i den frågan sedan Tibbelin-affären.

Och jag tycker inte direkt att det påverkar forumets jargong som helhet. Riktigt sådan makt besitter jag inte. :gremsmile:


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rosen vs. walium ...

"Det är absolut inte rimligt att hålla dig ensamt ansvarig för dina och waliums duster. Och jag törs nog påstå att jag inte är ensam i moderatorkåren att tycka så."

Nej, inte ens jag håller Rosen som ensamt ansvarig för våra duster. Vårt grälandet är ingenting som jag är direkt stolt över heller.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Kaleidoskop != hive mind

Att det finns en annan syn på det hela bland hans polers vid spelbordet ("grupperingen på Rollspel.nu som anser att", för att citera Snigel) är väl inte särskilt oväntat, och mer än utsagan om mig - opassande eller inte, jag tror att du skrev vad du faktiskt tyckte där - visar väl de där PM:en ganska tydligt vart skulden läggs för de bråk han blir inblandad i.
Nu blir jag förvirrad av två saker. För det första har jag inte sagt det du citerar ovan (jag har använt ordet "gruppering" en gång på forumet och det var i en tråd om alignments för rätt länge sedan). För det andra tycker jag att det är olyckligt att folk klumpar ihop oss som en grupp. Jag är inte Gurgeh, Gurgeh är inte Dimfrost och så vidare. Bara för att vi spelar tillsammans, tycker vi inte samma saker, liksom. Så hur vet du vilken syn vi andra har? Walium antar jag att du har bildat dig en uppfattning om, Dimfrost har ju sitt olyckligt formulerade PM, men jag börjar bli trött på att vi som spelgrupp börjar betraktas som en enhet som tydligen tycker samma saker om allting.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Peka ut de skyldiga ...

Gärna, och det här är såklart bara mina personliga åsikter! Och jag tycker ju om personliga påhopp som vi alla vet :gremsmile:

Dante, gör ett toppen jobb, nyanserade genomtänkta modereringar
Dimfrost, har tyvärr inte haft nöjat att bli modererad av honom
Dnalor, bra genomtänkta
Gardener, minimalistisk aproach, modererar sällan(vilket är bra, moderator verktyget bör bara tas till vid extremer)
Gurgeh: vet inte
Krille: Har ofta fakta bakomsig när han moderar, kan kanske moderera lite för aktivt... men som helhet bra.
Lycan: vet inte
Simon: vet inte
Snigel: vet inte
Walium: Kortar av trådar utan anledning, modererar på personliga känslor(åsikter), ofta utan att ha fakta, lägger sig i för ofta. Den som är minst lämplig som moderator i mina ögon. I övrigt en skön personlighet.
Yassilus: Kunnig, bra och lätt att diskutera med, kanske lite för lite livserfarenhet.

Livserfarenhet känns som viktigt i jobbet som moderator. Fråga mig inte varför :p

Hade jag ork skulle jag gå igenom de jag inte "vet om"'s modereringar

Sådär är jag mera hatad nu? :p
 
Top