Nekromanti Om tonen från moderatorerna

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Retroaktiv moderering? Ingen dum idé

(Undrar till exempel vad folk skulle tycka om vi började dela ut tillsägelser och varningar för flera år gamla inlägg …)
Det vore ju bara för bra! Och om det inte räcker, kan ni skriva om reglerna ett par gånger, och sen varna folk för att de överskred de nya reglerna för fem år sen! :gremlaugh:

/M
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Retroaktiv moderering? Ingen dum idé

Det vore ju bara för bra! Och om det inte räcker, kan ni skriva om reglerna ett par gånger, och sen varna folk för att de överskred de nya reglerna för fem år sen!

Ja, skattemyndigheten kan ju göra så, så varför inte? ,-)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Är walium Doktor Doom?

Den första konversationen består bara av PM från mig, och var det som utlöste det hela.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Tja

Vad som är klart är att huruvida man får använda personliga påhopp i privata meddelanden eller inte tydligen beror på vilken ställning man har på forumet och inte vilken hatt man bär.
Nej, det gör det inte. Jag gick över gränsen på ett par ställen och jag har nu gett mig själv en Tillsägelse för det. Alla ska behandlas lika. Jag ber om ursäkt för att jag har uttryckt mig på ett sätt som kunde uppfattas som stötande.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Respekt! (ANT)

Inte många som klarar av att göra något så här. Det kräver styrka. Dimfrost är min hjälte! :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
o Inse att moderator- och administrationssymbolerna betyder något även när ni inte bär "hatten".
Precis, det är också därför som jag själv aldrig skulle vilja bli moderator. Jag skulle inte orka med att alltid behöva hålla mig i styr på det sättet. Det är skönt att få skriva av sig ibland. :gremsmile: Personligen så skrev jag för ett bra tag sedan att jag hade tappat förtroendet för moderatorkåren, men mest för att de gick och petade och påverkade diskussioner när det inte behövdes. Det har blivit mycket bättre nu.

Tonen i PM kan vara rätt råa och personliga och jag tycker därför att det jag citerade av Eksem ovan var klockrent. Jag tycker själv inte att alla i moderatorer passar i sina roller, men eftersom de två som jag inte tycker passar har bett om ursäkt så känns det som att de har lärt sig något av den här situationen. Därför är åtminstone jag villig att se om det ger effekt. För varför ska man göra sig av med någon som har lärt sig av sina misstag? Personen man ersätter kan ju göra precis samma misstag, medan ursprungsmisstagaren antagligen inte gör om det.

/Han som gärna hade sett mer spridning rent geografiskt i moderatorkåren
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
/Han som gärna hade sett mer spridning rent geografiskt i moderatorkåren

Det har väl ärligt talat mest att göra med just att det är ett otacksamt helvete som man i bästa fall kan pracka på sina vänner i brist på mer frivilliga lämpliga kandidater? (Spekulation, men ja, jag har tackat bestämt nej.) :)

I övrigt undrar jag vem sjutton det var som tyckte forumet var dött när åtm jag subjektivt upplevt aktiviteten de senaste veckorna som ovanligt hög. (Sett till vad som varit standard de senaste två-tre åren eller så.)
 
G

Guest

Guest
I övrigt undrar jag vem sjutton det var som tyckte forumet var dött när åtm jag subjektivt upplevt aktiviteten de senaste veckorna som ovanligt hög. (Sett till vad som varit standard de senaste två-tre åren eller så.)

Det var nog jag... men det var också hur jag uppfattade det hela. Fick ju det ganska snabbt motbevisat :gremlaugh:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Dito

Ja, jag har trappat ned. Numera ser ni nästan bara mina inlägg under OT-kategorin.

Varför?

De diskutioner som förs intresserar mig sällan
Exempelvis regeldiskussioner om system jag inte spelar. Gamla frågor som bollas om och om igen i spel jag spelar. Konstruktionsfrågor som visserligen skulle intressera mig om jag hade mer ork.

Men anledningen att jag trappat ner är inte beroende så mycket på moderatorerna... det ligger snarare i att forumets användare har i de fall de inte för en regelrätt diskussion kring ett seriöst ämne gärna Hårdbaschar folk som kommer med en liten fråga.
Visst försöker moderatorerna ta tag i det... men jag har tröttnat. Det är inte roligt att få skit av någon, att läsa elakheter och underförstådda elakheter (som inte ses tydligt eller dylikt) Så jag har slutat läsa inlägg rakt över.
I vissa fall finns undantag dock - av typen det här om rks död, jakten på hur man dödar bananflugor, vettiga blommor som man kan ha i en lägenhet... dvs frågor som är lättsamma eller djupt känslomässiga och där man känner sig trygg i att kondolera (för att det verkligen känns tomt när en människa försvinner) eller att skämtsamt men med en allvarlig ton kommentera lämpliga blommor eller bli vansinnigt lyckligt om att någon ger bra tips om hur man blir av med otrevliga småkryp.
Som ni ser så skriver jag mer eller mer bara i trådar som inte har med rollspel att göra.... återigen för att jag tröttnat på folk som antingen inte bryr sig om vad jag verkligen sa i mitt första inlägg och drar iväg diskussionen i en riktning jag inte räknat med (som ofta hamnar i just den diskussion jag inte ville vara i och faktiskt påpekat i början... men det är väl min oförmåga att föra diskusssionen dit jag vill förståss) eller som gör sitt bästa för att frysa ut någon i diskussionen.

Nu detta sagt så trappade jag ned för snart ett år sedan (eller mer) och därigenom har jag INTE deltagit i många diskussioner sedan dess. Något jag förmodligen kommer fortsätta med, utöver en och annan kommentar i en eller annan mindre "farlig" tråd.

I övrigt känns forumet mer och mer som om det hamnat i torka... lite som "drakarna" (tidningarna expressen, dn, aftonbladet, svenskan mfl) det finns alldeles för lite nya roliga och framförallt Varma diskussioner...

Sedan återstår ju också faktumet att jag själv har ett annat liv idag än för öhj öhum x år sedan då det här forumet startade.

Nåväl govänner, ni som vill se mig här får väl tjata lite på mig och starta "min typ" av trådar... och då menar jag inte de där "onda" trådarna...

Eva
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
1000p

Det var ett sådant här inlägg jag var på väg att skriva (jag har som ni säkert inte märkt också trappat ner), fast jag hejdade mig i sista stund då min ton var lite mer giftig. :gremsmile:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag håller med Gurgeh att de modereringar som gjorts senaste tiden varit befogade. Tonen från den genomsnittligt modererade användare än värre än tonen från den genomsnittliga moderatorn.

Och även om ett fåtal PM kanske varit hårda (enligt vad andra erfar alltså) så är trots allt modereringarna som görs i många fall helt korrekta. Här tycker jag moderatorerna sköter sig mycket väl. Jag föredrar också att de använder ett personligt men vårdat språk i trådarna och inte klipper ut strofer från forumsreglerna.

I PM föreslår jag dock att ni moderatorer tar i anspråk ett tydligt regelverk som ni enbart citerar och därmed undviker personliga PM som kan vara/uppfattas som kränkande. En bra riktlinje (som jag själv arbetar efter som universitetsanställd) är att ju viktigare frågan är desto mer "byråkratisk" och formell kan man bli i budskapet. Detta är inte bara för att det ska vara rättvist för alla användare, utan också för att ni ska kunna skydda er som moderatorer. Det är lättare att attackera en person än byråkratiska regler. Eller, det är lika lätt, men det blir inte lika personligt.

//erik. fryser om händerna
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Integritet och diskretion

Jag tycker det är positivt för forumet att Rosen har försvunnit. (Vilka är de andra? Caligula och andra stabila grabbar?) Han skulle hur som helst aldrig någonsin ha varit moderator efter att jag gjort om moderatorkåren.
Jag anser att man kan förvänta sig att en moderator sköter sitt jobb med integritet och diskretion. Den här typen av kommentar om en tredje part är opassande. Den solkar skribenten och skadar forummedlemmernas förtroende för wrnu.

Vidare: om en intelligent gamer som Rosen är oönskad wrnu-deltagare, vilka är det då som "platsar här"?

Jag är besviken. :t6r-1: :t6b-1: :t6r-1:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Integritet och diskretion

Ja. Det var opassande av mig att skriva så, det erkänner jag (och det var ju en del i det PM jag gav mig en tillsägelse för). Men du måste se till sammanhanget. Troberg påstod att ett antal "tunga namn" hade försvunnit från forumet på grund av walium, och då såg jag det som naturligt att anta att Rosen var en av dem: han har väl försvunnit (det var i alla fall länge sedan jag såg honom skriva något) och hans bataljer med walium är ju välkända. Och det var just dem jag tänkte på: sådant klarar vi oss gärna utan.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Integritet och diskretion

Ja, det där reagerade jag också på... känns lite som "de som inte tycker som oss har inget här att göra".

Sen kan jag tillägga att jag tycker Dimfrost har ryckt upp sig en hel del sen han blivit "ansvarig".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Integritet och diskretion

Mekanurg said:
Jag anser att man kan förvänta sig att en moderator sköter sitt jobb med integritet och diskretion. Den här typen av kommentar om en tredje part är opassande. Den solkar skribenten och skadar forummedlemmernas förtroende för wrnu.
För att försöka återupprätta eventuellt bristande förtroende för moderatorkåren kan jag inflika att just den kommentaren du citerar gav upphov till en del bestörtning och kritik på moderatorforumet när den kom till allmän kännedom.

(Så frågan »quis custodiet ipsos custodes?« kan i det här fallet besvaras med »andra custodes«. Det har till och med förekommit att vi gett varandra [eller oss själva] tillsägelser, eller dragit tillbaka modereringar som upplevts som felaktiga – så den som till äventyrs är av uppfattningen att vi håller varandra om ryggen come hell or high water har alltså fel.)
 
Top