Nekromanti Om tonen från moderatorerna

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jo, jag håller nog med

Jag håller nog med om att tonen är mycket tråkigare, och råare nu för tiden. Det är inte enbart från moderatorernas håll, även om de "märks mest" (och kanske därför sätter standarden) utan även tonen i allmänhet på forumet.

Så jag håller mig helst härifrån, om jag ska vara helt ärlig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mjaää

Nu uttalar jag mig som privatperson och inget annat. Men jag kan tycka att du/ni betraktar det förflutna med lite väl nostalgiskt skimmer. Jag säger inte att det nödvändigtvis är bättre idag eller att ni har fel, däremot tycker jag inte att det har blivit sämre. Själv minns jag de laddade politiska diskussionerna som skakade om hela OT-forumet (som jag även själv var dåraktig nog att delta i) och resulterade i massor med osämja och modereringar. Jag minns också när D20 var som mest infekterat och de många dispyter som Caligula var inblandad i på sin tid (jag tar inte ställning för eller emot Caligula, men oavsett vad man tycker om honom så väckte hans blotta närvaro ofta starka känslor). Idag så kan vi faktiskt diskutera ganska laddade ämnen utan att det spårar ur och jag tycker att folket som besöker OT-forumet på det hela taget sköter sig riktigt bra. Moderatorerna är mer aktiva och bryter ut och flyttar diskussioner istället för att bara slå ner på dem eller låsa hela trådar. Som användare så tycker jag bara att det har blivit bättre under det senaste året.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Mjaää

Tja, du har kanske rätt, och jag har egentligen inga andra bevis som stödjer min uppfattning annat än min "magkänsla". Magkänslan räcker ju såklart för mig, men den är ingenting som någon annan ska skapa sig en uppfattning efter. Så, jag var inte ute efter att övertyga någon annan, utan bara att vädra min egen åsikt i frågan.

Jag håller med dig om att moderatorerna är mer aktiva nu än för ett par år sedan, vilket jag nog i grunden tycker är bra, men jag känner att tonen är hårdare än förr. Och det tycker jag inte är bra.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mjaää

Jag vet inte om det blivit hårdare. Kanske har de blivit mer likriktat, som en följd av att alla som postar mycket har börjat känna varandra och anpassa sig en aning till varandra. Detta kan säkert vara något som kan märkas för de som av en eller annan anledning inte följer detta mönster, men det är svårt att göra något åt det -- det är snarare en konsekvens av alla former av umgänge, även över internet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Integritet och diskretion

För att försöka återupprätta eventuellt bristande förtroende för moderatorkåren kan jag inflika att just den kommentaren du citerar gav upphov till en del bestörtning och kritik på moderatorforumet när den kom till allmän kännedom.
I ärlighetens namn så var det också i huvudsak den som fick mig att dra igång den här diskussionen (tillsammans med "Ska inte du dra snart?"-kommentaren), men jag ska inte fastna i det. En ursäkt har kommit, jag har accepterat den, och jag kommer inte att tjata det specifika fallet längre. Vi var antagligen båda lite irriterade när vi hade den PM-växlingen och det blev lite olyckliga kommentarer från båda hållen.

Dock kvarstår den övergripande frågan: Hur håller man rätt nivå?

Går man för hårt fram så skapar man en viss stämning och kommer att få en hårdare ton tillbaka.

Exempel: Kommer ni ihåg i somras när det var en del kravaller kring ett EU-möte i Tyskland? Det var fredliga demonstrationer planerade, men polisen tog i med storsläggan och omringade demonstrationen med kravallpoliser i fem täta led, alla fullt utrustade med kravallutrustning, tårgas och eldvapen, och understödda med bilar med vattenkanoner och hundar. Vad fick det för effekt? Tja, åskådarna (de som överhuvudtaget vågade vara kvar...) kunde inte se eller höra demonstrationen eftersom det stod fem led av kravallpoliser mellan och dunkade på sköldarna med sina kravallbatonger. Demonstranterna blev självklart förbannade och kände att deras rätt att domonstrera inte respekterades, plus att de kände sig hotade, vilket ledde till att adrenalinet pumpade för fullt. Självklart blev det kravaller.

Vad som behövs är en avmätt, korrekt respons, avvägd efter den situation som är, inte efter vad den kan urarta till. Ett regelverk där är både en trygghet för användarna och för moderatorerna. Jag har tipsat folk som startat eget tillsammans med kompisar att alltid ha kontrakt på allt, inte för att man inte litar på vänskapen, utan för att man ska kunna bevara den även om det blir konflikter. Det är i högsta grad applicerbart även här och definitivt värt att tänka på.

Så frågan »quis custodiet ipsos custodes?« kan i det här fallet besvaras med »andra custodes«.
Jag vill också glänsa med mina latinkunskaper:

"Si vis pacem, para bellum" (Om du vill ha fred, rusta för krig).

Well, jag tror att om man rustar för krig så måste man också vara beredd på att få ett krig. Det räcker inte att avskräcka, det finns nämligen en rejäl risk att motståndaren tänker likadant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Jo, jag håller nog med

Så jag håller mig helst härifrån, om jag ska vara helt ärlig.
Synd, för du tänkte "utanför (vrål)lådan" och startade lite annorlunda trådar som var roliga att delta i.

Jag håller nog med om att tonen är mycket tråkigare, och råare nu för tiden
Lite lustigt, för jag tycker att det är du och Her Nils som var bland de första som hade en väldigt extrem rå ton i sina inlägg.

/Han som fortfarande inte är van vid sin smiley-knapp
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Jo, jag håller nog med

Lite lustigt, för jag tycker att det är du och Her Nils som var bland de första som hade en väldigt extrem rå ton i sina inlägg.
Nja, i deras fall så var det en jargong som var rätt så tydligt att den inte var på allvar.

Det är ungefär som att säga "De som tittar på Idol borde få sina hamstrar pippade på allmän plats av en kille som vrålar 'Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk!'". Det blir så extremt så att det blir uppenbart att man inte menar det.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Jo, jag håller nog med

Det blir så extremt så att det blir uppenbart att man inte menar det.
Men även om man inte menar det så försämrar det ju fortfarande tonen på forumet och framför allt för folk som inte varit med så länge.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dessutom...

...är internet fullt av missförstånd och gräl som följer av dessa. Jag skulle inte räkna med att alla kan skilja mellan "rå jargong", "grabbhumor" och påhopp. Dessutom blir lätt humorn och jargongen något att gömma sig bakom och åberopa även då man faktiskt har brutit mot reglerna. "Det var bara ett skämt", är ett vanligt förekommande fikonlöv i alla sociala sammanhang, när man i själva verket varit medvetet otrevlig mot någon annan. Man kan tycka vad man vill om vårt community men så samspelta är vi ännu inte att vi kan läsa varandras tankar.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Framför allt...

Så händer det ju jämt och ständigt att gräl i trådar uppstår när A säger något jargongigt som säkert inte var illa ment men som B blir stött av, varvid A blir sne för att B blev sur, och sen är det igång utan att ett givet inlägg orsakade det.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tonen

Jag är lite nyfiken på vad du menar med "tonen i allmänhet på forumet"?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Medhåll

Jag vet att det är supertrist att skriva "Jag håller med.", men i en sådan här fråga känner jag ändå att det finns ett behov av att visa att det är fler än en som tycker som Troberg. Annars blir det väldigt lätt för moderatorkåren att rycka på axlarna och säga "Jaja, det är bara den där jobbiga Troberg som bråkar. Har vi tur blir vi av med honom snart."

Jag tror att ett problem är att många av medlemmarna i moderatorkåren är ett kompisgäng där man har en speciell jargong, en jargong där man anser att ett onyanserat "Fyfan vad det där suger!" är mer konstuktivt än ett onyanserat "Fan vad bäst det är!", och att detta sen spiller över till forumet och bidrar till dålig stämning.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: Medhåll

Jag tror att ett problem är att många av medlemmarna i moderatorkåren är ett kompisgäng där man har en speciell jargong, en jargong där man anser att ett onyanserat "Fyfan vad det där suger!" är mer konstuktivt än ett onyanserat "Fan vad bäst det är!", och att detta sen spiller över till forumet och bidrar till dålig stämning.
Skulle du kunna ge ett exempel på var man kan hitta ett uttalande i den stilen från en moderator?

/tobias
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Jo, jag håller nog med

Lite lustigt, för jag tycker att det är du och Her Nils som var bland de första som hade en väldigt extrem rå ton i sina inlägg.
Den stora skillnaden, anser jag, är att när de två drog igång så kunde man stå på avstånd och peka och skratta och säga "Titta på den asociala apan nu! Vad rolig han är när han är arg." och le lite åt det, men nu genomsyrar det hela moderatorkåren och görs dessutom på ett mer subtilt sätt vilket leder till en rätt bitter forumsupplevelse i många fall.

Men visst håller jag med dig om att det som började skämtsamt har banat väg för det vi har nu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Öh ... va? ...

Anders Åstrand said:
Jag tror att ett problem är att många av medlemmarna i moderatorkåren är ett kompisgäng där man har en speciell jargong, en jargong där man anser att ett onyanserat "Fyfan vad det där suger!" är mer konstuktivt än ett onyanserat "Fan vad bäst det är!", och att detta sen spiller över till forumet och bidrar till dålig stämning.
Möh?!

Är det nånting vi anklagats för är det ju att vi slår ner på »fyfan vad det där suger!« hårdare än på »fan vad bäst det är!«.

Eller så förstår jag inte vad du vill säga.

Vilka är »många«? Har du några exempel på den »speciella jargongen«? För jag känner verkligen inte igen mig i det du skriver.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Jo, jag håller nog med

Anders Åstrand said:
[…] nu genomsyrar det hela moderatorkåren och görs dessutom på ett mer subtilt sätt vilket leder till en rätt bitter forumsupplevelse i många fall.
Okej, nu vill jag gärna se exempel på »det« som genomsyrar »hela moderatorkåren«, för det där blev jag faktiskt lite förnärmad av.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Ursäkt.

Jag formulerade mig onödigt klumpigt, och jag ber om ursäkt. I min iver att inte peka ut någon eller några generaliserade jag allt för långt vilket gjorde att jag även inkluderade de moderatorer som verkligen inte personligen behöver ta åt sig av det jag skriver.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Medhåll

Skulle du kunna ge ett exempel på var man kan hitta ett uttalande i den stilen från en moderator?
Visst kan jag det. Det är bara att hänga lite på IRC:en så ser du det.

Nu måste jag förtydliga dock, för att förekomma eventuella "Där är man ju inte egenskap av varken användare eller moderator på wrnu!".

Det jag pratar om är en jargong hos personerna i fråga i deras kompisgäng, en jargong de givetvis inte nyttjar i sina roller som moderatorer, men det bakomliggande attityden tror jag har del i den råare ton som upplevs.
 
Top