Nekromanti Om tonen från moderatorerna

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Dags att lägga ner...

Sådana här uppmaningar tycker jag är lite konstiga...

ett ämne självdör väl ändå när det inte finns något mera att diskutera i frågan? Så varför uppmana folk till att lägga ner för att man personligen är nöjd med resultatet?

Jag håller iofs med, för min egen skull är tråden klar... men det är irrelevant
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Hur är det med det där egentligen?

"/Han som gärna hade sett mer spridning rent geografiskt i moderatorkåren"



Jag kollade in på forumlistan och fann att följande orter var representerade:



Linköping
Skövde
Göteborg
Stockholm
Norrköping
(eller har Yassilus flyttat)
Malmö
Uppsala




Inte så illa pinkat med 7 orter i en kår sammansatt av 11 personer. Bakom Linköpings 4 personer skuggar Malmö med 3
Gud, vad folk tolkar mig bokstavligt. Yassiluskan har flyttat till Linköping, så med andra ord är det 6 ordet fördelade på 11 personer där 45% av dessa finns i Linköping. En fundering jag får är vilka moderatorer som spelar med varandra. När jag säger att det är ett gäng (i Linköping) - visst består de av individer, jag har ju själv spelat med dem - så hänger de faktiskt ihop av någon anledning. Om de vore totalt olika så skulle de inte spela med varandra.

Jag vet dock inte var det här spåret leder. Mitt påpekande var mest att det är onödigt att bjuda in kompisar i sådant här, för då blir det lätt en massa ogrundat skitsnack. En tanke som kanske kan lära någon.

/Han som lade in flera tolkningsmöjligheter i sista stycket
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Om moderatorbetyg ...

Organ said:
Det tycker jag är en bra idé. Om inte annat så friar det de moderatorer som ingen har några problem med men som ändå dras med av svepande generaliseringar av den typ vi bl.a. sett i den här tråden.
Fast jag ser en risk att de som modereras kanske sätter låga betyg på de som modererade dem.

Det har hänt hyfsat ofta att jag fått PM från användare som inte tycker sig förtjäna en tillsägelse (eller ens ett modererande inlägg) – trots att det varit uppenbart för alla och envar (åtminstone nästan) att användaren faktiskt misskött sig.

Dessutom är det mycket lättare att sätta en lågt betyg när man är missnöjd, än ett högt när man är nöjd. Hur många tror du skulle tänka »vilken bra moderering X gjorde där – nu ska han få ett högt betyg« jämfört med de som tänker »vad jag stör mig på X’ modereringar – han får det lägsta betyget«?

Det är, som i alla sammanhang, lättare att klaga än att ge beröm.

(Minns dessutom det ramaskri som ljöd när användarbetygssystemet infördes.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vad man kunde göra...

...är att starta en ny tråd, där man istället för att gräva ner sig i vad som är fel (med det inte sagt att en sådan tråd är onödig, det behöver också redas ut), istället sätter sig ner och sätter ihop ett regelverk tillsammans, användare och redaktion/moderatorer. Man fokuserar på "Vad vill vi ha?" och "Hur vill vi att det ska funka?" istället för "Vad får man inte göra?" (vilken jag snarare anser vara en slutsats från de tidigare frågorna).

Man diskuterar, tar upp viktiga punkter, någon formulerar ett utkast/delutkast, vilket sedan diskuteras och justeras tills folk börjar bli nöjda med det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Om moderatorbetyg ...

Minns dessutom det ramaskri som ljöd när användarbetygssystemet infördes.
Jamenalltsåvafan, vad väntar ni er när jag hamnar kring tre i betyg? Man vill ju antingen vara älskad eller hatad, inte en mjäkig trea. Det var det som effade upp Frank Anderssons proffskarriär, han var en mjäkig trea som publiken varken älskade eller hatade, och vem vill vara en Frank Andersson?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vad som är relevant...

Jag tycker att du resonerar lite väl förenklat. Personligen ser jag mig själv också som en användare även om jag är moderator. Jag har tagit på mig ett uppdrag för wrnu:s skull. Jag är inte en leverantör av en vara, jag tjänar överhuvudtaget ingenting på mitt uppdrag och jag kommer inte hit enbart för att flytta trådar och styra upp diskussioner.
Fast nu förenklar du väl lite väl mycket? Med det resonemanget så skulle inte en libre/open source-utvecklare lyssna på sina användare, eftersom han inte tjänar pengar på det och han använder sitt eget program.

Nog gynnar det väl även dig i din användarroll om du via din moderatorroll kan hjälpa till att ordna ett livskraftigare och trevligare forum med rejält tillflöde av kreativa människor som också stannar kvar? Nog kan det gå att förena de rollerna?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Peka ut de skyldiga ...

Jag kommer inte att namnge någon som jag inte redan namngivit, åt endera hållet.

Varför?

Jo, för att jag är usel på att hålla reda på vem som postat vad, såvida de inte har väldigt distinkta sätt att uttrycka sig. Med andra ord, har inte någon verkligen utmärkt sig åt endera hållet så riskerar jag att komma med felaktiga omdömen, och det vill jag inte.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Hörrudu!

Saknar du representation från Norrland? Dnalor kan nog beredvilligt tjänstgöra som det också. I övrigt är det svårt att känna tillit för skogshuggare och skotermarodörer.
Vadå?


Menar du att vi norrlänningar









//erik. är fåordiga…
 
G

Guest

Guest
Re: Dags att lägga ner...

Visst jag förstår och till och med håller med dig... Men, hur långt ska man gå? Kritiken är framförd, Admin och de övriga har förstått och till och med gett sig själva tillsägelser...

Så förhoppningsvis blir det bättre... Men sure... kör på, jag följer tråden i min bästa Ninjaform :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Peka ut de skyldiga ...

Livserfarenhet känns som viktigt i jobbet som moderator. Fråga mig inte varför :p
Jag tror att det har att göra med att det krävs erfarenhet för att få den fingertoppskänsla som behövs för att veta var, när, hur och hur hårt man ska gå in.

Ta extremfallet; småbarn skriker och gråter när de vill ha något. Storsläggan varje gång. Efter ett tag så lär man sig att det inte hjälper att skrika åt läraren för att få bättre betyg. Efter ytterligare ett tag så lär man sig att det krävs mer än "Snälla? Snälla, snälla, snälla, SNÄLLA!" för att få sex. Man lär sig att chefen inte nöjer sig med argumentet "VILL HA!" när man vill ha högre lön. Man lär sig att man inte kan kalla konstapeln för ett stort rövhål för att han stoppade en när man körde för fort. Man måste helt enkelt anamma smidigare metoder, som tex att låtsas lyssna intresserat på läraren, köpa romantiska presenter säga saker som "Jag ser mitt arbete som intressant och givande och vill gärna pröva på nya utmaningar och ta ett utökat ansvar." och komma med subtila erbjudanden i stil med "Går det bra att betala bötesbeloppet kontant direkt?". Vissa blir mästare på sådan subtil manipulering, de utmärks normalt sett av en extra X-kromosom, vilket de utnyttjar till att få andra halvan av befolkningen (som istället har en Y-kromosom) att nå ett självständighetsstadium liknande en hundvalps.

Visst är det tur att jag förklarar hur allt funkar!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Inte riktigt vad jag var ute efter ...

För det var ju detta »gäng« jag efterfrågade, inte omdömen om enskilda moderatorer.
Allmänt om "linköpingsligan", inte nödvändigtvis som svar på Dantes inlägg:

När jag är ute hos en kund och ska logga in i deras system för att fixa något så ber jag dem logga in medan jag tittar bort. Jag vill inte ha deras lösenord, även om det hade varit praktiskt och jag vet att jag inte skulle missbruka det.

Varför?

Jo, för att om jag inte har det så kan jag inte heller bli anklagad för att ha missbrukat det.

Det är likadant här. I vissa fall så är det bra att undvika potentiellt ifrågasättningsbara situationer, även om man sköter saker korrekt.

Jag menar, en person som sitter i en beställarroll lägger inte en stororder till sin brorsa, även om det är det bästa anbudet. Det är för lätt att angripa. Man är helt enkelt inte med i upphandlingen om ens brorsa är med bland de som lämnar anbud, just för att det annars kan uppfattas som jäv, motiverat eller inte.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Hur är det med det där egentligen?

"Gud, vad folk tolkar mig bokstavligt"

Nej, så förskräckligt! :gremwink:

Min tidigare och följande poäng riktar sig inte främst mot dig, utan är tänka att vara mer allmänt hållna. Håll det i åtanke.

"Mitt påpekande var mest att det är onödigt att bjuda in kompisar i sådant här, för då blir det lätt en massa ogrundat skitsnack."

Jag ser en grupp bestående av 5 dedikerade forumiter, vilka både som användare och i beslutfattande ställning visat på en vilja (och förmåga) att förändra och förbättra forumet. Kanske triggar de varandra under sitt umgänge, kanske finns engagemanget där ändå. Oavsett vad tycker jag forumet kan skatta sig lyckligt. Kan du eller någon annan peka på en annan användare, eller kanske en grupp, som är beredd att ta på sig lika mycket ansvar för forumet men inte fått chansen? Då tycker jag att du/ni gjort forumet en otjänst om ni hittills frånhållit oss den vetskapen. Engagemang växer inte på träd och dessa "kompisar" är inbjudna just därför.

"En tanke som kanske kan lära någon."

Jag skulle bli outgrundligt besviken om redaktionen tog hänsyn till detta. Det är definitivt inte redaktionen och moderatorkårens uppsättning som är problemet, utan en slutsats hos vissa användare som är onyanserad, korkad och felaktig. Det är som du säger, kort sagt, "ogrundat skitsnack".

Att komma med liknande argument är ett respektlöst sätt att belasta redaktion och moderatorkår på. På så viss kan ledningen olämplighetsförklaras, med antydningar om nepotism, samtidigt som argumentationen slipper att behöva underbygga detta med faktiska exempel på när denna olämplighet gjort sig gällande. Om inte annat kan det alltid tas i användning av den efterkloke - "... men vad kan man egentligen vänta sig av ett gäng kamrater som håller varandra om ryggen". Lågt.

I detta fall är jag fullkomligt övertygad i vilken ände felet ligger. Sådan dumhet ska man inte anpassa sig efter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Jag är skyldig

Jag är väl skyldig till att använda IRC som ett andningshål, där jag inte behöver vara ansvarig och där jag kan snacka skit i goda vänners lag. Jag tycker fortfarande inte att det är ett problem; jag har inte bytt åsikt i den frågan sedan Tibbelin-affären.
Nja, man kanske ska överväga om ett publikt forum som IRC är rätt plats för sådant. Bättre då att använda mail eller någon IM-variant som ICQ eller Jabber.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Obefogade ursäkter

Jag kan omöjligt se varför det skulle vara nödvändigt att be om ursäkt för att ha använt ett så menlöst ord som "pajsare" för att beskriva två personer som bråkar på en internetchatt, oavsett hur mycket den ena av personerna överreagerar.
Ibland är en ursäkt motiverad, även om kommentaren den stammar från var nog så korrekt. Om jag säger till någon "Jisses vad du blivit tjock!" och den personen blir ledsen så är en ursäkt motiverad även om personen faktiskt blivit tjock som hela japanska sumo-landslaget.

Man får liksom skilja på sociala ursäkter och fakta-ursäkter. De förstnämnda innebär "Det var fel av mig att säga så", de sistnämnda innebär "Jag hade fel i mitt påstående".
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Vad som är relevant...

"Det tycker jag är en bra idé."

Nej usch! Jag skulle ha jättesvårt att bli bedömd och betygsatt på ett sådant vis. Det är en press jag inte skulle vilja utsätta någon för. Jag tror det skulle hindra mig och andra från att ta nödvändiga men obekväma beslut. Jag är inte moderator för att vara snäll - eller hålla mig vänlig mot alla - men detta förslag skulle innebära att odågor ges möjlighet att utmana min position i de fall jag säger åt dem. Det finns inte heller något sätt en sådan mätare skulle kunna ge ett rättvisande resultat, eftersom enskilda användare bedömmer + och - på vilt skiljda grunder.

Jag skulle därmed kunna få ett minus av en användare som tycker "nu tog du i för hårt", och sedan ännu ett från någon som tycker att "du tog inte i hårt nog!" - inte vidare konstruktivt. Det är helt enkelt inte en respons som det går att använda sig av och utveckla sig från.

Dessutom skulle systemet i regel straffa de aktiva moderatorerna mer än de mindre aktiva. Det belönar inte engagemang.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Walium och jag

Tackar, du sammanfattade bättre än jag kunnat hur jag känner för situationen som råder. När det är samma känsla att posta ett inlägg som att gå ut och klippa gräset när det finns en krypskytt i grannskapet så tröttnar man.

Edit: Och när jag och Rosen tycker lika, då måste det vara sant (och Cthulhu håller på att vakna)!
 
G

Guest

Guest
Re: Vad som är relevant...

Vad sägs om en årlig enkät som skickas ut till samtliga användare som man senare kan jobba utifrån för att skapa de förändringar som användarna tycker behövs?

Jag tror inte egentligen på betygsystem, man har ju en tendens att ge dåliga betyg för allt möjligt gammalt groll :gremsmirk:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Om moderatorbetyg ...

Fast jag ser en risk att de som modereras kanske sätter låga betyg på de som modererade dem.
Förmodligen, ja. Men betygen är inte heller till för att visa vad enskilda bråkstakar tycker, utan vad många användare tycker. Det borde vara lika lätt att rapportera en moderator för dålig moderering som det är att rapportera en användare för regelbrott.

(Minns dessutom det ramaskri som ljöd när användarbetygssystemet infördes.)
Användare ska förstås inte betygsättas, men moderatorer är offentliga roller som borde tåla en granskning. Jag tror dessutom att användarna kommer visa sitt tycke för många moderatorer - om inte annat genom att inte rapportera dem. Betygssystemet behöver ju inte vara i formen av "1-5 stjärnor" utan istället bara vara att sätta en "prick" varje gång någon anser en moderator gjort något dumt. Den moderator med mest prickar åker ut med julgranen :gremsmile:
 
Top