Nekromanti Om tonen från moderatorerna

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Om moderatorbetyg ...

"Kanske har det åtminstone väckts lite debatt kring användarinflytande mellan alla defensiva artillerikrevader som riktats mot "mitt system"."

Nu tycker jag att du är lite väl melodramatisk. Dina argument har blivit bemötta av motargument och vi har haft en diskussion. Ja, flera moderatorer har varit inblandade eftersom flera moderatorer tycker att det var en dålig idé. Men det har väl ändå varit en saklig diskussion? Jag har i alla fall inte varit ute efter att sätta dit dig och det tror jag även gäller för övriga moderatorer.

"Trobergs förslag att gemensamt diskutera reglerna är ypperligt men tycks mer eller mindre ha ignorerats."

Enskilda förslag drunknar lätt i en tråd med 200+ inlägg. Det bästa vore om han startade en ny tråd. Eventuellt ett tag efter att den här har kallnat.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Om moderatorbetyg ...

Ja, vi har haft en vettig diskussion, men vad jag egentligen menade var att även om mitt förslag må vara dåligt (det händer rätt ofta) så var huvudpoängen att föra fram idén med ökat användarinflytande - något som verkade glömmas bort i kritiken mot ett "bestraffande system". Systemet var egentligen mitt klumpiga sätt att slå ett slag för just användarinflytande. Men det kan vi diskutera i en annan tråd när andan faller på. Sorry för dramatiken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Om moderatorbetyg ...

Det bästa vore om han startade en ny tråd.
Nej, det bästa vore om moderatorkungen (eller vad den formella titeln nu är) gör det, så att det får lite mer formell vikt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Inte riktigt vad jag var ute efter ...

Sammansättningen (20- till 30-åriga herrar boende i universitetsstäder) kan dock sägas matcha stora delar av forumdeltagarna rätt väl. Jag hade inte haft något emot större variation bland användarna, men nu är det som det är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Übermoderator Dante …

Det beror nog mest på att folk har kort minne. Jag har varit föremål för kritik i samtliga av de riktigt stora »kritisera moderatorerna-trådar« vi haft på Rollspel.nu – och gjort min beskärda del av tveksamma modereringar.
Alla kan göra misstag, men du har visat dig kunna skilja på sak och person, och håller en professionell framtoning.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Medhåll och utveckling ...

"Vad är kritiken, bortsett från att »jomen, det skulle kunna hända ’något’«?"

Fast vadå bortsett från? På samma sätt som det är lite väl hastigt att skylla något slags odefinierat nytt forumbeteende på att halva administratörsgänget känner varandra väl är det också onödigt oansvarigt att bara sopa undan det utan att beakta de problem som faktiskt riskerar att uppstå.


"»Hej kompis, jag har blivit admin för Rollspel.nu. Vill du ha ett slitigt, obetalt och otacksamt jobb som innebär att du varje dag måste lusläsa alla inlägg på ett antal forum; läxa upp användare som bryter mot forumsreglerna; få skit för det och dessutom bli offentligt kritiserad för andras misstag?«"

Har du handskats med en bostadsrättsförening någon gång?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Medhåll och utveckling ...

Eksem said:
[…] onödigt oansvarigt att bara sopa undan det utan att beakta de problem som faktiskt riskerar att uppstå
Men vad är då dessa problem, frågar jag ånyo, enär ingen behagar ge exempel.

(Det handlar alltså inte om att jag försöker bagatellisera något här, utan jag vill få klarhet i vilka problem användare tänker sig kan uppstå pga. att några moderatorer och admins umgås även utanför Rollspel.nu. Ett diffust »något« räcker nämligen inte långt som underlag för en riskbedömning.)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Medhåll och utveckling ...

Problem med trovärdigheten är en sak. Problem med svågerpolitik eller jäv är en annan.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Super OT varning

Men missförstå mig rätt i följande:

Och ni undrar varför det är få tjejer på forumet och inom rollspelshobbyn över huvud taget??!!!

Å andra sidan som det sagts så speglar detta som någon så korrekt påpekat att hobbyn utövas just av merparten herrar om än dock i ålder 12-40!?

Som sagt OT och kan vara värt att bryta ut... under nytt namn... :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Dito

Som du påpekar det är en lite beroende på hur man uppfattar saken. Själv har jag sett en del genom åren (och nu pratar jag inte om det sista året eller så) och stämningen känns inte som när jag först gav mig in idet.
Det i sig kan vara beroende på flera olika saker, bland annat att jag själv förändrats, att stämningen påverkas av olika personer (människor kommer ju och går här) mm.
I slutänden resulterar det i alla fall i att jag inte trivs på samma sätt som jag gjorde förr. Att jag överhuvud taget stannar kvar beror av saker jag tagit upp förr (som resulterade i ett flamewar som gjorde att jag i det närmaste sluta besöka rollspel.nu), i slutänden kan jag säga - vissa vänner finns här och här är också en av de få kontakter jag har med dem, vissa forum som representerar spel jag spelar och tidningar jag tycker om finns här (eon, höstdimma, fenix etc)... var det inte för det så hade jag spolat rollspel.nu totalt.

Men tillbaka till ämnet, stämningen på forumet har förändrats genom åren. Både till det bättre och till det sämre. Att jag personligen inte trivs kan jag inte påverka i dagsläget, varför det känns som en ytterliggare runda på den isen inte håller om man säger. Jag kan inte banna personer, jag kan inte tvinga personer jag tycker om tillbaka, jag kan inte banna olika beteende (som bror duktig som vill hålla ett akademiskt språk på forumet och en likadan debatt btw något som gjorde mig frustrerad ut i lillkakan för några år sedan... å andra sidan vill jag det inte, för då skulle vi tala om åsiktsregistrering, förmynderskap och fan och hans mormor), det håller mig tillbaka helt enkelt.
I slutändan får jag nöja mig med att snabbskanna forumen på ämnen som jag kan tycka vara intressanta nog för att ge mig in i. Som exempel kan nämnas (Krille lyssnar du nu) Krilles nya (re) inlägg om flygstrid... men då jag inte behärskar dynamiken i att göra ett system om flygstrid så höll jag mig utanför den diskussionen - ve mig om jag skulle komma med förslag som inte var "tillräckligt bra". Och återigen, då är jag inte ute för att hacka på Krille eftersom han genom åren aldrig haft kommentarer som inte kunde ge vidare diskussion i sansad ton... nej, jag är ute efter folk som sågar folk helt enkelt, ett beteende jag ogillar. Med andra ord, jag avstår från att ge mig in i diskussioner om jag a) inte har kunskap att tillföra b) har förslag som tillför... tom mina bravorop och hejjarramsor blir ju sågade. :gremfrown:

Förlåt Grog om mitt inlägg inte bara berörde det du kommenterade om, men det finns en rad saker som jag kommer och tänka på allteftersom jag skriver.

Vad det gäller just den biten. Visst är det ett skönt gäng som hänger här, visst förs diskussioner både som är sansade, sakliga, osakliga och rent majorbashing - det vore inte ett diskussionsforum om det inte gjordes det. Att jag personligen dragit ner tiden här följer ovan nämnda skäl... varför beror av en rad olika fakta, en hel del som jag inte ens kan sätta namn på. Jag liksom alla andra här är komplexa personer, jag liksom en rad andra är känslomänniska. Passar inte klimatet så flyr jag det, så enkelt är det.

(apropå blomflugor så har jag hört förslag på att sätta tändstickor i blomkrukor eller nikotinbekämpning (ingen höjdare det senare om man inte är rökare förståss). Tipset jag fick däremot gällde bananflugor och det funkar toppenbra... en del sirap (ex 1 msk), två delar vinäger, ett par droppar diskmedel, och en skvätt vatten. I övrigt håll allting rent, undvik sopor som får stå för länge. Diska direkt när du har ätit eller skölj disken så att du får bort matrester. Bananflugor är små "runda" ljusa flugor, blomflugor finns i flera former men den som brukar irritera inomhus är liten svart och något mindre än bananflugan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Super OT varning

Jag fattar inte vad du menar. Kan du utveckla lite?

Och om det är så uppenbart OT står det dig ju fritt att starta en ny tråd i ämnet själv...


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vad har navlar och fickor gemensamt? ...

Eksem said:
Problem med trovärdigheten är en sak. Problem med svågerpolitik eller jäv är en annan.
Men det där blev ju knappast mindre luddigt.

I vilka situationer skulle trovärdigheten minska?

I vilka situationer skulle jäv och nepotism vara ett problem?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Genant

Men typ hur bryter man ut?

Och, förklaringen till att det är superot... ja, vad tusan har det med tråden i övrigt att göra? Kön har inte varit på tal förrens i typ tre inlägg här och har inte speciellt mycket med frågan att göra - eller?

Kvinnligt och manligt påverkande av moderation kanske kunde ha med saken att göra, men det är ett sånt ämne som jag håller mig långt ifrån, det finns ju en drös med folk som är bättre bevandrade i såna frågor än jag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Genant

Jag menade inte att du skulle bryta ut tråden (det kan bara moderatorer göra) utan att du kunde skriva en ny trådstart, alltså. :gremsmile:

Sedan var det mest så att jag inte begrep mig på exakt vad du menade med ditt tidigare inlägg, förutom att det hade något med genus och moderatorkårens sammansättning att göra...


/Dimfrost
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Genant

Det är ok, jag blev bara lite förvirrad.

Ny trådstart har jag hört att det blir av någon annan.

Män/kvinnor i moderatorkåren var det enda jag talade om, det var du som la till Genus (som för mig efter många dryga och trötta timmar på universitet är mycket större)... och det var också med den enda kommentaren som jag ville lägga. Slutsatser och härledningar är upp till er själva.

Att det var sagt på SKÄMT och i jämförande med hur många män vs kvinnor som spelar rollspel kanske inte framgick? Eller? :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Genant

Jag fattade över huvud taget inte vad du menade, därför kunde jag inte avgöra om det var ett skämt eller inte. :gremsmile: Men ja, att moderatorkåren i någon mening avspeglar gamingpopulationen i allmänhet är ju rätt rimligt.


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad har navlar och fickor gemensamt? ...

Utöver att sänka mig till att ta den här tråden som ett exempel, så skulle man ju kunna tänka sig moderatorer som behandlar användare på ett tråkigt och olämpligt sätt med fullt stöd från moderatorkåren. Det skulle ju skada trovärdigheten.

Det vore ju inte heller bra om man utsåg olämpliga moderatorer, eller lät olämpliga sådana hållas, på basis att man är privat bekanta.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Inte riktigt vad jag var ute efter ...

Visst, kul att de startat ett rollspelsföretag tillsammans
tja, om den här sajten utvecklas till att mer och mer bli "kaledioskop.nu" så är det ett problem.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Dito

Förlåt Grog om mitt inlägg inte bara berörde det du kommenterade om, men det finns en rad saker som jag kommer och tänka på allteftersom jag skriver.
Inget att ursäkta sig för, jag tycker det är intressant det du skriver. Jag lämnade ett tidigare forum eftersom i princip alla amerikaner beskyllde europeerna och användare från commonwealth-länder att vara fuskare och lögnare, i versaler. En fullständigt hysterisk debatt som splittrade forumet i två partier och efter det kändes det helt enkelt inte kul att skriva där längre. En kompis till mig är moderator i ett forum för debatt mellan israeler och palestinier och araber. Han har börjat låsa trådar bara på dess rubrik. Så det kunde vara betydligt värre.

Det är trots allt hobby och spel vi pratar om, så jag har svårt att ta saker som skrivs personligt. Jag tror man måste hålla lite distans till vad folk skriver på internet rent generellt och ens privatliv och självkänsla. Det finns alltid de som verkar vilja vinna diskusioner till varje pris. Varför vet jag inte, men om det är för att erhålla någon slags hög status på internetforum tycker jag mest synd om dem. Jag ignorerar och klickar vidare. Att kunna skratta åt sig själv är underskattat.

Jag skriver också en massa omogna och provocerande inlägg, oftast med glimten i ögat. Det svåra är att IRL skulle folk förstå att det inte ska tas på blodigt allvar, men text är ett begränsat uttrycksmedel och därför är det alltid någon som missförstår ironin. Jag är därför numera lite mer försiktig, speciellt om jag inte vet hur mottagaren kommer att ta lite "bashing for fun".

Jag tycker det vore väldigt tråkigt om du försvann härifrån.

(apropå blomflugor så har jag hört förslag på att sätta tändstickor i blomkrukor eller nikotinbekämpning (ingen höjdare det senare om man inte är rökare förståss). Tipset jag fick däremot gällde bananflugor och det funkar toppenbra... en del sirap (ex 1 msk), två delar vinäger, ett par droppar diskmedel, och en skvätt vatten. I övrigt håll allting rent, undvik sopor som får stå för länge. Diska direkt när du har ätit eller skölj disken så att du får bort matrester. Bananflugor är små "runda" ljusa flugor, blomflugor finns i flera former men den som brukar irritera inomhus är liten svart och något mindre än bananflugan.
Jag har hört något om att man kan spraya blommorna med diskmedel... Jag ska testa tändstickor ikväll. De är definitivt svarta/gråa, hyffsat runda och dras till ljus. Därför ser jag dem bara på kvällen när jag har läslampan tänd. Eftersom det är rent hos mig tror jag att de kommer från blommorna, men dagtid är de osynliga. (Vampyrflugor???) Ställningen just nu är ungefär Blomflugorna-Grog 7-1 och jag håller på bli hysterisk.
 
Top