Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ond bråd död;n55042 said:
Nja, att inget pekade på att islam låg bakom mycket av eländet är nog bara din tolkning. Vissa verkade iofs mena att den arabiska kulturen var orsaken. Andra att USA är onda och att det är därför man stenar kvinnor i vissa länder. :/
Det var en riktigt dålig sammanfattning av tråden.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Björn Wärmedal;n55039 said:
Nej, det är det inte. Lika lite som det skulle vara bra att ha ett parti som var same-kritiska eller finlands-kritiska. Det finns faktiskt inget värde i det alls.
skillnaden är att vi inte har något problem med radikala finnar eller radikala samer.
problemet med radikala muslimer finns.
Jag påstår inte att majoriteten av muslimerna i sverige är radikala. de flesta är som vanligt folk. de vill leva sitt eget liv

Men vi HAR en del väldigt radikala muslimska grupper i landet. och det är ett problem.

Det är som sagt dessa grupper, en minoritet av muslimerna i sverige som är ett problem och de ställer ju till det för de sekulära muslimerna som bara vill leva sitt liv här

Björn Wärmedal;n55039 said:
Om du läser tråden "Om terrorism" så ser du att det ämnet diskuteras där. Men kort och gott finns det inget som pekar på att "islamsk kultur" är boven, annat än anekdoter.
Jag skulle nog hellre Säga att det är religionen inte kulturen i detta fall som ligger bakom.
men helt ärligt gällande terrorism jag har inte läst den tråden. men menar du på fullaste allvar att det inte ligger mycket muslimer bakom en stor del av de terror dåd som utförs i världen?
kan du nämna några andra som utför mer terrordåd än muslimer?

Björn Wärmedal;n55039 said:
Vad SD vill göra är att stänga ute de människor som för sitt liv flyr ifrån våldet i de områdena. Det är djupt omänskligt tycker jag. Jag har själv familj och har många gånger funderat på hur jag skulle bete mig om mitt närområde förvandlades till en krigszon. Jag skulle nog göra vad som helst - precis vad som helst - för att rädda undan mina barn till säkrare trakter. Och då hoppas jag att min familj inte möts av SDs attityd när de kommer dit.
Det är fel anser jag. Ta emot muslimer ska vi fortsätta med. tar vi emot flyktingar ska vi ta emot flyktingar Oberoende av religion och kultur.

Men för de vi tar emot gäller ju svenska lagar så till de måste de anpassa sig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ond bråd död;n55048 said:
Vi kanske kan säga lika dålig? :)
Ja, det låter bättre. :) (även om jag anser att Ymirs argument aldrig bemöttes, varför jag utkorar honom till segrare och därmed har Björn rätt! ;) )
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ond bråd död;n55044 said:
Poängen är hur olika provokationerna bemöts. Det är ok att göra bögjesus i samhällets ögon, men inte att göra hundmuhammed.
Du menar så här:

Snackar jag skit om folk som går runt med den här loggan på kläderna:



Kommer inte mycket att hända.

Gör jag däremot samma sak mot personer med den här loggan på ryggen:



kommer det att ta hus i helvete.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
anth;n55051 said:
Du menar så här:

Snackar jag skit om folk som går runt med den här loggan på kläderna:



Kommer inte mycket att hända.

Gör jag däremot samma sak mot personer med den här loggan på ryggen:



kommer det att ta hus i helvete.

:D
Nja, jag tänker mer hur samhället i stort reagerar. Inte hur de kränkta reagerar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Reddokk Fheg;n55049 said:
Men vi HAR en del väldigt radikala muslimska grupper i landet. och det är ett problem.
Ja, och de bekämpas bäst med liknande medel som man bekämpar annan organiserad brottslighet med; stoppa finansiering, arbeta förebyggande mot rekrytering, kartlägga och infiltrera osv. (Jag vet inte exakt hur man arbetar mot organiserad brottslighet, men terroristorganisationer fungerar ofta liknande oavsett deras ursprung).

Reddokk Fheg;n55049 said:
Jag skulle nog hellre Säga att det är religionen inte kulturen i detta fall som ligger bakom.
men helt ärligt gällande terrorism jag har inte läst den tråden. men menar du på fullaste allvar att det inte ligger mycket muslimer bakom en stor del av de terror dåd som utförs i världen?
kan du nämna några andra som utför mer terrordåd än muslimer?
Som OBD redan visat faller jag tillkorta när jag ska sammanfatta en hel tråd ;) Det kanske är bättre om du läser den. Iaf jag upplevde att tråden var väldigt saklig och civiliserad för att vara ett så tungt och svårt ämne.

Vad jag ville få fram var väl att man inte kan säga "det är mer terrorism i den här kulturen, därför är den mer våldsam," eftersom sambanden är mycket mer komplexa än så och vilken kultur som spawnar mest våld för tillfället skiftar fortare över tid än många av de markörer som vi identifierar en kultur med. Men det var många andra som uttryckte sig mycket bättre och med mer kött på benen i den tråden än vad jag kan själv.

Reddokk Fheg;n55049 said:
Men för de vi tar emot gäller ju svenska lagar så till de måste de anpassa sig.
Japp. Där verkar alla överens. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Reddokk Fheg;n55049 said:
kan du nämna några andra som utför mer terrordåd än muslimer?
Med risk för upprepning från den andra tråden:
En extrem majoritet av alla terrorbrott som utförs i Europa är gjorda av politiska höger eller vänster-extrema grupper samt nationalistgrupper.
Som ett exempel utför baskerna, som är färre i antalet än muslimerna i Europa, fler terrorbrott by far än vad muslimerna i hela Europa gör gemensamt.
Av de terrordåd vi har upplevt i norden så är det mest extrema någonsin utfört för inte så länge sedan av en man som uppfattade sig som både höger och nationalist.
Många har oärligt försökt att ge Breivik titlen "massmördare", men det är inte det han är. Han är en nationalistisk, kristen terrorist.

Med det sagt så har vi haft en självmordsbombare som förespråkade islam i Sverige (som dock endast lyckades döda sig själv) och vi har, enligt säpo, svenska medborgare som åkt till Syrien för att delta i ett heligt krig. Men i det stora hela, både i svensk skala och i Europeisk skala, så "leder" nationalisterna, höger och vänster-extrema terrorist-skalan med storkliv framför muslimer.

Tittar man i Syren och i Irak kommer man givetvis att hitta fler muslimer som är terrorister och tittar man i Peru kommer man hitta fler kristna, nationalister och vänster-extrema. I hela världen begås ungefär hälften av alla terrorbrott av muslimer (för drygt 30-40 år sedan hade latinamerika de siffrorna, och detta samtidigt som vi tog emot chilenare i Malmö).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n55036 said:
Precis men oftast kan du inte göra detta öppet i sverige utan att klassas som islamofob. Sitter du med vänner och pratar är et ju en sak. men annars finns risken där

ja jag håller med om att de går för långt men det är bra att det finns ett parti som är islam kritiska.

För säga vad man vill i de muslimska länderna råder det ett underskott på demokrati och ett överskott på våld. så man kan inte säga att det är en liten minoritet av muslimerna som står för detta. Senaste valet i egypten valde över halva landets befolkning att rösta på det muslimska partiet som inte står för lika värde på människor och inte för demokrati. det är inte en liten minoritet.

Nu säger jag inte att de flesta muslimer som kommer till sverige är sådana. de flesta muslimer jag känner är väl ungerfär som vem som helst. Sekulära muslimer. Men här i svergie behövs det städas bland muslimernas organisationer. det finns allt för radikala organisationer här.
De står knappast för majoriteten av muslimerna i sverige men just därför behövs det städas bland dem för muslimernas skull. att låta radikala organisationer vara ansiktet utåt för muslimerna i sverige är fel mot den stora massan med muslimer som inte är radikala




Det är faktiskt vad jag anser om kristendomen. jag kallar den för en hat religion eftersom det är vad den i grunden bygger på. men det är inget jag går och pratar om i allmänhet.
och det betyder inte att jag har något emot kristna. Det är religionen jag ogillar. jag dömer inte någon på grund av vad de tror på. eller vilka åsikter de har. vi får alla tro vad vi vill så länge vi inte försöker påtvinga andra våran tro. så ser jag det




Självklart får jag det. men jag har ju även rätt att vara kritiskt mot andra kulturer och länder



Ja detta är en fråga utan enkelt svar. Men jag ser det oftast som att en kultur innehåller olika aspekter och delar. och även om man tillhör en kultur behöver man inte gilla eller ens acceptera alla aspekter av kulturen. Därför har jag inget emot någon bara för att han kommer från en kultur där könsstympning är vanligt för att ta ett exempel. För att bara för att han kommer från en sådan kultur betyder det ju inte att han håller med om just det.



Jag har själv aldrig blivit det heller men jag vet av de som blivit det så det händer. och även inom media och politiken finns denna tendens. Om någon yttrar sig kritiskt till islam. även om det bara gäller en vis bit inom islam eller de mer radikala grupperna

Rasist har jag dock blivit kallad några gånger. En gång för att jag bad ett par invandrare att städa upp efter sig vid grillplatsen utanför hyreshuset där jag bodde.

En gång för att jag inte skarp ogillade en invandrare jag jobbade med. och anledningen att jag ogillade honom hade inget alls med hans ursprung att göra utan för att han var otrevlig, lat och betedde sig väldigt dåligt mot kvinnorna på jobbet. Men att jag inte gillade detta gjorde mig vist till rasist :)

Appropå diskussionen om rasism så skulle jag placera det hör inlägget i det facket. Jag upplever att det du skriver är ett VKM-legitimiserande av de främlingsfientliga strömningarna i Sverige och jag tycker att du ska sluta med det. Inget illa menat mot dig personligen, det är bara det du skriver och de åsikter jag uppfattar att du har jag tycker är förkastliga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ond bråd död;n55044 said:
I det andra överdriver jag lite, men det går säkert att hitta nån twittrande vänsterpartist som önskar livet ur Vilks. Poängen är hur olika provokationerna bemöts. Det är ok att göra bögjesus i samhällets ögon, men inte att göra hundmuhammed.
Fast, det är uppenbarligen inte ok att "göra bögjesus" eftersom utställning bombhotats, vandaliserats och att konstnären och andra fått ta emot dödshot pga av att de "gjort bögjesus".

Det känns som att du plockar russin här.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Måns;n55060 said:
Fast, det är uppenbarligen inte ok att "göra bögjesus" eftersom utställning bombhotats, vandaliserats och att konstnären och andra fått ta emot dödshot pga av att de "gjort bögjesus".

Det känns som att du plockar russin här.

Det jag talar om är alltså inte de kränktas reaktion, utan övriga samhällets.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mundo;n55056 said:
Med risk för upprepning från den andra tråden:
En extrem majoritet av alla terrorbrott som utförs i Europa är gjorda av politiska höger eller vänster-extrema grupper samt nationalistgrupper.
Som ett exempel utför baskerna, som är färre i antalet än muslimerna i Europa, fler terrorbrott by far än vad muslimerna i hela Europa gör gemensamt.
Av de terrordåd vi har upplevt i norden så är det mest extrema någonsin utfört för inte så länge sedan av en man som uppfattade sig som både höger och nationalist.
Många har oärligt försökt att ge Breivik titlen "massmördare", men det är inte det han är. Han är en nationalistisk, kristen terrorist.

Med det sagt så har vi haft en självmordsbombare som förespråkade islam i Sverige (som dock endast lyckades döda sig själv) och vi har, enligt säpo, svenska medborgare som åkt till Syrien för att delta i ett heligt krig. Men i det stora hela, både i svensk skala och i Europeisk skala, så "leder" nationalisterna, höger och vänster-extrema terrorist-skalan med storkliv framför muslimer.

Tittar man i Syren och i Irak kommer man givetvis att hitta fler muslimer som är terrorister och tittar man i Peru kommer man hitta fler kristna, nationalister och vänster-extrema. I hela världen begås ungefär hälften av alla terrorbrott av muslimer (för drygt 30-40 år sedan hade latinamerika de siffrorna, och detta samtidigt som vi tog emot chilenare i Malmö).

Breiviks handling var inte grundad på hans eventuella kristna tro utan hans nationalism.

Hans mål är inte att upprätta en kristen stat så som Daesh vill skapa en islamsk dito.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Fast det är en jävla skillnad på bögjesus och hundmuhammed, ändå.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ond bråd död;n55065 said:
Breiviks handling var inte grundad på hans eventuella kristna tro utan hans nationalism.

Hans mål är inte att upprätta en kristen stat så som Daesh vill skapa en islamsk dito.
Han kallade sig själv för tempelriddare, jag vet inte hur mycket närmare man kommer Muhajeddin eller vad man nu vill kalla muslim equivalents.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_...6st_engagemang

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/breivik-i-ratten_6633724.svd

EDIT: Se gärna vidare-länken om den "kulturmarxism" han vill motkämpa.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Björn Wärmedal;n55054 said:
Ja, och de bekämpas bäst med liknande medel som man bekämpar annan organiserad brottslighet med; stoppa finansiering, arbeta förebyggande mot rekrytering, kartlägga och infiltrera osv. (Jag vet inte exakt hur man arbetar mot organiserad brottslighet, men terroristorganisationer fungerar ofta liknande oavsett deras ursprung).
Var ni inte kriminella organisationer jag syftade på utan helt lagliga som får statligt stöd.

För att ta ett exempel så har vi Hizb ut-Tahrir. en organisation som har liknande åsikter med Is. och som vad jag vet enda islamska organisation i sverige öppet går ut med att de är emot jämnlikhet och demokrati
Vi ratar om en grupp som är så pass extrema i sin a åsikter att de är förbjudna i flera länder i mellanöstern. medan vi tillåter dem här i sverige
Mig veterligen är största skillnaden mellan dem och ISIS att de inte tar till våld. men de har samma extrema åsikter.

och att klaga på rasism och protestera mot att grupper med nazistiska sympatier ska få framföra sina åsikter och inte ifrågasätta en sådan grupp tycker jag är hyckleri utan dess like

jag är för att ha andra kulturer och religioner i sverige. men jag vet inte om jag är underlig när jag tycker att det finns en gräns. jag anser att en grupp som är emot lika mänskliga rättigheter och demokrati inte har någonting att göra i sverige. det är emot allt vad vårat land kämpat för


Björn Wärmedal;n55054 said:
Som OBD redan visat faller jag tillkorta när jag ska sammanfatta en hel tråd ;) Det kanske är bättre om du läser den. Iaf jag upplevde att tråden var väldigt saklig och civiliserad för att vara ett så tungt och svårt ämne.

Vad jag ville få fram var väl att man inte kan säga "det är mer terrorism i den här kulturen, därför är den mer våldsam," eftersom sambanden är mycket mer komplexa än så och vilken kultur som spawnar mest våld för tillfället skiftar fortare över tid än många av de markörer som vi identifierar en kultur med. Men det var många andra som uttryckte sig mycket bättre och med mer kött på benen i den tråden än vad jag kan själv.
jag vet som sagt inte vad den tråden handlar om. om det ä något specifikt terrordåd eller terrordåd i allmänhet.
men även om det finns icke muslimska grupper som utför terrordåd så är en Väldigt stor del muslimer. och att sedan påstå att islam inte har något med det att göra låter otroligt långsökt. de flesta muslimska terrorgrupper är extremt troende och har extrema åsikter. så att låtsas som att det inte har med islam att göra är bara löjligt. jag tror att de flesta muslimer erkänner att det är islam som ligger bakom dessa terrordåd. även om det är en delav eller en tolkning av islam som de flesta muslimer tex här i sverige INTE håller med om


Björn Wärmedal;n55054 said:
Japp. Där verkar alla överens. :)
Jo det verkar så. men jag anser att straffen ska skärpas för de som bryter mot lagen. är de här och inte fått medborgarskap och begår grövre brott skicka ut dom fort som bara fan.
Detta säger jag inte för att jag inte vill ha muslimer här. men vi kan omöjligt ta emot alla flyr från krigsdrabbade land. och det finns många som verkligen behöver någonstans att bo.
Och för varje som invandrare som kommer hit och begår brott så tar denna person upp en plats som kunnat fyllas av någon annan som verkligen behöver få komma hit.

Vad är bättre att behålla de som kommer hit och är kriminella och ställer till problem och förstör för andra som vill komma hit och skulle förtjäna det bättre. Eller skicka iväg dom och låta någon annan komma in i stället.

Det är väl som att ha en fullsatt biosalong. och det finns några där som bara bråkar och stökar redan innan filmen startat. ska det få stanna och förstöra för alla andra. eller ska man sparka ut dem och släppa in några som faktiskt vill se filmen. det är helt olika saker men samma princip
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Han kan kalla sig jesus om han vill, det var uppenbarligen inte på grund av någon kristen tro han gjorde det han gjorde.
Från din länk:
"Han har beskrivit sig som kristen i kulturellt avseende, men att han saknar en personlig gudsrelation."
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n55059 said:
Appropå diskussionen om rasism så skulle jag placera det hör inlägget i det facket. Jag upplever att det du skriver är ett VKM-legitimiserande av de främlingsfientliga strömningarna i Sverige och jag tycker att du ska sluta med det. Inget illa menat mot dig personligen, det är bara det du skriver och de åsikter jag uppfattar att du har jag tycker är förkastliga.

jag tar inte illa upp. men förklara gärna vad för åsikter du uppfattar att jag har som är så förkastliga?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n55073 said:
jag tar inte illa upp. men förklara gärna vad för åsikter du uppfattar att jag har som är så förkastliga?

Jag upplever att du genom att plocka vinklade exempel försöker få islam och i förlängning muslimer att framstå som svin samtidigt som du påstår att detta inte är rasism. Den breda penseln samtidigt som du pratar om väldigt specifika exempel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Minimoni;n55070 said:
Vad är skillnaden på bögjesus och hundmuhammed?
Varför är det skillnad?

Båda är osmakliga och onödiga, men det finns det mycket som är.
Ja alltså, Ecce homo är ju en utställning skapad av en kristen konstnär utifrån Jesusfigurens inkluderande grundtanke. Det är ju inte för att jävlas med de kristna som bögjesus (i det här fallet alltså) skapas.

Rondellhundsmuhammed är ju enbart en provokation utifrån.

Det gör väl inte det ena till mindre konst än det andra, men det är två helt olika saker.
 
Top