Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Ond bråd död;n54986 said:
Jag tror Reddok Fegh menar att det är väldigt mycket hyckleri i snacket om tolerans vs främlingsfientlighet t ex. Man vägrar erkänna att man knappast själv skulle uppskatta den eller den kulturen egentligen. Istället gräver man fram positiva undantag om hur en viss kultur tar hand om sina äldre eller att de var bättre under en viss historisk period, även om det är en kultur där kvinnor stenas till döds också. Det är att sila mygg och svälja kameler återigen.

Jag tror de flesta tycker att den egna kulturen är bäst. Särskilt de i väst som snackar så högt om tolerans, för toleransen är knappast lika hög nån annanstans.
Herr ond bråd död slog huvudet på spiken här.

Det är faktiskt otroligt mycket hyckleri när det kommer till detta. och mycket av denna anser jag är påtvingad av "samhället" eftersom man i dagens läge inte kan säga något negativt om en religon eller kultur utan att riskera att klassas som rasist. i alla fall om det är en religion eller kultur som inte räknas som "svensk"

kristendomen kan man som svensk kritisera utan att få en rasist stämpel. men skulle man säga något om islam då ligger man illa till.

och det som stör mig är att så många inte verkar inse att man kan ha icke positiva åsikter om tex islam utan att man för den skull har något emot muslimer

Säger jag "jag tycker kristendomen är en skit religion baserad på hat gentemot oliktänkande" skulle inte många direkt ta förgivet att jag ogillar kristna. medan om jag sa något liknande om islam skulle jag stämplas som islamofob på ett ögonblick

Klagar jag på vissa delar av den svenska kulturen tror ingen att jag hatar svenskar. medan om jag skulle klaga på en kultur från låt os säga iran skulle jag väldigt lätt bli stämplad som rasist.

Vilket enligt mig är helt vansinnigt.

och som Du även säger det blir lätt att man i stället gräver fram positiva undantag i stället för att erkänna för sig själv vad man tycker eller erkänna det för andra.
och det är helt vansinnigt. för att ignorera sådana saker gör allt bara värre. kan man inte ens prata sakligt om något sådant hur ska det då gå? negativa saker försvinner inte för att man blundar för dem.
Och det kan ju även vara så att jag ogillar något på grund av bristande kunskap och om jag inte ens kan ifrågasätta och prata om saken hur ska jag då kunna förbättra min kunskap?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n54998 said:
Jag antar att du missade citatet som fanns innan min text?
Nu kanske du och ymirs är BFFs men annars blir man ju lite nyfiken på vad information om hans leverne du sitter inne på? Allt är en glidande skala, jag och min familj äter vegetariskt flera dagar i veckan, köper möbler och kläder på second hand, odlar egna grönsaker, främjar närproducerade råvaror och har personlig kontakt med producenterna, etc. Det här är alla jävligt enkla åtgärder i rätt riktning och drt finns inget som säger att tmir inte tagit detta fem steg längre och är en budgetkonstnär utan dess like vars leverne är som en smekning för planeten.

Men varför spelar detta ens någon roll? Är det provocerande att någon påpekar att något vi alla vet är dåligt är dåligt? Om din ursäkt för ett dåligt liv (min subjektiva bedömning) är att "alla andra också gör det" så finns det nog utrymme för att tänka ett par varv till kring detta.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Grisodlar'n;n54998 said:
Jag antar att du missade citatet som fanns innan min text?
Nej, det gjorde jag inte. Men även i sken av det lät ditt inlägg i mitt huvud som "meh, gör bättre själv då!!!", vilket knappast tillför något av värde till debatten. Så jag antar helt enkelt att du hade en annan poäng som jag missat.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
De som vill sänka sin levnadsstandar kan ju glädjas över resultatet av peak oil. Kommer göra underverk med konsumtionssamhället.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n55002 said:
Nu kanske du och ymirs är BFFs men annars blir man ju lite nyfiken på vad information om hans leverne du sitter inne på? Allt är en glidande skala, jag och min familj äter vegetariskt flera dagar i veckan, köper möbler och kläder på second hand, odlar egna grönsaker, främjar närproducerade råvaror och har personlig kontakt med producenterna, etc. Det här är alla jävligt enkla åtgärder i rätt riktning och drt finns inget som säger att tmir inte tagit detta fem steg längre och är en budgetkonstnär utan dess like vars leverne är som en smekning för planeten.

Men varför spelar detta ens någon roll? Är det provocerande att någon påpekar att något vi alla vet är dåligt är dåligt? Om din ursäkt för ett dåligt liv (min subjektiva bedömning) är att "alla andra också gör det" så finns det nog utrymme för att tänka ett par varv till kring detta.
Ursäkta mig, bäste Herr Rasmus, men vad har allt det du skrev att göra med att fördela resurser internationellt? Att du gillar kålhuvud mer än hamburgare, spelar poker med den lokale grisbonden eller hittar fina gamla lampskärmar i second hand-butiken gör väl inte att någon i Kongo får det bättre? Pengarna du anser dig spara med dina övervägda köp går väl till annat antar jag? En ny iPad, Far Cry 4, nya D&D, en semesterresa till Turkiet eller andra lyxvaror?

Angående Ymirs leverne, så får vi se. Förhoppningsvis svarar han på mitt lilla inlägg. Jag tycker däremot att det är provocerande att folk tycker det är synd och skam att vi har bättre levnadsstandard än de flesta i Afrika. Många av våra anfäder kämpade och dog för att kommande generationer skulle få det bättre. Vår nutida västerländska lyxvärld uppstod inte i ett vakuum. Tidigare generationer har skapat den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Grisodlar'n;n54991 said:
Jag tycker Herr Ymir borde föregå med gott exempel. Varför inte sänka din egen levnadsstandard rejält, fördela dina inkomster mellan olika behövande eller ta in ett par flyktingfamiljer i ditt hem? "Put your money where your mouth is" är kanske ett bekant amerikanskt uttryck? Du kan alltid använda Youtube, Facebook, Twitter eller annat skräp för att dokumentera din egen vidöppna famn. Jag väntar med spänning. Vem vet, du kanske startar en folkrörelse om du får några miljoner träffar?
Moderering:

Det där är ett surt personangrepp! Du har just diskvalificerat dig själv från forumet i en vecka.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Reddokk Fheg;n55001 said:
och det som stör mig är att så många inte verkar inse att man kan ha icke positiva åsikter om tex islam utan att man för den skull har något emot muslimer
Det är självklart att man kan kritisera hur islam utövas på många platser, eller vilka dåd som sker i islams namn, men nu är det ju inte det SD gör. De tycker att islam är dåligt och vill därför inte släppa in muslimer i Sverige, vilket i allt väsentligt ÄR att tycka muslimer är dåliga.

Reddokk Fheg;n55001 said:
Säger jag "jag tycker kristendomen är en skit religion baserad på hat gentemot oliktänkande" skulle inte många direkt ta förgivet att jag ogillar kristna. medan om jag sa något liknande om islam skulle jag stämplas som islamofob på ett ögonblick
Säger du så om kristendomen så blir du stämplad som en obildad fåne på ett ögonblick. Undersökningar i olika svenska sammanhang visar på att många kristna upplever sig utsatta för fördomar och vid många tillfällen väljer att inte avslöja sin trosuppfattning. Jag har själv kristna vänner som fått höra att de "predikar" eller "är konstiga" bara för att de sagt sig vara kristna. Det är också ett problem, men långt ifrån lika utbredd som islamofobin och inte alls studerat i samma utsträckning.

Reddokk Fheg;n55001 said:
Klagar jag på vissa delar av den svenska kulturen tror ingen att jag hatar svenskar. medan om jag skulle klaga på en kultur från låt os säga iran skulle jag väldigt lätt bli stämplad som rasist.
Eftersom du är svensk... Skulle någon kritisera dig för att du är självkritisk, menar du? ;)

Men den största problematiken här är ju vad man menar med "kultur". Vi kan kritisera stening, tvångsgifte, omskärelse, kvinnoförtryck och gud och hans moster, men vad av allt det är en del av ett lands "kultur"? De människor som i dessa länder engagerar sig mot de sakerna, tillhör de inte den kultur de är uppvuxna i då?

Jag har aldrig blivit stämplad som islamofob för att jag kritiserat vissa traditioner som utövas i en del länder där muslimsk kultur är förhärskande, så jag vet inte om jag håller med om grundpremissen i ditt påstående heller.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n55008 said:
Ursäkta mig, bäste Herr Rasmus, men vad har allt det du skrev att göra med att fördela resurser internationellt? Att du gillar kålhuvud mer än hamburgare, spelar poker med den lokale grisbonden eller hittar fina gamla lampskärmar i second hand-butiken gör väl inte att någon i Kongo får det bättre? Pengarna du anser dig spara med dina övervägda köp går väl till annat antar jag? En ny iPad, Far Cry 4, nya D&D, en semesterresa till Turkiet eller andra lyxvaror?
Då antar du fel :)

I det stora perspektivet så finns det en finit mängd resurser och ekonomin kring dessa påverkas av tillgång och efterfrågan. Sänker vi vår efterfrågan så blir det lättare att jämna ut den ojämlika resursfördelningen som i dagsläget befästs allt mer (länder med stor export där man inte har råd att köpa sina egenproducerade produkter är ju en klassiker).

Gris said:
Angående Ymirs leverne, så får vi se. Förhoppningsvis svarar han på mitt lilla inlägg. Jag tycker däremot att det är provocerande att folk tycker det är synd och skam att vi har bättre levnadsstandard än de flesta i Afrika. Många av våra anfäder kämpade och dog för att kommande generationer skulle få det bättre. Vår nutida västerländska lyxvärld uppstod inte i ett vakuum. Tidigare generationer har skapat den.
Jag ser inte att han har någon skyldighet att berätta om sig själv, det är så jävla beside the point det kan bli. "Våra anfäder" skulle säkert vara stolta om de såg att vi nu kämpar för att jämna ut globala orättvisor som bidrar till att vi har en värld som tillåter att det idag lever 27 miljoner slavar i världen, alltså dubbelt så många som togs från Afrika under hela den transatlantiska slavhandeln (http://www.ted.com/talks/lisa_kristine_glimpses_of_modern_day_slavery ). Vi kanske aldrig kommer att göra tillräckligt mycket men att peppa varandra att göra så mycket vi bara orkar har jag svårt att se det dålig i och jag kräks lite i munnen av att någon kan bli förolämpad av en sådan uppmaning för att den som ger den inte är en felfri människa. Det är ett problem för de extremt privilegierade att förolämpas av att bli påmind om sitt eget privilegium.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Björn Wärmedal;n55011 said:
Det är självklart att man kan kritisera hur islam utövas på många platser, eller vilka dåd som sker i islams namn, men nu är det ju inte det SD gör. De tycker att islam är dåligt och vill därför inte släppa in muslimer i Sverige, vilket i allt väsentligt ÄR att tycka muslimer är dåliga.


Säger du så om kristendomen så blir du stämplad som en obildad fåne på ett ögonblick. Undersökningar i olika svenska sammanhang visar på att många kristna upplever sig utsatta för fördomar och vid många tillfällen väljer att inte avslöja sin trosuppfattning. Jag har själv kristna vänner som fått höra att de "predikar" eller "är konstiga" bara för att de sagt sig vara kristna. Det är också ett problem, men långt ifrån lika utbredd som islamofobin och inte alls studerat i samma utsträckning.


Eftersom du är svensk... Skulle någon kritisera dig för att du är självkritisk, menar du? ;)

Men den största problematiken här är ju vad man menar med "kultur". Vi kan kritisera stening, tvångsgifte, omskärelse, kvinnoförtryck och gud och hans moster, men vad av allt det är en del av ett lands "kultur"? De människor som i dessa länder engagerar sig mot de sakerna, tillhör de inte den kultur de är uppvuxna i då?

Jag har aldrig blivit stämplad som islamofob för att jag kritiserat vissa traditioner som utövas i en del länder där muslimsk kultur är förhärskande, så jag vet inte om jag håller med om grundpremissen i ditt påstående heller.

Det är skillnad på hur uttalanden om att "Kristna är ju inte kloka" och "Muslimer är ju inte kloka" bemöts.I ena fallet ses man på sin höjd som lite dryg, i det andra har man uppfunnit ett eget ord för att uttrycka den avsky man känner mot personen.

Jämför Ecce Homo med reaktionerna på vadhannuheter med rondellhundarna eller vad det var. Man gjorde sig löjlig över de kristna som kände sig stötta, medan vadhannuheter gott kunde få bli mördad eller värre. Dessutom hade han ju inte gjort bara rondellhundar utan grejer som hånade judar och kristna också vill jag minas, men det är en annan fråga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här är en tanke: formellt sett så har regeringen inte utlyst extraval än! Löfvén har bara uttryckt sin intention att sitta kvar tills han kan utlysa nyval – the point being att han inte KAN utlysa extraval förrän den 29 december.

Men på sätt och vis kan man se det som att regeringen har uttalat att den avser att ge riksdagen sparken. Det finns ett sätt att vända på det: riksdagen kan ge regeringen sparken, medelst misstroendeförklaring.

Så vad händer om oppositionen lyfter frågan om misstroendeförklaring innan dess? Att få upp den på dagordningen är förmodligen inga problem, men återigen är jokern SD. Det krävs en majoritet för att få igenom en misstroendeförklaring. Det har oppositionen inte utan SDs röster, och SD kan mycket väl tycka att de har mer att vinna på extraval.

Men om en misstroendeförklaring mot Löfvén röstas igenom innan den 29e så måste han avgå, en ny talmansrunda inleds och hans regering blir en expeditionsministär som inte kan utlysa nyval – den förmågan har i så fall ryckts från Löfvén av riksdagen och passats till talmannen om denne inte kan hitta någon som kan bilda en regering.

Det finns två poänger med vad jag säger:

1) Det är inte säkert att det blir nyval förrän 29 december.
2) Just nu är det en sur konflikt mellan regering och riksdag.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Björn Wärmedal;n55011 said:
Det är självklart att man kan kritisera hur islam utövas på många platser, eller vilka dåd som sker i islams namn, men nu är det ju inte det SD gör. De tycker att islam är dåligt och vill därför inte släppa in muslimer i Sverige, vilket i allt väsentligt ÄR att tycka muslimer är dåliga.
Precis men oftast kan du inte göra detta öppet i sverige utan att klassas som islamofob. Sitter du med vänner och pratar är et ju en sak. men annars finns risken där

ja jag håller med om att de går för långt men det är bra att det finns ett parti som är islam kritiska.

För säga vad man vill i de muslimska länderna råder det ett underskott på demokrati och ett överskott på våld. så man kan inte säga att det är en liten minoritet av muslimerna som står för detta. Senaste valet i egypten valde över halva landets befolkning att rösta på det muslimska partiet som inte står för lika värde på människor och inte för demokrati. det är inte en liten minoritet.

Nu säger jag inte att de flesta muslimer som kommer till sverige är sådana. de flesta muslimer jag känner är väl ungerfär som vem som helst. Sekulära muslimer. Men här i svergie behövs det städas bland muslimernas organisationer. det finns allt för radikala organisationer här.
De står knappast för majoriteten av muslimerna i sverige men just därför behövs det städas bland dem för muslimernas skull. att låta radikala organisationer vara ansiktet utåt för muslimerna i sverige är fel mot den stora massan med muslimer som inte är radikala


Björn Wärmedal;n55011 said:
Säger du så om kristendomen så blir du stämplad som en obildad fåne på ett ögonblick. Undersökningar i olika svenska sammanhang visar på att många kristna upplever sig utsatta för fördomar och vid många tillfällen väljer att inte avslöja sin trosuppfattning. Jag har själv kristna vänner som fått höra att de "predikar" eller "är konstiga" bara för att de sagt sig vara kristna. Det är också ett problem, men långt ifrån lika utbredd som islamofobin och inte alls studerat i samma utsträckning.
Det är faktiskt vad jag anser om kristendomen. jag kallar den för en hat religion eftersom det är vad den i grunden bygger på. men det är inget jag går och pratar om i allmänhet.
och det betyder inte att jag har något emot kristna. Det är religionen jag ogillar. jag dömer inte någon på grund av vad de tror på. eller vilka åsikter de har. vi får alla tro vad vi vill så länge vi inte försöker påtvinga andra våran tro. så ser jag det


Björn Wärmedal;n55011 said:
Eftersom du är svensk... Skulle någon kritisera dig för att du är självkritisk, menar du? ;)
Självklart får jag det. men jag har ju även rätt att vara kritiskt mot andra kulturer och länder

Björn Wärmedal;n55011 said:
Men den största problematiken här är ju vad man menar med "kultur". Vi kan kritisera stening, tvångsgifte, omskärelse, kvinnoförtryck och gud och hans moster, men vad av allt det är en del av ett lands "kultur"? De människor som i dessa länder engagerar sig mot de sakerna, tillhör de inte den kultur de är uppvuxna i då?
Ja detta är en fråga utan enkelt svar. Men jag ser det oftast som att en kultur innehåller olika aspekter och delar. och även om man tillhör en kultur behöver man inte gilla eller ens acceptera alla aspekter av kulturen. Därför har jag inget emot någon bara för att han kommer från en kultur där könsstympning är vanligt för att ta ett exempel. För att bara för att han kommer från en sådan kultur betyder det ju inte att han håller med om just det.

Björn Wärmedal;n55011 said:
Jag har aldrig blivit stämplad som islamofob för att jag kritiserat vissa traditioner som utövas i en del länder där muslimsk kultur är förhärskande, så jag vet inte om jag håller med om grundpremissen i ditt påstående heller.
Jag har själv aldrig blivit det heller men jag vet av de som blivit det så det händer. och även inom media och politiken finns denna tendens. Om någon yttrar sig kritiskt till islam. även om det bara gäller en vis bit inom islam eller de mer radikala grupperna

Rasist har jag dock blivit kallad några gånger. En gång för att jag bad ett par invandrare att städa upp efter sig vid grillplatsen utanför hyreshuset där jag bodde.

En gång för att jag inte skarp ogillade en invandrare jag jobbade med. och anledningen att jag ogillade honom hade inget alls med hans ursprung att göra utan för att han var otrevlig, lat och betedde sig väldigt dåligt mot kvinnorna på jobbet. Men att jag inte gillade detta gjorde mig vist till rasist :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Lukas;n55032 said:
Så du tycker metro är en dålig källa för att den är vinklad samtidigt som du inte har några problem med Fria tider?

japp jag har problem med dem med. men denna artikel är rätt saklig och presenterar mest fakta rakt på sak. Inge direkta spekulationer i den artikeln. Utan som sagt presenterar den mest bara kort och enkel fakta som inte direkt går att på ett enkel sätt vinkla

Jag är för övrigt skeptisk till den mesta media.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Reddokk Fheg;n55036 said:
ja jag håller med om att de går för långt men det är bra att det finns ett parti som är islam kritiska.
Nej, det är det inte. Lika lite som det skulle vara bra att ha ett parti som var same-kritiska eller finlands-kritiska. Det finns faktiskt inget värde i det alls.

Reddokk Fheg;n55036 said:
För säga vad man vill i de muslimska länderna råder det ett underskott på demokrati och ett överskott på våld. så man kan inte säga att det är en liten minoritet av muslimerna som står för detta. Senaste valet i egypten valde över halva landets befolkning att rösta på det muslimska partiet som inte står för lika värde på människor och inte för demokrati. det är inte en liten minoritet.
Om du läser tråden "Om terrorism" så ser du att det ämnet diskuteras där. Men kort och gott finns det inget som pekar på att "islamsk kultur" är boven, annat än anekdoter.

Vad SD vill göra är att stänga ute de människor som för sitt liv flyr ifrån våldet i de områdena. Det är djupt omänskligt tycker jag. Jag har själv familj och har många gånger funderat på hur jag skulle bete mig om mitt närområde förvandlades till en krigszon. Jag skulle nog göra vad som helst - precis vad som helst - för att rädda undan mina barn till säkrare trakter. Och då hoppas jag att min familj inte möts av SDs attityd när de kommer dit.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ond bråd död;n55015 said:
Det är skillnad på hur uttalanden om att "Kristna är ju inte kloka" och "Muslimer är ju inte kloka" bemöts.I ena fallet ses man på sin höjd som lite dryg, i det andra har man uppfunnit ett eget ord för att uttrycka den avsky man känner mot personen.

Jämför Ecce Homo med reaktionerna på vadhannuheter med rondellhundarna eller vad det var. Man gjorde sig löjlig över de kristna som kände sig stötta, medan vadhannuheter gott kunde få bli mördad eller värre. Dessutom hade han ju inte gjort bara rondellhundar utan grejer som hånade judar och kristna också vill jag minas, men det är en annan fråga.
Jag missar din poäng här. För det första, det exempelvis SD hävdar är ju inte att "muslimer är ju inte kloka" utan att "i muslimens kultur finns det en nedärvd essens som gör den inkompatibel med den överlägsna svenska kulturen".

Jag har aldrig varit med om att ett uttalande som "muslimer är ju inte kloka" har bemöts med "ISLAMOFOB!!".

Ond bråd död;n55015 said:
Jämför Ecce Homo med reaktionerna på vadhannuheter med rondellhundarna eller vad det var. Man gjorde sig löjlig över de kristna som kände sig stötta, medan vadhannuheter gott kunde få bli mördad eller värre. Dessutom hade han ju inte gjort bara rondellhundar utan grejer som hånade judar och kristna också vill jag minas, men det är en annan fråga.
Det är väl ingen som (isf har jag helt missat det) som tycker att mordförsöket mot Vilks stod i proportion till vad han gjort? Eller muhamed karikatyrerna i Danmark heller för den delen.

Jag missar din poäng här med. Det känns som att du vinklar fakta för att den ska passa din världsbild.

Ecce Homo ledde även den till flera bomb- och mordhot och debatten var minst sagt hätsk, både nationellt och internationellt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Björn Wärmedal;n55039 said:
Nej, det är det inte. Lika lite som det skulle vara bra att ha ett parti som var same-kritiska eller finlands-kritiska. Det finns faktiskt inget värde i det alls.


Om du läser tråden "Om terrorism" så ser du att det ämnet diskuteras där. Men kort och gott finns det inget som pekar på att "islamsk kultur" är boven, annat än anekdoter.

Vad SD vill göra är att stänga ute de människor som för sitt liv flyr ifrån våldet i de områdena. Det är djupt omänskligt tycker jag. Jag har själv familj och har många gånger funderat på hur jag skulle bete mig om mitt närområde förvandlades till en krigszon. Jag skulle nog göra vad som helst - precis vad som helst - för att rädda undan mina barn till säkrare trakter. Och då hoppas jag att min familj inte möts av SDs attityd när de kommer dit.

Nja, att inget pekade på att islam låg bakom mycket av eländet är nog bara din tolkning. Vissa verkade iofs mena att den arabiska kulturen var orsaken. Andra att USA är onda och att det är därför man stenar kvinnor i vissa länder. :/
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Måns;n55041 said:
Jag missar din poäng här. För det första, det exempelvis SD hävdar är ju inte att "muslimer är ju inte kloka" utan att "i muslimens kultur finns det en nedärvd essens som gör den inkompatibel med den överlägsna svenska kulturen".

Jag har aldrig varit med om att ett uttalande som "muslimer är ju inte kloka" har bemöts med "ISLAMOFOB!!".



Det är väl ingen som (isf har jag helt missat det) som tycker att mordförsöket mot Vilks stod i proportion till vad han gjort? Eller muhamed karikatyrerna i Danmark heller för den delen.

Jag missar din poäng här med. Det känns som att du vinklar fakta för att den ska passa din världsbild.

Ecce Homo ledde även den till flera bomb- och mordhot och debatten var minst sagt hätsk, både nationellt och internationellt.

Jag talar i första fallet om negativa reaktioner. Inte ordet islamofobi.

I det andra överdriver jag lite, men det går säkert att hitta nån twittrande vänsterpartist som önskar livet ur Vilks. Poängen är hur olika provokationerna bemöts. Det är ok att göra bögjesus i samhällets ögon, men inte att göra hundmuhammed.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n55039 said:
Nej, det är det inte. Lika lite som det skulle vara bra att ha ett parti som var same-kritiska eller finlands-kritiska. Det finns faktiskt inget värde i det alls.
Nu får vi vara ärliga med att att SD faktiskt är öppet "samekritiska" också. :)

(Finländarna verkar dock gå säkra än så länge)
 
Top